poster

Pevnost

  • USA

    The Keep

  • Slovensko

    Pevnosť

Horor / Thriller / Fantasy

USA, 1983, 96 min

Komentáře uživatelů k filmu (175)

  • Vitason
    *

    Tohle natočil Michael Mann? Nevěřím! Možná kdyby jste mi tvrdili, že je to prvotina Uwe Bolla, tak bych tomu byl možná ochotný uvěřit. Snímek Pevnost rozhodně není horor. (Nevím jak kniha. Ta se mi již nějakou dobu válí na polici a já se do ní ne a ne pustit.) Na to mu chybí hlavně atmosféra, která je v první řadě ničena šílenou hudbou. Když se na začátku rozsvítí stříbrný kříž a ozve se jedna z prvních melodií, tak jsem každou chvílí očekával, že ze sebe vojáci strhnou uniformy, ukážou tak barevné kostýmy schované pod nimi a hodí si nějaký disko taneček. Další nezvládnutou věcí je mizanscéna. Pevnost je vysloveně otřesná. Zevnitř vypadá jako kamenný hangár pro letadla a zvenčí jí jako celek vůbec neuvidíme. Hlavní záporák vypadá taky všelijak. V první polovině to vypadá, že ho tvoří jen dvě červené baterky a tuna mlhy a zvuk, který ohlašuje jeho příchod zní jako rozbitý kompresor. O tricích škoda mluvit. Příběh má prakticky nulové tempo (to bych mu odpustil, kdyby tu byla alespoň atmosféra). Jednu hvězdičku z milosti dávám lehce přehrávajícímu Ianu McKellenovi.(20.10.2007)

  • Isherwood
    ****

    Ač je Michael Mann díky své současné tvorbě znám spíše jako „Mr. (Krim)intellectual“, už v dobách svých režisérských začátků jasně vykazoval známky svých osobitých trademarků, jež jej posléze provázejí skrz celou filmografií. I přes svou nepůvodnost je děj typicky „mannovsky“ rozvláčný a historka o pevnosti s tajemstvím je vyprávěna v pomalém tempu, kde je kladen největší důraz hlavně na samotné dialogy rozplétající celou záhadu, to vše bohužel na úkor samotné hororové atmosféry, kterou režisér v některých momentech buduje i přes poměrně primitivní digitální efekty a neskutečně šílenou hudbu naprosto dokonale, čímž si dopomáhá hlavně naprosto přesně vedenou kamerou a v neposlední řadě mu také hraje do noty sympatické herecké obsazení, v čele s charismatickým Jürgenem Prochnowem. Sic béčko jako hrom, ale taková už ta 80 byla.(19.8.2006)

  • J*A*S*M
    **

    Michaelu Mannovi se nikdy nepodařilo mne vyloženě nadchnout (a to ani v jeho nejlepších filmech - včetně Heat). Většinou jsem měl co dělat, abych neusnul, neboť vypráví v opravdu pomalém tempu. Názory na The Keep jsou přinejmenším rozporuplné, takže se dalo očekávat, jak moc se asi při sledování budu bavit. Málo. A taky že jo. Námět sice zní pěkně, tajemný hrad v rumunských horách okupovaný nacisty se mohl stát vskutku vynikajícím prostředím pro hororový film, avšak bohužel. Kupa papundeklu, nepovedené triky a směšné vypadající zlo dělají z devadesátiminutové Pevnosti zážitek tak únavný, že by i pětihodinové albánské existenciální drama závidělo.(7.7.2010)

  • Djkoma
    ***

    Jeden z prvních filmů Michaela Manna a už svým způsobem zajímavý počin. Bohuže Mann l k zajímavé látce zapomněl přidat nejen poutavější a lépe naznačený příběh, ale také hororovou atmosféru, která se nějak vytratila (za což můžou také z části autoři hudby Tangerine Dreams, jejichž elektronická hudba působí např v závěru skvěle, ale jinde opravdu tragicky.... oni nejsou zrovna ideální pro tvorbu filmové muziky). Zapůsobí však herecká sestava, která mohla být využita mnohem lépe, ale ani scénář nedává dostatek prostoru pro jednotlivé postavy. Co si tedy lze z Pevnosti odnést? Těžko říci, ale i chvílemi nepatřičná hudba od TD má prostě svou sílu a je hodně silným prvkem filmu (trochu mi přijde, že film byl natočený pro hudbu a ne hudba pro film...). V neposlední řadě si zde Mann zkusil práci s efekty, ke kterým se prakticky již nevrátil (což je dobře) a pravděpodobně už zde začal nacházet svou správnou cestu do filmové historie...(5.5.2009)

  • T2

    Rozpočet $6miliónovTržby USA $4,218,594Tržby Celosvetovo $4,350,000(28.9.2009)

  • Marigold
    *

    Těžké, těžké jsou začátky filmařovy, obzvlášť, když točí horor z papundeklové rumunské vesnice se sádrokartonovou pevností, ve které se krom našesaných nácků promenuje špatně namaskovaný Ian McKellen a pak jakýsi uprchlý anatomický model lidského svalstva. Hororové scény jsou bez debat stejně strašidelné jako televizní výtvory na motivy páně Vašíčka, režie je vskutuku přeukrutně nedbalá, odfláknutá a jen málokdy prozrazuje, že Mann je filmař svébytného vidění. Herci ve zmateně napsaných rolích nemají šanci nijak zaujmout, takový Scott Glenn působí vysloveně jako špatný vtip. To vše vyprovází pekelně archaické "casio" preludování skupiny TANGERINE a člověk se neubrání vzlyku, že to není ještě o pomyslný kus blbější. Poněvadž takhle to není ani guilty pleasure, ale jen jakési prachšpatné hemžení beze špetky atmosféry a smyslu.(6.1.2010)

  • Renton
    ***

    Scénář: Michael Mann .. Odvážně zvolená atmosferická hudba pro jinak dosti průměrný přírůstek do žánru myst-hororů, který moc nezachrání ani válečné drama na druhé koleji. Mannův tvůrčí krok vedle, který - na začátku cesty - až tak nebolí.(20.3.2005)

  • DaViD´82
    ****

    Michael Mann ve svých začátcích. Poněkud omletý pomalu vyprávěný děj, který je však zachycen atmosfericky. I herecky je snímek obstojný a tak jediný vážnější problém je poněkud zastaralá triková složka a především předloha, která tomu nasazuje laťku přeci jen příliš vysoko. Jako zdařilé osmdesátkové béčko tedy výtečné, ovšem jako adaptace jedné z vůbec nejlepších žánrových knih jde spíše o urážku.(22.1.2007)

  • TheMaker
    **

    Hezký komentář, sude ...(4.5.2009)

  • novoten
    ***

    Jako horror směšné, jako mysteriózní podívaná poněkud problematické, ale jako válečné drama nakonec překvapivě podařené. Michael Mann svůj talent vylepšovat podezřele vypadající scénáře nezapřel a s pomocí éterického soundtracku a Iana McKellena působícího nepopsatelně charismaticky, i když mluví s plastovou blikající figurínou, dokázal vytvořit zajímavou, byť v důsledku žánrové nevyhraněnosti občas lehce pokulhávající atmosféru. Potenciál na veledíla typu Nelítostného souboje bych ale v téhle prokleté pevnosti ještě nehledal.(3.5.2009)

  • tron
    ****

    „Budeme pokračovať dokedy partizáni neprestanú alebo sa nám neminú dedinčania.“ PEVNOSŤ sa mi páčila napriek tomu, že knižku F.P. Wilsona som čítal už na základnej škole a už vtedy mi pripadala primitívna a veľmi „jednoducho“ až školácky napísaná – a to spisovateľov lekársky triler “Select“ milujem. Preto som k filmovej verzii hororu o nacistoch v rumunskej prastarej pevnosti napadnutých upírom, pristupoval s otráveným dvíhaním obočia. O to viac ma prekvapila pôsobivá atmosféra, ktorá na mňa padla počas úvodných titulkov. Snímka patrí medzi prvé diela dnes renomovaného Michaela Manna (POSLEDNÝ MOHYKÁN, HORÚČAVA, MIAMI VICE) a je pozoruhodné, aký čistý obraz 26 rokov starý horor má; keby som o ňom nevedel ani ň, vďaka výprave a kamere by som si myslel, že vznikla v roku 2009. Samozrejme, na zem by ma vrátili zostarnuté počítačové triky. Našťastie ich nie je veľa a režisér sa sústreďuje radšej na príbeh, atmosféru a herecké výkony (najmä Jürgen Prochnow a Gabriel Byrne, Ian McKellen ma otravoval). Koniec filmu šumí do prázdna, miestami sa atmosféra stavia na úkor zápletky a tempo raz za čas stagnuje. Impozantná atmosféra a ťažko definovateľné „niečo“, prítomné v scenári (tiež Mann), vás však chytí a nepustí. P.S. Srandou je, že Mann o tri roky neskôr režíroval lecterovku LOVEC ĽUDÍ a päť rokov po ňom Jonathan Demme pokračovanie MLČANIE JAHNIAT, v ktorom hral Jacka Crawforda Scott Glenn, predstaviteľ tajomného „Strážcu“ z Mannovej PEVNOSTI.(3.5.2009)

  • Gimli
    **

    Dvě hvězdičky za těch několik skutečně působivých momentů. Jinak jde o velice srandovní cosi, kde se Mann snad snaží o druhého Blade Runnera. Jinak si totiž nedovedu vysvětlit po většinu času naprosto nevhodnou, byť zajímavou, hudbu. Pevnost je podivný žánrový mix. Bohužel zcela nezvládnutý.(3.5.2009)

  • Flipnic
    **

    Takový nevýrazný horror, kde tři skupiny (domorodí Rumuni, umírnění nacisti a SS příslušníci) pátrají po původu tajemných a smrtících událostí v jedné rumunské pevnosti. Brzy narazí na tajemné zlo, vedou s ním pár psyedofilosofických debat, přičemž zlo v podání příšery to tam nakonec vymlátí a chce se dostat mimo pevnost. Ta totiž slouží k jeho zadržení a vstupu na Zem. Průměrné herecké výkony, podprůměrné triky, pomalé a zdlouhavé vyprávění, trochu nuda ... Prostě nic výrazného, spíš takový "fantastický" film, který se chce tvářit jako horror. Ale do opravdového horroru má hodně daleko ... Dívat se na to ale dá.(24.6.2008)

  • Chupacabre
    ****

    Jedním slovem dobré***. Ale čtvrtá hvězdička* je za hudbu, která se prolíná celým filmem a je prostě super.(17.11.2007)

  • Bloody13
    ****

    Válečný horor, který se nezavděčí každému. Hlavní devizou Pevnosti je především stísněná atmosféra (zlo číhající venku i uvnitř, věčný déšť) a teprve až potom slušné obsazení a kvalitou nevyvážené, místy dokonce srandovní FX. Na těch tu mimochodem pracoval tehdy začínající Bob Keen, který se přes Lifeforce a Highlandera dopracoval až ke kultovnímu Hellraiseru. (70%)(1.7.2012)

  • Kordus
    ****

    Příběh o bandě nacistů, kteří vtrhnou do rumunské citadely a nedbajice varovani mistniho kneze se pokusi ze zdi sundat stribrne pulkrize. Film trpi jednim velkym minusem a to je pomalost. Hlavni demonicky zaporak vypada trochu trapne, ale kdyz uvazim, z jakeho je to roku, da se to snest. Pry jeho navrh delal Enki Bilal (pro neznale, ten pan je odpovedny treba za film Immortal a comicsy z trilogie Nikopol). Zaverecny souboj na "laserova dela" je lahudkovy... Pro fanaticke priznivce novodobych rychlych horroru nestravitelny orisek.(21.2.2006)

  • flanker.27
    **

    Skvělý začátek, děsný konec.(25.11.2005)

  • choze
    **

    Byla nebyla jedna tajemná pevnost v rumunských horách se zabudovanou vražednou světelnou show... Podivný naivní film s retardovaným scénářem, zbytečně pomalým tempem a mnoha scénami, kterým je snadné se vysmát (pro začátek všem s monstrem a nadužívaným zpomalovačkám s notně bizarní hudbou), ale zato se zajímavou atmosférou a silným castingem.(30.4.2010)

  • gudaulin
    **

    Rozhodoval jsem se mezi dvěma a třemi hvězdičkami, protože z mého subjektivního hlediska je to tak na 2 a půl. Ve své době by to byly určitě tři silné hvězdičky, ale kvalita triků, jak jinak, od první poloviny 80. let zastarala a tento druh filmů na nich do určité míry stojí. Prakticky v téže době sice vznikl první Terminátor, jenže narozdíl od něj je Pevnost pouhé chudičké béčko. Žánrově se dá tento film označit jako temná fantasy s řadou hororových prvků, nicméně dnešnímu hororovému fanouškovi bude Pevnost připadat pravděpodobně málo krvavá a pro milovníka fantasy málo výpravná. Atmosféra se filmu v některých momentech nedá upřít, na to je Michael Mann příliš kvalitní režisér. Ve druhé půli filmu se ale rozmělní scénář, finále je jednak moc digitální, jednak jde do ztracena. Po většinu stopáže jsem měl pocit, že se z tohohle nápadu dalo vytěžit při troše dobré vůle producenta a štábu mnohem víc. Mám taky radši, když se podobné příběhy zasadí do nějakého funkčního historického rámce. Filmoví diváci většinou nejsou odborníci na historii, v pozdním létě 1941 ale určitě rumunští Židé nebyli posíláni do koncentráků, Rumusko bylo vážený spojenec Německa s řadou jednotek na východní frontě a rumunská vláda sice byla konzervativní a monarchistická, ale určitě ne fašistická a nebýt konfliktu o dnešní Moldávii, do války proti Sovětskému svazu by určitě Rumunsko nešlo. Němečtí vojáci tedy neměli žádný důvod hlídkovat v jakémsi rumuském průsmyku tisíce kilometrů od fronty... Celkový dojem: 40 %.(4.5.2009)

  • Gilmour93
    **

    Záznam koncertu německých Tangerine Dream z rumunské kobky (mám pocit, že kdyby Mann točil v 80.letech lesbické porno, vrazí je i tam).. Ušlechtilý nacista Prochnow vs. slizký esesáček Byrne, Glenn se svítícíma očima v angorském svetru od paní Woodové, McKellen myslící si, že je na divadelních prknech a bubák, vypadající nejdříve jako Číslo 5 žije zahalené v dýmu, pak Imhotep a v závěru jak vyrýsovaný Golem z rovníkové Afriky. Fantasy horor utopený v kouřových clonách a prozatímním nedostatku zkušeností již brzy hvězdného režiséra.(13.1.2010)

  • Aluska88
    ***

    Velmi zajímavý, avšak podivný a jaksi neucelený snímek. Rozhodně bych ho nezařadila mezi horor. Velmi působivá byla však hudba, která mi ale zároveň v některých scénách nepřišla vhodná a chvílemi mi zněla jako nějaký nepovedený hudební mix. Z Pevnosti mám dojem, jako bych se dívala na nějaký béčkový film a (jediné) věci, které ho držely "nad vodou" jsou zvučná herecká jména (Prochnow, McKellen, Byrne) a již výše zmiňovaná hudba.(3.5.2009)

<< předchozí 1 2 3 4 5 7 9