poster

Dáma na kolejích

  • angličtina

    The Lady of the Lines

    (festivalový název)

Komedie / Muzikál

Československo, 1966, 78 min

Scénář:

Vratislav Blažek

Kamera:

Josef Hanuš

Hrají:

Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, František Peterka, Libuše Geprtová, Stanislav Fišer, Eva Svobodová, Jiřina Bílá, Jan Maška, Helena Blehárová, Otto Budín, Jan Diviš, František Hanus, Růžena Lysenková, Josef Koza, Aleš Košnar, Milan Mach, Jiří Bruder, Karel Pavlík, Milivoj Uzelac st., Helena Růžičková, Josef Hanuš, Ladislav Hanuš, Ladislav Rychman, Pavel Spálený, Luďa Marešová, Jaroslav Satoranský, Václav Štekl, Míla Myslíková, Čestmír Řanda ml., Lubomír Bryg, Vladimír Navrátil, Milan Babinec, Jan Bartůšek, Zdeněk Braunschläger, Josef Šulc, Ema Skálová, Luboš Pecháček, Jaroslav Suchánek, Miloslav Holman, Zdeněk Grygárek, Olga Bušková, Alena Dědová, Růžena Dvorská, Ivana Kudlová, Mariana Lubomírská, Věra Mezerová, Marie Norrová, Marcela Sedláčková, Dagmar Tesáková, Marie Tikalová, Renata Barešová, Jindra Hadačová, Slávka Hamouzová, Ivana Herglotzová, Drahuše Hodrová, Marie Chocholatá, Julie Jenšíková, Hana Marková, Helena Metličková, Libuše Müllerová, Jana Nováková, Charlota Novotná, Pavla Pekárková, Marie Popelková, Hana Růžičková, Eva Šťastná, Olga Velecká, Blažena Vernerová, Olga Rašilovová, Dana Skálová, Táňa Vávrová, Eva Víšková, Luděk Marold, Otto Ohnesorg, Jindřich Poledňa, Zdeněk Skalický, Míla Svoboda, Milena Vildová, Václav Holub, Marta Beránková, Táňa Blažejová, Jana Braunschlägerová-Rychmanová, Marcela Březinová, Jana Kittnarová-Čižinská, Alena Doušková, Bohuslava Dvořáčková, Marta Fialová, Soňa Fulková, Saša Grossová, Karla Hetešová, Sonja Holarová, Jana Houkalová, Petra Hrubá, Jana Kopecká, Helena Koudelková, Helena Kudelová, Daniela Lamplová, Jiřina Machalická, Judita Martínková, Stanislava Martínková, Věra Masaříková, Olga Míčková, Helena Nikodémová, Gita Picková, Dana Sikorová, Jana Šebestová, Jaroslav Dlask, Karel Hruška, Jiří Kaftan, Lubomír Mohyla, František Němecs, Jaroslav Pešek, Jaromír Petřík, Zbyněk Pohlídal, Jiří Sýkora, Jan Šváb, Ladislav Tajovský, Miloš Zavadil, Jiří Havel, Jaroslav Holeček, Eugen Jegorov, Zdeněk Lednický, Oldřich Musil, Josef Pivonka, Karel Sobotka, Martin Hoffmeister, František Jebavý, Bohuslav Nouza, Jindřich Panáček, Dalibor Richter, Jaroslav Skála, Vratislav Tachezy, Pavel Vácha, Jiří Vávra, Karel Engel, Josef Hrubý, Jiří Kasík, Antonín Ketl, Jaroslav Klenot, Štěpán Novotný, Jiří Plachý, Otakar Rademacher, Jindřich Sejk, Josef Schneider, Jiří Svárovský, Jaroslav Tomsa, Jindřich Vízek, Jan Váňa, Richard Laufer, Marcela Dědíková, Božena Smržová, Otakar Straberger, Karel Kryška, V. Staňková, Jitka Kloubková, Jarmila Hrabětová, Přemysl Černý, Vladimír Linka, Rudolf Veselý, František Hruška, Marie Coufová, Marie Marešová, Květa Petrů, Věra Rabochová, Marie Růžičková, Dagmar Součková, František Kopal, Karel Čížek, Karel Svoboda, Jiří Nachtigal, Josef Prejzek, Miloslav Seidl, Ladislav Vakerman, Karel Münich, Vlastimil Novotný, Jan Švehla, Miroslav Janeček, Vilém Kuttman, Pavel Losman, Vladislav Rosol, Karel Šamoník, Iva Řeháčková, Miroslav Löbl
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ripley
    ****

    Zajímavé,jaké rozporuhodné hodnocení má tento biják.Mě se Dáma na kolejích líbila už jako dítěti a to jsem nerozuměl manželským vztahům.I po těch letech je to pro mě zábavný a vtipný film se skvělými nezapomenutelnými písničkami(Marie/Mějte rozum.../Ke korunce koruna,atd.),vtipnými texty,skvělou choreografií a samozřejmě s výbornou, v té době ještě né tak slavnou Bohdalkou.(26.10.2008)

  • Zevon
    ***

    Kterak socialisticky uvědomělá, pracující žena, přistihla svého muže při polibku a nadělala mu ze života následně fašírku :-). Pokud stejným způsobem postupovala i v soukromém životě (za totožného obsazení :-)) tak panu Brzobohatému a hlavně jeho peněžence dodnes nezávidím. Neštěstí je, když výborná herečka a skvělá bavička publika všech věkových katergorií přijme hlavní roli v muzikálu a jejím nepopiratelným mínusem je zpěv. Proč se tak stalo asi nezjistím, pátrat po tom nehodlám, ale divné to je.(5.11.2008)

  • Dr. Hawkeye
    ***

    Film, který v mnohém předběhl svou dobu - muzikál přecházející v rytmikál (scéna na módní přehlídce silně evikuje pozdější tvorbu Recitační skupiny Vpřed), ironie a feministký podtext (který však smete smutně realistický závěr) a výborné herecké výkony. Přesto mi však na patře zůstává určitá hořkost. Snad i pro to, že jinak skvěle hrající, a v té době i velmi dobře vypadající, Jiřina Bohdalová prostě není zpěvačka...(14.8.2019)

  • sportovec
    *****

    Porozumět tomuto dílu, které poetikou i použitou metodou vědomě navazuje na STARCE NA CHMELU, není snadné. Přesah do retrospektivní emancipace, která končí zdánlivou hospodyňskou odevzdaností puťky z tramvaje, zřejmě nalézá své vypovídací jádro právě v prolnutí oněch krajních scén šoku z manželovy nevěry v úvodu a návratu do řidičského křesla tehdy moderní tramvaje v závěru tohoto muzikálového filmu. Zde jakoby tvůrci vyjádřili svůj názor na nablýskanou výpravnost značné části retrospektivních scén, které byly v přímém protikladu se skutečnou tváří komunistického protosocialismu té doby. Oprýskané budovy, zanedbaná města a vesnice, infrastruktura před odpisem a spou s tím touha konečně začít po létech strádání a nedostatků opravdu žít. Průvod felícií, tehdejších supranedostatkových supervozů a jejich jízda po ještě prvorepublikové jakobydálniční komunikaci tuto aureolu virtuální reality před 45 lety ještě více zvýrazňuje. Zřejmě poprvé tehdy Jiřina Bohdalová naznačila, že její umělecké možnosti dalekosáhle přesahují formát navenek prvoplánové - a tím i povrchní - lehce nadrzlé komičky. Přehlédnout nelze ani půvab a už tehdy vyzrálé herectví předčasně zesnulé a nedoceňované Libuše Geprtové stejně tak jako mužské protagonisty. Tehdy nastupující Radoslav Brzobohatý i Liberečan s pražským rodným listem František Peterka (asi nejvíce známý z KRKONOŠSKÝCH POHÁDEK) se rozhodně neztrácejí a zejména Peterka, který tu má ojedinělou možnost k rozehrání svého chlapského herectví, naznačuje, že i na regionálních scénách té doby působily vyzrálé herecké osobnosti. Když přemýšlím nad tím, proč tento muzikál, scénářově i choreograficky vypravený na stejné invenční úrovni jako STARCI NA CHMELU, vlastně zapadl, jen těžko hledám odpověď. Zřejmě je tu rozdíl dán již námětem: zatímco v prvním případě Pucholt vzlétá ke hvězdám a naznačuje přitom meze tehdejšího režimu a jeho ideologie v působivém oparu stříbrného větru, v DÁMĚ je hrdinkou udřená žena-dělnice, odbývaná za své dvojité směny jednou za rok emdéžovitým večírkem, táhnoucí z nezbytí svou káru, pro niž jí ze stříbrného větru zbývají již jen právě ony nečekané záchvěvy náhle rozbolavělého srdce. Chodit po zemi a trpělivě sbírat a trhat fakta a souvislosti vnímané navíc ženským mámovským zrakem není - a asi nemůže být - pro diváka tak poutavé a strhující. Právě v tom však tkví skutečný půvab a přínos tohoto neprávem zapomínaného a rozporně přijímaného klasického díla autorské trojice Rychman-Blažek-Koníček.(25.8.2007)

  • smajly
    **

    Marná snaha, hra se zpěvy. Tahle by asi Cimrman charakterizoval tento, generaci našich maminek a babiček známý, filmový muzikál. Nabízí se srovnání se Starci na chmelu, kteří oplývali lepším námětem, pojetím i hudbou, což jsou věci u tohoto žánru nejzásadnější. Dáma na kolejích není opravdu film, který bych musel vidět dvakrát. Chvílemi film jakoby paroduje muzikál svými až infantilními texty písní a podivnou choreografií. Navíc příběh jako vystřižený z Ordinace v R.z, takže kromě Jiřiny Bohdalové, která málokterou roli pokazí (i když Dáma na kolejích se asi bude řadit někde k jejímu slabšímu průměru) není o co stát. Možná ještě půl hvězdy za snahu tvůrců vybočit z hlavního proudu a natočit něco západnějšího, ale i tak 40%.(8.9.2012)

  • - František Peterka k natáčení uvedl: „Chtěli po mně, abych v tom filmu řídil a jel s Jiřinou Bohdalovou ke srázu a těsně před ním zastavil. Neměl jsem řidičský průkaz a neuměl jsem ani řídit. Poslali mě z Barrandova do autoškoly, kde jsem po nich chtěl jen naučit ty základy, abych se uměl rozjet a po pár metrech zastavit. Nechtěli to pochopit, že nechci řidičák, ale jen naučit tohle málo. Nakonec to dobře dopadlo a mohl jsem točit. Po záběru, kdy jsem to odřídil, jsem vystoupil a nechal to auto stát. Řekli mi, ať se vrátíme a já, že ne, tak to auto převezl na začátek technik. A vtom se Bohdalka zhrozila: Že ty neumíš řídit? Panebože, že já to podepisovala! Ještě se s autem zřítíme do řeky!“ [Zdroj: ahaonline.cz] (alonsanfan)

  • - Scénář hudebních a pohybových scén: Ladislav Rychman. Zdroj: Český hraný film 1961-1970, NFA 2004. (NFA.cz)

  • - Jiřinu Bohdalovou v nóbl eleganci proměnila paní Olga Knoblochová (přezdívaná Lady Dermacol), která se v barrandovských ateriérech spolupodílela na vzniku dnes už světoznámé české kosmetické značky. (EllienPM)