• Big Daddy
    **

    V porovnání s předchozími díly tento výrazně ztrácí. Snaží se sice navodit onu ponurou atmosféru, ale z nějakého důvodu to nefunguje. Příběhová linka je sice celkem zajímavá, ale provedení až příliš obyčejné. Ani sám Rudolf Hrušínský tolik netáhne film z vod podprůměru, za což možná může i nevýrazný scénář. Bohužel tečka nakonec se zkrátka moc nepovedla.(6.11.2013)

  • PeteBuck
    ***

    Je to dosť smutné, ale bolo to celé rozťahané, nijak prekvapujúce a major Kalaš tu už jasne nemá tú energiu ako kedysi. V prvých troch filmoch to frčalo, doslova bolo vidieť, ako Kalašovi pracujú závity v hlave, ale tu už Kalaš funguje, ako keby mal pár rokov pred dôchodkom. Prvé tri filmy super, zvyšné dva nič extra. Škoda. Ale pozerať sa to dalo.(13.2.2016)

  • Radek99
    ***

    Jasně nejslabší kalašovka. Je až k neuvěření, že Diagnózu smrti režíroval a hlavně napsal stejný Petr Schulhoff, který dal vzniknout dnes už legendární volné sérii pochmurných černobílých detektivek s majorem Kalašem v hlavní roli. Fuč je magie a uhrančivost černobílého obrazu (přechod na barevný film atmosféře hodně ublížil), stejně jako až depresivní vyznění, o které se nyní stará už jen silně expresivní hudba. Vjem ruší také mizanscéna, dobová realita normalizovaného Československa diváckému zážitku věru nepřidá. (Místy mi skoro přišlo, že Schulhoff dostal ideologický úkol propagovat úspěchy socialistického zdravotnictví a coby úlitbu režimu cosi takového do svého krimi filmu infiltroval.) Co ovšem schází oproti předchozím dílům kalašovek nejvíce, je napětí a nepředvídatelnost, když je neustálým exponováním dotyčné postavy zhruba od poloviny filmu zjevné, kdo je vrah, musí ono udivené ,,Opravdu?" vycházející z Kalašových úst zahrát jedině takový herecký velikán, jakým byl Rudolf Hrušínský, který jediný film drží nad vodou, jinak by vyznělo skoro až směšně...(24.7.2015)

  • mortak
    *

    Prů...švih ve všech směrech. Temné, realisticky pojaté detektivky z let šedesátých plné napětí si tento kašírovaný normalizační dovětek nezasloužily. Major Kalaš jen bezmocně statuje v neživotných dialozích, které šroubovaně spojují práci kriminalistů a lékařů (jeho rozhovory s lékařem u vína jsou opravdu tragické a člověk oba herce lituje a zároveň obdivuje, jak se marně snaží dát postavám hloubku), čemuž odpovídají přepjaté herecké výkony (jak na vesnickém jevišti) a natahované dialogy s dramatickými pauzami skoro po každém slově. Celý film připomíná delší díl Malého pitavalu z velkého města, ovšem tentokrát s výjezdem do přírody.(9.9.2010)

  • Canniosh2
    ****

    Ano, nejslabší díl "kvadrilogie" kriminálek s majorem Kalašem (nepočítám film Na kolejích čeká vrah Jiřím Sovákem v roli majora Kalaše a Radoslava Brzobohatého, který "změnil strany" a namísto Vargy si tam zahrál "skoro oběť). Depresivní atmosféra zmizela spolu s černobílým provedením filmu, byť hudební doprovod je stále fantastický. Škoda toho, že zmizel Varga alias Brzobohatý a naopak byla dána role pí. Hofmanové alias pí. Linhartové, která to svou toporností, přehráváním a pocitem, že je pořád na práškách, prostě zabíjí. I tak mám tento film prostě rád a i tak pořád patří mezi klasiku krimi žánru.(7.12.2015)

  • - Lokalita děje s obcemi Radyně, Hradec a Bukovinský les je smyšlená. Nákladní automobil Praga S5T je opatřen poznávací značkou smyšleného okresu Hradec se zkratkou HC. Stejná dvě písmena použili pro svůj fiktivní okres Hradiště i tvůrci seriálu Život na zámku (od r. 1995). (Martin_L)

  • - Hudební motiv filmu od Pavla Blatného je stejný jako druhý ústřední hudební motiv u filmu Klec (1973), ke kterému Blatný také skládal hudbu. (LiVentura)

  • - Schody nemocnice v úvodu filmu jsou schody nemocnice v Mostě. (VMa)