Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladý muž, chodící o holi, se rychle balí své věci a odjíždí autobusem z Prahy do Kromperku. Když vystupuje už je noc.Celou cestu ho někdo sleduje v autě. Když se pak muž vydá pěšky směrem ke státní hranici, auto jede za ním a pak ho záměrně srazí. Druhý den je muž nalezen v příkopu. Na místo činu byl povolán major Kalaš a inspektor Varga. Vyšetřování se rozbíhá. Mrtvým je mladý, čerstvý absolvent školy Jan Coufalík, fotograf. Byl sražen modrou Octavií, kterou shodou okolností vlastní vedoucí Fotografie Bohumil Pacer, s jehož synem Bertem chodil Coufalík do školy. Bert autem jezdil o víkendu na chatu, kam si vozil svou dívku Věru Klímovou. Bert však není k nalezení a starý Pacer neví kde by mohl být. Možná na té chatě. Policie tam s Pacerem jede. Bert na chatě není, zámek u chaty je vypáčený, zařízení celé rozházené. Pacer už tam několik let nebyl, neví jestli se něco ztratilo, ale pak se na něco podívá a dostane srdeční záchvat a musí do nemocnice. Policie zjišťuje, že zámek u chaty byl vypáčen při otevřených dveřích, bylo to jen fingované. Další vyloupený byt následuje. Je to byt účetní ve Fotografii paní Milnerové. Asi se nic neztratilo, ale všechno je rozházené. Pachatel si otevřel klíčem, ale klíč má prý jen manžel, se kterým se rozvádí. Byla na terasách na Barrandově, pozval ji Bert, ale asi to nepsal on, bylo to napsané na stroji. Jejich vztah je údajně čistě přátelský. Kalaš si myslí, že v těch vloupáních je systém. Cenné věci zůstávají neporušené. Někdo tam něco hledal. Něco malého, co se vejde do krabičky od pudru. Pacerovo auto bylo nalezeno a je poškozené od nárazu. Do fotografického salonu přišla Věra Klímová, která chodí s Bertem a shání se po něm. Varga ji vyslechne. Klímová tvrdí, že prý se chtějí s Bertem vzít. Policie ji naložila a přivezla do chaty. Klímová tvrdí, že tam přibyla skříň na peřiny, zmizel magnetofon a pásky. V chatě se našla krev a kousek od chaty zakopaný krumpáč a také zakopaná mrtvola Berta, to však Klímové policie zatím neřekla. Bert byl zabit jediným úderem zezadu tupým předmětem. Byl mrtvý dříve než Coufalík, takže nemohl Coufalíka zabít on, jak se zpočátku zdálo. Mezitím si starý Pacer zřejmě pustil plyn a zemřel. Zanechal dopis na rozloučenou psaný na stroji. Prý zabil Berta v hádce, Coufalík mu ho pomohl schovat a pak dostal strach, že by mohl mluvit, tak ho zabil. V bytě se opravdu našly stopy krve. Ale proč se ti dva pohádali? Milnerová říkla, že se měli moc rádi, až poslední dobou se to nějak pokazilo. Pacerova žena za okupace zemřela v plynové komoře protože se s ní dal rozvést, aby zachránil obchod a ona s tím rozvodem souhlasila. Netušili jak to dopadne, pak Pacer běhal na gestapo a chtěl to zvrátit. Marně. Bert se to dozvěděl teprve nedávno. Proto zřejmě chtěl od otce pryč. Coufalík byl jen spolužák, Bert se s ním nestýkal pro jeho hrubost. Coufalík podle Milnerové chodil spíš za starým Pacerem. Podle pitvy nezemřel Pacer na otravu plynem, ranila ho mrtvice. Vrah musel mít Bertovy klíče, které policie nenašla. Do domu se pravděpodobně dostal přes dvůr z vedlejší hospody. Podle Kalaše jde o velkou hru. Hledají něco, co stojí za smrt dvou lidí. Něco, co snad patřilo Bertovi? Pachatelé hledali u všech, ke kterým měl Bert blízko, ale proč nehledali u té jeho přítelkyně Věry? Policie našla u Věry v pracovní skřínce magnetofonový pásek. Je tam záznam hovoru neznámého muže s Pacerem. Chce po něm nějaké snímky jinak zveřejní, že se za války rozvedl s židovskou manželkou a ta zemřela. Šlo o špionáž... (TV Prima)

(více)

Recenze (151)

noriaki 

všechny recenze uživatele

Major Kalaš, to je panečku kanón, tomu může jeho slavnější kolega major Zeman akorát tak leštit lakýrky. Ne že by Honzovi podrážela nohy jenom ideologie, té se koneckonců nevyhnul ani flegmatický a výkonný Kalaš. Ten hlavní rozdíl je v atmosféře a v zápletce. Na rozdíl od 30 dílné kriminalistické telenovely má Strach hlavu a patu, a neslouží jen k lacinému tepání do vnějších a vnitřních nepřátel. A herecky je taky někde úplně jinde, i přes plejádu hvězd které Jiří Sequens do svého monstrprojektu natahal. Takže i když se protekční hrdina vyhřívá v záři reflektorů a vede si úřady posvěcenou válku proti agentům a imperialistům, a outsider se spokojil s běžnou kriminalistickou rutinou, tak mu stejně dal na prdel prakticky ve všem. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Film je skutočným príbehom natočený na motívy románu Eduarda Fikera Kilometer 19. Ide o detektívnu zápletku v pozadí ktorej stojí strach vážených občanov z prezradenia ich konania v priebehu Protektorátu. Kolaborantské materiály sú v rukách vojnového zločinca Krűgera, dnes vedúceho špionážnej centrály v Západnom Nemecku a ten núti týchto občanov k ďalším špionážnym aktivitám. Nepríjemní svedkovia tejto špionážnej činnosti museli byť odstránení ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

První z řady ,,kalašovek" je sice dobrým rozjezdem této strhující série černobílých detektivek, tedy poctivá detektivka s charismatickým majorem Kalašem, ale propagandistický rozměr v závěru stahuje celou, do té doby tak sympaticky syrovou detektivku dolů. Naroubovat na činnost západních rozvědek bohapusté vraždění je tah dobově oblíbený a hojně využívaný v ideologicky motivovaných filmech, navíc scéna u lidového soudu vyvolává nepříjemné pocity v asociaci skutečných procesů z let padesátých. Podobné velmi silně politicky motivované filmy bych normálně ohodnotil odpadem, ale mám pro majora Kalaše slabost a většina filmu plyne v jiném tónu, tedy i přes ten propagandistický rozměr vnímám tenhle film jako zajímavý rozjezd této detektivní série... ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

"Strach" je detektivka natočená stejně skvěle jako obě mladší pokračování, jen ten ideologický nános je, naštěstí pouze v závěru, citelně větší. Ještě na počátku šedesátých let bylo evidentně hodně složité natočit "normální" detektivku, takže tvůrci chtě nechtě museli sáhnout k látce "ideologicky nezávadné". Nutno říci, že se jim podařilo tuhle "propagandistickou úlitbu moci" maximálně potlačit. Dokonce jsem nevšiml ani toho, že by se ve filmu někdo nějak zvlášť moc oslovoval oním oblíbeným "soudruhu", natožpak oním "okřídleným" "čest práci". Naopak. Maximálně syrová detektivka s výbornou kamerou, geniální režií i střihem a znamenitými hereckými výkony, to všechno navzdory poměrně slabé knižní předloze. Na to, že je to Schulhoffova téměř prvotina zcela neuvěřitelný výkon. Výkon o to překvapivější, že ten samý Schulhoff kromě tří skvělých detektivek natočil taky řadu vcelku průměrných a dneska i dokonale vyčpělých komedií, několik povedených satyr a to je asi tak všechno. Celkový dojem: 75% Zajímavé komentáře: Rosalinda, hans500, Zazie, Tosim ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Vizuálně je to prostě Schulhoff - dokonalá kamera (zvlášť když poprvé přijedou policisté k místu činu, jak kamera vyjde s nimi ven z auta, to myslím na tehdejší dobu byl docela oříšek tohle natočit), vynikající výprava, důraz na preciznost a detail... Třeba u té vykradené chaty jsem si říkal, tady to tvůrci nedomysleli, když jsou tam na stole talíře celé a nerozbité - a šup, o dvacet minut později je to použito jako jeden z bodů detektivní úvahy, takže to tam celou dobu bylo schválně. Líbila se mi až mystická atmosféra, jak to Schulhoff umí, nebo všechny ty tajuplné hrátky techniků - občas to vypadalo jako alchymistická laboratoř, když hledali technici důkazy, třeba u té chaty když prohledávali půdu (zeminu) u lesa. Samozřejmě jsou dobré celkově lokace a stará místa Prahy, dnes už zcela zastavěná a jinak vypadající. A bylo vtipné vidět Ladislava Potměšila jako mladé ucho... Ale třeba Brzobohatý mi přišel, že tady hraje na půl plynu, obsazování Helgy Čočkové s hysterickým hereckým projevem do tehdejších filmů a seriálů dodnes nechápu (mně nepřijde ani hezká), Lohniský chudák dostal zase slizouna (hrál on někdy kladnou roli?), a navíc mě rozmrzelo celkové vyznění a důvody vražd, přišlo mi to až zbytečně poplatné době, vlastně už si myslím, že už téma bylo i za horizontem. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Svoji dávku hrůzy si při natáčení filmu prožili i herci. Radoslav Brzobohatý vzpomínal, že se při přípravě na roli musel na přání režiséra účastnit výjezdů pražské mordparty, včetně ohledávání mrtvol. (raininface)
  • Místa vražd jsou smyšlená. Například obce Kromperk ani Horní Lučná neexistují. (ondey)
  • Coufalík (Miroslav Nohýnek) na začátku filmu přestupuje z tramvaje na autobus poblíž autobusového nádraží Pankrác v ulici 5. května. Od natáčení se toto místo změnilo k nepoznání: nejdříve v roce 1967 zmizela trolejbusová smyčka JAWA, které si lze povšimnout v pozadí, v roce 1974 zde byla zrušena tramvajová trať a místní autobusové nádraží ukončilo provoz v roce 1988. Během výstavby pražské silniční magistrály byla tato část ulice od zbytku třídy 5. května oddělena, zaslepena a přejmenována na současnou Pikrtovu ulici. Později zde ještě přibyly novostavby. Jediné, co z filmového záběru dodnes existuje, jsou domy v pozadí – nachází se v Neveklovské ulici. (Šéfik)

Reklama

Reklama