Režie:
Petr SchulhoffKamera:
Bedřich BaťkaHudba:
Václav LídlHrají:
Rudolf Hrušínský, Radoslav Brzobohatý, Bohuš Záhorský, Jarmila Smejkalová, Helga Čočková, Václav Lohniský, Soběslav Sejk, Ladislav Trojan (více)Obsahy(1)
Mladý muž, chodící o holi, se rychle balí své věci a odjíždí autobusem z Prahy do Kromperku. Když vystupuje už je noc.Celou cestu ho někdo sleduje v autě. Když se pak muž vydá pěšky směrem ke státní hranici, auto jede za ním a pak ho záměrně srazí. Druhý den je muž nalezen v příkopu. Na místo činu byl povolán major Kalaš a inspektor Varga. Vyšetřování se rozbíhá. Mrtvým je mladý, čerstvý absolvent školy Jan Coufalík, fotograf. Byl sražen modrou Octavií, kterou shodou okolností vlastní vedoucí Fotografie Bohumil Pacer, s jehož synem Bertem chodil Coufalík do školy. Bert autem jezdil o víkendu na chatu, kam si vozil svou dívku Věru Klímovou. Bert však není k nalezení a starý Pacer neví kde by mohl být. Možná na té chatě. Policie tam s Pacerem jede. Bert na chatě není, zámek u chaty je vypáčený, zařízení celé rozházené. Pacer už tam několik let nebyl, neví jestli se něco ztratilo, ale pak se na něco podívá a dostane srdeční záchvat a musí do nemocnice. Policie zjišťuje, že zámek u chaty byl vypáčen při otevřených dveřích, bylo to jen fingované. Další vyloupený byt následuje. Je to byt účetní ve Fotografii paní Milnerové. Asi se nic neztratilo, ale všechno je rozházené. Pachatel si otevřel klíčem, ale klíč má prý jen manžel, se kterým se rozvádí. Byla na terasách na Barrandově, pozval ji Bert, ale asi to nepsal on, bylo to napsané na stroji. Jejich vztah je údajně čistě přátelský. Kalaš si myslí, že v těch vloupáních je systém. Cenné věci zůstávají neporušené. Někdo tam něco hledal. Něco malého, co se vejde do krabičky od pudru. Pacerovo auto bylo nalezeno a je poškozené od nárazu. Do fotografického salonu přišla Věra Klímová, která chodí s Bertem a shání se po něm. Varga ji vyslechne. Klímová tvrdí, že prý se chtějí s Bertem vzít. Policie ji naložila a přivezla do chaty. Klímová tvrdí, že tam přibyla skříň na peřiny, zmizel magnetofon a pásky. V chatě se našla krev a kousek od chaty zakopaný krumpáč a také zakopaná mrtvola Berta, to však Klímové policie zatím neřekla. Bert byl zabit jediným úderem zezadu tupým předmětem. Byl mrtvý dříve než Coufalík, takže nemohl Coufalíka zabít on, jak se zpočátku zdálo. Mezitím si starý Pacer zřejmě pustil plyn a zemřel. Zanechal dopis na rozloučenou psaný na stroji. Prý zabil Berta v hádce, Coufalík mu ho pomohl schovat a pak dostal strach, že by mohl mluvit, tak ho zabil. V bytě se opravdu našly stopy krve. Ale proč se ti dva pohádali? Milnerová říkla, že se měli moc rádi, až poslední dobou se to nějak pokazilo. Pacerova žena za okupace zemřela v plynové komoře protože se s ní dal rozvést, aby zachránil obchod a ona s tím rozvodem souhlasila. Netušili jak to dopadne, pak Pacer běhal na gestapo a chtěl to zvrátit. Marně. Bert se to dozvěděl teprve nedávno. Proto zřejmě chtěl od otce pryč. Coufalík byl jen spolužák, Bert se s ním nestýkal pro jeho hrubost. Coufalík podle Milnerové chodil spíš za starým Pacerem. Podle pitvy nezemřel Pacer na otravu plynem, ranila ho mrtvice. Vrah musel mít Bertovy klíče, které policie nenašla. Do domu se pravděpodobně dostal přes dvůr z vedlejší hospody. Podle Kalaše jde o velkou hru. Hledají něco, co stojí za smrt dvou lidí. Něco, co snad patřilo Bertovi? Pachatelé hledali u všech, ke kterým měl Bert blízko, ale proč nehledali u té jeho přítelkyně Věry? Policie našla u Věry v pracovní skřínce magnetofonový pásek. Je tam záznam hovoru neznámého muže s Pacerem. Chce po něm nějaké snímky jinak zveřejní, že se za války rozvedl s židovskou manželkou a ta zemřela. Šlo o špionáž... (TV Prima)
(více)Recenze (143)
Tak už třikrát jsem svůj komentář přemazal, ne že bych se s ním tak sral a chtěl ho nominovat na mistroství světa komentářů, ale po každý jsem v něm prozradil tolik, že bych tím mohl potencionálního diváka připravit o možný zážitek a to bych nerad. Osobně si myslím, že se jedná o jednu z nejhorších "kalašovek", zejména díky záverečné části, která je zbytečně překombinovaná a v podstatě mě nebavila. Ono vůbec o napínavé atmosféře kalašovky "vrah skrývá svou tvář" se nedá mluvit ani ve zbytku filmu, ale vše fantasticky táhne tandem Hrušinský - Brzobohatý, leč i tady si myslím, že náhled na patrání byl značně odfláklej. Většinou chlapi dostali všechna infa na podnose aniž by se nějak moc snažili a to právě byla asi ta hlavní chyba. Ovšem že by Strach dělal z diváka přímo debila to zas ne. Když nepočítám, že jako přihranický městečko zde posloužil Nový Knín, který je cca 15km od Slapský přehrady a kde byl natáčen mimo jiné film Ať žijí duchové, ale to je poznámka spíš pro mýho kámoše Honzíka, stejného milovníka filmových výletů jako jsem já, na hodnocení filmu to samozřejmě nemá vliv. ()
První z řady ,,kalašovek" je sice dobrým rozjezdem této strhující série černobílých detektivek, tedy poctivá detektivka s charismatickým majorem Kalašem, ale propagandistický rozměr v závěru stahuje celou, do té doby tak sympaticky syrovou detektivku dolů. Naroubovat na činnost západních rozvědek bohapusté vraždění je tah dobově oblíbený a hojně využívaný v ideologicky motivovaných filmech, navíc scéna u lidového soudu vyvolává nepříjemné pocity v asociaci skutečných procesů z let padesátých. Podobné velmi silně politicky motivované filmy bych normálně ohodnotil odpadem, ale mám pro majora Kalaše slabost a většina filmu plyne v jiném tónu, tedy i přes ten propagandistický rozměr vnímám tenhle film jako zajímavý rozjezd této detektivní série... ()
V rámci české 60's krimi hodně slušný nadstandard, v rámci Kalašovské série jen příjemný odpich. (Je tady mimochodem hodně názorných ukázek tehdejší vyštřovací techniky, mě třeba nejvíc zaplavila "čuchačka", velká jehla, která se zapíchne do země a nasává pachy, díky kterým lze vystopovat místo, kde byla zakopána mrtvola apod.) ()
Člověk by si myslel, že se divák v záplavě těch vět o tom, co kdo dělal před válkou a za protektorátu a o co kdo po roce 1948 přišel, ztratí, ale kupodivu se tak neděje. Je to hlavně ve scénáři, který kriminální zápletku umí dobře podat a tak jste napjatí a zvědaví. Na další dva snímky s Kalašem to sice nemá, ale za podívání to rozhodně stojí. ()
"Jinými slovy: páčili zámek, zamčeno nebylo … vloupání je fingované." Tak to byl zapeklitej případ - sraženej chodec, nahotinky, špionáž a věšení bulíků na nos soudruhům kriminalistům. Jenže ti dumají a dumají až to vydumají. To mne samozřejmě potěšilo, ale ještě větší radost mi udělali orlové. Tedy vlastně Orlové. Samozřejmě Orel 1 a Orel 2, protože slyšet ve vysílačce: "Tady Orel" mě vždycky dokázalo pobavit. A taky mě dost bavilo závěrečné soudní jednání, protože to byla neuvěřitelná taškařice, kterou kazily jen zbytečně zachmuřený tváře všech zúčastněných. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (7)
- Na začátku filmu, kde jede za autobusem Škoda Octavia a dává směrovku doprava, jí místo horní oranžové části bliká prostřední červená, která byla určená pro brzdovou a koncovou dvojvláknovou žárovku. (optik)
- Natáčelo se v Praze a Novém Kníně. [Zdroj: Filmovamista.cz] (rakovnik)
- Svoji dávku hrůzy si při natáčení filmu prožili i herci. Radoslav Brzobohatý vzpomínal, že se při přípravě na roli musel na přání režiséra účastnit výjezdů pražské mordparty, včetně ohledávání mrtvol. (raininface)
Reklama