Režie:
Martin McDonaghScénář:
Martin McDonaghKamera:
Ben DavisHudba:
Carter BurwellHrají:
Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon, Barry Keoghan, Gary Lydon, David Pearse, Pat Shortt, Bríd Ní Neachtain, Aaron Monaghan, Jon Kenny (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Na odlehlém ostrově západně od pobřeží Irska sledujeme celoživotní přátele Pádraica (Colin Farrell) a Colma (Brendan Gleeson), kteří se ocitnou v nejednoduché situaci, když Colm nečekaně jejich přátelství ukončí. Zaskočený Pádraic, kterému pomáhá jeho sestra Siobhán (Kerry Condon) a mladík žijící na ostrově, Dominic (Barry Keoghan), usilují o obnovu přátelství a odmítají ne jako odpověď. Pádraicovy opakované snahy však jen posilují odhodlání bývalého přítele a když dá Colm zoufalé ultimátum, události rychle eskalují s šokujícími důsledky. (Falcon)
(více)Recenze (423)
Předpokládal jsem zajímavější, vyhrocenější vyústění, ale i tak je film skvělou studií nekonvenčních postav s nekonvenčním konfliktem v nekonvenčním, silně atmosférickém prostředí. Hravě tragikomický a nepředvídatelný, protože akci a reakci v něm určují dva nekompatibilní, životem pasivně mrhající vesničané z konce světa. První polovina je mistrně napsaná i zrežírovaná. Samotná otázka jak se problém vyřeší je v ní ale zábavnější, než její řešení v druhé půlce. Opět vynikající Colin Farrell, znovu skvělý Carter Burwell (dvorní soundtrackář bratrů Coenů) a prostředí, které je samo o sobě další významnou postavou filmu. ()
Druhá MekKhoblihova žvanivá interakce Kolína s Bryndalem už nedopadla tak slavně, jako když kluci tenkrát řádili v Bruggách. Irská občanská válka metonymizovaná do absurdní, pomalu zrající pitoreskní soutěže o největšího a nejzarputilejšího vesnického idiota v zapadlé irské ostrovní ovcošukárně je velmi okatou rádoby Beckeťárnou, možná dokonce méně otravnou, ovšem i tak se spíše jedná o absurdní materiál pro artové hnědopichy a divadelní snoby, kteří tolik milují hledání nestrávených zbytků v hovnech. Absurdní materiál, jehož poetické či černotumorné finesy plně docení snad jen řádně vyincestovaný a s drobným hospodářským zvířectvem léty pokřížený starousedlík keltských widlí a v němž se nepřeqapivě Kokota zase nedočkáte. Čili to tak nějak vcelku nudně, ovšem docela příjemně a rázovitě plyne, zejména díky naprosto skvělým kašparům a nepokrytému honění autora nad krásami Irska. A že je, kurva, nádherné, a nestydí se to ukázat! Pseudoyntelechtuální pětku tedy degraduji na homoseksuální čtyřku a tu na estetickou a výkonnostní objektivní trojku. ()
Oscar 9 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec HR - Colin Farrell, Herec VR - Barry Keoghan, Herec VR - Brendan Gleeson, Herečka VR - Kerry Condon, Scénář, Střih, Hudba ... ... ... Zlatý Lev - výběr ()
Irskej bizárek s dokonalou atmosférou, šílenou zápetkou ve kterým si páří deprese s černým humorem. ()
Filmově zvěčněná irská duše 20. let 20. století. Zmar, zoufalství, samota na ostrově kousek od západního irského pobřeží a široko daleko nic jiného, než jen kameny a centrum všeho – tamní hospoda. Prostředí úchvatně smutné, herecké výkony exkluzivní ve všech ohledech, místy vzorově černé a s myšlenkami, kterým jsem občas rozuměl. ()
║Rozpočet $-miliónov║ Tržby USA $9,553,128║ Tržby Celosvetovo $30,027,622▐ Martin McDonagh je pán, on dokáže zo strašne banálneho príbehu vytrieskať nemožné. Z počiatku som si prvú pol hodinku skôr pretrpel. Vôbec to nejak moc nebralo. Tie brebty medzi ošuntelými chlapmi na nejakej ostrovnej pustine, nejak nemali váhu. Postupne ale ako lepšie spoznávame postavy a okolie, to začne mať nejaký lepší podmaz a začne to mať aj nejakú váhu, farbistosť. Herecky dosť dobré, aj keď možno by som hneď za to ceny až tak nesolil. No ale je to z tých pozerateľnejších artových záležitostí. /60%/ ()
Příjemná krutá konverzačka o tom, že někdy prostě můžete nenávidět bližního svého bez zjevného důvodu. Není v tom nic extra deep, je to takový příjemně hutný stout s bílou pěnou v podobě skvělé ústřední dvojice a prostředí, které je stejně srdečné jako jeho obyvatelé. ()
Fuckin' Hell! Silně konverzační kus, z kterého je cítit divadelní prazáklad, komorní atmosféra, Irsko, melancholie, pocit konečnosti bytí, lidská malichernost i svéráz, ozvěny (krvavého) 20. století...a přitom je to místy absurdně vtipné...a samozřejmě i skvěle zahrané a natočené...jak je u McDonagha zvykem...ta ústřední dvojice a její svár je dokonalá! A kdybych chtěl mluvit reklamní zkratkou - Laurel a Hardy v Bruggách po dvaceti letech! :-) ()
Když váš nejlepší přítel už nechce být přítel. Silně dialogová, vtipná, ale i tragická podívaná o rozpadu jednoho přátelství, komunity a člověka. Film který baví jak svým doslovným příběhem, který je plný zajímavých postav, vtipných i bolestivých situací a nepříjemných obratů v ději. Srdcem příběhu je Pádraic, který tu funguje jak nechtěné zatoulané štěně, se kterým nejde jinak než soucítit a bolí vás každá rána, kterou dostane. Do toho je to i kompozičně nádherně dané do kupy, čemuž pomáhá i nádherné Irsko. Bál jsem se že důvod konce přátelství bude banální, ale naopak je to mnohem zajímavější a neotřepanější než si dokážete představit a i díky tomu vás film bude bavit i hodiny až dny po zhlédnutí, kdy jen přemítáte nad tím vším a co to vlastně znamená. Je tu toho hodně o přátelství, sobectví, životě. různých úrovních intelektuality a dalších menších či větších tématech a to mě na tom nepřestává bavit! ()
(ne)Oficiální finální část volné trilogie z Aranských ostrovů. Z McDonaghovy filmové tvorby to tedy má zatím nejblíže divadelním kořenům. Což je problém. McDonagh je lepší scenárista než režisér a lepší dramatik než scenárista. A jako filmový režisér se snaží schovat výraznou divadelnost scénáře. Což je chyba, lépe kdyby ji plně přijal za svou. Jde o drobnost, která však spolu s tím, že to není nejlepší část trilogie, která navíc i jako celek je ve stínu Leenanské trilogie (díky geniálnosti Osiřelého západu), znamená, že Inisherin působí jako drobný krůček zpět pro McDonagha jako scenáristu i jako režiséra. Od filmového debutu jsem si přál, aby McDonagh pro film byl stylem i látkou blíže svým kořenům. Potvrzuje se však okřídlené "dej pozor na to co si přeješ, mohlo by se to vyplnit“. Znamená ovšem cokoli z toho, že to není výtečné či snad skvěle zahrané? Nikoli. ()
Zápletka je absurdní a bohužel se za celý film moc neposune. Herecký ansámbl je ale natolik silný, že je film docela zábava i tak. ()
(3,5* ani o prst víc) ()
„DOMA MÁM VELKÝ NŮŽKY. A OD TEĎ, KDYŽ MĚ BUDEŠ OTRAVOVAT, VEZMU JE A USTŘIHNU SI S NIMA JEDEN PRST. A TEN TI PAK DÁM…“ Názornej příklad toho, jak z hovna uplést dramatický drama. Bohužel ani McDonagh s ním „zapráskat“ nedokázal… Takový komorní a smutný a taky občas nudný. Ale vidět se to dá. Hlavně kvůli kvůli Colinovi, kterej hraje jak o život. Nebo jestli máte kámoše, protože tohle je „velkej“ film o přátelství, ale taky trochu píčovina. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Hledám způsob, jak ukončit přátelství. 2.) To že jedna ruka netleská vím, ale zajímá mě, kolik prstů je třeba k hraní na housle. /// Thx za titule „Ivana Ragusa“. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
McDonagh zatím nenatočil špatný film. Je frajer v tom, že i z nezajímavého námětu dokáže natočit ambiciózní dílo, které bude útočit na oscary. Tady jsem se upřímně bál, jelikož jde o jeho nejkomornější film bez násilí, ale i tak si mě dokázal získat. Z herců zde ždíme maximum !! Colin Farrel - jasnéj oscar, Barry Keoghan- druhéj oscar, příroda a irský venkov vyloženě TOP ( bavil mě i ten drsný irský slang) prostě to je mi blízké a to na mě dokáže udělat dojem. Skvělý je však i ten šíleně bizární černý a hořký humor, několikrát jsem se smál opravdu nahlas a některé hlášky jsou masakr a díky tomu je to právě tak super. "Nebyla větší zábava když jsme zabíjeli jen ty angličany ?? !" Dobréj film. 80% ()
Veskrze irská zkazka o člověku, který se rozhodl pro razantní životní změnu. Čím více o ní mluvil, tím méně jí ale šel naproti a jeho chování nejen, že s postupujícím časem dávalo smysl stále méně, ale ještě začalo ubližovat lidem kolem něj. McDonagh mě většinou baví tím, jak potutelně trápí postavy i diváky, ale tentokrát už překročil hranici sympatičnosti směrem k pouhé exhibici. I přes jeden z životních výkonů Colina Farrella jde většinu času jen o formu, která má obsah jen jako nezbytnost. Třetí hvězda za srdcervoucí krajinu a stoupající hvězdu Barryho Keoghana, jinak jde ale o překvapivé zklamání a tvůrčí varování. ()
Gleeson je skvelý, hoc áno, asi je pravdou, že mal menej práce. Je to taký klasický bručoun, ale len do chvíle, kým neprehovorí a my si uvedomíme, že na to ide veľmi dobre, akurát prevedenie do praxe je absurdné. Práve kuriózna zápletka je jedným z hlavných plusov sympatickej snímky. Ďalej treba vyzdvihnúť Colina Farrella, ktorý si myslím dostal rolu oveľa náročnejšiu na zahratie. Aj ostatní sú skvelí (Barry Keoghan, Kerry Condon), ale na týchto dvoch, a najmä teda na Farrella, sa predsa len až tak nechytajú. Nádherná výprava a s tým súvisiaca atmosféra. A hudobná zložka. Čakal som, že vzhľadom na údernú, ale jednoduchú zápletku sa začnem po polhodine nudiť, ale ono sa to stupňovalo, takže po hodine som čakal, že sa to môže skončiť skutočne všelijako a pýtal som sa, či to vôbec chcem vedieť/vidieť. Nebudem spoilerovať, ale napokon mi záver pripomínal slovenské filmové zábery: také to hmlisté „nejako sa to asi skončilo, ale nikto nevie ako presne a ak to aj režisér vedel, natočil to naschvál tak hmlisto a otvorene, aby si veci divák domyslel“. To ma trochu sklamalo, mám rád, ak nie je povedané všetko, ale takéto konce sú príliš. Páčilo sa mi, aké držkaté všetky postavy boli; počúvať ich hlášky a dialógy (pripomínajúce tenisový zápas) je fakt radosť. ()
// Přímočarý, přesto ne moc vstřícný film o dvou irských kamarádech, kteří přestali být kamarády. McDonagh se vytáhnul s dalším skvělým scénářem a Colin Farrell i Brendan Gleeson ve svých rolích excelují. Cestu k diváckým srdíčkům bude tenhle film mít ale na rozdíl předchozí tvorby režiséra o něco těžší. Šanci byste mu ale měli dát tak či tak. Víc v recenzi. 8/10 ()
Nabubřelá nuda. Sázka na minimalismus se tentokrát z mého pohledu nevyplatila, tenhle film je jak chudý příbuzný předchozí McDonaghovy tvorby. Charaktery mi nepřišly zajímavé, o jejich osudy jsem nejevil příliš zájem, takže onen avizovaný černohumorný a vyhrocený střet se u mě nesetkal se silnější katarzí. 6/10 ()
Můj nejoblíbenější McDonagh, je to vůbec možný? Zápletka mě hodně chytla a bavilo mě čekat, co se stane, jak a proč. Sice si nejsem 100% jistý, že ten film chápu, jak autor zamýšlel (vůbec ústřední myšlenka, že Farrellova postava je nějak "hloupá", nedává v rámci tohohle fikčního světa moc smysl a já nevím, jestli to je záměr, nebo ne), ale to nakonec vůbec nevadí. Bavilo mě s tím filmem být, bavilo mě si ho v hlavě přebírat. ()
Na McDonaghův nový počin jsem byl zvědavý, protože jsem si velmi užil jeho předchozí film, Three Billboards outside Ebbing, ale bohužel na mě Banshees of Inisherin vůbec nezapůsobily. Trailer přislíbil roztodivné postavy a zajímavý námět, ale výsledkem jsem se docela pronudil. SCÉNÁŘ: Dostáváme se do děje v momentě, kdy přátelství dvou mužu "končí" z jednostraného popudu. Na jednu starnu si říkám, že by divák měl předně vidět, jaké bylo ono přátelství před tím, než skončilo - aby divák lépe chápal, na čem stálo i proč skončilo a byl tak do celé situace více zainteresovaný. Na druhou stranu: schopný scénárista by to měl být schopen plně osvětlit i zpětně. Zde jsem si však musel poradit s vágními motivy typu: "V takto od civizace odstřiženém, monotóním prostředí si lidé moc nevybírájí, s kým se budou bavit." Nechápal jsem tedy moc to, co postavy prožívaj, proč jednaj tak, jak jednaj a vlastně jsem do jejich věci nebyl zainteresovaný. Film se odehrává v krásném prostředí, ale režie není příliš strhující - film má docela klidné/pomalé tempo a není v něm tolik dialogů (případně nejsou dost hutné), které bych právě rád. Charakterové studie na dialozích dost stojí, ale zde jich je spíše poskrovnu. Obrat v postoji Colma (Brendan Gleeson), na kterém stojí zápletka, jsem tedy příliš nechápal. Pokud chce od prosťáčka Pádraica (Colin Farrell) mít pokoj, aby se mohl věnovat hudbě, proč si pak odřezává prsty, bez kterých nebude moci hrát. Možná (jakožto umělec) pociťuje příliš velký tlak na to, aby tvořil, načež z toho upadá v zoufalství a snaží se od toho odosobnit tak, že se zbavuje toho, díky čemuž vůbec tvořit může. To je ale spíš takovej headcanon. Film to neobjasní. Nemluvě o tom, že scénář nijak zvlášť psychologicky nerozpracuje Colma jakožto velkého umělce toužícího vytvořit velké dílo a obávajícího se, že to nesvede. jednou sice zmíní, že si ho nikdo nebude pamatovat proto, že byl milý, ale Mozarta si pro jeho dílo pamatuje každý i pro několika staletích. Působilo to však jako něco, čím se jen snažil Pádraica odpálkovat. Film tedy nedává moc odpovědí, není příliš jasnej ani zábavnej, ale lze nad ním dobře mudrovat. Divák si třeba může vypomoci tím, že postavy jsou prostě tvrdohlaví Irové a snaha o zalepení rozbitého přátelství může vést ještě k větším prasklinám. Ani to jsem však McDonaghovi moc nežral. Všechny tyhle interpretace, které mi to mají pomoci pochopit a přijmout jsou na mě příliš vágní a dokonale mi nezapadají do sebe. Další dvě výraznější ač vědlejší postavy (Pádraicova sestra a největší prosťáček Inisherinu) taky nemají dost prostoru na to, aby mě zajímaly nebo jsem scénáristovi bezezbytku sežral, jejich konání. Chápu, proč sestra z Inisherinu odjela, ale bylo mi to fuk. A pro prosťáčkův skon v důsledku nenaplněné lásky taky neměl dostatečný build up. I to mi bylo tedy jedno. Herci hráli dobře. Jen mě moc nebavilo, co hráli. Dále tam kupříkladu v důsledku Colmova házení prsů na Pádraicův dům zemře Pádraicův osel, načež se situace vyhrotí ještě více. Samotnému mi ale nedošlo, jak se vlastně oslovi podařilo zemřít. Přečetl jsem si, že se udusil jedním prstem. To mi ale přišlo tak nepravděpodobné, že jsem zprvu nepochopil, jak se vlastně oslovi podařilo zemřít. Zkrátka je to na můj vkus působí příliš samoúčelně a plytce. Přitom to takové není. Možná to není tak dobře vedené a proto je to poněkud nejasné, ale prázdné to není. Vlastně mě víc baví o filmu přemýšlet, než mě bavilo na něj koukat. INTERPRETACE: "Z posledního dialogu mezi hlavními postavami vyplývá, že boj Colma a Pádraica je metaforou irské občanské války. Prostřednictvím svých bojů zničili sami sebe. Colm si zničil prsty, takže nemohl dělat jedinou věc, kterou miloval, hrát hudbu. Pádraic zničil svou šanci na lepší život tím, že dovolil svému smutku a potřebě po pomstě, aby mu překážely v tom, že přijal nabídku své sestry přijet na pevninu. Oba muži jsou na chvíli v příměří, ale jak naznačuje Pádraic, pravděpodobně budou brzy znovu bojovat." ŽÁNR: Lidé píší, že je to částečně černohumorná komedie, která však spěje k ponurejšímu tónu. Teoreticky to chápu, ale v praxi jsem nezasmál ani jendou. Myslím, že to, co lze považovat za vtipné, bylo už v traileru, ale ani při něm jsem se nezasmál. Nikdy to nezačne být příliš absurdní a vyhrocené. Není to ani dostatečně prokreslené, takže pozorného diváka nemůžou rozesmívat ani jisté jemné nuance, jejichž humorný náboj vyplývá až z pochopení širšího kontextu. Asi bych film označil za lehké drama. Nijak napjatý jsem však nebyl. Ani smutný. Ani pobavený. Spíše jsem se tím jen bez většího zaujetí prokoukal. Nebylo to však "k nevydržení" jako mnoho jiných filmů. () (méně) (více)