Režie:
Steven SpielbergScénář:
Richard MathesonKamera:
Jack A. MartaHudba:
Billy GoldenbergHrají:
Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Carey Loftin, Dale Van Sickel, Charles Seel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)
(více)Videa (1)
Recenze (395)
Po vydařeném mikrofilmu Amblin' další snímek "na cestách", tentokráte na téma "honěná na kočku a myš by car/truck" (neboli rychlokurz autoškoly drilem). Napětí při zběsilých kontaktních honičkách by se dalo krájet, nasnímání a celková stylizace je na televizní poměry vskutku nevídaná a hlavně je zde onen geniální nápad s tajemnou identitou řidiče tiráku. Duel je zkrátka perfektní ukázkou Spielbergovy režisérské virtuozity, která ani po letech neztratráci nic ze svého hrůzostrašného kouzla. Zajímavým detailem je zábavné rozhlasové vysílání ze začátku filmu, které by všem hráčům herní série GTA jistě přišlo velmi povědomé. Tak a já si můžu v klidu odbýt další zářez za splněný divácký sen... ()
Duel se možná vysmívá neschopnosti muže střední třídy obstát tváří v tvář problémům a nějak je řešit, je při tom ale stejně nezajímavý jako jeho hlavní hrdina. Zápletka spočívá v setkání dvou mužů na silnici, přičemž jeden toho druhého provokuje - předjíždí, když mu ujede, tak na něj počká, občas do něj šťouchne. V závěru jej pak popadne amok a snaží se svého "soka" zabít. Nápad je to absurdní jako z nějakého béčkového hororu a odpovídá tomu i jeho realizace, která je plná nelogičností a podivných mezer. Spielberg samozřejmě nevysvětlí, co k tomu onoho agresivního řidiče vedlo, soustředí se pouze na dramatičnost... ehm, záběrů na za sebou jedoucí automobily podbarvené hudbou jako z Hitchcockova hororu. Osobně mi tedy pohled na jako sulc se třesoucího Ala Bundu nebo rozpadající se cisternu z 50. let, která i při 140 sedí jako přibitá (že by to byla předělaná Škoda 120?), adrenalin do žil nevhání. Jediným pamětihodným momentem je tak scéna s plačící stařenkou, jejímž zvířátkům ten zlý pán ublížil - jo, už tady Steven ukázal, co v něm je. ()
Domnívám se, že tady o duel v tom pravém slova smyslu fakt nešlo, hlavní postava je doslova postrkována psychopatem za volantem.. Osobní auto s nepříliš zručným či znalým řidičem se přimotá do cesty velké rezavé kraksně.. Atmosféra nepříjemně houstla, chápala jsem, že mít v kufru cisternu není nic moc představa.. Pro mě zajímavá i napínavá podívaná.. ()
Předesílám, že Špílberga upřímně nesnáším, z jeho odporných komerčních a podbízivých sračkofilmů je mi na zvracení a jeho osoba je pro mě symbolem toho nejnižšího a nejhnusnějšího druhu tvorby, která se v Hollywoodu vyrábí pro průměrné a tupé lidské stádo. Ale tenhle film žeru, a to právě proto, že mi Špílberga vůbec ničím nepřipomíná; nízkorozpočtová záležitost s výborně vygradovanou atmosférou, která vypráví o tom, že není dobré předjíždět svým nablýskaným fárem zlověstně vyhlížející truck, když nevíte, jaké šílené hovado může sedět za jeho volantem. A rozebírat tu, jak asi mohla ta stará šunka jezdit tak rychle a mít takovou hybnost? No, to má asi stejnou logiku, jako kriticky rozebírat létání nadsvětelnou rychlostí ve scífkách, čáry a kouzla v pohádkách, nebo ožívání mrtvol v zombiárnách. ()
„Človek nevie. Človek nikdy nevie. Proste si žije svoj život a predpokladá, že niektoré veci sú dané. Napríklad ísť po ceste a myslieť si, že vás na nej nikto nezabije“ Steven Spielberg viackrát určil smer konkrétneho filmového žánru. ČEĽUSTE odštartovali záplavu drsných ekologických zvieracích hororov, po BLÍZKYCH STRETNUTÍ TRETIEHO DRUHU a E.T. – MIMOZEMŠTANOVI chcel zrazu každý divák (a producent) svojho priateľského ufóna, POLTERGEISTOM odštartoval nový záujem o „ghost house“ - a DUEL stvoril podžáner „cestného trileru“. Po ňom prišli zručné kópie STOPÁR (Rutger Hauer), ÚNOS (Kurt Russell), STOPÁR (Sean Bean) a JAZDA DO PEKIEL (Paul Walker). DUEL je o mužovi, ktorý cestuje autom krajinou kvôli práci, tu mu však situáciu skomplikuje tajomný šofér cisternového vozidla. To, čo na začiatku vyzerá ako nevinné meranie dvoch nadurdených mužov kto ho má dlhšieho, sa časom, v exteriéroch strašidelne prázdnych ciest, mení na čoraz vyhrotenejší psychologický až fyzický súboj áut, pováh a života a smrti. Minimalistické, no čertovsky pôsobivé. ()
Galerie (68)
Photo © American Broadcasting Company (ABC)
Zajímavosti (33)
- Po tom, čo David Mann (Dennis Weaver) vychádza z toalety v bare Chuck´s Café, vidno na jeho chrbte tieň kameramana s kamerou. (Lukoh)
- Carey Loftin, v titulcích uveden jako Cary, měl na starost koordinaci kaskadérů. (Robbi)
- Maximální rychlost kamionu Peterbilt 281 je 152 km/h, rychlost osobáku Plymouth 1970 je 196 km/h. Což je největší úskalí věrohodnosti snímku. Schopnost manévrovat s návěsem, plus s plným návěsem, dává jasnou výhodu pro Plymouth. (sator)
Reklama