Režie:
John BoormanKamera:
Philip H. LathropHudba:
Johnny MandelHrají:
Lee Marvin, Angie Dickinson, Keenan Wynn, Carroll O'Connor, Michael Strong, John Vernon, Sharon Acker, Sandra Warner, Bill Hickman, Sid Haig, Kathleen Freeman (více)Obsahy(2)
Při přepadení banky je stárnoucí gangster Walker (Lee Marvin) postřelen svým komplicem, který vzápětí zmizí s ukradenými penězi i s ženou svého přítele. Walker se dostane do pověstné věznice v Alcatrazu, kde si musí odpykat dlouholetý trest. Po celou dobu svého trestu je posedlý jedinou myšlenkou-jak krutě se pomstí zrádnému společníkovi a nevěrné ženě. Když však je konečně najde, zjistí náhle, že má co dělat s celou zločineckou organizací.... (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (99)
Originál k Odplate s Melom Gibsonom je veľmi drsnou ukážkou poctivého akčného thrilleru starej školy. Lee Marvin je oveľa presvedčivejší ako Gibson a predvádza tu jednu zo svojich najlepších úloh. Akcia je nakrútená veľmi zručne a bez okolkov a v kontraste s flegmatickou charizmou hlavného predstaviteľa dotvára pôsobivý celok. ()
Zameňte si Lee Marvina za Jeana Gabina v ľubovoľnej francúzskej kriminálke, alebo gangsterke a viete, ako Point Blank bude vyzerať. Boormanova typická sedemdesiatková gangsterka s ultra drsným chlapáckym hrdinom, ktorý si neberie servítku ani pred úbohými odstavenými ženami. Scenár mi prišiel po tom množstve podobných filmov, ktoré boli po ňom natočené akýsi tuctový. Ak by som film videl v dobe svojho vzniku, bol by som určite viac nadšený. Z dnešného hľadiska je to pre mňa solídny žánrový priemer. Na druhý krát musím doceniť Boormanovu inteligenciu. Málo pravdepodobný príbeh podáva patrične drsne, ukazuje najskôr pomstu voči jednotlivcovi, ktorý zradil, ale ktorý prenechal svoj dlh veľkej korporácii, ktorá je z podobných typov zložená celá, je neprehľadná a v odpudivom slova zmysle monštrózna. Konkrétne meno nahradila anonymita. A netreba zabúdať, že Walker chce iba svoje prachy! ()
Teprve někde v polovině mi došlo, že koukám na film, jehož téměř doslovnou kopií je moje oblíbená Odplata: totožný děj s podobně silnou atmosférou, stejně malebné zacházení s architekturou – oproti šedomodrému futurismu o třicet let mladší gibsonovky ovšem z původní verze zůstávají v hlavě funkcionalistické linie, bílé stěny, rafinované kombinace jásavých barviček na šatech i v interiérech (a proti nim jako kontrast chátrající prostory bývalé alcatrazské věznice) –, stejně charismatický týpek v hlavní roli, stejně skvěle volená hudba (u Boormana pozoruhodně poletující mezi vážnými a populárními žánry), stejně nápaditá, ne-li ještě nápaditější práce s ruchy (viz třeba tahle ikonická scéna), stejný cynický škleb na povrchu a těžko definovatelná lidskost uvnitř. Co má originál jinak? Víc psychedelie, míň suchého humoru (ale je tam, ne že ne), a ovšem vizionářský styl (kdyby mi po sobě bez varování promítli tohle a takového Frajera Luka, nebudu věřit, že jsou to filmy ze stejného roku, co roku, desetiletí). Vlastně bych vůbec neměl váhat s plným počtem, když jsem ho nadělil Helgelandovi a Myhremu, ale přece jenom počkám, jestli ve mně k Point Blanku s odstupem uzrají podobné osobní sympatie. ()
Hezké, přestože to nikdo nemusí vidět, než umře. Proč taky? Zábavný novodobý noir (ty staré se točily o dost dřív, že), dělaný v době,kdy tyhle filmy měly na kahánku. Boorman byl velmi odvářný, bohužel nedotahující (viz konec) Přesto to má grády a perspektivu, a hlavně ohromný vizuál, co se zaryje do paměti. Kino na obrazovce počítače -- dnes. Aspoň občas tohle -- a spokojenost se koná. ()
Drsný režisér, drsnejší herec = najdrsnejší film. Rok 1967, je veľmi filmovo plodnou dobou, ktorá vytvorila fantasticky progresívne snímky, námatkovo zo žánru ma napadá, nemenej pôsobivejší Bonnie a Clyde, čo je svojim spracovaním, o čosi brutálnejším snímkom, ako Point Blank. To vôbec nevadí, pretože taktiež i Lee Marvin sa cíti vo svojej role, ako ryba vo vode, je neuveriteľné charizmatický, a vôbec celý snímok, je strašne zaujímavo spracovaný, už scenár je zahalený tajomstvom, ako sa to vlastne v skutočnosti má... ? Hlavná postava Walker išiel na AKCIU ALCATRAZ, ktorá sa vymkla spod kontroly. Nebol tam ale sám, podrazili ho, aby teraz myslel iba na to, ako sa dopracovať ku svojmu právoplatnému podielu, vo výške 93 000 $. Pes je zakopaný v jednom sakramentskom skonštatovaní, že v tomto legendárnom väzení, schytal čosi, čo mu brutálne skomplikovalo samotnú existenciu... I napriek tomu sa pozviecha, a dostáva sa ku Organizácii, v ktorej prekvitajú finanční mafiáni, alebo aj pomocou svojej šarmantnej švagrinej, dostáva nebezpečného lotra, ktorý ho okradol, do zveráka, ale nikoho priamo nezabije, to sa zariadi iným spôsobom... Zbytočne viac komentovať, je to vynikajúci film, ktorého doménou, je jednoznačne herec v hlavnej úlohe, L. Marvin ! ()
Galerie (48)
Zajímavosti (11)
- Angie Dickinson a Sharon Acker byly ještě před uvedením filmu na hlavní straně časopisu Life a na pozadí měly vězení Alcatraz. (Terva)
- Kriminální thriller Bez okolků je považován za první skutečně neonoirový film 60. let. (Terva)
- Film byl v roce 1968 promítán na Cinelandia, které se nachází v centru Brazilského města Rio de Janeiro, jako protest proti smrti 18 letého studenta ze střední školy Edson Luís de Lima Souto. Student byl zabit vojenskou policií. Protestovalo se proti diktatuře a demonstranti používali transparenty s filmovými dekoracemi a hesly. (Terva)
Reklama