poster

Lekce Faust

  • Velká Británie

    Faust

Loutkový / Drama / Fantasy

Česko / Francie / Velká Británie, 1993, 97 min

  • mohamedsfinger
    *****

    Jan Švankmajer opět dokazuje, že se vymyká standardům nejen českého, ale i světového filmu, protože jeho tvorba je opravdu komplikovaná a originální, to dokonale dokazuje právě Lekce Faust. Kombinace hraných pasáží s loutkovými a stop-motion animací zde působí na diváka opravdu silným způsobem, ať už v démonických zaříkávacích pasážích nebo groteskní souloži s loutkovým čertem. Jak už je zvykem, tak po technické stránce opět není co vytýkat, no, a herectví Petra Čepka nezbývá než glorifikovat, protože si touto rolí postavil další z velkých pomníků. A aby divák pronikl do hloubky filmu, je třeba mnoho zhlédnutí a při každém objeví něco nového, další smysl Fausta Švankajerova i Goehtova.(20.7.2010)

  • radektejkal
    *****

    Pidluke, padluke - a už tu je, a už tu zas není. Když v roce 1976 vyšlo souborné vydání třech středověkých loutkových her "Johannes doktor Faust – Jenovéfa – Don Šajn" s ilustracemi Jiřího Šalamouna, byla to jedna z mnohých inspirací nejen pro nás, ale zřejmě i pro Jana Švankmajera. Faust, který proniká celými dějinami literatury i filmu, je tématem středoevropským, německým stejně tak jako českým (ostatně několika pijatyk v Lipsku jsem se také zúčastnil, na zázrak čepování zdarma čekal však marně). Švankmajer (podobně jako Sokurov) středověkého i geothovského, ale také marlowovského Fausta, ke kterému má asi nejblíž, přesahuje (jinak by z toho ani nemohlo nic dobrého vylézt, neboť všechny formy jsou již dokonalé). Pozn. 1: Takhle by mohl vypadat "český světový film", na který bych se mohl společně koukat s Catherinou Potenza z Mendocina, Pertti van Hanenem z Vantaa a Rolandem Graafem z Windoeku. Pozn. 2: Podobný pocit dějinné současnosti jsem měl u Gilliamova "Monty Python a Svatý Grál". Pozn. 3: Nemám příliš rád surrealistické experimenty, Švankmajer - i když je používá - však nabízí mnohem víc. Pozn. 4: Mefistofeles už nepotřebuje obcházet lidi jako podobní obchodník a lákat na nich vlastnokrevní podpisy, aby jim pak mohl splnit veškerá přání. Teď už má na to internetšop, stačí se jen zaregistrovat. Pozn. 5: Četl jsem pár komentářů, v nichž se kupodivu vyskytují formulace: "člověk z davu", "kdokoli" a pod., ale to ne, Faust je archetyp, Faust nemůže být blbec (a hle! většina lidí už je mimo).(5.3.2017)

  • pestak
    *****

    Jan Švankmajer ve svém filmu mistrovsky spojuje realitu, sen a hru. tentokrát se nechal inspirovat faustovským tématem. Petr Čapek, ve své poslední roli MISTROVSKY!!! ztvárnil, Jak Mefistofela i Fausta. Rozehrál démonický příběh unaveného muže, který se marně snaží uniknout blížícímu stáří a smrti. Kombinací animace, hraného a loutkového filmu Švankmajer vytvořil fascinující podívanou.(1.1.2017)

  • ScarPoul
    ***

    Forma zhltla obsah. Tu sa jasne ukazuje, že čo do nápaditosti a originálnosti je Švankmajer umelec par excellance, ale ukuť z toho nejaký príbeh, je očividne nad jeho sily. Sám o sebe hovorí, že nie je režisér a asi tomu tak bude. Fausta mám rád a chýba mi veľmi nejaké parádne spracovanie, aj ked Sokurov ho spravil viac než dobre. Pre mňa nezaujímavé, príliš absurdné a vďaka tej rádoby stare čestine aj neznesiteľné. Ale ako experiment to oceňujem. Len sa mi potvrdzuje, že Švankmajer nie je niekto, koho tvorba by ma zaujímala a zaujala. Čo aj čakám od niekoho, kto obsadzuje divný ksicht Krausa.(4.11.2014)

  • Snorlax
    ****

    Nemám ráda loutky, nebaví mě, nudí mě, nezajímají mě. Snesu jen Hurvínka a jeho čtyři kolegy. Možná proto jsem se při loutkových sekvencích nudila a měla jsem pocit, že film vypadl z tempa i kvality. A popravdě řečeno jsem ani nepochopila důvod začlenění loutek. Ještě méně jsou mi jasné časté záběry na ruce vodičů. Ale dosti hany. Čepek. Tím je řečeno vše. Podmanivý, uhrančivý, fantastický Čepek. Jeho výkon patří do zlatého fondu kinematografie, nejen té české. Nemám slov pro jeho hraní beze slov.(16.11.2012)

  • - Český lev za Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (Petr Čepek), za Zvuk (Ivo Špajl) a Výtvarný počin (Jan a Eva Švankmajerovi). (M.B)

  • - Spoiler: Byly natočeny tři verze závěrečné scény: 1. v autě bude sedět loutka čerta; 2. v autě bude sedět loutka čerta a anděla; 3. v autě nebude sedět nikdo. Švankmajer se nakonec rozhodl pro prázdný vnitřek auta, který lépe zdůrazňuje význam loutek: jsou to symboly manipulace levé a pravé ruky jednoho loutkáře. (charlosina)

  • - U Petra Čepka se v průběhu natáčení projevily zdravotní potíže (slinivka břišní), ale nechtěl přerušit natáčení. Ačkoliv trpěl bolestmi, na jeho výkonu to nebylo znát. (charlosina)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace