poster

Mistr a Markétka

  • italský

    Il maestro e Margherita

  • Majstor i Margarita

Drama / Fantasy / Romantický

Jugoslávie / Itálie, 1972, 95 min

Komentáře uživatelů k filmu (6)

  • Ekser
    ****

    Mysteriózny film o zvláštnych presvedčovacích metód Satana , a dvoch jeho poskokov.(29.8.2009)

  • dopitak
    ****

    Mistra a Markétku jsem na gymplu „vyfasoval“ jako referát do literatury, odtud ten vztah plný nostalgie (četl jsem knihu pak ještě jednou „na vlastní pěst“ a v současnosti mám rozečtenou i v angličtině). O dva nebo tři roky později (stále ještě devadesátá léta, teď už jejich druhá polovina) jsem potom poprvé zhlédl tento film v rámci projekce filmového klubu kutnohorského kina Svět (při pohledu k filmovému klubu se jednalo bohužel o poměrně krátký projekt), v originálním znění s českými titulky. Před několika lety jsem sehnal DVDrip, ovšem jen v italštině. Až včera se mi do ruky dostal neznámý rip horší kvality, zato však s anglickými titulky napevno usazenými v obraze. Konečně!______Skláním se před odvahou velkého pana režiséra Petroviće, který rozsáhlý román převedl do (jen) hodinu a půl trvajícího filmu. Jistě, vynechal nedůležitého Bezprizorného, nezabýval se tu více postavami, a zjednodušoval, jak to jen šlo (místo románu o Pilátovi jen divadelní hra), na druhou stranu zasahováním Mistra do osudu „jeho“ hry přidal filmu na dramatičnosti a autenticitě. Pravda, několik scén (především s černým kocourem, v románu i v Bortkově desetidílném třistaminutovém seriálu tolik důležitou postavou) by snad bývalo bylo lepší vynechat, a hodně urychlený konec zcela ignorující románový velkolepý ples záhrobí (byl v tom rozpočet nebo snad strach z náročné trikové výpravy? Těch deset minut by se přeci ještě do filmu vešlo…) citelně chyběl, přesto tato (zřejmě podle všeho) v Bělehradě natočená adaptace není hodna zatracení, nýbrž doporučení. Chybí-li vám ke zhlédnutí pořád ještě důvod, pak vězte, že filmová hudba je vskutku úžasná a je pod ní podepsán sám velký Ennio Morricone.(6.2.2010)

  • Iggy
    ***

    Na rozdíl od Bortkovy desetidílné adaptace měl režisér Aleksandar Petrović k adaptaci Bulgakovova románu pouze 90 minut a tak musel hodně krátit, vynechávat a směšovat. Hlavním hrdinou je Nikolaj Maksudov (Ugo Tognazzi), což je Mistr smíšený s Ivanem Bezprizorným. Jeho román o Pilátovi sledujeme jako zkoušku divadelní hry, ale Maksudov začne mít brzy problémy s cenzurou a kritikou, čímž film získává na autobiografičnosti. Potom sledujeme různě upravené epizody vztahu Mistra a Markétky a řádění Wolandovy suity v Moskvě. Bez znalosti předlohy se může děj místy jevit nepřehledný. Petrović adaptoval v podstatě jen prvních 12 kapitol románu (tedy asi třetinu), děj končí představením s odhalením černé magie. Veškeré Markétčino čarodějnické řádění a velkolepý ples jsou vypuštěny. Akcentovány jsou hlavně témata pravdy, svobody slova a moci jako prostředku útlaku lidí. Film není zdaleka tak vtipný jako předloha. Vůbec nejlepší na celém filmu jsou podle mě Bata Živojinović jako Korovjev a Pavle Vujisić jako Azazelo, i když s románovými postavami mnoho společného nemají. Hudbu složil Ennio Morricone.(24.3.2008)

  • fragre
    **

    Bohužel (či v tomto případě možná ďáblužel) je tato filmová adaptace jen nepříliš povedeným mrzáčkem zplozeným dle Bulgakovova románu. Chápu, že autor chtěl natočit film o osudu opravdového umělce v totalitní společnosti, ale tam, kde Bulgakov naznačí či ironicky glosuje, tam Petrović tlačí na pilu. Pak ovšem není jasné, zda zaštiťování se legendárním dílem není jen marketingový tah. Román je brutálně ořezán, děj pro toho, kdo nezná předlohu, je občas nepřehledný. Ugo Tognazzi, který by se fyzicky i herecky hodil na Wolanda zde hraje Mistra skříženého s Ivanem Bezprizorným (či dle novějšího překladu Bezdomovcem), což je svévole, která našince obvzláště prudila. To je ouplně mimo logiku díla. Výsledek nemohl zachránit ani maestro Morricone.(6.3.2017)

  • LadyPupu
    ****

    Bulgakovova kniha patří mezi mé nejoblíbenější. Filmové zpracování se mi líbí neméně, neboť charismatický démon Tognazzi je prostě Mistrem takovým, jakého jsem si představovala. Hudba mého oblíbence je už jen třešničkou na dortu.(18.11.2015)

  • Martin741
    ***

    Proste Tognazzi sa snazi hrat ale nema na to, fakt vopruz, slaby film, samotna kniha Michaila Bulgakova o Pilatovi Pontskom v Rimskej Risi je fajn, ale kulisy o nicom, Tognazzi skor prehrava nez hraje. Kniha sama o sebe je rozsiahla, reziser Petrovic vsak musel dej vtesnat do 95 minut, preto sa tu hodne skracovalo, strihalo a zmiesavalo dohromady. Vysledkom je potom nicnehovoriac a hodne nudny mismas s mne nesympatickym Tognazzim . 50 %(5.9.2019)