Režie:
Adam McKayScénář:
Adam McKayKamera:
Linus SandgrenHudba:
Nicholas BritellHrají:
Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep, Cate Blanchett, Rob Morgan, Jonah Hill, Mark Rylance, Tyler Perry, Timothée Chalamet, Ron Perlman (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Dva astronomové vyrážejí na mediální turné, aby varovali lidstvo před smrtící kometou, která se řítí přímo na planetu Zemi. Zdá se ale, že to nikoho nezajímá. (Netflix)
Videa (32)
Recenze (1 231)
Budu za heretika, ale k početnému fanklubu snímku se nepřipojím. K tvorbě Adama McKaye mám, řekněme, rezervovaný vztah, nerozumíme si a K zemi hleď není bohužel výjimkou. V mých očích má být satira především chytrá a rafinovaná. Tenhle kousek je ale uhnětený z téhož materiálu, ze kterého si chce střílet. Je to popkulturní komedie pro diváky, kterým k zaujímání postajů stačí málo, chtějí to mít pěkně naservírované a především se touží utvrzovat ve svém vidění světa. Snímek disponuje tak silným obsazením, až jsem si byl téměř jistý, že mu dám alespoň alibistické tři hvězdičky, jenže v poslední třetině už mě film vyloženě štval. Pokud se v komentářích objevuje srovnávání s Vrtěti psem s tím, že K zemi hleď má navrch, vidím to opačně. Vrtěti psem poráží McKayův snímek nikoli o jednu nebo dvě koňské délky, nýbrž minimálně o celý stadion. Celkový dojem: 45 %. ()
Co k tomu říct? Poprvé když jsem viděl plakát k filmu s hlavním protagonistou Leonardem, jakožto i jedním z ekolídrů dnešní doby v mém oblíbeném žánru katastrofických filmů, zajásal jsem zvědavostí. Po prvních pár minutách jsem si ale uvědomil, jak na tenkém ledě se tento žánr pohybuje a člověk na to musí být dost uvědomělý, aby si to mohl užít a musím říct, že podání v tomto žánru je to velice těžké. Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na film Mars útočí! (1996) , který s tímto v mnohém spojuje a to jak naivním chováním prezidenta USA, tak i celkovou ironií lidstva na blížící se nebezpečenství, ale také hvězdným obsazením. Tedy až na výrazný rozdíl, že K zemi hleď! je mnohem lépe propracovanější v detailech a v podstatě je to takovým obrazem dnešního světa, kdy hlavní roli hrají masmédia, které v mnohém ovládají sociopati a jiní zvláštní tvorové a zneužívají lidské naivity pro svůj vlastní prospěch. Osobně, ale stále doufám, že takto bychom jako lidstvo nedopadli, i proto mi tento žoviální styl ironické satiry byl spíše proti srsti a stěží jsem to dokoukal do konce. Můžu říct, že mi komedie v katastrofických filmech nevadí (Armageddon (1998), Den nezávislosti (1996)), ale asi ta nečinnost a laxnost bohužel v tomto žánru ano. I proto již nyní netrpělivě vyhlížím Moonfall (2022). ()
Vtipné, chytré, zábavné. Satirická instant classic, která trefně vystihuje sračky, do nichž se naše civilizace zanořila díky sociálním sítím, fakenews i spasitelským hodným miliardářům - i s reflexí faktu, že tady nejspíš všichni brzo umřeme, jen asi ne na covid ještě. Díky velkorysému podání, špičkovému řemeslu (top střih!) a parádní herecké sestavě v čele s DiCapriem může pobavit i ty, co už odhalili, že je Země placatá. ()
Příliš skutečné a rovněž příliš neskutečné. Uvidím, co si budu myslet, až se mi to trochu rozleží. Režisérův styl se nyní potvrzuje jako jedninečný a identifikovatelný, ale The Big Short mi připadal víc nenucený, tedy asi lepší? Rozhodně jsem po něm měla mnohem silnější pocit, že se lidstvo řítí do záhuby. Zde bylo příliš momentů "napodobování" reality tak nezajímavých, až jim to skoro ubralo ten satirický význam a byly jen nudné, konkrétně například postavu Ariany Grande mohla ztvárnit nějaká opravdová herečka, není-liž? Nelíbilo se mi ani jak profesionálové jako Meryl, Jonah, Mark nebo Cate pojali své role. (Abych to vyvážila: Jennifer, Leo, Rob, Melanie skvělí, Timothée možná taky, i když se mě zmocňuje pocit, že občas začíná hrávat ve filmech "sám sebe".) Tohle je spíš jako pokračování Idiocracy než cokoliv jiného. Což by samo o sobě teoreticky mohlo stačit, kdyby to byl záměr, ale myslím, že autor se pokoušel o něco sofistikovanějšího. TL;DR: Film jako takový se mi moc nelíbil, ale všechno to frustrované řvaní bylo velmi terapeutické. ()
Sympaticky hvězdný warning před naší vlastní planetární debilitou a hašteřivou namyšleností, před neschopností a nekompetencí "elit" a médií v době, která se zdá čím dál víc znepokojivá, vykolejená a absurdní. Mohlo být i komičtější, ale ve finále slouží sevřít srdce spíš než pro pobavení, asi by šlo proti síle sdělení. Další povedená práce McKay, dobrý záznam ducha současnosti. ()
Galerie (181)
Zajímavosti (29)
- Telefonní číslo, které se na obrazovce objeví, kam byste mohli zavolat pro klid vaší mysli, je číslo na americkou horkou linku, kde holky nabízejí sex po telefonu. (Streeper)
- Adam McKay prozradil, že, Leonardo DiCaprio měl problém s tím, že by se Meryl Streep měla ve filmu ukázat nahá, s čímž sama herečka problém neměla. Na naléhání DiCapria ve filmu nevidíme nahé tělo Meryl Streep, ale její dvojnici. (Streeper)
- Název snímku je inspirován hororem Nicolase Roega Don't Look Now (1973). (ČSFD)
Reklama