Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (369)

classic 

všechny recenze uživatele

„Byt” na ulici Západnej 60, pol bloka od Central Parku v Novom Yorku, ktorý ináč obýva karieristický, nižší úradník (zamestnanec) Calvin Clifford "Bud" Baxter, má taký jeden menší problém, súčasne tiež i samotná, "kancelárska krysa" , ktorá si svojich, na začiatku štyroch kolegov (Kirkebyho, Vanderhofa, Eichelbergera a Dobischa), jednak nielenže príliš pripustila k srdcu, ale zároveň takmer za každých okolností požičiava svoj kľúč od kvartýru, kde si pravidelne chodievajú títo veľkí sukničkári užívať voľné chvíle, aby nakoniec najväčšiu kritiku zožal zakaždým vždy (ne)prítomný majiteľ bytu C. C. Baxter, na ktorom susedia nenechávajú ani len nitku suchú. Pracuje v jednej z piatich najväčších poisťovní v štáte s názvom „Kľudný život” . Určite by ste ho našli na 19. poschodí, a to konkrétne v oddelení "bežných záležitostí," odbor Prémiových účtov, sekcia W, stôl číslo 861. V podstate sa jedná o veľmi sympatického človeka, ktorý ale je iba obyčajným šplhavcom, pretože na základe svojej nevídanej flexibility, stúpa po kariérnom rebríčku až pomaly na 27. poschodie, kde je výlučne až riaditeľ Jeff D. Sheldrake. Dokonca jestvuje potenciálna možnosť - vystúpať až na totálny vrchol, stačí len požičať (a)typický kľúč. Totižto si plánuje užiť s operátorkou výťahu Fran Kubelikovou, ktorá sa neskoršie nechtiac predávkuje práškami na spanie, aby duchaprítomný Baxter vlastne zistil, ako sa veci majú. Dá sa povedať, že už predtým bol Bud do Fran platonicky zamilovaný, ale až teraz dostáva skutočnú príležitosť naplniť svoje ideály...? Len ako to tak väčšinou býva, situácia sa trošku zdramatizuje. / Už dlhšiu dobu som vehementne premýšľal zrovna nad tým, že si niekedy musím pozrieť "The Apartment" od naprosto renomovaného režiséra, scenáristu a producenta - Billyho Wildera, ktorý z piatich víťazných cien Akadémie, obdržal hneď troch „zlatých plešivcov” ! Samozrejme, že som túto komediálnu drámu z roku 1960 už dávnejšie videl, ale až teraz som následne zistil, že niečo stratila zo svojho niekdajšieho kúzla, pričom stále ide o mimoriadne vydarený, nadpriemerný a legendárny film, kde buď hviezdička nahor, či nadol, absolútne nič neznamená, že pod štyri nikdy nepôjdem ! Nadobudol som dojem, akoby sa snímok spracoval na divadelný, čiernobiely materiál, keďže som sa minimálne z jednej tretiny času zdržiaval s postavami "vo vigvame" , tak som dostal reálny pocit, že trochu prevláda menšia stagnácia. Obsadenie je výborné. Jack Lemmon a Shirley MacClaine, sú priam fantastickí, keď čistý strih Daniela Mandella, toto nespochybniteľné tvrdenie ešte viac podtrhuje. Ani kamera Josepha "Joea" LaShelleho v ničom nezaostáva, skrátka - nemusí sa za nič hanbiť. Podtrhnuté a podčiarknuté na záver:„ Radšej si pustiť túto klasiku spred šesťdesiatich rokov, než pozerať súčasné odpady v televíziách, ktorými navýsosť pohŕdam” ! ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejopěvovanějších Willderovek mi vůbec neučarovala tak, jak jsem čekal. Místy jsem zažíval děsivou nudu a z Jacka Lemmona - který vypadá jako hubenější Martin Zounar - mě rozbolela hlava. Přeceňované, nevyrovnané, asi nejhorší Wilder, kterého jsem viděl. Komediální mi to vůbec nepřišlo a i když jsem milovník romantických komedii, pane golfisto, tohle mi vůbec nepřišlo jako černobílý klenot. ()

Reklama

BMW12 

všechny recenze uživatele

U tohoto filmu mi vůbec nevadilo, že je natočen černobíle, protože se jedná o velmi kvalitní dílo. Příběh Baxtera mě opravdu bavil, scénář byl inovativní a svěží. Jack Lemmon předvedl skvělý výkon a zdatně mu sekundovala milá Shirley MacLaine. Opravdu příjemná romantická komedie s trochou dramatu. Snad jen menší výtka, že film mohl být o chlup kratší. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Podle mě je tohle jeden z těch filmů dokonalých snad po všech stránkách. Dokonalé propojení romantiky, humoru i dramatična, dokonalá souhra ústřední dvojice (ačkoliv jsou oba tak jiní), dokonalá vánoční atmosféra, spousta nezapomenutelných momentů a hlavně ta příjemná nepředvídatelnost, jestli to dopadne dobře, nebo ne. Po skončení závěrečných titulků jsem se musel na vlastní oči přesvědčit, že Byt opravdu trval dvě hodiny. Utekl totiž tak rychle. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Takových 70 %. Jack Lemmon je tu fakt roztomilej, stejně tak celá ta parta zhýralých executives, kteří si chodí do bytu na 58. ulici užívat. Některé vtipy fungují pořád výborně, tempo už malinko nefunguje a hlavně je trošku potíž, že mne až tak moc nebere Shirley McLainová. Je docela vtipné se podívat, jak fungovaly korporace v 50. letech a třeba jak se řádilo na vánočním večírku :) ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Nosní sprej, který Jack Lemmon (C.C. Baxter) užívá, byl ve skutečnosti mléčný. (Kulmon)
  • Časopis Premiere zařadil v roce 2006 snímek mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)
  • Billy Wilder díky tomuto filmu získal v roce 1960 jako první tvůrce tři Oscary za jeden film, a to za režii, spoluautorství scénáře a produkci. (Lynette)

Reklama

Reklama