Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Wilderova detektivno komedialna variacia na Renoiarove Velke iluzie, prave svojim nadhladom prekonava francuzsku inspiraciu. Wilder sa nam nesnazi prehnanym premoralizovanim predkladat utrpenie zajatcov v nemeckych taboroch, ale skor "primitivizuje" vztahy (skvele sa to prejavuje pri scene s begmintonom:)) a na absurdny zivot v tabore nahliada ako na grotesku. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Groteska popisující život amerických vojáků už dlouho držených v německém zajateckém táboře. Zpracovat takový motiv jako grotesku, která diváka dokáže i rozesmát, chce odvahu, zkušenost a sebejistotu. Tohle všechno Billy Wilder měl a dokázal ze sebe vydat maximum. S odstupem let od války, ale stále s patrnou touhou zúčtovat s nácky, mísí absurdní komedii s psychologickým dramatem i tragédií a dělá to mistrovsky. Příběh je vyprávěný s nadsázkou – i když zajatecké tábory pro Američany měly v reálu úplně jiný režim než koncentráky, přece jen by se k nim Němci nechovali až tak familiárně. Tahle hra je ale přípustná, protože psychika dlouhodobě vězněných vojáků nutně musela hledat aspoň vnitřní cesty úniku a pohlížet na celou situaci jako na grotesku je docela dobrá terapie. To ale nebrání tomu, aby se mezi scénami pojatými jako skeče neobjevovaly i takové, které zamrazí. _____ Zdánlivě neatraktivní námět o sedmdesáti mužích zavřených v jednom baráku uprostřed rozbahněného lágru se pomalu rozjíždí přes seznamování se s charaktery, aby získal náboj ve chvíli, kdy začne pátrání po udavači z jejich vlastních řad. Snímek je stále údernější a překvapivý obrat v závěru mu ještě dodá na síle. Závěrečná hláška Zvířete (skvělý Robert Strauss – toho Oscara, na kterého byl nominovaný, měl dostat) má údernost dobře vedeného pravého háku. ____ Mám pocit, jakoby každý zúčastněný bral film jako osobní záležitost, a proto odevzdal svůj nejlepší výkon. Vtipné dialogy, pohybová komika, jednoduchý a přesto působivý příběh. Hudební stránka, která si pohrává s motivem lidové písničky a dokáže ji vypointovat od majestátní podkresové hudby, přes řachandu, na kterou se tančí při oslavách Vánoc, až k závěrečnému vítěznému hvízdání. A samozřejmě, famózní William Holden v roli kšeftaře-solitéra, jehož charakter je dlouho nečitelný, a který svým záměrným odstupem a uzavřeností způsobí, že si spolu s jeho spoluvězni i diváci až teprve po závěrečných titulcích začínají uvědomovat, jaký typ chlapa to byl. ()

Reklama

Cimr 

všechny recenze uživatele

Letní filmová škola 2011 mi otevřela obzor; tentokrát tím, že pro mě objevila zázrak jménem Billy Wilder. Tento režisér, kterého v Čechách známe jen díky asi třem filmům (Někdo to rád horké, Sunset Blvd., Byt), má ve skutečnosti na kontě hned několik mistrovských děl. A Stalag 17 je jedním z nich. Opět staví na geniálním scénáři plném vtipných, dojemných i napínavých okamžiků. Jste v zajateckém táboře a zjistíte, že jeden z vašich spolubydlících je práskač. Jak se zachovat? Když ho odhalíte, bude přesunut na jiný tábor a nikomu tím nepomůžete, když ne, bude vám dál škodit. Na krku máte navíc velitele odsouzeného k smrti, kterému chcete pomoct utéct a ještě ke všemu vám nikdo ze spoluvězňů nevěří, že práskač nejste zrovna vy. Na první pohled neřešitelná situace má ve filmu dokonale vymyšlené řešení, které by mělo být v dějinách kinematografie mnohem známější, než je. Z námětu vytřískali tvůrci maximum a Stalag 17 tak pro mě představuje jeden z nejbáječnějších válečných filmů... ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Nemecký zajatecký tábor som si predstavoval ako miesto, kde sa žije veľmi ťažko, preto ma dosť zaskočila miera optimizmu a humoru hlavne v prvej polovici filmu. Rádio, ďalekohľad, cigarety, "koňské" dostihy...éj, dobre im tam bolo...Dvojica klaunov pobaví, ale niekedy to až preháňali a ich kúsky dostali až nečakane veľký priestor. Musím ale uznať, že náter vápnom ma fakt skvele pobavil. Nemeckí oficieri sú v podstate zábavný chlapíci, ktorí majú k bezcitným nacistom trochu ďaleko. Sú milý, vtipný, zajatcom doprajú aj odvšivovací program a vianočné stromčeky, ale inak vedia o všetkom a sú vždy o krok vpred pred zajatcami. Niekto donáša...W. Holden nad všetkými výrazne trčí a je to aj chlapáckou postavou, ktorá priťahuje sympatie. ------ Inak , čo by sa stalo napr. v Osvienčime, keby niekto hodil do mláky kameň, rovno pred oficierov? Nechcem si ani predstaviť...80%. ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Koukam, ze v koncentracnich taborech to byla docela slusna party. Od filmu odehravajici se na par metrech v chatce uprostred bahniveho tabora s bandou cernobilych smudlu jsem toho moc necekal, ale Billy Wilder v osvedcene Sunset kombinaci s Williamem Holdenem nezklamali a skvele jsem se bavil. 7/10 ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)
  • Režisér Billy Wilder natáčel snímek v obrovském stresu Jeho předchozí film Eso v rukávu (1951) totiž propadl a studio Paramount tlačilo na Wildera, aby jeho nový snímek ztráty vynahradil. Stalag 17 u diváků uspěl, spolupráce autora se studiem však skončila. (Vodnářka)

Reklama

Reklama