Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    *****

    Snímek je naprosto převratný v tom, že jako jeden z mála katastrofických velkofilmů podává dění na plátně z perspektivy „zdola“, z pohledu člověka, který to všechno prožívá. Nenajdete zde žádné patetické proslovy ani okázalé záběry ničených budov. Místo toho budete zavaleni naprosto nezvykle dusivě hororovou a panickou atmosférou, která funguje tak dokonale, že v těch nejkritičtějších a nejvypjatějších scénách první poloviny sami naplno zakusíte pocit zoufalství a neklidu a touhu začít zoufale vřískat a bezmocně brečet, pocit, že jste se setkali s něčím, co nedokážete zvládnout, proti čemu jste bezmocní, a bytostně chcete, aby se váš normální život vrátil zpět. Na rozdíl od tematicky podobného Dne nezávislosti jsou monstra pečlivě dávkována a nejsou tím nejdůležitějším, jede se spíš ve stylu Čelistí, je to o atmosféře a strachu z dosud neviděného, čekání na nebezpečí. Patriotismus ve filmu se v tom negativním smyslu, na jaký jsme zvyklí, vůbec nevyskytuje a nalezneme jej pouze jako naprosto běžnou reakci na danou situaci. Jsou perfektně zvládnuté jak davové scény, tak okamžiky intimnosti. Film má navíc dost nespielbergovský průběh, tj. nevyskytuje se v něm téměř žádný humor a je kladen důraz na ryze temnou a depresivní stránku věci. To je patrné především v druhé polovině, která je hlavně o dusivém strachu, skrývání, odboji a hraní si s nepřítelem. Zde se již všudypřítomné realično trochu stylizuje, a to především do hororu typově jak od Japonců. Z této sorty je jednoznačně nejlepší scéna, kdy Rachel se zavázanýma očima a zacpanýma ušima zpívá ukolébavku a čeká, až se otevřou dveře (co se za nimi děje vám prozrazovat nehodlám) či schovávání se před slídičem. Jestli je něco opravdu skvostné, tak herecké výkony. Dakota Fanning udivuje vyzrálým projevem, u Toma Cruise se zas odvážím tvrdit, že je to jeho první role ze skutečného života. Nekoná se žádné hrdinské pobíhání po plátně, Ray je obyčejný nezodpovědný sobec, který má naprosto stejný strach jako jeho děti, v kritické situaci leze pod stůl a který na typickou otázku „Nestane se nám nic?“ odpoví „Já nevím“. V poslední půl hodině ovšem jeho konáním přece jen začnou probleskovat náznaky onoho kritizovaného nelidského heroična. Navíc se zdá, že v poslední době si Spielberg pořídil patent na dokonalé filmy s neskutečně stupidními konci. Když se tohle stalo u Minority Report, ještě jsem to dokázala pochopit, protože se jednalo přece jen pořád o komerční zábavu. Zde se ale atmosféra buduje tak originálním způsobem a za použití převracení většiny klišovitých vzorců, že mě neskutečně hloupý závěr vytočil o to víc. Je to nechutně dojemné, nerealistické a do předchozího vyznění filmu to absolutně nezapadá. Přesto budu ale na Válku světů o něco hodnější než na MR. Už za to, že je to takové okénko do nejhorších nočních můr člověka, si to přivření ok na punčoše zaslouží.(29.8.2005)

  • Renton
    *****

    Scénář: David Koepp, Josh Friedman .. Komornější, místy až psychologicky depresivní drama o nečekaném ničení Světa "dávnými spolubydlícími". Po filmech Den Nezávislosti (který stále, co se impozantnosti ničení, krapet vede), kde jsme z obdobné invaze viděly vše a to ještě hezky globálně a Znamení, kde jsme zase neviděly téměř nic se tentokrát vydáme střední cestou. Steven Spielberg si místy mistrovsky vyhrál a několik scén opravdu překvapí a dokáží zatajit dech; zejména první třetina filmu je režijně skutečně dokonalá! Tom Cruise se zase jednou herecky ukázal a rozhodně patří k plusům a tahounům (jak jinak, když je na valné většině záběrů) filmu. Zato jeho děti, to jsou doslova rozmazlení parchanti.. Ale, zde herecky dobrá, Dakota Fanning zas taková star ještě není. Scénář obsahuje několik slabších a nelogických aspektů, které si "nejlepší režisér" mohl pohlídat, ale co už:/ Zůstává otázkou, zda ony chyby mohla způsobit krátká doba, během níž film vzniknul.. Přesto většina filmu je skutečně dokonalou sci-fi s mrazivou atmosférou, během níž nejednou pocítíte strach! K tomu lahůdková kamera, slušný hudební doprovod, výborně propracované triky a absolutně výtečná zvuková kulisa!.. Jen v kině s pořádným plátnem a silným zvukem si to užijete!! 100%. ___ ☼ FILM ROKU(30.6.2005)

  • kleopatra
    ****

    Narozdíl od filmu se já vyjádřím zcela nudně, nač další "rozborku"........ Tom byl dobrý, ale protože Magnolií si nasadil obrovskou laťku, malý kousek mu tady chyběl. Dakota je óbrtalent, přesto je už mírně předakotováno. A našly by se další prkotiny. Pro mě je ale podstatné, že "zvuky" a "obrazy" v tomto fantastickém filmu, byly - nevím, jak je to možné - tytéž, které mě kdysi dávno děsily i v knize.(4.7.2005)

  • POMO
    ****

    Komorne poňatý, no emocionálne chadný a dejovo príliš skratkovitý letný blockbuster. Našťastie však s takou dávkou hororového vzrušenia, že nejde nepriasť blahom. Technicky brilantný diamant, pri ktorom mi srdce búšilo ako divé a po ceste z kina som paranoídne kontroloval oblohu. O nič iné tu tvorcom ani nešlo - iba nás previesť sériou scénok, z ktorých polovica síce plače po hlbšom scenáristickom rozvynutí, no ich vizuálne a zvukové prevedenie (Spielbergova réžia + Kaminskeho dokumentaristická kamera = zlato) nás paralizuje a pribije do sedačiek. Byť sympatickejších postáv a možnosti poriadne sa s nimi zblížiť, mohol to byť film roka. Takto, ruku v ruke s chýbajúcim predposledným kotúčom, zostáva "iba" enormný úžas s jednotlivostí (niektoré scény budú inými filmármi citované a napodobované).(2.7.2005)

  • Anthony
    *****

    Mě Spielberg rozhodně nezklamal. Svým způsobem opět velice originální způsob vyprávění - totiž naprosté zaměření se na Cruisovu postavu a absence nějakých bombastických ničících scén z Washingtonu a New Yorku a absolutní nezájem o to, co zrovna dělá americký prezident - tak tento způsob se mi hodně líbil. Díky tomu se člověk může docela dobře vcítit do Cruisovy postavy. K tomu navíc přispívá velmi působivá až dokumentární forma vyprávění, Spielberg navíc skvěle pracuje s neviděným (ale slyšeným) nebo jen naznačeným (tohle zvládá už od Čelistí). Vzhledem k předchozí režisérově tvorbě jde o film velice temný, drsný až děsivý. Geniálně je natočená úvodní scéna, Cruisovi hrůzu v očích skutečně věříte (hraje výborně) a chápete ho, protože scéna natočená opět jen z jeho pohledu je drtivě působivá. Podobně silné scény se objevují, když se v davové psychóze projeví temné stránky člověka. A pak ještě i třeba jen několikavteřinové klenoty jako je "řeka" či "vlak". Přiznám se, že sklepní scény s Timem mi přišly už trochu natahované, i když ta variace na kuchyňskou scénu z Jurského parku byla docela zajímavá. Snad si mohl Steven odpustit ty závěrečné asi dvě minuty, ale nakonec proč ne. Z technického hlediska je film bezchybný (u Spielberga nic nového), působivá je hudba Johna Williamse (i samostatně), v níž sice absentují nějaká velká témata, která ale naprosto slouží filmu.(6.7.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace