Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 413)
Dle mého názoru největší a nejpovedenější thriller, který nemá slabší chvilky a který geniálně (učebnicově je slabé slovo) buduje a rozvíjí napětí od první scény k té poslední - kdy k smrti vyděšená agentka Clarice Srarlingová bloudí potmě domem šíleného masového vraha, který si s ní hraje na kočku a myš. Hopkins dostal za svůj životní výkon Oscara za hlavní roli, i když byl na scéně jen malou část z celkové stopáže filmu, ale musíte uznat, že si ho v historii kinematografie málokdo zasloužil víc. Jodie je krásná a taky bezchybná, což dokazuje i to, že se vedle svého mužského protějšku neztrácí... Krystal. Nevzpomenu si na sebemeší prkotinu, kterou bych téhle legendě vytkl... 100% ()
Perfektní psychologická přestřelka a parádní výkony dvou hlavních protagonistů - mrazivě klidného a ďábelského Anthonyho Hopkinse, jehož maniakální Hannibal Lecter Vám díky svým dokonalým smyslovým receptorům během několika vteřin odvykládá aromatické složení speedsticku, který jste použili minulou středu, poté se zeptá na nejtěžší okamžiky z Vašeho dětství a když dostane hlad, nacpe se Vašimi játry ochucenými čpící cibulkou. A proti doktoru Lectrovi stojí učenlivá, schopná, snaživá, avšak psychicky neúplně vyrovnaná Jodie Foster aka Clarice Starlingová. Tyto dvě postavy, které jsou na jednu stranu strašně rozdílné, ale na druhou se výborně doplňují, vedou dialogy, které patří k vrcholům v tomto žánru. Scénář vede děj filmu důmyslnými kličkami, je obohacen patřičně hutnou atmosférou a také tíživou a depresivní hudbou. Pět Oskarů v nejprestižnějších kategoriích jen potvrdilo kvality filmu. Jeden z nejvýstavnějších kousků ve svém žánru. 19 miliónů dolarů(rozpočet)/273 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
|| Scenár: Ted Tally / Predloha: Thomas Harris | Hudba: Howard Shore | Produkcia: Kenneth Utt, Edward Saxon, Ron Bozman | Distribúcia: Orion Pictures | Štúdio: ? | Rozpočet: 19 miliónov $ | Tržby: 272,742,922 $ || Je veľmi zaujímavé, že režisér Demme nenatočil pred týmto kusom nič pamätihodné, a vlastne až na Philadelphiu, ktorá vznikla hneď po Mlčaní, ani potom. Jedná sa tým pádom o jeho životné dielo, zaslúžene ocenené najvyššou dosiahnuteľnou métou. A ten film veru aj tak vyzerá. Nebol by ale ani zďaleka tak silný a onemujúci, nebyť démonického Hopkinsa. ()
Tenhle film je z 90% takovej obyčejnej, ale kvůli pár scénám mu prostě musím dát plné hodnocení. Hopkins byl skvělej a líbilo se mi jak všechny furt stíral. "Na večeři mám starého přítele." Mlčení jehňátek je snad jedinej film kde je hajzl co momentálně koná "dobro" ale furt je to hajzl ne jako ti Riddickové a podobný "antihrdinové." Jodie Foster je taky výborná a Buffalo Bill je prostě svůj. ()
Když jsem se svým zahraničním studentům rozhodl pustit MLČENÍ JEHŇÁTEK, nenapadly mě hned dvě věci. Zaprvé to, že někteří se budou z projekce třiatřicet let starého snímku vzpamatovávat ještě desítky minut po závěrečných titulcích. A zadruhé, jak moc po těch letech svou promyšlenou strukturou překvapí mě samotného. ___ V mých vzpomínkách byl totiž psychotický Buffalo Bill významnější postavou, zatímco nyní jsem jej vnímal především jako dynamický funkční prvek, který uvádí do pohybu tři klíčové příběhy, na jejichž průsečíku je film vystavěn: aspirantky FBI Clarice Starlingové, uvězněného psychiatra Hannibala Lectera a unesené dívky Catherine Martinové. ___ Každá z těchto postav přitom vyjednává s problémem, který je soustředěn do jiného časového pásma: Claricin příběh je zakotvený v hluboké minulosti, Lecterův příběh směřuje k vidíně budoucnosti - a oba jsou úzce propojení s příběhem Catherine, která v psychotikově jámě řeší zatraceně současný problém a zbývající čas jí dochází (tik-tak-tik-tak). ___ První půlhodina filmu je přitom vystavěna na intelektuálním oťukávání se Clarice a Lectera: oba objevují svoje schopnosti i svoje metody, učí se vzájemně respektovat, je to souboj myslí. Clarice vyřeší první hádanku, ale zároveň je nám skrze ní naznačeno trauma minulosti spojené se ztrátou otce. Lecter pro změnu nabídne pomoc při vyšetřování, dostane-li příslib budoucnosti. ___ Teprve nyní do vyprávění vstoupí Catherine, jejíž únos z vyšetřování případů někdy dříve činí případ vysoce aktuální a do dialogu Clarice s Lecterem vnáší novou dynamiku, protože Catherinina matka je mocná žena. Intelektuální souboj se stává vyrovnaným - a Clarice z něj vychází vítězně: Lectera obelstí a získá klíčové vodítko. ___ Stane se nicméně ještě něco jiného: vzájemně na sebe začnou působit, protože (a) Clarice je jediný člověk, v němž Lecter nevidí nástroj svých her, nýbrž ji začne respektovat a jednat víceméně nezištně, ač to tak nevypadá, (b) Lecter se vlastně stává Clariciným terapeutem a učitelem, motivuje ji pojmenovat trauma, překonat je - a trénuje ji v kriminalistických taktikách. ___ Oba se objeví v jednom rámu - a následně se film přesně v polovině změní, a to ve vyprávění s třemi protagonisty. Lecterova linie se odděluje a vrcholí šokující demonstrací jeho schopností, Catherine začne bojovat o život a Clarice s nepřízní nadřízených. Lecter do vyšetřování vstoupí už jen nepřímo, čímž se symbolicky ukončuje Claricin výcvik. Stejně jako Catherine je na to sama. ___ Do fikčního světa jsme vstupovali dlouhým nájezdem na přibíhající Clarice a opouštíme jej dlouhým odjezdem od odcházejícího Lectera, přičemž prvním slovem filmu bylo její jméno, zatímco jejím posledním slovem je ve filmu Lecterovo jméno (načež zazní už jen v druhém plánu krátký dialog muže s neradostnou budoucností). ___ MLČENÍ JEHŇÁTEK je konstručně fascinující dílo, symetricky scelené začátkem a koncem, a přesto rozdělené na dvě odlišné části: (a) intelektuální hru protagonistky s antagonistou, (b) trojici protagonistů v boji o svobodu... v různých slova smyslech, přičemž nejdrásavější scéna těží z ustavených vodítek (můra, výcvik a noční vidění) a jsme hned dvakrát podvedeni křížovými sekvencemi. ___ Brilantní film. () (méně) (více)
Galerie (107)
Zajímavosti (176)
- Ted Levine nevěřil tomu, že dům Buffalo Billa se nacházel v jeho rodném městě. Nakonec se ukázalo, že dům dokonce stál přímo vedle jeho rodinného. (griph)
- Na filme spolupracovala aj americká FBI. Podľa niektorých správ bolo dôvodom ich spolupráce povzbudiť ženy, aby sa pridali do ich radov. (busev)
- Filmový kritik Gene Siskel prohlásil, že snímek patří mezi filmy „mnoho povyku pro nic“. (griph)
Reklama