Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (460)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Rovný polda Serpico v boji proti křivým jednotlivcům a pokřivenému systému. Tohle je ten druh whistleblowingu, kdy by si někdo stojící proti vám taky rád foukl, ale do kouře stoupajícího z hlavně.. Třetinu filmu trvající expozice se brilantně soustředí na to, aby v krátkých scénách narýsovala profil hlavního hrdiny od morálních zásad až po sounáležitost s rodinou. Ve druhé půli to trochu střádá na zacyklenost, ale Pacinův Rumcajs donquijotsky čistící newyorkský policejní Řáholec si své sólo nenechá vzít (zajímavostí je, že scény nebyly točeny chronologicky a vous s vlasy se jen postupně zkracovaly). Tak to dopadne, když někdo v rámci přípravy na roli jezdí po nocích s policejními hlídkami, zpovídá na letním sídle svůj reálný předobraz a pokouší se zatýkat řidiče náklaďáků, když jim moc kouří výfuk.. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Za prvé působivý, komplexní a především naprosto realistický pohled do života newyorské policie a do obtíží boje s korupcí uvnitř ní. Za druhé a hodnotou srovnatelný - prokreslený, hluboký portrét nesmírně zajímavé osobnosti, pravého Franca Serpica, který se rozhodl, že jako policista je tu pro všechny, a že při potírání zločinu by měl začít přímo mezi svými kolegy. To jak se této role Al Pacino zhostil, jak se dokázal do skutečného Franca Serpica převtělit, je obdivuhodné a není divu, že právě tento film z něj udělal hvězdu. Zářil sice již v Kmotrovi, avšak to byl především film Marlona Branda či Francise Coppoly, tady však své mistrovství předvedl načisto a neoddiskutovatelně se tak zařadil mezi nejlepší herce své doby. V letech 1970-1972 bylo natočeno 18 filmů o newyorských policistech, vesměs nerealistické nesmysly, tento film byl první, který ukázal, že nezáleží na počtu odprásknutých padouchů, nýbrž na příběhu a především opravdivosti samotného hrdiny. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Přesně z těch filmů, o nichž nelze říci nic špatného ani dobrého. Film, který můžete vidět a nemusíte. Téma "osud bílé vrány" zdařile nastartováno (začíná se scénou v kantýně), v dalším průběhu je to slabší, ale čitelné. Ve své době měl tento film asi měl nějakou váhu, pro mne bylo příjemné sledovat, jak se Serpico obléká, jeho byt, jeho zahradu, jeho lásky. ()

Gimp 

všechny recenze uživatele

Filmů o zkorumpovaných, rasistických a homobofobních poldech jsou mraky ale tenhle vyčnívá velmi slušnou charakterizací hlavního hrdiny, který je nejen čestný, ale také paranoidní, tvrdohlavý bastard a citový vyděrač, který se může přátelit možná tak s papouškem či psem, ale na přítelkyni nemá. Čili takové milé poukázání na to, že ryzí charakter z vás ještě nedělá dobrého partnera. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„A každýmu z nich jsem tady na tý točně říkal: Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš. Ale je to marný, je to marný…je to marný“. Je to marný, ale když se na počátku sedmdesátých let objevil zdánlivě poslední spravedlivý, poslední člověk, jenž zcela nerezignoval na mravní ideály, jeho životního příběhu se hbitě chopil Sidney Lumet. Natočil film, jehož myšlenka je důležitější než forma jejího podání. Frank Serpico věřil, Frank Serpico šel svou vlastní cestou, Frank Serpico bojoval. Bojoval odhodlaně a bojoval sám, připomínaje tvrdohlavého surfaře zas a znovu se vrhajícího vstříc rozbouřeným vlnám. Byl skutečně tak poctivý, nebo se neplánovaně dostal do bodu, z něhož již nebylo návratu? Když svému okolí příliš dlouho ukazujete falešnou tvář, je těžké vrátit se k té skutečné. Svým hrdinou, mužem odhodlaně jdoucím po cestě, která neodpovídá představám všech jeho blízkých, mi byl film velice blízký. Frankovy nálady, včetně sklonů k sebelítosti a návalům vzteku kvůli vlastní bezmoci, jsou dobře srozumitelné také díky strhujícímu výkonu Ala Pacina. Jeho „zažranost“ do postavy přidává filmu dostatek plusových bodů pro přimhouření očí nad nevhodnou strukturou vyprávění. Lumet, ve snaze zmapovat co největší část Serpicova života, ledabyle přeskakuje nepodstatné, nicméně pro stmelení příběhu důležité, scény. Ačkoliv věnuje pozornost výhradně zajímavým událostem, ty nedokáži bez patřičné hloubky zajistit stabilitu dramatického oblouku a po necelé hodině jsem zjistil, že mě baví sledovat chování Pacina, nikoliv filmu samotného. Dobrá hudba, dobré herecké výkony ostatních herců, v neposlední řadě také obavy pramenící ze žhavé aktuálnosti tématu, povyšují Serpica nad průměr, ale k nesmrtelnosti mu ještě pořádný kus chybí. 80% Zajímavé komentáře: Pohrobek, mm13 ()

Galerie (95)

Zajímavosti (17)

  • Natáčelo se celkem na 104 místech ve všech čtvrtích New Yorku kromě Staten Islandu. (liquido26)
  • Film byl natočen v obráceném pořadí, než se odehrává. Al Pacino (Serpico) začal natáčet s dlouhými vlasy a vousem a postupně se při natáčení stříhal a holil. Scény, kde je hladce oholen se natáčely nakonec. (don corleone)

Související novinky

Zemřel herec M. Emmet Walsh

Zemřel herec M. Emmet Walsh

21.03.2024

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v americkém Vermontu herecký veterán M. Emmet Walsh. Výrazný představitel zejména vedlejších rolí ve filmech jako Blade Runner, Zbytečná krutost a Potíže s Arizonou… (více)

Sidney Lumet: 1924 – 2011

Sidney Lumet: 1924 – 2011

10.04.2011

Když debutujete filmem ráže Dvanácti rozhněvaných mužů, je jasné, že vaše režisérská kariéra bude krasojízda. V případě legendárního Sidneyho Lumeta, který zemřel v sobotu 9. dubna ve věku 86 let, to… (více)

Reklama

Reklama