Režie:
Ladislav SmoljakScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Eliška Balzerová, Zuzana Fišerová-Svátková, Zdeněk Svěrák, Dáda Patrasová, Jiří Kodet, Karel Augusta, Bedřich Prokoš (více)Obsahy(1)
Přál si někdo platit? Fantom restaurací vám vždy vyhoví! Knihkupec Dalibor Vrána (J. Abrhám) nemá lehké živobytí. Líbí se ženám a ty se zas líbí jemu, a protože je mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku spolknou alimenty. Svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit originálním způsobem, který mu přihraje náhoda. Stane se falešným číšníkem, nepolapitelným fantomem pražských a později i mimopražských restaurací. Využívá pracovní liknavosti vrchních a ochotně inkasuje netrpělivé hosty. Sám je překvapen, jak mu jednoduchý trik vynáší. Jenže – tak dlouho se chodí se džbánem… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (731)
Asi nejlepsi film Josefa Abrhama a jeden z nej od Smoljaka a zaroven jedna z nejlepsich ceskejch komedii. Film ma dobrej napad a dokaze porad prichazet s necim originalnim, je tu neskutecny mnozstvi hlasek, pribeh hezky odsejpa a je to fakt skvela zabava. Akorat zaverecnej beh cisniku byl mozna krapet prehnanej, ale jinak je film bezchybnej. ()
Pre pokoj v duši som si túto málo podarenú komédiu pozrel ešte raz, aby som môjmu komentáru vtisol pečať objektívnosti. Námet, časť scenára a Uhlířova hudba sa určite vydarili. Abrháma vo všeobecnosti nepovažujem za dobrého herca a komická úloha to ešte zvýraznila. Český divák dokáže oceniť filmové hlášky. Niekoľko výborných je aj v tomto filme a keďže ich nie je nadbytok, opakujú ich fanúšikovia do omrzenia. Ja zasa do omrzenia musím opakovať môj dojem z Burianových filmov - Burian výborný, ostatní trápni. Obdobne aj tu okrem pár zľudovených hlášok a niekoľkých výstupov Zdeňka Svěráka civí na človeka prázdnota a trápnosť. Je predsa niečo úplne iné smiať sa na Keystonských policajtoch v nemých groteskách, ako pociťovať trápnosť chvíle pri masovom behu čašníkov. Rešpektujem však názor väčšiny, aj keď je výrazne odlišný od môjho. ()
Zo zaciatku film s jemnym humorom, ale s narastujucim podozrenim falosneho casnika a huslistu a s neustalymi nahodnymi stretnutiami v nespravnych casoch na nespravnych miestach so susedom Pařízkom v podani Zdeňka Svěráka film pridaval na humore a celkom dobre som sa bavil. Sverak so Smoljakom to proste vedia... 09.03.2009 ___ Josef Abrhám - (Dalibor Vrána) +++ Libuše Šafránková - (Vránová) +++ Zdeněk Svěrák - (Pařízek) +++ Daniela Bakerová - (Pařízková) +++ Zuzana Fišerová - (Douchová) +++ Dagmar Patrasová - (Manuela) +++ Jiří Kodet - (Vyskočil) +++ Hudba a spev: Jaroslav Uhlíř +++ ()
Strašně si užívám tuto mou exkursi do československého filmu. Na obrazovce notebooku (no ano, mohlo by býti lépe) opět ožívají všechny ty nesmrtelné hlášky a scény, které si buď matně pamatuji z dávných dětských projekcí nebo je "prostě znám". Všichni herečtí velikáni ožívají nebo alespoň neskutečně mládnou a opravdu se na to krásně kouká, při současné úrovni českého filmu... Vrchní, prchni samozřejmě není výjimkou. Nejvíce se mi snad líbil Svěrákův Pařízek, který byl prostě neodolatelný. A překvapila mne Dáda Patrasová značnou porcí sex appealu. Tohle se prostě neomrzí... 100% ()
"A VY CHCETE CO?" - "POHLAVNÍ CHOROBY." - "NEMÁME, NEVEDEME." - "A NEVÍTE, KDE BYCH JE SEHNAL?" Můj zdaleka nejoblíbenější Svěrák, který má asi ze všech jeho scénářů největší švih a také nejlepší (Uhlířovu) hudbu, která mu dodává jak na spádu, tak na dojemnosti. Ve středu dění opět tradiční svěrákovský proutník, který je tu s odzbrojující drzostí stavěn do role frustrované oběti, která ale přitom doplácí jen na to, že si celý život užívala. Vynikající Abrhám, záplava hlášek a nezapomenutelná historka o praseti v žitě. Coby připomínka nedostatků českého pohostinství bude ten film aktuální vždycky. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (95)
- Když Dalibor Vrána (Josef Abrhám) promítá fotky svých manželek, na první fotografii můžeme poznat herečku Martu Vančurovou, ovšem ta se ve filmu fyzicky neobjeví. (funhouse)
- Ve scéně s oslavou promoce je v restauraci za herci pověšena kopie obrazu „Jaro“ (1482) od Sandra Botticelliho. (stefji)
- Tvorcovia nemali ani jasno v tom, koho obsadiť do hlavnej úlohy. Svěrák presadzoval Petra Nárožného, pre ktorého mal pripravený aj špeciálny dialóg. Ako inžinier Králik sa mal od suseda Parízka dočkať vety: „Celej pan Vrána. Postava, obličej, pleš. Navlas! Navlas!“ Smoljak bol ale zásadne proti slovami: „Nárožný tehdy vystupoval v trojici se Šimkem a Sobotou v rolích, jak sám říkal, blbého vzteklouna. Já měl o Daliborovi Vránovi úplně jinou představu, kterou splňoval pouze Josef Abrhám. Nechtěl jsem humor na první pohled, chtěl jsem činoherce, který tam ten vtip dostane jemněji.“ (Raccoon.city)
Reklama