Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven ZaillianKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)
(více)Videa (8)
Recenze (1 782)
Co napsat k tomuto klenotu světové kinematografie, když zde bylo už prakticky vše řečeno? Snad jen to, že se ke mně tento snímek dostal až jako jeden z posledních od režiséra Spielberga a potvrdilo se to, co jsem očekával. Velkolepá, černobílá podívaná, plná silných scén a neopakovatelných zážitků, které přinesla hrůzná druhá světová válka. Naštěstí se našli i takoví lidé, jako Oskar Schindler (ať už takový skutečně byl nebo ne), kteří i v době největšího temna a brutality, dokázali ukázat svou lidskost. Spielbergovu režii nemá cenu vychvalovat, to by bylo nošení dříví do lesa, stejně jako výkony herců, v čele s vynikajícím Liamem Neesonem, nebo decentní, ale krásnou hudbu. Dlouhá stopáž také vůbec nevadí, protože se ve filmu neustále něco děje a ten tak utíká jako voda. Snímek, který zůstane navždy nadčasovým a má ohromnou vypovídací hodnotu. Podtrženo sečteno - další mistrovský kousek Stevena Spielberga, ale ne nejlepší. ()
Genialita z rukou Stevena Spielberga se přenesla na filmové plátno v podobě odzbrojujícího válečného dramatu. Psát další superlativy by bylo nošením flašek Bechera do poslanecké sněmovny a tak jdeme vypsat ty zápory, které nám všem tak vadí. A to - žádné nejsou. Možná by někomu mohl vadit typický Spielbergovský konec, který by si mohl dát patentovat... Já byl spokojen s každou minutou, každičkým prohozeným slovem, každým výstřelem a každým novým záběrem. To hovoří za vše. ()
Tenhle rok patřil Spielbergovi. Tým kolem Oskara Schindlera získal sedm Oscarů, Jurský park přidal další tři v technických kategoriích. Věčné dítě konečně začali brát všichni bez výjimky vážně, Spielberg natočil zřejmě nejpřesvědčivější filmové ztvárnění jedné z největších tragédií 20. století. Oběma snímky dokonale potvrdil, že umí být na jedné straně blockbusterový, a pak i velmi vážný. Jeden lámal rekordy, druhý získával ocenění. Moc dobře, že odmítl škrty a cenzurní zásahy, které dramatu německého šmelináře hrozily. Hlavní postava chce profitovat z měnících se politických poměrů. Zprvu respektuje zvrácený řád a je loajální komukoliv, kdo mu zajistí maximální výdělek a zřídí si továrnu na výrobu nádobí. Až nemilosrdný vůdce (šokující balkonová scéna vs. zápas s vlastní slabostí ve vztahu k židovské služebné) nově zřízeného pracovního tábora mu otevře oči. Židy, které využíval jako levnou pracovní sílu, nakonec zachrání před jistou smrtí. To, jak Spielberg pracuje s individuálním utrpením, které přerůstá do kolektivní katastrofy, je bravurní. Mnohokrát šokuje (barva kabátku dívenky, která ji vytrhne z anonymity), že by Spielberg zneužil genocidu pro účely Hollywoodu, si nemyslím. Vypráví s naléhavostí, zaujetím, přesvědčivě a se silnou výrazovou poetikou. Není tady tolik jednotlivých osudů jako spíš celistvý pohled na nemilosrdnou cestu za přežitím. Jeho spolupracovníci jsou dle očekávání bezchybní (Kahn, Kamiński, Williams). Herci jsou rovněž vynikající, a to i ti v těch nejmenších rolích, potěší tlumený Liam Neeson, masový vrah Ralpha Fiennese i Ben Kingsley, důstojně přijímající svůj úděl. Velký film. ()
Čo o ňom napísať, keď nechcem zase iba sucho vytahovať všetky superlatívy a priraďovať ich ku každej jednej jeho filmárskej zložke? Welles má Občana Kanea, Coppola Kmotra, Kubrick Vesmírnu odyseu a Spielberg Schindlerov zoznam. Amon Goethe Ralpha Fiennesa je personifikáciou úpadku ľudského ducha, zodpovedného za najväčšiu tragédiu našich dejín. Soundtrack Johna Williamsa je vrcholom súčasnej filmovej hudby, kameraman Janusz Kaminski je pre mňa - milovníka čiernobielej kompozície - modlou, a vyhladenie krakovského gheta jednou z najhrôzostrašnejších scén, aké som kedy videl vo filme. Steven Spielberg si týmto film splnil poslanie, pre ktoré sa stal režisérom. A ja by som si každý záber z neho najradšej zarámoval a prial si, aby som mohol vrátiť čas a zabrániť tomu, o čom vypovedá. ()
Schindlerův seznam. Z jedné části inspirovaný skutečnou událostí a z té druhé zkreslený, jako většina hollywoodských filmů. Tento film je nejlepší podívanou, kterou jsem v životě viděl a to říkám se stoprocentní vážností. Poprve jsem ho sledoval, když mi bylo čtrnáct let a to jsem měl filmový vkus někde úplně jinde. Přesto jsem z tohoto filmu byl tak vyplácaný, že jsem nad ním přemýšlel další rok a s mutujícím hlasem sám sobě říkal "to nemělo chybu". Steven Spielberg je mág, neumím si představit kdo jiný, než on, by vytvořil tak bezchybné a chytlavé dílo. Další projekci tohoto skvostu jsem si uspořádal v mých devatenácti a musím se přiznat, že na druhý pokus už to nebylo to, co poprve. Vytratila se vykulenost z každého nového záběru, každý dým z cigaret už nevypadal tak "umělecky", každá vražda nebyla tak šokující a závěrečný pochod k hrobu, tak dojemný. Filmy se ale hodnotí podle toho, jak dokážou zaujmout na první pokus, protože na ten druhý jsou vždy trochu méně působivé neboť každý ví, co od nich čekat. Poprve to bylo naprosto dokonalé a byl to nejsilnější filmový příběh, který jsem měl možnost za mých dvacet let života vidět. Tenhle film se prostě nedá pouštěť každý rok při chřipce na staré VHS kazetě ve videopřehrávači. Toto skoro umělecké dílo se musí pustit jednou za deset let. To je totiž dostatečná doba k tomu, aby se divák vymanil z občasného přemítání scén v hlavě z předchozího promítání. 100% můj TOP 10 ()
Galerie (117)
Zajímavosti (145)
- Jedná se již o sedmý Spielbergův film s tematikou 2. světové války. (GreatestFan)
- Podle jedné židovské tradice se projevuje úcta mrtvému položením kamínku na hrob, což vysvětluje závěrečnou scénu. (GreatestFan)
- John Williams bol po prvej projekcii filmom ohromený. Cítil, že skladať hudbu bude veľmi náročné. Preto Spielbergovi povedal: „Musíš nájsť lepšieho skladateľa pre tento film, než som ja." Spielberg mu na to odpovedal: „Ja viem, ale všetci sú už mŕtvi." (Kubrickon)
Reklama