Režie:
Zbyněk BrynychScénář:
Ivan GarišKamera:
Jan NěmečekHudba:
Ladislav ŠtaidlHrají:
Josef Vinklář, Jiří Bruder, Tomáš Töpfer, Rudolf Jelínek, Robert Vrchota, Václav Švorc, Ilja Prachař, Ivanka Devátá, Regina Rázlová, Jiří Hálek (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Historie jedné loupeže v českém kriminálním filmu o ukradeném milionu a cestě, která vedla k dopadení lupičů. Lupiči ukradli z družstevní dodávky milion korun! Zlodějská banda se však nepohodne a tak není jisté, kde peníze skončí... (oficiální text distributora)
Recenze (53)
*Historie jedné loupeže v českém kriminálním příběhu o ukradeném milionu a cestě která vedla k dopadení lupičů.* Taková je ve zkratce informace o příběhu knižní předlohy tohoto snímku pod stejnojmenným názvem autor Ivana Gariše, což je pseudonym Antonína Prchala, který, jak je již dnes známo, působil coby agent Státní bezpečnosti. Psaní knih a scénářů by se dalo označit jako jeho vedlejšák. Takže vlivem své profese a tím zkušeností moc dobře věděl o čem psal. A co si budeme povídat, zrovna tento příběh nemusí být zatracován pouze kvůli autorovi či době vzniku. Přepadení auta převážející peníze se stává v jakékoliv politické době. Snímek z konce sedmdesátých let, který, byť má na sobě spoustu škraloupů, je plně shlédnutelný i dnes. I přes normalizační atmosféru je kriminalistický koncept plně podmanivý a svou kriminalisticky takřka dobrodružnou náturou předčí i mnohé snímky současné stejného žánru. Přepálit v akci to samozřejmě tvůrci nemohli, neboť platilo nařízení, že se filmy v žádném případě nesměly podobat těm západním. Herci do svých rolí dali ohromné množství přesvědčivosti, z nichž nejvíce vyčnívá Josef Vinklář. Ten jeho zločinecký charakter mu opravdu doslova kouká z očí. Kriminální příběhy na rozdíl od detektivek mají tu zvláštnost, že je od samého začátku znám pachatel a my diváci tak pouze sledujeme počínání, v tomto případě, Státní bezpečnosti ve snaze pachatele dopadnout. Roušku napětí snímek obsahuje a určitou kriminalistickou filmovou podívanou zrovna tak. ()
Díky tomu, že je to snad natočeno podle skutečné události, a že se jedná o typicky normalizační pohled, máme skvělou možnost vidět, jak "maloměšťácká" banda silně usedlých typů ukradne víc než slušnou částku, s kterou si posléze neví tak úplně rady. Většina hereckých výkonů je podle mě lehce nadprůměrná, což v součinnosti s poměrně plynulým dějem tvoří záruku spolehlivého krimi. ()
Způsob přepadení auta s penězi za pomoci zablokování cesty nákladním vozem evidentně ukradl Mann do svého Heat a já napjatě čekal, co dalšího ho mohlo inspirovat. Netrpělivý kapitán Arazím a nadržený hlas Krustyho jako členové lupičského gangu? Vynervovaný kápo Vinklář, co něžně říká své přítulkyni „blbečku“ a McCauleyho pravidlo třiceti sekund vyplní maximálně sežráním rakvičky? Pacino Švorc, který servíruje propuštěným kapsářům kávičku a případ vyřeší jen s pomocí uvědomělých občanů? Tohle byl nelítostný souboj jen v rovině toho, jestli vydržíte do konce.. ()
Normalizačné krimi s občas až iritujúcimi hereckými výkonmi, bez náznaku zaujímavého momentu. ()
Průměrná gangsterka se zajímavým příběhem. Policejní vyšetřování zde hraje až druhé housle. Prioritní je loupež penez a neshody mezi pachateli. Josef Švorc v roli majora Bárty je dost nevýrazný a s ním i spousta jiných herců. Ovšem Josef Vinklář je gangster k pohledání a všechny s naprostým přehledem minimálně o tři hlavy přehrává. ()
Mno známá nekompromisní Unínská loupež která údajně posloužila jako námět pro tento film by si zasloužila lepší zpracování. Tohle je jenom průměrná kriminálka s nepříliš zajímavými postavami a jedním jakž takž solidním zvratem na konci. Stejně jsem nejvíc fandil charismatickému Jelínkovi aby s těmi nevýraznými policajty vychcal i když je jasný, že před půlnocí si přijde akorát tak pro klepeta.50% ()
Vinklář hraje zuřivého recidivistu a Jelínek tajuplného muže stojícího za vším....a vraha..! ()
Nudná socialistická detektivka se slušným začátkem a naprosto pitomým koncem. Hlavní kriminalista ztvárněný Václavem Švorcem se při zapeklitých detekivních rébusech tváří vždy zadumaně, mhouří tu jedno oko, tu druhé což ve výsledku vypadá, že je opakovaně postihován mrtvičkou. Ruda Jelínek je zde mimořádně vidět v roli uhlazeného záporáka a znalce známek k tomu. Z filmu jsem cítil zřejmou snahu natočit něco akčního, ale je to takové upatlené socialistické nedodělané cosi. Noční slibně vypadající honička nakonec vyšumí do ztracena, stodváca padá do noční propasti už hořící a navíc jsou dole v záběru vidět světla štábu :-). Eh... Sladké je prý dobré na nervy, tak prosím dvě rakvišky se šlehačkou! * * ()
Zazněly úvodní tóny a já si hned řekla, že tenhle rukopis je mi povědomý. Dospěla jsem k závěru, že by to mohl být Štaidl. Čekala jsem do konce úvodních titulků, aby se mi můj odhad potvrdil. A to bylo nejnapínavější na celém filmu. Mezi mdlými hereckými výkony vynikne Hálek a Rázlová, Hálek v tom dobrém, Rázlová v tom špatném. ()
Krimi, kdy se zloději nedohodnou co dál s penězi. To o nich moc dobrý obrázek, tedy o jejich rozumu a charakteru, nedělá. Měli si to lépe rozmyslet před zločinem. ()
No... Jiří Sequens postavil seriálem o majoru Zemanovi laťku krimi žánru 70. let hodně vysoko, většina dalších čs. krimi filmů té doby od jiných režisérů je viditelně slabší. Tahle filmová rekonstrukce milionové loupeže mě upoutala o něco víc než jiný film ze stejného roku Čas pracuje pro vraha. Loupežní úlovek roztrousen po celé partě lidi a chytře vymyšlený plán ztroskotající na nepohodě v praxi... Obsah zajímavý, zpracování už slabší, byť se Brynych snaží (jako skoro ve všech svých filmech) o jakési "dokumentární" ztvárnění pozadí příběhu. Václav Švorc se do hlavní role detektiva nehodí stejně jako Ladislav Štaidl do "role" autora filmové hudby do krimi žánru. Alespoň Vinklář a Jelínek, klasičtí herci české kriminálky, fungují dobře na kterékoliv straně zákona. Do sbírky dobrý (díky poslední reprize v TV dokonce v krásně vyčištěných barvách :o)), i když ničím vyčnívající. (60%) ()
Být to parodie, prosím, neřeknu ani popel. Ale jestli tohle někdo myslel vážně? Vysmívám se tuposti pachatelů a poldů v nekonečném nováckém seriálu Specialisté, ale koukám, někdo tu tupost chování postav uvedl do děje už daleko, daleko dřív. Asi nejpitomější loupež, jakou jsem kdy viděl, asi nejpitomější schování peněz, asi nejpitomější chování recidivistů (!) po loupeži, hlavně všude ukazujte, že máte prachy, že?, do toho komická figurka kapsáře, a nakonec stejně policistům pomůže udání, jinak by sami skončili na jednom z té party. Proč tam postava Töpfera prováděla všechny ty kejkle, to jsem taky nepobral. A chvílemi to vypadalo, jako že někdo vystřihl kus filmu - třeba u toho přenesení pneumatiky nebo závody a náhle auto na krajnici. A ta trapná hra, kdo byl ve shořelém autě, vždyť to celou dobu bylo jasné... Navíc hudba na prd, Štaidl se moc nepředvedl, kamera furt zoomuje z oken, aby byla vidět Praha, a to i u mimopražského JZD, takže hvězdu dám za tehdejší Prahu a nonstopáč U zeleného stromu, dej mu Velký Výčepní věcnou slávu... ()
Když pozdě v noci narazíš v intimitě domova na nějakej obskurní socíkovskej heist film. V první půlce se směješ tehdejším komačskejm reáliím... A od půlky dál se bavíš diskusí o tom, jak to celý vůbec nedává smysl, že to vypadá, jakoby se jim někde poztrácely nějaký scény, vůbec a jak mohl někdo natočit takovou bezoobsažnou pitominu. Zkrátka, takové hezké chvíle strávené u televizoru... ()
I přes pěkné herecké obsazení se podle mého názoru nepodařilo vytvořit skutečně poutavý a napínavý film. Pro mě má tento snímek spíš historickou než uměleckou hodnotu. ()
moja zaujímavosť: Filmovanie prebiehalo v Prahe 8 a Bezděkove. (dyfur) ()
Docela povedený pohled do pražského podsvětí v době normalizace. Herecké obsazení je výborné, ale do role hlavního vyšetřovatele bych zrovna vybral někoho zajímavějšího. Jiří Hálek byl ovšem kouzelný, do děje přinesl vtip. ()
Jednu hvězdu za to, že tento film potvrdil mou konspirační teorii, že Jiří Bruder snad nikdy nehrál v žádném kvalitním filmu. Alespoň já takový neznám. ()
Relax, nechce to moc přemýšlet... Filmaři točili v dobových reáliích typických pro "galérku" např v baru Marica a v záběrech se objevili někdy i skutečné postavy a postavičky. Např "hraběnka"byla legendární postava z Malé strany o které se tvrdilo že je opravu bývalo hraběnkou, pro mnohavrstevný makeup byla nepřehlédnutelnou. ()
Krimi začíná promyšleným přepadením vozu, který veze přes milion korun. Pak sledujeme jak pátrání, tak i osudy pachatelů. Rozhodně jedna z těch hodně podařených detektivek, perfektní nájezdy kamery v pozici sledované osoby, slušný příběh i rozumný konec. Podařené. ()
Sbirat znamky je nebezpecne. ()