Reklama

Reklama

Garderobiér

TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Vztahy a životní osudy členů tradičního shakespearovského kočovného divadla jsou hlavním tématem filmu Garderobiér, který byl v roce 1983 nominován na pět Oscarů v kategoriích: nejlepší film, nejlepší herec v hlavní roli, nejlepší herec ve vedlejší roli, nejlepší režie a nejlepší adaptace. Garderobiér přináší neodolatelnou studii hlubokého vztahu mezi divadelním principálem a jeho garderobiérem. Starý a nevrlý Sir (Albert Finney) obětoval celý svůj život i duši divadlu. Ale během příprav na 227. představení Krále Leara ho nervové vypětí a válečné útrapy přemáhají a jeho despotická vláda nad společností začíná dostávat povážlivé trhliny. Nablízku mu ale vždy stojí přepečlivý a naprosto oddaný garderobiér Norman (Tom Courtenay), který se mu stará o zdraví a nyní i pomáhá sehrát jeho poslední velkou roli. Oba jsou na sobě životně závislí. Film Garderobiér překypuje humorem, laskavostí a hlavně láskou k divadlu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (52)

junxi91 

všechny recenze uživatele

Minimalistický film o jednom namyšleném, tyranském a psychicky narušeném shakespearovském divadelním herci a o jeho obětavém asistentovi Normanovi, odehrávající se během Hitlerova Blitzu, kdy na Londýn a ostatní anglická města dopadaly německé bomby, které zdemolovaly také spoustu divadel. Na začátku je představena hra Othello v regionálním divadle v Anglii. V titulní roli hraje stárnoucí herec, který má největší slávu již za sebou a ve filmu je identifikován jako „Sir“. Je to stará škola britského herectví, která je známá velkými gesty a jemnou oratoří. Po hře se stahuje opona a Sir poučuje ostatní herce o tom, jakých se během představení dopustili chyb. Je vůdcem této putovní skupiny herců, protože má nejvíce zkušeností a Shakespeara hrál už tisíckrát. V zákulisí na něj čeká Norman, který je Sirovým prádelníkem už 16 let. Norman je pozitivní, optimistický, trochu zženštilý muž, který zná každý Sirův rozmar a fantazie, a je zvyklý na jeho temperamentní žvásty a je takovým Sirovým sluhou. Norman čeká na Sira, až přijde z jeviště po svém závěrečném proslovu k publiku, a mezitím se vyrovnává se svou náročnou prací usrkáváním z malé placatky brandy, kterou má vždy v zadní kapse. Divadelní společnost se vydává na další představení do města Bradford, kde má Sir ztvárnit titulní postavu v Králi Learovi. Vlak jim málem ujede, protože Sir předvádí své majestátní vystupování po cestě na nástupiště. Norman utíká, aby poprosil průvodce, aby vlak pozdržel. Vlak však začíná odjíždět a Sir nahlas zařve „Zastavte ten vlak!“ ze schodů nástupiště. Vlak se zastaví a průvodčí je pěkně nasraný, jelikož je válka a vlaky může zastavovat pouze on. Sir se svými kolegy v klidu nastoupí do vlaku. Po příjezdu do Bradfordu se však ukazuje, že Sirovi mentální schopnosti se zhoršují, což je zdrojem Normanových úzkostí. Sir se začne zmateně chvástat na náměstí v Halifaxu poblíž Pierce Hall, a to jej přivede do nemocnice. Společnost je bezradná, ale Sir nečekaně dorazí do divadla zmatený a dezorientovaný a říká, že ho propustili z nemocnice. Norman uvede Sira do šatny a zuřivě naléhá na inspicienta, aby bylo představení zrušeno. Sir ovšem trvá na tom, že bude schopen hrát. Zbytek filmu se odehrává především v šatně a v divadle, kde Norman chystá Sira na představení. Sir má toulavou mysl, nesouvisle blábolí, zatímco jej Norman líčí a snaží se jej naučit jeho linku. Sir si plete různé hry. Ukazuje se, že tito dva jsou na sobě naprosto závislí. Jeden bez druhého by své kariéry neměli. Do šatny dorazí na hovor Sirova manželka, označovaná jako „Jeho Lady“, která hraje Cordelii, dceru Krále Leara. Sir je nakonec připraven na roli, kterou ztvárnil už 227krát. Opona se zvedne pro úvodní dialog mezi Learovými dvořany, ale Sir zůstává v zákulisí a na pódium se mu nechce. Herci musí začít improvizovat a úzkostlivý Norman zoufale naléhá na Sira, aby šel na pódium. Navíc zazní letecký poplach a začíná nálet, jsou slyšet padající bomby. To Sira probere a vykročí na jeviště, aby předvedl své nejlepší ztvárnění Leara v jeho dlouhé kariéře. Po představení navštíví Sira v šatně jedna mladá a hezká fanynka, která by mohla hrát Cordelii, a starý Sir si málem přijde na své, dokud se mu však nepodlomí nohy, když se snaží dívčinu přenést na gauč. A pak už následuje závěr, kdy Norman čte Sirovu autobiografii, kde však není ani slovo vděku pro něj samotného. Norma je lehce opilý a tohle jej vytočí. Není to však to nejhorší, co se na závěr filmu stane. Bylo to celkem dobré, chvílemi jsem se lehce nudil, ale herecké výkony Sira a Normana mě držely přikovaného u tohoto filmu, opět jsem pochytil něco z shakespearovské řeči a teatrálního vystupování, a konec byl celkem dojemný. Divadlo je prostě úžasná věc, a ani ten zmetek Hitler nemohl překazit hraní Shakespearovských her po celé Anglii. () (méně) (více)

Houdini 

všechny recenze uživatele

Oscar 5 nominací: Nejlepší film, Režie, Herec HR - Tom Courtenay, Herec HR - Albert Finney, Scénář - A . . . . . . . . Zlatý Medvěd - výběr ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Poctivej britskej teatrální opus a oslava herectví a Shakespeara. Někdy je to legrace, jindy je to k pláči. Celkově ale přináší výborné herecké výkony a poctu všem hercům v tehdejší Británii. Nepřišlo mi to zlé, ale že bych z toho nadšením skákal do dvou a půl metrové výšky, to se také říct nedá. Je to klasickej anglickej příběh se všemi těmi klady, ale i zápory ostrovního státu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Film o herectví. Film o velkém herectví. Film o velkém herectví plný velkých hereckých výkonů, minimálně tedy oněch dvou ústředních, v jejich případě jde doslova o strhující zážitek! Ale hlavně film jako pocta všem těm anonymním lidem v zákulisí, bez nichž by ve výsledku žádné velké herecké výkony nebyly... ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Film je v podstate o tom, jak se starej unavenej herec pripravuje na predstaveni Krale Leara a jeho garderobier se o nej stara a vse zarizuje a nasledne o samotnym predstaveni. To vse zasazeny do bombardovani mesta, coz tady ale neni nijak vyuzity. No a film stavi na dvou hercich, ktery hrajou tak monumentalne, ze kdyby si jen dve hodiny povidali v pokoji, stejne by to cloveka strhlo. Oni si teda vicemene ty dve hodiny jen povidaj, ale precejen dojde i na predstaveni, uvodni prijezd do divadla atd, takze dej nesmrdi furt na jednom miste. Finneymu sice pomahaj dost ty jeho masky, ale takle charismatickyho jsem ho snad jeste nevidel, kdyz zacne rvat, tak cloveka skoro az mrazi. Oskara bych mu okamzite soupnul, nejen nominaci. No a pak tu je Courtenay, kterej by to sice tolik nemusel prehanet se svejma homo pohybama, ale jakmile zacne vse zarizovat, domlouvat Finneymu a litat po divadle, tak bych mu oskara soupnul hned taky. Proste hereckej koncert dvou borcu, ktery tahnou celej film kupredu, kterej je navic skvele natocenej. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Kdybych měl jedním slovem zhodnotit herecký výkon Alberta Finneyho jako zatrpklého a nemocného herce, který si za druhé světové války naposled střihne roli Krále Leara, váhal bych mezi slovy famózní, úchvatný, neskutečný ... Opravdový herecký koncert. Ovšem velmi zdatně mu sekunduje Tom Courtenay jako jeho homosexuální garderobiér. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Poslední dny života hvězdy významného divadelního souboru v době 2. světové války, kdy byla kamenná divadla Londýna vystavena riziku bombardování a řešením se stal výjezd souboru na venkov, kde v provinčních štacích trávil se svéhlavým pozérským a afektovaným mužem nejvíce času úslužný garderobiér. Mistrovi slouží už 20 let a má pocit, že jen díky jeho péči se mistr dostal tak daleko a jen díkvy servisu, který svému pánovi poskytuje, divadlo dosud funguje. Když se to vezme kolem a kolem, britské divadelnictví přežívá především díky práci garderobiéra a jeho oddanosti. Protože divadlo poskytuje podporu ducha britskému lidu a jeho válečnému úsilí, na garderobiérovi závisí vlastně osud celé monarchie. Snímek, který ukazuje studii lehce patologické vztahové závislosti, se mohl snadno posunout do roviny temného psychothrilleru, nakonec ale zůstává především přehlídkou velkého klasického herectví shakespearovského stylu. Celkový dojem: 80 %. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Dvíhaj oponu! , tie fašistické svine ma v žiadnom prípade zastaviť nemôžu..." 227-me predstavenie Kráľa Leara dáva poriadne zabrať najväčšej divadelnej hviezde, ktorej práve dnes akosi došiel dych. Neopustili ho len fyzické sily, ale zmätok a prievan nastal aj v jeho hlave a vypadli mu naučené texty. Z tejto situácie režisér ťaží humor i dramatické momenty. Albert Finney predvádza skutočne strhujúci výkon a jeho teplý poskok je mu minimálne rovnocenným partnerom. Napriek bombardovaniu Londýna nemeckým Luftwafe sa zdá, že starý Sir zo seba vydá na pódiu životný výkon. A to aj dal...Zaslúžené oscarové nominácie, pre pána Finneyho zvlášť. 80%. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Možno že by to bola "iba" výborná dráma. Výborná sojím prostredím, zasadením, scenárom i spracovaním pod taktovkou Petera Yatesa. Ale. Je tu jedno veľké ale. Dokonca dve. Tým prvým je skvelý Tom Courteney ako mierne afektovaný, no oddaný titulný garderobiér. Tým druhým, omnoho silnejším ale je však famózny Albert Finney, posúvajúci tento film na úplne inú úroveň, ako starnúci herec, predvádzajúci životný výkon na javisku, i vo filme. Garderobiér ma zasiahol tak ako len málo snímkov. Finney si Oscara zaslúžil plným právom, a to, že ho nedostal, je veľká škoda. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Fantazie. Finneyho výkon se u mě zapisuje mezi nejlepší, jaké jsem měl tu čest vidět. Právě jeho (a Courtenayův) festival herectví způsobil, že jsem byl po celý film schopen pouze zírat s otevřenou pusou a pokoušet se absorbovat nepopsatelnou sílu vycházející z každé scény, každého dialogu. Právě Finney, coby Sir, pak divákovi zprostředkovává absolutní dramatičnost, která si vypomáhá neokoukatelným shakespearovským prostředím, nesmrtelnými replikami a zejména pak maskou krále Leara, která o to víc zvýrazňuje Finneyův projev. Důkaz, že k dokonalému filmu stačí "málo". Zajímavý scénář a špičkoví herci. (P.S. Nutno vidět v originále!) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Garderobiér je film, v ktorom je skutočnou hlavnou postavou garderobiér. Spomínam to preto, lebo ak by bol hlavnou postavou Sir a bolo by mu venovaného viac priestoru, asi by mal vďaka jeho neznesiteľnosti film nižšie hodnotenia. Príbeh o zvláštnom, loajálnom priateľstve, kde jeden dáva a druhý iba berie, sa tak viac zameriava na toho, kto dáva. Aj ten má svoje muchy, ale má aj skutočný charakter. V kinematografii málo frekventovaná téma divadelného zákulisia, takže za oživenie 80%. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Garderobiéra som si celkom s chuťou pozrel a napriek tomu nie som ochotný dať mu viac ako tri hviezdičky. Dôvodom sú výrazné obmedzenia spojené s týmto filmom. Jedným je divadelná šatňa, kde sa odohráva väčšina deja a druhým sú herecké výkony oboch hlavných predstaviteľov, ktoré sú síce excelentné, ale sú iba jedným z kritérií pre hodnotenie filmu. Je to o divadle a jeho hercoch. Kto má rád divadlo s jeho atmosférou a vôňami, ten si príde na svoje. Kto chcel vidieť plnokrvný film, ako napríklad ja, ten sa musí uspokojiť iba s mierne nadpriemerným zážitkom. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Přes veškeré kvality Alberta Finneye, někdejšího osamělého přespolního běžce Toma Courtenaye a jejich úžasných dabérů Oty Sklenčky a Václava Postráneckého se jedná o divácky velmi náročný film. Hlavně proto, že se ve filmu tak málo děje, a přitom je vyjádřeno tak mnoho, celý jeden život velkého umělce, který své profesi obětovat život. Velký koncert dvou velkých herců (2+2), který ale může začít postupně lézt na nervy. Má to ale sakra blbej konec. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Šokující poznání, že při současných komediích se můj smích podobá vynucenému skřehotání a u třicet let starého dramatu se doopravdy směju, vede k neomylnému svědectví o brilantním, téměř vyhynulém herectví na malém prostoru, jehož užaslým divákem jsem měla štěstí se stát. Poklona Shakespearovi, hercům i neviditelnému soukolí zákulisních profesí má jediného jmenovatele - lásku k divadlu, která každý rutinní úkon povyšuje na umění - jen sledovat samotné líčení krále Leara byla slast, v kombinaci s dialogy a asynchronním splýváním garderobiéra a herce trojnásobná. A jelikož má láska mnoho podob i mnoho projevů, neděste se, když těsně po vaší smrti někdo blízký prohlásí, že jste byl starej, sobeckej a hnusnej parchant, vyrovnává se tak se svou bolestí, protože vás přese všechno miloval... ()

anderson 

všechny recenze uživatele

ČESKOSLOVENSKÁ KINOPREMIÉRA: ÚPF = V./ 1987+ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 2 (český okruh) = 5.11.1988+ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČT 2 = 10.10.2012 (R: ČT 2 = 20.5.2013), réžia českého znenia (ÚPF) = MARIE FRONKOVÁ (3.8.2009) ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Chutia mi filmy, ktoré sú jednoliatym, kompaktým celkom, kde všetko so všetkým súvisí a spolupracuje. The Dresser je presne z tejto kategórie, naviac presiaknutý zhovievavým 'múdrom' (ono to vlastne v tejto kategórii ide ruka v ruke). Príbeh, ktorý svojich hrdinov miluje, ale nič im nepardónuje. Mrazivý aj teplý, určite však príjemný zážitok. A nemusíte byť zrovna milovníkom divadla a už vôbec nie znalcom Shakespearovho odkazu. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Moje paměť je jako policajt !! Nikdy není tam, kde je třeba !!" ;) Velká filmová pocta režisérského mistra Petera Yatese nejen všem legendám skutečného herectví, ale zejména všem těm nepostradatelným, leč bezejmenným, bez nichž by divadlo nebylo tím, čím je, určená nejen ctitelům Williama Shakespeara, na pozadí druhé světové války !! Když člověk sleduje neskutečný herecký koncert,či souboj na ostří meče, v podání Alberta Finneyho a především Toma Courtenayho, nemůže se ubránit údivu, že druhý jmenovaný svoji oscarovou nominaci neproměnil !! Přes všechnu tu, no, řekněme, zženštilost, kterou Normanově postavě propůjčil, totiž podává zřejmě svůj životní výkon !! Zamrzí jen skutečnost, že Edward Fox coby kulhavý Oxenby nedostal více prostoru.. Ve výsledku (ne)zapomenut(eln)ý poklad světové kinematografie, který ve své okázalé dramatičnosti na prknech, která znamenají svět, zahřeje totální lidskostí a laskavým humorem !! [ Dabing 8/10 ] Musím pochválit český dabing Filmového studia Barrandov dabing , abych jej stále jen nehanil, protože v případě Garderobiéra potvrzuje svoji extratřídu, skvělí Ota Sklenčka a Jan Přeučil, zejména pak pan Postránecký v životní dabingové roli exceluje !! ()

Reklama

Reklama