Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Hodina a půl totálně nelogických nesmyslů splácaná do bizarního příběhu o nahrávce, která má spasit lidstvo. Musím říci, že jsem se dodívala jen ze zvědavosti, neboť jsem čekala, jakou taškařici na nás zase tvůrci ušijí. Doufala jsem, že hlavní nezničitelný hrdina v boji s lítým rekem na chvíli odloží zbraň, z kapsy vyjme cimbál, nafoukne ho (ano, já vím, že cimbál není nafukovací, ale jsem si jista, že naprosto dementní autorská dvojice to netuší) a začne na něj hrát. Tohle byla jediná ptákovina, které jsem se nedočkala, škoda, mohlo být ještě veseleji. ()
První a nejlepší filmová "věznice budoucnosti", která strhla vlnu levných, převážně italských napodobenin jako Castellariho 1990: BOJOVNÍCI Z BRONXU. Na jednoduché zápletce a ději vybudoval Carpenter atmosférické akční dobrodružství s dobrou výpravou a kamerou a hlavně jeho vlastní, tradičně sugestivní hudbou. Obsazení je béčkově lahůdkové na čele s Russellem, který je jako Snake Plissken s tou bouchačkou, páskou přes oko a pár suchými hláškami ("MYSLELA JSEM, ŽE JSI MRTVÝ." - "TO JSEM.") neskutečně cool. Jinak ÚTĚK byl jedním z posledních filmů produkovaných a distribuovaných béčkovou společností AVCO EMBASSY, která produkovala Carpenterovi už MLHU a distribuovali pecky jako PHANTASM, HRA NA VRAHA, SCANNERS, LUPIČI ČASU aj. a která rok po jeho uvedení zkrachovala. Od Carpentera jsem ale vždycky měl, mám a budu mít nejradši VĚC. ()
Snake Plissken z Trocnova má do 24 hodin zachránit prezidenta USA, kdo ale během těch 95 minut zachrání mě? Vždyť Kurt, ač tvrdý jak týden starý chleba, ani nebyl tak Hodný, aby byl na Zlého Ošklivý.. Carpenterovo dystopické vězení svým osazenstvem spíše připomínalo ústav pro choromyslné, pětinu stopáže zabraly přelety vrtulníků, žena je tam jen kvůli hloubce výstřihu (to zase není takové překvapení) a údajně zhusta hláškující hrdina spíše drží jazyk za zuby (což naopak překvapení je). Chaotické zpracování tohoto bizarního béčka postupně otupilo můj interest a v hlavě se začaly množit dotazy. Proč tolik zvučných herců přijalo roli v téhle harlekýnské šmíře? Měl Kurt ty elastické maskáče z vietnamské tržnice? A říkali mu Snake kvůli tomu, že ten delší zbytek vytetované kobry byl tam, kde si myslím..? ()
Toto kultovní dílo mě zcela minulo. Od luxusního obsazení v čele s fešáckým Kurtem Russellem jsem očekávala slušné post-apo, ale v celkovém výsledku mě Útěk z New Yorku příliš nezaujal. Temná atmosféra "Criminal Island" a jeho hierarchie funguje dobře, ale samotné zpracování příběhu mě nijak neohromilo. Trochu mi to připadalo jako noční procházka nějakou špinavou dírou velkoměsta:) ()
"Co když se nevrátím? - Nebude Hardfordský summit a nebude Snake Plissken." Neodolatelná nabídka je položena na stůl, neuspokojivé vysvětlení poskytnuto a jednooký bouchač může vyrazit zachránit prezidenta mezi hromadu týpků, kteří v sobě objevili svůj zvířecí původ. To je v pořádku, taková béčka mám rád. Mám prostě slabost pro snímky, které potvrzují, že v přímočarosti je síla, hlášky přitom zavánějí suchostí a hrdina dává jasně najevo, kdo je nezpochybnitelným vládcem Manhattanu. Nicméně ta zábavnost, kterou jsem v tomto útěku kdysi viděl, se s přibývajícími léty nějak vytratila a to mě nutí sáhnout jen po průměrném hodnocení. ()
Galerie (130)
Photo © AVCO Embassy Pictures
Zajímavosti (35)
- Policisté ve filmu používají pušky M16A1. Zbraně měli sundány hlavňové rukojeti. (Redix)
- Pásku cez oko, ktorú nosil Snake Plissken, navrhol Kurt Russell. (matt6)
Reklama