poster

Věc

  • Česko

    Tvor

  • USA

    The Thing

  • Slovensko

    Vec

Horor / Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller

USA, 1982, 109 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lavran
    *****

    Jak už víme ze zámořské produkce vzešlé během studenoválečných padesátých let, o společenské tísni se dá nepřímo vyprávět i na půdorysu psychologické sci-fi/hororu, tedy předně a nejsrozumitelněji tam. Věc je produktem podobně podezíravého období, které zasáhlo hollywoodskou tvorbu v osmdesátých letech (tentokrát však nikoli ve spojitosti s politikou, ale s hrozbou nových smrtelných virů typu AIDS). Jde o jeden z nejděsivějších, nejvíce znepokojujících a nejchytřejších hororů, s jakými se může běžný a nepříliš "sečtělý" divák setkat, a to nejen kvůli neopakovatelné atmosféře zmaru, tísně a nejistoty. Je možné namítnout, že Věc není filmem originálním. Ano, o tom nelze pochybovat. Imituje fabuli staršího a v jistém směru i kvalitnějšího Vetřelce, ale lišácké přenesení konfrontace se skrytým a nevypočitatelným nepřítelem z prostor klaustrofobické a temné těžařské lodi, plující nezměrnou kosmickou pustinou (dead space), kde "nikdo nemůže slyšet váš křik", do osamocené výzkumné stanice kdesi v odlidněné a neméně rozlehlé Antarktidě, kde "by mohl váš křik být i vyslyšen, ale dříve zanikne v kakofonii polární bouře", dělá učiněné divy. Oslovení prostředí jako oživlé kulisy, resp. další postavy příběhu, která zviditelňuje paranoický stav mysli a odříznutí postav od tepla civilizace, je mezi těmito dvěma díly nejvíce zřejmým, nejpříbuznějším prvkem, ale souběžně tím nejrozdílnějším, protože oba dva režiséři jej využívají za jiným účelem - Carpenter v budování nervozity, obav ze zjevného a všeprostupujícího parazitického nepřátelství; Scott jako symfonii mrtvého ticha, kosmické hrůzy, děsu z neskutečného a neviděného a lidské malosti (odtud také rozdílné chápání a využití monster). Své nezastupitelné místo v děsivé atmosféře "spiknutí" hraje i Morriconeho minimalistická hudba, která originálně využívá rytmu lidského organismu, totiž tepu srdce. I ten však zaniká v hluchotě a slepotě ledového království. Není úniku. Na rozdíl od plíživého Vetřelce je však ve Věci kladen větší důraz na hyperbolické a groteskní násilnosti. Ty i v dnešní době zůstávají neobyčejně naturalistické a zvrácené, což je deviza, které by moderní digitální morfing dosáhl jen s obtížemi. Monstra ke všemu vypadají jako ty nejabsurdnější a nejobludnější projekce lidského podvědomí, přičemž s psychoanalytickým modelem koresponduje i finální "sestup" do labyrintu sklepení. A na závěr, když nám Carpenter nepřímo dává pocítit naději ve zjištění, že přežije jen ten největší ochmelka z okolí (akcent na umisťování destilátů do záběru), si dovolil být i notně cynický. A nebo je to naopak a zaujme stanovisko hluboce lidské? Ta nejistota!(6.4.2007)

  • igi B.
    *****

    Mrazivý horor ve všech smyslech toho slova... Vynikající ponurá atmosféra příběhu mužů v ohrožení, skvělé herecké výkony bez zbytečných póziček a klišé, skvělá hudba a zvuky dokreslující přesně dávkované filmové napětí... A ten konec... Dávám do své pětadvacítky nejlepších hororů. Kdysi dávno jsem u tohohle filmu pociťoval opravdu strach, že jsem ho dlouho nechtěl vidět znovu... Čtyři a půl hvězdičky s mrazením v zádech zaokrouhlené na pět.(2.10.2005)

  • Flipnic
    *****

    Jeden z nejlepších horrorů v dějinách filmu. Zajímalo by mne, do jaké míry byl inspirován prvním Vetřelcem (neznámá entita, stísněné prostředí, minimální šance, strach z neznáma), a nakolik po pár letech byl těmato dvěma kulty inspirován Predátor (opět ty stejné atributy). Ovšem "Věc" jako taková je naprosto unikátní v přetrvávající nejistotě, kdo je nositelem "nákazy", stísněná atmosféra, vypjaté a dramatické vztahy, geniální "hudební" doprovod (zcela jednoduchá melodie podbarvující samotu a depresi. A když už se "to" ukáže, vidíme jedny z nejlepších, ale zároveň nejstrašlivějších masek, jaké se kdy v horroru objevily. Toto je opravdový vrchol. Zvrácenost, ale zároveň genialita tvůrců masek neměla snad žádné meze. Opravdu geniální horror, kterému bych ani po letech v podstatě neměl co vytknout ... lépe řečeno, z úcty k němu, bych si to nedovolil ...(10.3.2008)

  • Hakha
    *****

    Dnes už efekty možná komické, ale i tak film budí respekt a je cítit chladná atmosféra, kterou John Carpenter dobře umí. Už v mládí mě tento film zaujal a pocity trvají nadále a hned tak nevyhasnou. Kurt Russell opět září a na hereckých výkonech všech zúčastněných se nedá nic vytknout. Mrazivá atmosféra, soundtrack, nejistota, psychologie a tajemný konec dělají z Carpenterova filmu jeden z nejlepších hororů a tak hodnotím 5 hvězdičky...(24.1.2008)

  • mysicka
    *****

    majstrštyk!! až mi srdce zaplesalo.. atmosféra by se dala nakrájet i tupym nožem.. z nejistoty kdo je kdo se mi ježily chloupky v zátylku.. kurevská zima, led a sníh.. těžko si touhle dobou představit děsivější scénář.. a pak ta gradace do pochopitelného finále.. výtečný.. a já se jdu podívat ještě jednou.. a pak bych si za trest měla dát něco se seagalem, že jsem takovou lahůdečku tolik let ignorovala.. no.. snad by stačilo pár facek..:)(8.2.2010)

  • - Film bol pôvodne zakázaný pri uvedení do kín vo Fínsku. (LaciLC)

  • - Herecký debut Joela Polise a Keitha Davida. (Kulmon)

  • - Spoiler: Z filmu byly pro kino verzi některé scény vystřihnuty. Jednalo o scénu, kde Bizarní pes/věc vylezl na konci filmu z Blair monstra a pronásledoval McReadyho. Na této mechanické loutce pracoval Bottin a jeho zaměstnanci celé dva měsíce. Monstrum ovládalo 63 techniků, John Carpenter potom musel vystříhat plno záběrů, kde se v obraze objevili jejich prsty nebo lokty ovládající loutku. Naštěstí na DVD je tahle scéna zase zpátky ve filmu, takže práce nebyla zbytečná. (Veleknez)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace