Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poslední dny velkého skladatele ve slovensko-německém filmu. Geniální hudební skladatel Wolfgang Amadeus Mozart (Max Tidof) zemře ve věku pouhých pětatřiceti let. Podle lékaře je příčinou smrti vleklé onemocnění ledvin. Avšak šedá eminence císařské policie, hrabě Pergen (Armin Müller-Stahl) prověřuje jinou možnost, a sice že byl Mozart zavražděn. Podezřelých, kteří mohli mít zájem na skladatelově smrti, je hned několik: dvorní skladatel císaře Josefa II. a tedy Mozartův konkurent Antonio Salieri (W. Glatzeder), divadelní ředitel Emanuel Schikaneder (Uwe Ochsenknecht), císařský cenzor, knihovník a svobodný zednář baron van Swieten (Wolfgang Preiss) a dokonce i Mozartova manželka Constanze (Delia Catarina Raackeová). S tím jak je Pergen jednoho po druhém vyslýchá, vyvstává před očima diváků příběh hudebního velikána se svéráznou povahou, nedoceněného a dokonce zneužívaného lidmi kolem sebe. Vinu na jeho smrti má v jistém smyslu každý z nich... (Česká televize)

(více)

Recenze (16)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Pri slabej kvalite obrazu ma prekvapil zaujímavý dej filmu. Takmer kriminálka s pátraním po vinníkovi Mozartovej smrti a prebieha formou spomienok aktérov pri posteli zomrelého. Výsledok je veľmi zaujímavý a nikto nezostane bokom, nezabudne sa na sexuálne orgie a sprisahania sa zúčastňujú dokonca aj slobodomurári. Čakal som len, akú úlohu zohrá jeho pes, ktorý mu pil z pohára. O čo je Formanov Amadeus veľkolepejší a okázalý, o to je tento malý slovenský film prirodzenejší, len škoda tej hroznej kvality obrazu ako z povojnových filmov. –––– Páni sa nám zdajú veľkí iba preto, že pred nimi kľačíme. –––– Mŕtvi rozvíria vášne viac ako ktokoľvek živý. A preto vám prikazujem: Zabudnite na Mozarta. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Koprodukčná dráma s prevahou nemeckých hercov, ktorá sa formou kriminálneho vypočúvania snaží oboznámiť s poslednými dňami slávou a opilstvom zmietaného Mozarta. Áno, na Mozarta treba zabudnúť, nebol to génius, ale alkoholik. Konšpiračný nádych jeho smrti je fajn, ale životopisné udalosti sú spracované iba priemerne. Na rozdiel od Formanovho Amadea to ale aspoň nie je tak nudné. ()

Reklama

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Detektivní pátrání o vině a svědomí pozemšťanů nad jedním lidským osudem. A W.A.Mozart je ideálním představitelem tohoto lidského problému. Tenká je hrana mezi živote a smrtí, a tak jen živí mohou diskutovat nad lidmi, co zde mohli být, ale už nejsou...Film začíná tím, že W.A.Mozart před hodinou zemřel, a postupně se k jeho smrti vyjadřují všechny osoby, co mu byli na blízku...Každému, kdo někdy měl rád hudbu W.A.Mozarta, tak doporučuji, aby si přečetl jeho dopisy, které mu lépe pomohou nahlédnout do jeho povahy...Ta se často příliš neshoduje s výklady, které o něm filmaři mají, vycházející už od Puškinova dramatu Mozart a Salieri. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,PÁNI SA NÁM ZDAJÚ VEĽKÍ IBA PRETO, ŽE PRED NIMI KĽAČÍME." __ Detektívka priamo nad Mozartovou mŕtvolou, snažiaca sa prísť nato, kto vlastne zabil slávneho skladateľa. V porovnaní s ,,Amadeom" tu máme podobnú dejovú kostru založenú na retrospektívach a záverečnej katarzii, každopádne, hoci sa porovnanie - aj pre totožné obdobie výroby oboch filmov - ponúka, dá sa to iba ťažko a zakaždým vyjde z tohto súboja víťaznejšie Formanovo veľdielo. Slovenskí herci sú tu obsadení do vedľajších úloh (Chudík ako Haydn), film sa zato môže popýšiť výborným dabingom (výbornému Arminovi Mueller-Stahlovi len dopomohol svojím hlasom Štefan Kvietik), ktorý aspoň z časti zakrýva jeho ťažkopádnosť s nepotrebnými odbočkami (slobodomurárska línia) a preto je 90 minútová stopáž tak akurát. Možno si Luther uvedomoval, že americkú verziu nebudú môcť československí diváci istý čas vidieť, a preto im ponúkol takúto skromnejšiu alternatívu (pochovávanie do hrobu je však prakticky identické). Preto možno povedať, že nejde o úplne zbytočný film, len o iný pohľad. A je veľmi dobre, že sa na televíznych obrazovkách objavuje iba sporadicky. (271. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Zapomenout na Mozarta jde těžko, ale zapomenout na tento film půjde, obávám se, docela snadno. Chtěl jsem to vidět hlavně kvůli nedávno zesnulému Zdeňku Mahlerovi, ale obávám se, že ani jeho scénář tento film úplně nezachraňuje. Samotná základní idea scénáře, postavená na jakémsi fiktivním detektivním vyšetřování příčin Mozartově smrti, je možná docela zajímavá. Ty jednotlivé střípky z Mozartova života, které mají ukázat na to, že na smrti tohoto génia má tak trošku podíl každý z jeho širšího okolí, však do sebe moc nezapadají. Přišlo mi to dost nesourodé. Druhou věcí je pak samotné filmové ztvárnění, kde se člověk úplně nevyhne porovnání s Formanovým Amadeem. Vizuálně to celé vyznívá dost tuctově, ať už jde o výpravu, výběr lokací či kostýmy. Prostě to strohé inscenační ztvárnění mi moc nesedělo a nezaujalo. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (4)

  • Režisér Miloslav Luther bol prekvapený, keď objavil svoj film vo videopožičovni v New Yorku. (Raccoon.city)
  • Film sa natáčal v lokalitách Bratislava, Praha, Litomyšl, Milotice a Buchlovice. (dyfur)
  • Zo slovenskej verzie museli vystrihnúť vetu „Súčasná politická situácia nám nedovoľuje..." pretože cenzor tvrdil, že evokuje aktuálny politický kontext. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno