poster

Slepá ulička

  • Česko

    Temná pasáž

  • USA

    Dark Passage

Krimi / Drama / Film-Noir / Thriller

USA, 1947, 106 min

Komentáře uživatelů k filmu (35)

  • Enšpígl
    ***

    Při sledování této krimi jsem nabyl dojmu, že v Kalifornii jsou všichni lidé ochotni ihned pomoci každému uprchlému vězni, protože jsou přesvědčeni o jejich nevině. K větší reálnosti mě tam chyběla už jen scéna, jak náhodný kolemjdoucí pozná marně se maskujícho uprchlýho trestance a zvolá "Jéééé, vy jste ten, co včera utekl, ta plastika Vám, ale moc nesluší. Můžu se s Vámi vyfotit a dostat autogram ? Kolik ode mě budete chtít peněz ? Pojdte k mě domů, já vám dám najíst a dám vám své nejlepší oblečení, že nebudu mít co na sebe mi nevadí. Budete chtít opíchat mou manželku, klidně. Bude chtít opíchat mou dcreu, není problém. Co bych pro Vás ještě mohl udělat, pane uprchlej trestanče ? Že mě můžou zavřít, za to, že jsem Vám pomáhal ? Nevadí, bude mě ctí si kvůli vám zkurvit život, jsme přece v San Franciscu a co může být tedy větší čest než pomáhat uprchlým zločincům. Navíc jste u soudu řekl, že jste těch 150 lidí nezabil a já vám věřím i když vás chytli na místě činu z nožem v ruce." Bohužel tato scéna mě ve filmu dost chyběla, nechápu proč ji nakonec z toho filmu vystřihly. Zcela jistě by to vygradovalo na ještě větší reálnosti příběhu. Největši hvězda filmu pro mě byla bezesporu jeho neskutečná demence. Od horšího hodnocení Temnou pasáž zachránila dobrá kamera, šmrcovní Lauren Bacall, chlupaté ruce Bogarta, protože první část byla natáčená z pozice jeho pohledu, takže jediný co jsem viděl, byly jeho pazoury, který v pravidelných intervalech strkal před kameru. Otázkou je, jestli to byly ruce Bogarta a ne třeba nějaký opice, když byly tak chlupatý. Sice se blbost v tomhle filmu chytla natažené ruky s velkou grácií, ale nějaké to napětí i přes tuto skutečnost zůstalo a to se také cení.(27.1.2008)

  • DaViD´82
    ***

    Bogartovka - o něm, s ním, ale bez něj. Filmařsky je Temná pasáž nápaditá, Bogartovsky chlapácká, Baucallovsky odměřená, vzájemně jiskřivá, ale proboha co ten scénář? Něco tak podivně hypnotického, nebo možná spíše pouze neskonale hloupého, aby člověk (nejen) v rámci žánru pohledal. Rozhodně vám nehrozí, že byste po pár desítkách minut věděli na čem jste. To ostatně nebudete vědět ani v závěru. Temná pasáž je buďto stupidita na n-tou umně zakrytá do noirového hávu či naopak velmi promyšlená záležitost. Záleží jen na vás jak si to přeberete. Stejně jako mnozí ostatní jsem si celou dobu pokládal otázku zda se to skutečně děje nebo ne. Raději jsem si řekl, že neděje. Představa, že je to totiž myšlené celé vážně je děsivá. Přiklonil jsem se tedy k druhé možnosti, ale jist v kramflecích si tím fakticky nejsem. Pro konečný verdikt by to chtělo znát předlohu Davida Goodise.(19.4.2008)

  • Rob Roy
    ***

    Tahle noirovka je místy tak hloupá, až jsem se skoro cítil trapně (já !!). Odbytá režie (zneškodňování protivníků s pistolí, pád z okna - OMG), otravné vysvětlovačky, chemie mezi postavami nic moc a celé to působí příliš studiově (dekorace) a neživotně. Konec totálně odbytý. 70%.(19.3.2007)

  • EdaS
    ***

    Nádherně podivný noir, který obsahuje tolik náhody a nepravděpodobnosti, že musí jít o umělecký záměr. Chemie mezi Bogartem a Bacall je explozivní (kam se hrabou současné filmové páry!), kamera krásná (obzvlášť záběry San Francisca jsou magické) a kdyby se člověk na celý film díval jako na snění neprávem uvězněného Vincenta Parryho, nebylo by vůbec co vytýkat.(10.6.2007)

  • Rogue
    *

    First person pohled je sice věc nápaditá, originální a v roce 47 evidentně populární, ale proboha co ten zbytek? Cítm se trapně jako Rob Roy... Pokud je to vtip, je špatný a pokud je to míněno vážně, je to snad ještě horší. Pojem retardovaný scénář se dostal do nových dimenzí. Unbelievable(6.1.2009)

  • cheyene
    *****

    Vynikající film-noir, který od samého začátku zaujme díky netradičním záběrům kamery (ruce, nohy, boty, ale nikoliv tvář), hudbě, atmosféře, prostředí San Francisca, příběhu s dobrými dílčími zápletkami a napětí, které s přibývajícím časem nabírá na intenzitě. Humphrey Bogart zde ztvárnil velmi dobrou postavu, jednu z jeho nejlepších, troufám si tvrdit.(9.1.2013)

  • Kass
    ****

    Dokážu pochopit výchozí motivaci H.Bogarta, jež ho vedla k herecké účasti na tomhle v dílčích ohledech jistě zajímavém projektu. Fakt, že za jednu celou hodinu (!) účinkování na plátně diváci nezahlédnou jeho tvář mu musel zřejmě přijít jako velmi originální nápad hodný realizace. Bohužel první půlhodina (!), v níž jsme doslova nuceni sledovat dění na scéně pouze z jeho perspektivy (subjektivní kamera = tzn. pohled první osoby = tzn. "já"), není ani náhodou pro diváka lehce stravitelná, a pro počáteční potřeby filmu se nejedná o nejšťastnější řešení, poněvadž na sebe poutá nepatřičnou pozornost - na úkor rozvíjení příběhu a ztotožnění se s postavami. I přesto, že je nejistota a strach z dopadení, jež zažívá v průběhu děje hl. hrdina (uprchlý "trestanec") líčena poměrně přesvědčivě, dostává se film do žádoucího tempa až po Bogieho "odmaskování" - forma ustupuje obsahu a příběh se stává celistvějším a záživnějším. "Neúčast" Bogieho po většinu filmu naštěstí umně kompenzuje vynikající L.Bacall, která se se svým neopakovatelně zastřeným hlasem řadí mezi největší femme fatale čtyřicátých let. Slabší 4*.(6.2.2005)

  • Aky
    ****

    Je dáno dobou, že je příběh trochu přislazený, ale to je všechno, co se filmu dá vytknout. Herci jsou výteční, režie svižná a vynalézavá, nemine deset minut, aby vyprávění něčím nepřekvapilo, zkrátka lahodné podívání.(24.1.2016)

  • MIMIC
    *****

    Jeden z najlepších filmov noir, jeden z najlepších filmov s Bogartom a možno jeden z tých, na ktoré si spomeniete na smrteľnej posteli... Klasické noir thrillery budujú napätie a atmosféru tajomna dosť stereotypnými prostriedkami. Dark Passage síce takisto nepohŕda žalúziami, diagonálami, nočnými taxíkmi, lacnými hotelmi, priblížením predného plánu "nadoraz" či cigaretovým dymom, predovšetkým však ohromuje 60-minútovou (!) "neprítomnosťou Bogeyho za jeho prítomnosti", tj. stotožnením objektívu kamery so zrakom hlavného hrdinu a následným "objektívnym" stotožnením hrdinu s divákom. Zorný uhol sa zmenšuje, čo filmárov núti koncentrovať sa len na to podstatné a kameru nabáda k parádnym kúskom. Dark Passage je o čosi lepší než Hlboký spánok. Divákovmu vkusu príliš nepodlieza. Zápletka je prehľadnejšia, výprava bohatšia (či lepšie povedané rafinovanejšia), réžia vynaliezavejšia, výsledný zážitok emocionálnejší a intenzívnejší. Napínavá jazda medzi dvoma piliermi Golden Gate Bridge naznačuje prechod z jednej identity hrdinu do druhej a mimovoľne tak pripomenie o jedenásť rokov mladšie Vertigo. Bogey i Stewart majú dokonca priateľky s rovnakou záľubou - v maľovaní. Pôsobivo vizuálne štylizované horúčkovité sny sa takisto neobjavujú v oboch filmoch náhodne. Darmo, bez klasiky nie je ďalšia klasika.(9.1.2005)

  • JitkaCardova
    ****

    Možná se to mohlo jmenovat Světlo na konci temného tunelu - ani jeden z českých názvů nevystihuje podstatu věci. A přitom je to právě atypický způsob, jakým se světlo na konci tohoto stále zoufaleji se zužujícího a stále temnějšího tunelu, vyloupne, který z Dark Passage činí výlučný a originální film (a který mě rozjařil a očaroval). U případů vraždy jsme zvyklí, že se nakonec vyřeší, i kdyby si kvůli tomu x vyšetřovatelů a y hrdinů mělo zničit osobní život, a všem se dostane alespoň nějaké veřejné satisfakce, včetně pokyvujících diváků, spokojených, že spravedlnosti bylo učiněno zadost. Tady je to jinak, a byť se leckdo může cítit rozčarován, já mám radost jak z vyústění příběhu, tak z žertovného poboření detektivních stereotypů - a přitom, pokud má noir být pohádkou pro dospělé, pak filmu nelze upřít, že v tomhle smyslu dostál žánru na celé čáře.*~(24.9.2017)

  • dopitak
    ***

    Rob Roy to vystihl, vysvětlovačky/okecávačky tam neměly co dělat, stejně tak stupidní část s Madge vypadnuvší z okna (co takovej borec u ní dělal, čeho chtěl docílit?) Dabing pro Primu (Pavel Rýnský) z dnešního měřítka spíš lepší průměr, celkově pak docela bída. Atmosféra FN je však dobrá.(20.12.2009)

  • snaked
    ****

    Po druhém zhlédnutí (poprvné na 1. ročníku Noir Film Festivalu) jsem nebyla tolik nadšená, ale pořád je to solidní noir natáčený v lokacích San Franciska, se subjektivní kamerou, která je rozhodně lepší než v Dámě v jezeře, a hlavně hromada hvězdiček padá na vrub B+B. Na DVD jsou zajímavé bonusy, doporučuju.(26.8.2014)

  • Hwaelos
    ***

    Jen sladká hloupost hrající si na film noir. Bacallová se na plátně spíš jen mihne. Děj je lineární až hamba. Chybí tomu dobrý scénář a dobrý režisér. Jediným opravdovým kladem filmu je sledování point of view hrdiny v první polovině, kdy se těšíme, až nahlédneme do tváře muže, o němž si myslíme, že ho hraje Bogart. Tou dobou to ale není pravda, protože Bogartův obličej přijde až po plastice. A mimochodem, alternativní název Slepá ulička je mnohem přesnější. S temnotou ani pasáží to nemá co dělat.(28.12.2009)

  • MikO_NR_1909
    *****

    Poctivý temný triler, ktorý sa vyznačuje jednak tradičnými a netradičnými rozprávačskými konvenciami (odďaľovanie kľúčovej zápletky ako jej vraha, subjektívne snímanie, vynikanie atmosféricky tichšieho mesta...). Naprieč celou minutážou, roztiahnutie niektorých dôležitých a sekvenčne kľúčových bodov mozaiky, ktoré napriek nepravdepodobnom chovaní vedľajších postáv privodia divákovi podobné pocity, aké môžu zažívať v niektorých filmoch Alfreda Hitchcocka (prenasledovaný hrdina) i Coppolovom Rozhovore (šokujúca scéna okna). Je to niečo podobné ako v prípade slušného filmu, ktorý nenarába s momentami prekvapenia a po celý čas si drží vysoký štandard. Dark Passage má aj slabšie, zato zapamätania hodné. A nikto iný sa do role Vincenta Parryho nehodí viac než Bogart, ktorý sa pre tento subžáner narodil. A kto iný by s ním mal zdielať spoločný osud než Lauren Bacall?(14.4.2014)

  • liquido26
    ****

    Možná, že naivní a hloupé, jak tu píše většina uživatelů, ale mě se to líbilo a bavilo mě to :-) Ty záběry s pohledu první osoby jsou nejenom zajímavý experiment, ale hlavně tam mají svůj docela podstatný důvod. No a hlavní dvojice je skvělá jako vždy.(30.8.2010)

  • mandelbrot
    ***

    První půlka filmu je velmi dobrá, netradičně působící scény z pohledu první osoby, které vyplňují její značnou část, jsou slušně zvládnuté. Mnoho scén v druhé půli filmu však překvapuje svou naivitou, některé občas působí až amatérsky a nechtěně vtipně. Film by si také zasloužil lepší konec, takovýhle se mi k filmu noir nějak moc nezamlouvá.(10.5.2007)

  • Gianni_B
    *****

    NOIR FILM KOKOŘÍN 2013.(26.8.2013)

  • d-fens
    ***

    Veľmi kvalitná kinematografická (alebo 'remeselná') stránka filmu, viaceré zábery sa doslova pýtali do historických kníh kinematografie. Pre mňa najzaujímavejší bol sugestívny štýl použitý v prvej polovici - "kamera v prvej osobe", čiže doslova stotožnenie pohľadu diváka a hlavnej postavy... Film veľa stratil na ťažkopádnom scenári s nezaujímavou zápletkou, ťažko uveriteľným konaním postáv a záverom bez výraznejšej pointy... škoda - pekný, ale hlúpy film(22.5.2011)

  • Streeper
    ***

    Na mě až příliš časté ukecané scény, ráda bych ve filmu viděla nějakou akci, napětí. Dokonce ani náhodné smrti některých mě vůbec nebavili. Humphrey se podle mě do takové role vůbec nehodil, dokázala bych si představit jiného herce, naopak Lauren Bacall byla dokonalá a moc se mi líbila i Agnes Moorehead.(23.3.2018)

  • LeoH
    ****

    Proti Dámě v jezeře už mnohem obratnější a funkčnější zapojení pohledu očima hrdiny; na dvojici Bogart-Bacallová začínám získávat návyk. Stran stížností na nepravděpodobnost chování vedlejších postav – ale no tak, lidi, odkdy jsou noirovky něco jiného než pohádky pro dospělé a odkdy k pohádkám patří realismus? Co takhle přistoupit na hru a místo brblání si vychutnat atmosféru a styl? Mně to aspoň šlo bez nejmenších potíží.(8.8.2016)

  • Martin741
    ***

    Jo, viem o tom, ze Hampry Bogart bol hviezdou noir filmov, ale tuna ide len o noirovu konzervacku medzi Bogartom a Bacallovou. Kulisy su len priemerne, dialogy v strede tvori len vatovo plane plkani. Reziser Delmer Daves ma podla mna aj lepsie filmy ako Stage Door Canteen 1943, Zkamenely Les 1936 alebo Posledni Vuz : 65 %(20.8.2016)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace