Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Herečka Nikki Graceová dostane vytouženou roli v novém filmu režiséra Kingsleyho Stewarta. Před natáčením se dozví několik zneklidňujících věcí: připravované dílo je remakem polského filmu, který nebyl nikdy dokončen. Jeho dva hlavní protagonisté byli totiž zavražděni. Nikki se během natáčení postupně začne převtělovat ve svou hrdinku Sue a setkává se s mnoha záhadnými lidmi, včetně podivné lidsko-králičí rodinky z ještě podivnějšího sitcomu. Do natáčení se navíc prolíná příběh původního filmu… Taková je ústřední situace, na níž vystavěl své tříhodinové dílo kultovní americký režisér David Lynch. Ve vytváření nejasných, halucinačních a významově mnohovrstevných obrazů zašel autor ještě dál než ve svém předcházejícím díle Mulholland Drive. Inland Empire z názvu odkazuje na skutečně existující obydlenou pouštní oblast nedaleko Los Angeles, avšak má samozřejmě i přenesený význam: Lynch se při tvorbě koneckonců inspiroval svými zážitky z transcendentální meditace. Film vznikal bez scénáře, herci měli k dispozici každý den jen několik stránek s textem. Tvůrce tentokrát použil digitální kameru, u které chce podle vlastních slov již zůstat. (Česká televize)

(více)

Recenze (374)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nuž dobrá, mám za sebou další film od Lynche. Asi jsem neměl rovnou sáhnout po tříhodinové Inland Empire, ale po něčem, co je od něj slavnější a lépe hodnocenějších (třeba Mulholland Drive nebo Lost Highway), ale já si vybral Inland Empire kvůli králíkům a taky kvůli tomu, že i když to má tři hodiny, nemusím si to pouštět najednou (jako si chci pustit Stalkera), protože je to Lynch, tohle má prý být strašně divný film a nejspíš to nepochopím. No, tak za prvé, vybral jsem si sakra dobře a pokud tak budou vypadat i ostatní filmy od Lynche, asi si ho oblíbím. A za druhé, já ten film pochopil. Dával mi smysl, ztratil jsem se v něm jenom jednou na deset minut a sám jsem z toho překvapený. Dokonce mi to navazovalo i na moji teorii ke králíkům (viz odkaz výše). Sice to má pomalé tempo a některé scény jsou dlouhé, ale po tom skvěle zvládnutém konci nemůžu jinak, než tomu dát 5*. Tak, mé hodnocení filmu máme a jelikož spousta lidí v komentářích film nepochopila (a já se jim ani nedivím), přidávám, jak jsem film pochopil, takže: JAK JSEM FILM POCHOPIL JÁ (SPOILERY) - První třetina se odehrává v reálném světě. Hlavní hrdinka Nikki byla vybrána jako hlavní herečka do filmu jednoho režiséra. Spolu s ní ve filmu hraje Devon. Ačkoli natáčení probíhá normálně, vyjde najevo jedna věc - film je remakem jakéhosi polského filmu jménem 47, který nebyl nikdy dotočen, z důvodu úmrtí hlavních herců. Každopádně, ověřené to není. Mezi Nikki a Devonem se rozvíjí milostný vztah. Jenže si toho všimne Nikkin manžel, který ale má být hodně daleko od Hollywoodu... Jak to? Vysvětlím později. Hned na začátku druhé třetiny přichází zvrat, když se hlavní hrdinka odhodlá jít do dveří s nápisem "Vstup volný". V tu chvíli se dostává kamsi mimo tento svět, někam mimo, jelikož v tu chvíli se začíná rozvíjet spousta divných věcí. Králičí sitcom, podivný tanec prostitutek nebo takové setkání s Devonem, který hraje svoji filmovou postavu a Nikki oslovuje Sue (což je jméno postavy, kterou má hrát ona). Nikki je tedy ztracena kdesi a neví kde, neví co ani neví jak. Tady Lynch mate nejvíc, jelikož tu máme spousty záběrů z různých situací a máme tu třeba záběr z grilovačky a pak střih na prostitutky sedící v podivném pokoji. Ne, tady čas nefunguje. Tady ne. Co však snem není, jsou asi dva záběry z Polska, kde se nejprve vypráví legenda o jakémsi cirkusákovi přezdívaném Fantom, který měl schopnost jaksi zhypnotizovat publikum (o zhypnotizování se mluví i v první třetině) a dokonce, když ho zatkla policie, se během jízdy dokázal dostat ze zavřeného a rozjetého auta dostat pryč. Pak ještě mezi sebou mluví dva Poláci (to je v druhé třetině jediná scéna v realitě) a baví se o tom, že kdosi někam zmizel a mluvil, tedy spíš blábolil o Inland Empire (Kalifornie). Kdo je však Fantom? Je to především ten, kdo "vládne" tomuto šílenému světu, jehož obětí je Nikki. Nejen ona, taky několik Poláků a taky králíci (kdo jsou zač oni vysvětluji v komentáři k Rabbits, dosaďte si tam pak děj Inland Empire a bude vám objasněno víc), co byly dříve lidé, jenže Fantom je trýzní takto. Dále je tu ještě černovlasá žena, která je "nucena", dívat se na šílené věci, jako je králičí sitcom a taky Nikkino šílenství. Dostáváme se do třetí třetiny, kdy je Nikki odhodlaná utéct z tohoto šíleného místa. Jako jediná cesta ven ji napadá vlastní smrt, ale nesmí to být sebevražda. To se jí podaří a umírá. Ale ne skutečně, vlastně je to jakože byla ve filmu. V tu chvíli však vše pochopí. Dojde jí vše, co se v tomto světě stalo a vydává se na nejspíš určitou cestu k osvobození nejen sebe, ale všech ostatních - zabití Fantoma. Kdo je Fantom? Její polský manžel. Mezitím vše sleduje ona černovlasá žena, také vězněné v tomto světě. Když ale několikrát vystřelí na svého manžela, je manžel naprosto bez nějakého zranění. Fantoma tudíž nelze zabít, aspoň ne v jeho světě, jeho dimenzi. Je však cesta ven? Ano, je. Přijde na to ona černovlasá žena. Jak? Stačí jenom ono šílenství dokoukat do konce. Trvá to dlouho, ale na konci vás čeká osvobození. A pozor - tohle už je mimo děj filmu, ale je to zajímavé - platí to i pro diváky. Každý, kdo tento film viděl, je vlastně také obětí a je lapen v onom Fantomově světě. Taky tu na vás čeká vlastně šílenost. Trvá to dlouho, ale film jste dokoukali a tak jste vlastně osvobozeni a propuštěni z Fantomova světa. A jako se černovlasá žena vrací domů ke svojí rodině, vy se vrAcíte z toho šíleného světa zpět do reality. KONEC MÉHO VYSVĚTLENÍ. Shrnu to celkově, konečně jsem našel horor, kde fungují lekačky (jak jde po tý cestě v noci...), bojím se, mrazí mě v zádech, nakonec je i něco málo napětí, je to strašně divné... Kamera zde není ani amatérská, ani špatná, prostě je divná... Celé je to takové divné. Ale přesto mi to dávalo smysl. Buď jsem magor jako Lynch nebo jsem si to podivně pospojoval tak, aby to dávalo smysl. Kdoví. Lynche se ptát nebudu. 5* EDIT: Upřímně, když se k Inland Empire vracím, kdykoli se kouknu na nějaký náhodný čas, vždycky se mi tam odkryje další věc, co jsem za ty tři hodiny nepostřehl a dokonce to pořád všechno souvisí s tou mojí teorií. Tak já teda nevím, buď jsem pochopil Inland Empire, jak ho Lynch zamýšlel nebo jsem génius. EDIT: Nakonec to udělám a dám si film do oblíbených. Vytvořit tříhodinové mystérium, které má složitý, ale zajímavý a jasný (když to člověk pochopí) děj a kde vlastně všechno navazuje na všechno. Já když si pustím jakoukoli část, vždycky se dozvím něco nového, zapadá to děje a pořád mi to přesto funguje. A některé scény jsou hodně dobré a nezapomenutelné. Tenhle tříhodinový film je vyprávěný toliko a pouze ve znacích, které když se propojí, tak nakonec opravdu dávají smysl. A fungují skoro všechny. Za celé tři hodiny. Což je něco naprosto nemožného, už jenom proto je Inland Empire výjimečné. A taky proto se mi tak líbí. EDIT PO TŘETÍM ZHLÉDNUTÍ: Ten film je prostě geniální. Když jsem ho viděl poprvé, zhruba jsem ho pochopil. Když jsem ho viděl podruhé (což bylo útržkovitě), pochopil jsem víc. A dnes, když jsem ho viděl potřetí (ČT Art, 28.6. 2020, v televizi to běželo po 12 letech (!)), nebál bych se říct, že jsem ho pochopil na takových 95%. Hlavně už mi konečně docvaklo, že ty scény, které jsem kdysi považoval za trochu zbytečné, nejsou zbytečné ani náhodou a v ději mají své nevyvratitelné místo. Fakt jsem se kdysi nemýlil - každá pronesená věta, každá scéna, každá postava, každá lokace, všechno zde má svoji dokonalou roli, bez které by se Inland Empire snadno rozpadlo, ale právě zde se ukazuje Lynchův neskutečný talent pro film, protože to dokázal naprosto precizně a bezchybně pospojovat dohromady. V tříhodinovém filmu. Který je neustále plný záhad, na které postupně odpovídá a závěrečná scéna je jednou z nejsilnější v dějinách kinematografie. Nesedne to rozhodně každému a pokud váš už od začátku bude otravovat kamera, je malá šance, že byste do tajemství, atmosféry a dokonalosti Inland Empire vůbec pronikli. Ti, kterým se to ale podaří, budou nejspíš uchvácení, i když ne vše napoprvé pochopí. Já jsem taky vše napoprvé nepochopil (přece jenom je ten film sakra hutný a promyšlený) a ten výklad děje, co jsem zde kdysi napsal, má mezery a dnes už vím, jak to celé přesně bylo. Měl bych to někdy upravit. Každopádně základ v mém výkladu děje je a dá se od něj nějak odpíchnout. Co ale teď už musím říct napevno je to, že ten film je hodně těžce nedoceněný. Je to tím, že je v něm děj pečlivě zašifrován a člověk, co u filmů většinou nemyslí, bude pochopitelně ztracen. Asi už se opakuji, ale stěží hledám nových slov, které by to všechno vyjádřily. Za mě je tohle nejen nejlepší Lynchův film, ale i ten film, který se objeví jednou nebo dvakrát za století, ten film, který vás bude fascinovat každou pikosekundou, ten film, u kterého je 5* málo a vy byste mu dali výjimečně o hvězdičku víc... Inland Empire po tomhle zhlédnutí už právoplatně patří mezi mé vůbec nejoblíbenější filmy, spolu s Kontaktem a Piknikem na Hanging Rock. Ani se nedivím tomu, že zrovna tady mám svůj nejdelší komentář. No nic, už se nemůžu dočkat toho, co nového objevím v Inland Empire příště... Btw, někteří uživatelé tady píšou, že tímhle filmem Lynch zabil sám sebe... V tom případě doufám, že jestli ještě někdy natočí celovečerní film, tak se pohřbí pořádně hluboko :-) 6* () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Lynchove filmy majú identický rukopis, no každý je pritom vo výsledku úplne iný. S výnimkou Inland Empire. Ten je iba zlepencom už vyslovených "lynchovín" a fíglov ako príbeh zapliesť, vyvrcholiť a uzavrieť. V podstate ide o dlhšiu a klubovejšiu verziu Mulholland Drive bez krásnych herečiek, dráždivých sexuálnych scén, striedmej stopáže a podmanivého vizuálu, ktorý tu nahrádza hnusné digitálne zrno. Inland Empire je roz- a nevy- kvasený matroš, ktorému by to viacej svedčalo na DVD vedľa kolekcie krátkometrážnych režisérovych výstrelkov. Alebo som snad jeho príliš zhýčkaný fanúšik? ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Strašně jsem se na to těšila, protože aby dostal mistr Lynch v místě, kde je za boha, takovej nátěr, to byla výzva. Celou dobu jsem ale měla pocit, že se hrabu ve skládce (nebo skládka ve mně?) a přiznám se, že jsem si bez stopky šla uvařit kafe, vyvenčit fenu a taky si vzala čtyřstovku ibalgin na bolehlav. Kdykoli už to vypadalo, že se hezky chytám, tak na mě Lynch vytasil prostředníček a za trest přidal další hodinu. Takže 3* za Lauru a za přiznání, že ani rozjetá žába mě nenechá netečnou. ()

Cival

všechny recenze uživatele

Tož, exaktní hodnocení nechám na jiné. Prvních dvacet minut je nekoukatelných, následná psychóza a zmatení relity, filmu a jeho natáčení je bezesporu velmi působivé. Na druhou stranu, přesto jsem se - ať si mě cinefilové všech zemí třeba sežerou - po hodině zvedl a odešel se projít do města, protože tohle onanistický magoření mě v podstatě ničím nezaujalo pro dalších 120 minut, ač ho protentokrát respektuju (ale koukat na něj další dvě hodiny? To ne... samozřejmě platí, že mezi šílenstvím a genialitou je tenoulinká hranice). Lynchovci budou (pokud bude film směřovat tam, kam naznačil) předpokládám spokojeni. Já byl spokojen, že jsem netrpěl tak jako u Mazací hlavy a že mě film malinko oslovil, a pokračoval se zmrzlinou v ruce dál. Někdy na DVD možná... ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

U Mulholland Drive jsme se bavili o tom, že nevadí, když snímek nepochopíme, pokud nás přitahuje, a zda je vůbec nutné filmy chápat. Nevadí. Ne. Není to nutné. Tady je však vše přehnáno ad absurdum, o tři sta procent, navíc ovinuto nudou, někdy až nesnesitelnou. No a co dál? Laura Dern je pořád sexy. 50%. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Konec velkého génia a začátek režijní dráhy, v které je opojení technikou a možnostmi větší než schopnost vyprávět srozumitelně své promyšlené dílo. Kdokoliv řekl, že nějaký Lynchův snímek je nepochopitelný a chaotické, dřív než viděl Inland empire se velmi pletl. Inland empire je obrovský (mohutný) slepenec několika příběhových rovin, které spolu úzce souvisejí. Tímto snímkem v sobě zabil David Lynch poslední kapku své obyčejnosti a úplně se nechal pohltit svými vizemi. Od teď si myslím už nebude snímek od DL, který by byl pro masové publikum. Někdo namítne, že nebyl nikdy, ale to si nemyslím. V jeho snímcích si každý divák mohl najít něco svého a milovat je pro svůj důvod. Možná se budete orientovat, dějové linie vnímat a správně oddělovat, nebo se naopak ztratíte a pak je vaše šance na uctívání režijního mága jako génia minimální. Někdo má rád filmy, v kterých se ztrácí, jakým nerozumí a jaké jsou na první pohled "nesmyslné! (určitě část lidí co dala 5*), ale pro ostatní půjde o těžce stravitelný kousek, kterým si Lynch užívá naprosté svobody se vším, co k ní patří. Přes to všechno nelze snímku upřít skvělou atmosféru, obraz a herce, s kterými si dělá Lynch, co chce a je to dost cítit. Pravděpodobně po 172 minutách odpadlo několik dřívějších fanoušků Lynche a málo jich přibylo, ale každý režisér si chce natočit film jen podle sebe a splnit si svůj sen... ()

Renton odpad!

všechny recenze uživatele

Scénář: David Lynch .. „To je ta sračka." _ Nechápu, jak dokázal David Lynch přimíchat tolik psychotropních látek mezi ty zmatené jedničky a nuly. Nechápu králičí sitcom v úvodu. Nechápu, jak může mít tak dlouhý film tak málo zajímavého děje a mizivou výpovědní hodnotu. ___ Úvod snímku je otřesný. Poté, zhruba do konce první hodiny, se místy je na co dívat - prolínání točeného materiálu s realitou působí chytře a zajímavě. První hodina tak je ještě průměrně koukatelná s trochou té obvyklé tajemné atmosféry, ale zbytek už je opravdu jen bezcenný zmetek. Chaos, zmatek, nahé kozy, střídání nesourodých scén, expanze paralelních motivů, prázdných dialogů, které nic rozumného nespojuje, prostě scénáristická nemohoucnost. Když uvážím, že v tomhle směru byl Lynch vždycky slabý, není se čemu divit. S věkem totiž jde níže a právě zabředl na tvůrčím dně své pokřivené fantazie. Některé záběry vypadají hodně amatérsky až hnusně, málokdy dýchne formální profesionalita letitého tvůrce. Nemá co říct a jen hraje trapnou hru na to, zda je větší blbec on nebo divák. Zkrátka, hodina dobrá, zbytek je neuchopitelné, smradlavé nic, kdy reputaci nenapraví ani podbízivě sladký závěr. Pokud byl cíl filmu nepochopitelnost, povedlo se. Pokud měl i jiné ambice, úplně vyhořel. Někdo tyto psychicky nerušené projekty nazve geniálními, jiný ne. Inland Empire už nikdy více, leda, že by Lynch dostal rozum, ustřihnul dvě hodiny a sestříhal je tak na dvacet minut. Na závěr si dovolím ocitovat část mé dodatečně objevené a určitě oblíbené recenze, která je asi nejvýstižnější ve vztahu k filmu: „ い明日の空の上で」をクランクアップする。ところが、この映画はジプシーの民話を基にしたポーランド映画「POSRAL」のリメイクで、主演の二人が撮影中に殺されたので未完になったといういわく付きの企画であった。" ;-) ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Vsetkeho vela skodi. Plati to aj pre onaniu. Jej naduzivanim sa clovek postupne coraz viac prepada do vlastneho imperia imaginarnosti a straca potrebny konakt s vonkajsim okolim... . ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

David Lynch je jako mýtický had požírající v kruhu sama sebe. Tohoto pocitu se po zhlédnutí jeho zatím posledního filmu nemohu zbavit. Inland Empire je jako halucinace, jenže v kině a tříhodinová... Chápu, že jde o příměr a podobenství o nesrozumitelnosti tohoto světa, jenže místa, na která nás, diváky pouští, už tu byla (červený pokoj v Twin Peaks, chata v Lost Highway, noční podnik v Mulholland Drive...), stejně mystická, ale tak trochu se vytrácí ono přízračné tajemství (když už dopředu znám klíč - oblast iracionálna), záměna identit také (Lost Highway), fascinace Hollywoodem též (Mulholland Drive), v podstatě se vším již jsme se mohli setkat v předešlých Lynchově opusech. Zajímavý byl snad jen motiv králičího sitcomu a použití samplovaného smíchu v nekomických místech coby gradace faktu, že absurdno má svůj absurdně humorný rozměr (viz třeba Franz Kafka) a snad ještě motiv paralelních světů (reflektující postmoderně poznatky z kvantové fyziky). Možná by bylo na čase, aby David Lynch udělal ve své tvorbě nějaký další úkrok stranou, jako třeba v případě Příběhu Alvina Straighta. Nevím totiž, kam chce takhle dojít. K absolutnímu surrealismu? Či už tam dávno je?! ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Totální výmaz. David opět vysadil prášky a seznamuje nás se svou další nádhernou noční můrou. Můrou krajně nevhodnou pro kardiaky, nedočkavce a především "normálně" či "racionálně" přemýšlející osoby. Někdo nebude s to dokoukat do konce, někdo zatouží zhlédnout Inland Empire okamžitě znovu (ať už kvůli touze topit se ještě chvíli ve skvostně schizofrenní atmosféře snímku, či proto, že mu Lynch jednoduše rozerval mozek na kusy a udělal z diváka nechápající slintající trosku, která se však přesto nechce jen tak lehce vzdát a hodlá dál pátrat po smyslu...nesmyslu) - žehnám druhé skupině a pokorně si stoupám do řady... ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

::::::::::::::::: Asi můj nejoblíbenější Lynch ! Mistrovské dílo !! Lynch se pořád a pořád zlepšuje !!! Jen tak dál !!!::::::::::::::::: ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Ale tak Davide, co to kurva jako ma bejt? V podstate vsechny Lynchovo filmy se mi libily a jeho psycharny mam fakt rad, ale tohle byl asi Lynchovo nejslabsi kousek, ze ani nevim, co zkritizovat driv. Jednak delka filmu je naprosto smrtici a navic je film vzdy uz jakoby zakoncenej a Lynch tam vzdy neco prihodi a takle to je asi trikrat. Pak herci. Vetsinu jich neznam, takze je nemuzu moc komentovat, tak aspon ty hlavni. Jeremy spatnej neni, jen ma malo prostoru, William Macy je tu na nakejch 5 sekund a je tu naprosto zbytecne. A pak Laura Dern, vypada jak na drogach a nevyspala, neustale se silene demente kreni jako kdyby mela krece a silene zestrala, fakt se na ni skoro nedalo divat. Dale hudba, Lynch si ji vymyslel tentokrat sam a popravde receno, vcelku hnus. Zazni asi dve tri slusny pisnicky, ale jinak je to jen takovy huceni a duneni a to je opruz. Dale kamera. Jak kdyby ji dostal do ruky nakej amater, tak otresnou kameru jsem uz dlouho nevidel. Diky tomu celej snimek vypada tak trochu amatersky. Co se tyce samotnyho pribehu, sel jsem na to s tim, ze to samozrejme nepochopim, ale to mi u Lynche nevadi, pac vytvari skvelou atmosferu, ale tohle byla jen jedna velka nuda bez atmosfery, pouze s ubijejicima dialogama, misty prerusena nakou lekaci scenou. Obri zklamani. Po druhym skouknuti jeste hvezdicku uberu, tohle je totiz fakt nekoukatelna sracka rozpadajici se na nic nerikajici a nudny sceny, ktery se vetsinou silene tahnou a cely je to fakt otresne natoceny, ta hvezdicka je jen za par (fakt minimum) scen s jakymsi napadem a atmosferou a za Ironse. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Jsou jen dva režiséři, od kterých jsem ochoten pustit si i vyložený experiment: Harmony Korine a právě David Lynch. Ale tady mě nadobro ztratil v nezájmu už někde v polovině. Přes oblíbený, povědomý náležitosti jako bzukot elektřiny, efekt blikání světel a nebo rudá opona, bylo to pro mě prostě nepoutavý a neuchopitelný hand-held cvičení mezi temnou králičí norou, Hollywoodem a polskou cikánskou realitou (?). 90% nuda. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Já jsem jen nesmírně ráda, že to nepochopila Laura, ani Justin :-) A hrát v něčem, kde nevím, která bije, to je um a ještě to prodat jako něco neuchopitelného a pro některého diváka zcela jasné, to tedy tleskám. Já se řadím mezi Lauru a Justina. ()

Marius 

všechny recenze uživatele

David Lynch ad absurdum. INLAND EMPIRE sa vyžíva v znalosti majstrovej tvorby jednak hereckým obsadením protagonistov predchádzajúcich Lynchových filmov a jednak vkladaním „prídavných“ scénok z niektorých kraťasov. Faktom však je, že na IE (nemyslím prehliadač od Microsoftu) nadávajú i niektorí Lynchovi skalní. Podľa môjho názoru je to preto, lebo akokoľvek remeselne zručne IE pôsobí, nenájdete tu nič čo by ste u Lyncha nevideli. Narúšanie filmových postupov, dekonštrukcia narácie, úmyselne „pokazené“ kompozície obrazu sú všetko veci, ktoré už Lynch dávno ukázal a podľa môjho názoru ukázal lepšie. Ak totiž už i zarytí filmoví vedci ustúpili od pátrania po vyskladaní príbehu IE ostáva nám už len hodnotiť mieru lynchovského dopadu na diváka a odvahu experimentovať natočením trojhodinového filmu zloženého výlučne z „lynchovín“. Pokiaľ ide o dopad na mňa ako percipienta, na starších príbuzných Lost Highway a Mullholland Drive si cením, že najprv ponúkli divákovi „realitu“ aby mu potom zmotali hlavu „subrealitou“ či realitou paralelnou. Takto ma nútili, hoci uvedomujúc si, že toto puzzle má okrem celkového obrazu niekoľko dielikov naviac, rozmýšľať nad tým, či mi tie prevyšujúce časti skladačky niekam nezapasujú a či majú okrem expresie i nejaký intelektom obsiahnuteľný význam. Táto ambivalencia expresie a rácia ma na Lynchových filmoch upútava zo všetkého najviac; bohužiaľ v IE chýba ona „racionálna zložka“ temer úplne. Sila expresie je potom paradoxne nižšia, vzhľadom na to, že motívy v IE sa často opakujú celková atmosféra IE je pomerne homogénna. Takto sa už človek začína v poslednej tretine poriadne nudiť a ani niečo čo na závere nahrádza katarziu ma nedokáže presvedčiť, že IE silno, a u majstra snáď poprvýkrát, páchne sebazbožňovaním až onaniou. 7/10 ...na druhej strane som rád, že konečne viem, kto toľko obťažuje telefónom mojich milovaných Králičkov... ()

Faidra

všechny recenze uživatele

Lynchovo jméno uctívám, kudy chodím, ale pokud jde o Inland Empire, musím se zahanbeně přiznat, že jsem se na to zkoušela dívat celkem třikrát. Dvakrát jsem usnula a potřetí jsem usoudila, že užitečnější bude jít ven hrabat listí. A jediné, co mě napadalo, byl vtip, co dostanete, když necháte Lynche režírovat remake Kmotra. Nabídku, kterou nelze pochopit. ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Tiché šeptání ve tmě, psychopatické úsměvy, nebo flashbacky na divadlo s ušákama je geniální. Hudbu Davida Lynche miluju, je to jako když zavřete oči, a jste v jiném světě. Jeho melodie a hlas do vás pronikají a vznášíte se blahem, doprovází vás a vaše mysl ho přijme v plném rozsahu. Když jste sledovali Mulholland Drive jak sedí Betty na sedačce a masturbuje, vidíme v záblesku kamenného obrazu formu, která vyzařuje peklo uvnitř hlavní postavy, tahle forma je rozprostřena v celém INLAND EMPIRE. Bill Pullman řekl: " když jsem četl scénář k Lost Highway, nerozuměl jsem jedinému slovu". Myslím, že Laura Dern měla podobný pocit. Zda najdete styčné body příběhu a poskládáte v jeden celek, je jen na vás. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

IE představuje další krok vstříc abstrakci, surrealismu a nepochopení v Lynchově tvorbě. Jestliže Lost Highway a Mulholland Drive se ještě držely určitého směru, základního smyslu a byly, byť více významové, ale stále dešifrovatelné, tak IE svým prolínáním příběhových a fantazijních scén diváka záměrně utápí a znemožňuje mu odnést si filmu jediný ucelený a racionální poznatek. Stejně jako postavy mají problém zorientovat se v čase a přemýšlí, co by se stalo, kdyby zítřek byl dnešek, tak i diváku se k dezorientaci mezi "realitou" a fikcí přidává zmatek v kontinuitě. Spojkou mezi příběhovými rovinami je většinou jen jedna z postav Laury Dern, která mimochodem zvládla všechny své polohy naprosto přesvědčivě. Atmosféra je unikátní, je podivuhodné, že film tak "nesmyslný" vůbec funguje dohromady jako jeden zvláštně fascinující, ale přitom nicneříkající zmatek. Zážitek je to dost subjektivní a kolísavý, někdy zajímavý, ale nikdy tak vtahující jako zmiňované LH, či MD. 7/10 ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Čeho je moc, toho je příliš. Mám rád Mulholland Drive i Lost Highway, ale tohle je prostě vším tím lynchovstvím neuvěřitelně přeplácané. Nejhorší je, že mi film nedal jediný důvod snažit se ho pochopit. ()

Související novinky

Všechny cesty vedou do Varů

Všechny cesty vedou do Varů

29.04.2007

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary svůj 42. ročník odstartuje již 29. června a tedy by bylo na místě trochu poodhalit program nejprestižnější české filmové události. Předběžná filmová nabídka… (více)

Reklama

Reklama