Režie:
Tony GilroyScénář:
Tony GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
George Clooney, Tom Wilkinson, Tilda Swinton, Sydney Pollack, Michael O'Keefe, Ken Howard, Denis O'Hare, Sean Cullen, Merritt Wever, David Lansbury (více)Obsahy(1)
Michael Clayton je "vyjednavačem" jedné z největších právnických firem v New Yorku. Tento bývalý státní zástupce má na starosti tu nejšpinavější práci ve firmě Kenner, Bach & Ledeen. Ačkoliv se již několikrát spálil a se svojí prací není spokojen, rozvod, špatná obchodní spekulace a narůstající dluh ho pevně drží připoutaného k firmě. Mezitím ve společnosti U/North závisí kariéra advokátky Karen Crowderové na urovnání multimilionového návrhu žaloby, kterou Claytonova firma vede proti nim do zdánlivě úspěšného konce. Když však prvotřídní advokát firmy Kenner Bach, Arthur Edens, sabotuje případ U/North, čelí Clayton největší výzvě své kariéry i svého života. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (556)
Svoje úvodní komentátorské žvásty většinou věnuji hlavně filmu a nebo sobě. Tentokrát však udělám výjimku a začnu u George Clooneyho. Tenhle herec totiž roste v obrovskou osobnost. George Clooney se totiž nebojí veřejně říkat své názory, se kterýmy, pravda, ne vždy souhlasím, nicméně už jen evidentní snaha "bít na poplach" či ze své pozice "superstar" pokusy bolesti světa léčit, je mě stokrát milejší, než pozice českýho zaprdlíka který dřepí doma na gauči se světáckým výrokem "On se chce jen zviditelnit." Možná i toto může být jeden z důvodů proč George Clooneyho nacházíme ve stále zajímavějších filmových projektech / Syriana, Dobrou noc a hodně štěstí /. Michael Clyton rozhodně patří také mezi filmy, které se s tím neserou. První část příběhu mě sice přišla trošičku nepřehlednější, opravdu doporučuji velmi pozorně číst titulky a sledovat jednotlivé postavy, jinak můžete splakat nad výdělkem a nepomůže k tomu pak ani druhá část, která je vynikajcí a ještě obsahově skvěle doladí události, slova a jednání postav z první části filmu. Nedělám si o dnešním světě a úctě lidí k životu druhého člověka příliš velké iluze, ale při sledování vraždy v tomhle filmu jsme měl skutečně pocit, že se nekoukám na vraždu, ale vlastně na precizní samozřejmou pracovní činnost. Vyjádřit se k jednotlivým filmářským stránkám snímku by znamenalo do nekonečna opakavaní slov "chválím, skvělé či vynikající." Tony Gilroy v oboru režie nemohl začít lépe a George Clooney zahrál tak mimořádně, že rád věnuji začátek i konec svého komentáře právě jemu. ()
The Truth Can Be Adjusted.... Neuronová delikatesa vypreparovaná časovými přemety, plastickou sondou do nitra mumifikovaných právníků v saku od Armaniho a skvostnými hereckými výkony (v šedém vlku Clooneyem se probouzí člověk, Wilkinson emotivně otáčí kormidlem a Tilda Swinton stvořila svou postavu z ledu a železa) které nemávají oscarovými exhibicemi, ale oddaně a přitom s gráciíí slouží Gilroyovu snímku. A díky jeho preciznímu scénáři lze pocítit ten nejdelší chuťový ocas. který sebou bude mrskat ještě pěkných pár dnů. Po čertech sofistikovaná a uhrančivá cesta do zatracení/vykoupení. Ráda o ní přemýšlím, ráda o ní mluvím, ráda se k ní vracím. Napodruhé mnohem lepší, protože to, co si poprvé zpětně přehráváme a dosazujeme, nahmátáváme již od prvních minut-s požitkem nad tou mazaností a přesně zapadajícím soukolím. A i když je tam stádo čtyřnohých coby deus ex machina, nelze než opakovat větu Michaela Claytona ve finální scéně: I want more ! ()
Ale jsou to velmi slabé 4, film totiž je místy dost nezáživný. Svou reputaci si u mě vyspravil asi posledními 30 minutami, kdy začal konečně tak nějak cválat do cíle. George Clooney vynikající civilní výkon, zato oscar pro Tildu Swinton? Evidentně to jde mimo mě. Možná porotu zaujalo její spocené podpaží a mírné faldíky, které se nestyděla ukázat. ()
Debut jako řemen. Tony Gilroy natočil Michaela Claytona s takovou bravurou, kterou mu může závidět kdejaký ostřílený matador. Tony prostě vzal lopatu a bez jakýchkoliv okolků vyhrabal zakopaného psa právnické praxe. To vše, ač nesmírně efektně, prodchnul civilním tónem, kdy naši hrdinové musí řešit obyčejné problémy se svojí rodinou. Přesně ty nesnáze s kterými se potkáváme denodeně bez toho aniž bychom byli skutečnými hrdiny. Nikdy neuvidíte Jamese Bonda, jak se hádá se svým bráchou, který je nezodpovědný ochlasta. Za to Michael Clayton ano. Uvěřitelné, citlivé a přitom natolik dravé, že tak silný debut si pamatuji jen u Coenů, a to je co říct. ()
Podkutý kúsok na adresu manipulatívnych snobov, ktorých intrigánstvo konečne nepôsobí rúžovo či zľahčene, ale presne naopak - tak ako má - chladne. Tony Gilroy neskrýva svoj talent, okrem scenáristickej mazanosti sa odhodlane činí aj v režisérskom kresle a tak trochu, resp. aspoň nachvíľu zatieňuje extra triedu Soderbergha s obdobným prístupom k médiu. Herci ho držia a dopomáhajú tak k nevšednému thrilleru s dvoma prepychovými zábermi (3 kone + finále grande), ktoré patria do plexisklovej vitríny. "Michaela Claytona" by som inak prirovnal ku kvalitným dreveným husliam vybrúseným do tých najmenej prefláknutých a predsa ladných tvarov. A počuli ste ich hrať? Tajomná, trpezlivá, ťaživá...balada. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (13)
- Do některých kin byl snímek poslán pod názvem „State's Attorneys“. (HellFire)
- Michael Clayton se narodil v září 1959. Jelikož se ve filmu zmíní, že je mu pětačtyřicet let, tak to děj filmu zasazuje do období mezi roky 2004 a 2005. (DaViD´82)
- Dětská fantasy kniha s podobenstvím "Realm and Conquest", kterou Claytonův syn doporučí otci a Arthurovi, vznikla přímo a jen pro účely filmu. (DaViD´82)
Reklama