• Mr.Apache
    *****

    K zjištění, že idea komunismu dokázala v dávných a krizovým vývojem ještě nepříliš poučených dobách přitahovat nejednoho opravdu nadaného umělce, netřeba chodit mezi surrealisty do pařížských kaváren dvacátých a třicátých let. (I když takové výlety by měly být zájemcům o umění naprostou samozřejmostí.) Stačí se podívat na dílo Ivana Olbrachta. Ať už si vezmeme na paškál jeho Biblické příběhy (do moderního jazyka přetlumočené zásadní kapitoly Bible), nebo lidovými legendami z podkarpatské Rusi ovlivněný román, jehož je tento film poměrně věrným zpracováním, většinou dostaneme obraz, který se s materialistckým pohledem marxistických ideologů neslučuje zrovna nejlépe... Evžen Sokolovský (ať už nám jeho jméno evokuje jakýkoliv normalizační brak) kupodivu nechal všechny fantastické a mysteriozní motivy předlohy zaznít v tomto filmu zcela naplno, a dosáhl tak mimořádně působivé atmosféry, kdy ranní mlha v lesích tíží více než noční můra. Tragická bezvýchodnost osudů všech postav je umocněna kvalitními, a v daných reáliích vesměs uvěřitelnými výkony herců, a to včetně nezapomenutelně "přehrávajícího" Josefa Somra. Jeho role ostatně supluje všechny důvěrně známé postavy šerifů, jejichž posedlost dopadením zločince hraničí s šílenstvím - tak jak je známe z amerických filmů o rebelantských gangsterech. U něj je také dobré si uvědomit, jak se ve skutečnosti často chovají pohůnci stávajicí moci, kteří svou psychopatickou, nemilosrdně trestající oddanost režimu podobně přehrávají i v reálném životě... Jednoznačným plusem filmu je naturalismus, s jakým se zde pracuje s krvavými scénámi. Kýženého efektu přitom není dosaženo ani tak vizuálně, jako spíš verbálně. Tohle bude později umět excelentně předvést např. Tarantino v některých scénách v Pulp Fiction... Je jisté, že naprosto depresivní vyznění (hleďte, takhle se žilo tenkrát v kapitalismu, soudruzi) ve své době hodně pomohlo filmu k jeho bezproblémovému uvedení v televizi, a také k četným reprízám. Normalizačnímu divákovi tak byla podstrčena možná nechtěně alternativní perla, tomu současnému tato verze nabídne alespoň zajímavý materiál ke srovnání s populární muzikálovou podobou stejného příběhu.(6.11.2006)

  • RadimFišer
    ***

    Dívali jsme se na to ve škole a já si to nesmazatelně vryl do paměti. Nikola Šuhaj Lopežník od nezapomenutelného spisovatele Olbrachta. Mladí lidé předvedli to, co bychom si nedokázali představit. Zaujal mě žebřík, jak lezli do svých úkrytů. Někdy chci prozkoumat v budoucnosti naší dávnou Zakarpatskou Rus. Zdalipak je tak krásná, jak se o ní píše a většina zmiňuje? Poměrně dobře natočené divadlo i se zákulisím.(16.2.2009)

  • Helo
    ****

    No nevím nevím... herci hráli (až na mladého Tomáše Topfera a pár dalších vyjímek) vyloženě podivně, jako by se jich to snad netýkalo a když náhodou týkalo, tak se z toho snažili udělal komedii a baladický příběh. Hudba taky žádný zázrak. A konečně - ani ta rozseklá hlava vidět nebyla. Dal bych 3*, ale vzhledem ke knižní a historické předloze, tím pádem i slušnému příběhu a výše zmíněnému Tomáši Topferovi, dám ty 4*. 71%(3.5.2011)

  • tulen12345
    *****

    Velmi poutavý televizní film podle osudů legendárního zbojníka Nikoly Šuhaje z románu Ivana Olbrachta, natočený v pěkných lidových exteriérech a se zajímavým obsazením, v hlavní roli s "věčným záporákem" Petrem Čepkem a krásnou Evou Jakoubkovou se smutnýma očima. Poetický příběh o lásce, spravodlivosti i zradě a neštěstí, který má stále co říci. Jiskru tomu dodávají v menších rolích výborní Ota Sklenčka (židovský děda) a Václav Voska (Šuhajův doktor), v divácké pozornosti stojí především komický až (zde) fanatický Josef Somr jako hlavní strážmistr, ale proč ne... když silné drama, tak i silný humor :-)(27.2.2017)

  • mchnk
    ***

    Celková pohádková atmosféra je, podle mne, zapříčiněna režisérem. Evžen a jeho režie na jednu dobrou se bohužel odráží i zde. Čepek jede celou dobu naprosto stejně, Somr hraje až moc a celkově všechny přebil Ota Sklenčka se svým vynikajícím židem. Skutečně jsem čekal daleko silnější příběh, a hlavně preciznější zpracování, které by jiní režiséři z předlohy dozajista dokázali vyždímat.(28.9.2014)

  • - Natáčelo se ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. (Cucina_Rc)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace