poster

Atlasova vzpoura: 1. část

  • USA

    Atlas Shrugged: Part I

Mysteriózní / Sci-Fi / Drama

USA, 2011, 97 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • honajz
    ***

    Tak nějak nevím. Na jednu stranu to má vynikající atmosféru, plně pozvolna, ale dokáže vtáhnout, lidé se chovají tak nějak uvěřitelně, dokonalá je hudba (zvláště ten jemný jazzový podkres ve scénách oslavy výročí) i kamera, triky už jsou horší, ale pořád to jde. Tajemný motiv tajemného muže a únosce jen dodává na zajímavé atmosféře. Ale to vyznění - mankote, levicové snahy dohnané ad absurdum, aby bylo jasné, jak znevýhodňují všechny ty hodné a schopné podnikatele, kteří se starají s láskou o své zaměstnance div ne charitativně - tak přehnaný manažerský blábol jsem už dlouho neviděl. Samozřejmě že v reálu by tihle schopní majitelé továren makali jen na růstu zisku každé čtvrtletí a pořádali powerpointí prezentace, zatímco by pod nimi dřeli lidi za pár šupů, a nikoliv oceněných podle schopností, jak se nám snaží film nabulíkovat. Jinak - protože jde o první díl - ve mně budil film dojem spíše telenovely, která by kdykoliv mohla pokračovat jakkoliv, bez pevnějšího vedení příběhu.(15.6.2013)

  • slunicko2
    **

    Zvláštní mix akčního filmu, politického thrilleru, scifi, katastrofického filmu a televizní inscenace nabízí podivný příběh o konci demokracie v USA. 1) Je to ukecané, chvílemi nesmyslně nelogické a především dost nudné. Inu, zajímavý námět sám o sobě nestačí. 2) Alisa Zinovjevna Rozenbaumová z rodiny petrohradské židovské buržoasie v 21 letech emigrovala do USA (1926), kde o 31 let později publikovala svou nejznámější práci Atlas Shrugged - vášnivou obhajobu kapitalismu z pozic tzv. objektivismu, vlastního filosofického konceptu světa. Nechť si ctěný čtenář vygůglí, co mu třeba. Za sebe mohu říci, že jsem knihu nečetl a po dvou dílech filmu vím, že ani nepřečtu.(3.8.2016)

  • liborek_
    ***

    První díl zamýšlené filmové trilogie podle neskutečně rozvláčného románu Ayn Rand je překvapivě snesitelný, ba dokonce bych řekl i audiovizuálně přitažlivý! Oproti knižní předloze, kterou nelze nazvat jinak než předlouhou pseudofilosofickou fantasy, je patrné zpřehlednění děje a výrazné otupení objektivisticko-manifestační funkce. Přesto postavy příběhu zůstávají zoufale jednorozměrné a jejich charaktery tradičně objektivisticky černobílé. Děj filmu (a první části knihy) tady načrtávat a rozebírat nebudu; je poměrně jednoduchý a vlastně hraje jen podpůrnou roli pro vyložení objektivistické "filosofie" (tj.: Realita existuje nezávisle na lidské mysli a rozum je jediným použitelným prostředkem k jejímu porozumění. Každý člověk by měl hledat pouze svoje štěstí a žít pouze kvuli sobě samému a nikdo by se neměl obětovat kvuli někomu jinému. Morálka existuje sama o sobě, nezávisle na člověku a pro každého člověka je stejná - tj. dosažení sobeckého štěstí jedince a naprosté odmítnutí altruismu coby největšího zla). Stačí pouze zmínit, že děj se točí kolem průmyslových magnátů (železnice, výroba oceli, těžba mědi apod.) a geniálních lidí (vynálezci), kteří jako jediní svými schopnostmi a čistě racionálním (objektivistickým) myšlením dokážou jako onen mytologický Atlas podpírat a nést svět, jsouce však přitom existenčně ohrožováni sílící skupinou iracionálně altruisticky (subjektivisticky) uvažujících elit. Jak se tito racionální superhrdinové s hrozbou záplavy altruismu, který zde vede k čemusi podobnému komunistické totalitě, vypořádají, je symbolicky naznačeno už názvem díla. Film toto zobrazuje poměrně krotce (není tak odporně ofenzivní jako román a jako Ayn Rand sama) a příběh plyne i díky podstatně jednoduššímu scénáři celkem svižně. Přesto některé dějové okamžiky mohou na neznalce předlohy působit skokovým dojmem, přičemž film už z podstaty končí otevřeně (doslova zavřete knihu v 1/3). Docela se mi líbili neokoukaní Taylor Schilling v roli Dagny Taggart a Grant Bowler v roli Hanka Reardena - a vůbec celá produkce, ačkoli nedosahuje rozměrů hollywoodského velkofilmu, působila z hlediska žánru docela sympaticky... Atlas Shrugged v románové předloze je vyloženě špatná literatura (kterou však lze doporučit kvuli možnosti proniknutí do mysli "racionálních egoistů", kteří se i v české kotlině rojí jako houby po dešti). První část filmové trilogie ale není vůbec špatná, bez ohledu na to, jak hloupá je "filosofie" objektivismu.(23.9.2013)

  • kiddo
    ****

    Atlas Shrugged zaujímá v americké literatuře a sociopolitickém prostoru tak výrazné místo a je tak neoddělitelně zakořeněn v obecném podvědomí, že obvinění z předsudečnosti či zaslepené nekritičnosti létají při hodnocení jeho adaptace na všechny strany. Tož ať to máme z krku: s idejemi vyjádřenými v předloze se ztotožňuju, z literárního hlediska ji vnímám jako nepříliš ukočírovanou a stylově kvalitní a debaty o údajně nejpříšernějším díle americké literatury a její nejdémoničtější autorce považuju za jedny z nejpitomějších a nejméně relevantních, jaké západní kulturní a filosofický prostor kdy vyplodil, neboť podobně bohaté na „straw meny“ a fundamentální nepochopení jsou snad již jen argumenty kreacionistů. Jestli jsem něco vážně nečekala, tak že by adaptace monumentálně užvaněného, filosofického AS mohla fungovat jako koukatelný a, světe div se, dobrý film. Tvůrci se vydali vpravdě geniální žánrovou cestou politického thrilleru, načrtli uvěřitelný svět, zpřehlednili dějovou linku, škrtli nedůvěryhodné dialogy, dodali dobré herce, kameru a hudbu, a především zásadně předělali postavy, takže to již nejsou pořád jedni a ti samí hrdinní nositelé ideálního lidství, jak si je představovala Randová, nýbrž mluví jako lidi a jsou různého povahového založení. Veškeré mé výtky plynou z toho, co je v převodu naznačeno a nedotaženo do konce, a to je myšlenková podstata předlohy. Jistě, nepříliš omračující hloubka filmu je z části dána povahou zobrazovaných událostí (= vše se teprve rozjíždí, a s výjimkou vynikajícího závěru tedy nelze příliš ukazovat souvislosti mezi vládní politikou a následným společenským kolapsem), z části však plyne právě ze zmíněné snahy o žánrové zpřístupnění a zrealističtění a faktu, že odstraněné didaktické přednášky nebyly nijak nahrazeny, ať už vizuálně, či přepsáním. Ze snímku se tím do velké míry vytrácejí širší společenské, politické a morální úvahy a zbývají pouze jejich ledabylé náznaky. AS1 není v podstatě nic než tradiční příběh o boji mladých, atraktivních, originálních individualistů proti zaprděnému stádečku konzervativních dědků… takže vlastně Zdroj. Fajn, ten si dobrý převod zasloužil už hodně dlouho (ano, koukám na tebe, hnoji).(17.11.2012)

  • Disease
    ***

    Vcelku povedená adaptace první třetiny kontroverzního "románu" Ayn Rand. Postavy jsou oproti knize polidštěny a prostředí modernější, "filosofické" disputace zkráceny na nejnutnější, takže koukatelná záležitost. Vzhledem k hodnocení dalších dílů a skutečnosti, že román jsem nedávno četl, si je nechám ujít.(2.11.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace