Režie:
Julie TaymorKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Jim Sturgess, Evan Rachel Wood, Dana Fuchs, Joe Anderson, Martin Luther, T.V. Carpio, Eddie Izzard, Bono, Jacob Pitts, Dylan Baker, Lynn Cohen, Harry Lennix (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Rozverný, bizarní a velice teatrální, takový je převratný muzikál společnosti Revolution Studios Across the Universe, který se zrodil v hlavách známé režisérky a scénáristky Julie Taymor (Frida, Titus, broadwayský muzikálový hit Lví král, inscenace Mozartovy Kouzelné flétny pro Metropolitní operu v New Yorku) a scénáristů Dicka Clementa a Iana La Frenaise, ve kterém se pojí originální příběh s 33 revolučními skladbami - mezi něž patří „Hey Jude“, „I Am the Walrus“ a „All You Need Is Love“ - které utvářely celou generaci. „Chtěli jsme vytvořit původní muzikál pouze za použití skladeb skupiny Beatles.“
Milostný příběh, zasazený do divokých šedesátých let plných protiválečných demonstrací, meditací a rock'n'rollu, se odehrává v Greenwich Village, bouřlivých ulicích Detroitu i na vietnamských bojištích. Milenci Jude a Lucy, jejichž láska je od začátku odsouzena k neúspěchu, jsou spolu s malou skupinkou přátel a hudebníků vtaženi do víru počínajícího protiválečného a protikulturního hnutí. Průvodci jim jsou „Dr. Robert“ a „Mr. Kite“. Síly, které se vymykají jejich kontrole, nakonec oba milence rozdělí, čímž je donutí, aby se navzdory všem překážkám pokusili znovu najít jeden k druhému cestu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (382)
Muzikál, který vám nasadí do hlavy Brouky ...Julie Taymor roztáčí lásku za časů vietnamské cholery do spirály barev, rentgenových koláží, cirkusových výstupů a vizuálních jisker v rytmu Beatles. Jude a Lucy jsou dokonale zahrané figurky pragmatického hlasu a pacifistických ideálů, evoluce a revoluce. Stejně jako Across the Universe, který rozrušuje pravidla muzikálového žánru, vyprávěcí postup připomíná rozsypaný pytel blech a celé hraní si na povrchnost má v sobě jakýsi zlomyslný antihollywoodský duch. Kontrast strnulé zmraženosti křoví a živelně zpívajích hrdinů, každodenních pohybů namísto tradiční taneční choreografie, používání klišé a subverzivních momentů na ploše jednoho videoklipového střihu může tenhle snímek komerčně pohřbít, protože trailery lákaly na něco mainstreamovějšího. Ve mně ale tenhle rozporuplný snímek probudil melancholii, touhu podupávat a tančit a obdiv k nápaditým, ale surreálným vizuálům, které jsou stejně šílené, jako geniální. Love it or leave it. 80% :-) ()
Janis Joplin, Jimi Hendrix a dokonce i Joe Cocker, takže co se muziky týká paráda. Verze Let it be i Come together jsou udělané hodně citově a nápaditě. Jenže pozor, jak je první půlka dokonalá a parádní scéna střídá druhou (přičemž já vrchol našel u příchodu ke strýčku Samovi), tak druhá už malinko upadá, což je škoda. Ty písničky a ani ta úžasná kamera už není taková, ale hlavně už tomu chybí ty nápady jako prohlídka vojáků. Přesto je příběh i postavy pořád na vysoké úrovni a mě film vzal hodně. Parádní zážitek a ano....ten konec je sladší než kdyby jste snědli cukřenku.Plnou teda ale ()
Překvapení roku. U Across the Universe je důležité, jak moc rádi máte Beatles, respektive jak moc rádi je máte od jejich pátého alba, a jak moc vám vadí, když si s těmi písničkami někdo pohraje. Julie Taymor a celý její tvůrčí tým prokázal neuvěřitelnou kreativitu, když z asi 30ti songů vytvořil sice prostinký, ale v detailech působivý příběh, který stojí právě na práci jak s texty, tak s hudbou. Film doslova přetíká stovkou různých nápadů a nevím, co bych zde upřednostnil dříve. I Want You, kde jsem si nevím proč vzpomněl zrovna na Hair, nebo gospelovou Let It Be, která mě málem rozplakala, či snad Strawberry Fields Forever, kde jsem si zase vzpomněl na The Wall? Ne že by šlo o nějaké vykrádání, jen tím chci říct, že bych s trochou tolerance zařadil Across the Universe k výše zmíněným skvostům. ()
Inspiraci, zřejmě hledala režisérka v mnou velmi oblíbeném Luhrmannově spektáklu. Across the Universe je hezký muzikál ale s velmi nadčasovými písničkami a scénkami které mnohdy působí až nesourodně.Některé jsou přímo úžasné a originální, jiné zase hrozně utahané a nudné. Atmosféra šedesátých let se podařila,děj není dvakrát originální ale jaký muzikál ho má?Herci a herečky byly vybráni s přesností včetně hlavní dvojce Evan Rachel Wood a Jima Sturgesse kteří zpívají jako profesionálové. Takže převládá spokojenost. ()
Tak tentokrát více než kdy jindy si hodnocením nejsem absolutně jistý. Tři je málo, čtyři už moc... Muzikál je to vizuálně šťavnatý, covery beatlesáckých skladeb víceméně zdařilé... ovšem ne vždy spojení příběhu s písňovými texty fungovalo, jak by mělo. Některé pasáže tak připomínaly spíš pověstnou vatu a nijak film neobohacovaly - naopak. Zkrátka těch písní je tam vedle sebe naskládaných příliš a neuškodilo by kapku vypilovat scénář, aby to všecko do sebe zapadalo mnohem líp. Fascinace Beatles je však všudypřítomná - nejen v písních, ale fanoušek liverpoolské čtyřky ocení i narážky v dialozích ("...she came in through the bathroom window.."), variací na Apple, magickým autobusem, nebo slavným koncertem na střeše studia. Vinou nedotaženého scénáře je tento film především kompilátem vynikajících videoklipů, ale abych Julii Taymor zase moc nekřivdil, příběh to byl také docela pěkný (něco mezi Magical Mystery Tour a Hair :)). Jen nestačí poskládat tak silné skladby jako I Am The Walrus apod. a čekat, co to udělá. Možná se mohlo víc vsadit na instrumentální podobu, jako např. u A Day In The Life. Nu což... Ale Paulovi se film líbil, tak jaképak cavyky..:)) 3 a 1/2 * ()
Galerie (22)
Zajímavosti (19)
- Při venkovních scénách na střední škole jsou všichni oblečeni v bundách, kabátech, kloboucích a tak podobně, ve skutečnosti bylo při filmování téměř 80 stupňů Fahrenheita. Když se dotočila klapka, museli se účinkující před sluncem schovat do stínu pod deštníky. (don corleone)
- Sadie se svými ohnivě zrzavými vlasy a vášnivou povahou je odkazem na Janis Joplin. Dokonce vidíme, jak Sadie v době své upadající kariéry pije přímo z láhve Jack Daniels, což Janis dělala pravidelně. Dokonce Sadie ve filmu používá chraplavý hlas jako Janis. (don corleone)
- Když měl film na kontrolní projekci vidět i sir Paul McCartney, byla údajně režisérka velmi nervózní. Do poslední chvíle totiž nevěděla, zda bude promítnuta její nebo sestříhaná, producentská verze. Nakonec se promítala ta její. Za nejsilnější zážitek Taymor považuje, když si McCartney sedící vedle ní začal s filmem potichu své písně broukat. Na konci se vyjádřil velmi spokojeně, ale pak dodal: ,,Mimochodem, kolik písní je tam mých a kolik Johnových?" (Zdroj: z besedy s Julii Taymor na LFŠ 2016). (Cimr)
Reklama