poster

Trhák

  • anglický

    Blockbuster

Komedie / Hudební

Československo, 1980, 94 min

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiřina Jirásková, Bedřich Prokoš, Radka Fidlerová, Dagmar Patrasová, Ivan Šlapeta, Ludmila Roubíková, Zdeněk Řehoř, Petr Spálený, Olga Blechová-Matušková, Milan Drobný, Hana Buštíková, Jiří Korn, Dagmar Havlová-Veškrnová, Jiří Schelinger, Kateřina Chárová, Michal Tučný, Václav Lohniský, Rudolf Hrušínský, Roman Horák, Aleš Ulm, Jaroslav Vozáb, Jana Kratochvílová, Jiří Opřátko, Jiří Bruder, Václav Kotva, Josef Střecha, Milada Ježková, Marta Skarlandtová, Alena Karešová, Ivan Mládek, Helena Růžičková, Stella Zázvorková, Karel Štědrý, Jaromír Kučera, Petr Svoboda, Jan Hraběta, Milana Dobrovská, Jaroslav Čejka, Boris Moravec, Lenka Pichlíková, Miroslav Grác, Pavel Želízko, Ivan Martin, Jarka Čapková, Pavel Brümer, Tomáš Linka, Robert Moucha, Petr Novotný, František Pátek, Karel Poláček, Jan Turek, Vítězslav Hádl, Karel Vágner, Eva Asterová, Štěpán Beláz, Vítězslav Bouchner, Josef Brozman, Jana Čepková, Karel Červinka, Naďa Izakovičová, Jan Klár, Věra Kramešová, Ivan Krob, Ivana Kubicová, Libuše Kudláčková, Ivana Kuchařová, Elena Lindauerová, Stanislava Martínková, Vladimír Pohořelý, Pavel Šmok, Jitka Vašutová, Pavel Veselý, Miroslav Vilímek, Blažena Vrzalová, David Ondříček, Aleš Monteleone, Linda Dřevíková, Ladislav Krečmer, Anna Pourová, Zdeněk Podskalský st., Imrich Eperješi

Střih:

Petr Sitár

Zvuk:

Josef Vlček

Scénografie:

Boris Moravec

Kostýmy:

Irena Greifová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Chrysopras
    ****

    Jak je ten film blbej, tak je drahej!!! :-) Petr Čepek je tady pro mě jasná jednička a vůbec ho považuju za jednoho z nejlepších herců u nás a vůbec ve světě. Nicméně film nedosahuje takových kvalit jako Vesnička nebo Blesk a i celkové hodnocení to potvrzuje. *** 2011 - musim ale říct, že ten film mám pořád radši!(31.12.2007)

  • Pierre
    ****

    Sám Zdeněk Svěrák řekl, že s tímhle scenářem nebyli s Ladislavem Smolijakem úplně spokojení, měli na to málo času a ani nic takového ze začátku psát nechtěli. Trhák totiž vznikl na objednávku režisera Zdeňka Podskalského. Prostě za to že on jim pomáhal s Kulovým bleskem, oni mu museli napsat muzikál a měli na to docela málo času. I tak podle mě vznikla dobrá a vtipná komedie. Ze začátku divákovi možná chvíli trvá než si zvykne na náladu filmu, ale potom se z toho vyvine dobrá komedie které občas škodí akorát písničky. Jinak jsem se místy smál hodně nahlas, například jak scénárista Jiša stanoval.:D Navíc k tomu krásná Dáda Patrasová v roli klapky a Jiří Schelinger v malinkaté roli. Trhák sice tedy nedosahuje kvalit Jáchyma nebo Marečka, ale bavil jsem se u něj a opravdu se mi až na pár písniček ten prdlý styl který film má líbil. Takže zasloužená a poctivá 4ka.(24.3.2016)

  • Radko
    ***

    Paródia normalizačnej plytkosti jej obdobou. Scenáristická ruka dua Smoljak-Svěrák je rozoznateľná na prvý aj tretí pohľad. Lenže to, čo bolo v roku 1980 považované za nápaditý humor, vyvolá dnes len zhovievavé pousmiatie. Myšlienka je zrejmá - autor sa môže snažiť koľko chce, jeho kritika pomerov sa ale vždy autocenzúrou tvorcov a vydavateľov diela zmení na niečo s optimistickým vyznením. Na niečo, čo ospevuje a chváli život v spoločnosti. Film to sparodoval vydarene. Problémom je, že samotný "odvážny námet" predstavený v príbehu je len priemerný komunálny príbeh. Zagorovej herecký výkon sa tiež predýchava ťažko. Na druhú stranu scéna s Kukurom nechávajúcim žiť chrobáka a následné problémy s hadom a labuťami je úchvatná. Spolu s piesňou Smyslníci smyslní a so záverečnou apokalypticko - optimistickou scénou z kinoamfiteátra vo víre víchrice posúva celok do trojhviezdičkových hodnôt. Pozitívne hodnotenie ovplyvnila aj postava producenta - trhača košieľ a pesnička Juraja Kukuru Sek sem. Estetika kúzla nechceného humoru. Zopakovanie si tohto zážitku je predurčené trošku sadomasochistickou záľubou v počúvaní pesničiek vzniknutých v období vlády KSČ a KSS. Pomerne talentovaní a hlasovo disponovaní speváci robili vtedy z času načas strašné úklony režimu, len aby mohli hrať na výslní a zarábať na kadejakých pochybných západných i východných kšeftíkoch. Boli to presne tie isté piesne akými je Trhák slušne napchatý.(1.12.2014)

  • Marigold
    ***

    Nápad je to zajímavý, některé herecké výkony opravdu potěší (zejména cholerika Čepka si člověk snadno zapamatuje), ale žánr hudební komedie nemám zvlášť v lásce a tahle na tom nic nezmění, byť je do značné míry parodická. Pár hudebních čísel stojí rozhodně stojí za tu švandu, gagy jsou poměrně vydařené, ale ta "osmdesátková" barrandovská atmosféra mi prostě ne a ne sednout. Rozhodně však žánrový standard, kdo má rád filmy se zpěvy a tanci plus špetku normalizačního retra, ten Trhákem neprohloupí. Neboť to není kravina na kvadrát, debilní paskvil, či výplod šílence, nýbrž docela inteligentní film...(30.5.2004)

  • Tosim
    ****

    Snímek diváka provází celou stádií tvorby filmů a ač by se to mohlo zdát docela prapodivné, dělá to opravdu skutečným způsobem, všechny charaktery tvůrců jsou velmi životné. (Od režisérovy Kapely na lyžích, později na bruslích, k jeho závěrečnému proslovu o tom, že každý něčím svým do filmu přispěl.) Navíc prostředí dává opravdu velký prostor k těm skoro nejlepším vtípkům, které jsem ve filmech Smoljaka a Svěráka viděl. Zvlášť velká koncentrace je jich před úvodními titulky. SEXM SEK SEM...(19.5.2003)

  • - Zdeněk Svěrák s Ladislavem Smoljakem nebyli s Trhákem příliš spokojeni. Napsali ho kvůli Podskalskému, který po nich chtěl muzikál. Na scénář neměli moc času a poté se za to, že takový film napsali, styděli. Až později Zdeněk Svěrák řekl, že už mu Trhák tolik nevadí. Některé scénky si prý dokonce oblíbil. (Pierre)

  • - Většinu písní napsali  autoři přímo pro film, s výjimkou písně "Znám křišťálovou studánku", kterou Hana Zagorová zpívala v televizi už o tři roky dřív - v pořadu Dostaveníčko v Průhonicích (1977). (Willy Kufalt)

  • - Postava Lenského byla psána na tělo Karlu Gottovi, který ji odmítl. Poté režisér Podskalský uvažoval obsadit do této role francouzského šansoniéra Gilberta Bécauda, který ji přijal s podmínkou, že k složí hudbu. Ačkoliv netrval na vysokém honoráři (původních dvě tisíc franků snížil o polovinu), na Barrandově to zamítli s odůvodněním nedostatku financí. (Willy Kufalt)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace