poster

Trhák

  • anglický

    Blockbuster

    (festivalový název)

Komedie / Hudební

Československo, 1980, 94 min

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiřina Jirásková, Bedřich Prokoš, Radka Fidlerová, Dagmar Patrasová, Ivan Šlapeta, Ludmila Roubíková, Zdeněk Řehoř, Petr Spálený, Olga Blechová-Matušková, Milan Drobný, Hana Buštíková, Jiří Korn, Dagmar Veškrnová-Havlová, Jiří Schelinger, Kateřina Chárová, Michal Tučný, Václav Lohniský, Rudolf Hrušínský, Roman Horák, Aleš Ulm, Jaroslav Vozáb, Jana Kratochvílová, Jiří Opřátko, Jiří Bruder, Václav Kotva, Josef Střecha, Milada Ježková, Marta Skarlandtová, Alena Karešová, Ivan Mládek, Helena Růžičková, Stella Zázvorková, Karel Štědrý, Jaromír Kučera, Petr Svoboda, Jan Hraběta, Milana Dobrovská, Jaroslav Čejka, Boris Moravec, Lenka Pichlíková, Miroslav Grác, Pavel Želízko, Ivan Martin, Jarka Čapková, Pavel Brümer, Tomáš Linka, Robert Moucha, Petr Novotný, František Pátek, Karel Poláček, Jan Turek, Vítězslav Hádl, Karel Vágner, Eva Asterová, Štěpán Beláz, Vítězslav Bouchner, Josef Brozman, Jana Čepková, Karel Červinka, Naděžda Izakovičová, Jan Klár, Věra Kramešová, Ivan Krob, Ivana Kubicová, Libuše Kudláčková, Ivana Kuchařová, Elena Lindauerová, Stanislava Martínková, Vladimír Pohořelý, Pavel Šmok, Jitka Vašutová, Pavel Veselý, Miroslav Vilímek, Blažena Vrzalová, David Ondříček, Aleš Monteleone, Linda Dřevíková, Ladislav Krečmer, Anna Pourová, Zdeněk Podskalský st., Imrich Eperješi

Střih:

Petr Sitár

Zvuk:

Josef Vlček

Scénografie:

Boris Moravec

Kostýmy:

Irena Greifová
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kingik
    ****

    Poněkud zvláštní a docela provokativní hudební komedie a hlavně parodie na filmové zákulisí, která se vtipně vysmívá stupidním filmům (a nejenom jim) prostřednictvím snahy o parodii. To se daří zejména dobrému hereckému obsazení. Když byli na place Smoljak jako režisér, co tak úplně nepochopil "umělecké" záměry přizpůsobivého scénáristy Svěráka a do toho nervák Čepek jako producent, kterému dochází peníze i trpělivost, byla to legrace. Tihle tři mě hodně bavili a zbytek nebyl nejhorší, ale jim se nevyrovnal. Pár písniček se z filmu stalo nesmrtelnými, jako třeba "Nech brouka žít". Jenže jako celek to právě dost často směřovalo k typům filmů, které tady byly znevažovány. A nakonec ta uhlazenější forma byla zvolena přece jen nešťastně a tvůrci asi věděli proč raději nedráždit tehdejší režim. 80%(1.1.2012)

  • A.L.E.S.
    ****

    "Kravina na kvardát! Výplod šílence! Debilní paskvil! Neumětelové! Nýmandi! Nuly! Jak je ten film blbej, tak je drahej." Jak jistě znáte, jsou to slova mé nejoblíbenější postavy v podání Petra Čepka. Ale já bych to tak černě zase neviděl. Filmů o filmu ve filmu je fakt málo a jako experiment je to snímek, na který se vždycky rád podívám. Navíc tam jsou i zvířátka: "Labutě, berušky, hadi" Dostanu já někdy normální film?". Nejvíc mě pobavila scéna s výběrem pana Rambouska, kdy stál Smoljak proti Spálenému a s výběrem Lenského, kdy jen z pozadí vyleze řečník, který Kukuru omlouvá pro momentální hlasovou indispozici. A protože jeho pěvecká čísla nebyla s čím srovnávat, je možné, že o těch 30 % byl i lepší. Dále pak nějakej Vozáb, strašný dřevo. No a nakonec strašidelný les, slepenec všeho, co se snad válelo i na chodníku. Výsledek je jasný: "To bylo bytelný, technicky naprosto dokonalý. Stejně jsme my Češi šikovnej národ."(4.1.2012)

  • AngelAngie
    *****

    Produkční: "Mám starosti s rozpočtem! Ta stavba vesnice nás zruinovala! Teď chce pan režisér polovinu vyhodit do vzduchu!" Režisér: "Tak polovinu ne, ale ten výbuch je tam dramaticky nutnej. Ale co není nutný, to je platit scénáristovi pokoj v hotelu, aby nás mohl denně otravovat na place." Produkční: "Pokoj v hotelu, to je prkotina." Režisér: "No, to máte korunku ke korunce..."(26.7.2009)

  • Tosim
    ****

    Snímek diváka provází celou stádií tvorby filmů a ač by se to mohlo zdát docela prapodivné, dělá to opravdu skutečným způsobem, všechny charaktery tvůrců jsou velmi životné. (Od režisérovy Kapely na lyžích, později na bruslích, k jeho závěrečnému proslovu o tom, že každý něčím svým do filmu přispěl.) Navíc prostředí dává opravdu velký prostor k těm skoro nejlepším vtípkům, které jsem ve filmech Smoljaka a Svěráka viděl. Zvlášť velká koncentrace je jich před úvodními titulky. SEXM SEK SEM...(19.5.2003)

  • Radko
    ***

    Paródia normalizačnej plytkosti jej obdobou. Scenáristická ruka dua Smoljak-Svěrák je rozoznateľná na prvý aj tretí pohľad. Lenže to, čo bolo v roku 1980 považované za nápaditý humor, vyvolá dnes len zhovievavé pousmiatie. Myšlienka je zrejmá - autor sa môže snažiť koľko chce, jeho kritika pomerov sa ale vždy autocenzúrou tvorcov a vydavateľov diela zmení na niečo s optimistickým vyznením. Na niečo, čo ospevuje a chváli život v spoločnosti. Film to sparodoval vydarene. Problémom je, že samotný "odvážny námet" predstavený v príbehu je len priemerný komunálny príbeh. Zagorovej herecký výkon sa tiež predýchava ťažko. Na druhú stranu scéna s Kukurom nechávajúcim žiť chrobáka a následné problémy s hadom a labuťami je úchvatná. Spolu s piesňou Smyslníci smyslní a so záverečnou apokalypticko - optimistickou scénou z kinoamfiteátra vo víre víchrice posúva celok do trojhviezdičkových hodnôt. Pozitívne hodnotenie ovplyvnila aj postava producenta - trhača košieľ a pesnička Juraja Kukuru Sek sem. Estetika kúzla nechceného humoru. Zopakovanie si tohto zážitku je predurčené trošku sadomasochistickou záľubou v počúvaní pesničiek vzniknutých v období vlády KSČ a KSS. Pomerne talentovaní a hlasovo disponovaní speváci robili vtedy z času načas strašné úklony režimu, len aby mohli hrať na výslní a zarábať na kadejakých pochybných západných i východných kšeftíkoch. Boli to presne tie isté piesne akými je Trhák slušne napchatý.(1.12.2014)

  • - Postava Lenského byla psána na tělo Karlu Gottovi, který ji odmítl. Poté režisér Podskalský uvažoval obsadit do této role francouzského šansoniéra Gilberta Bécauda, který ji přijal s podmínkou, že k složí hudbu. Ačkoliv netrval na vysokém honoráři (původních dvě tisíc franků snížil o polovinu), na Barrandově to zamítli s odůvodněním nedostatku financí. (tulen12345)

  • - Během natáčení scény, kdy jsou řešeny finance, se Petr Čepek vždy při větě Zdeňka Svěráka: “A kdy se budou točit dožínky?“ rozesmál. Ve filmu je pak vidět, jak je Čepkova postava během scény v hlubokém předklonu, aby smích zamaskoval. (pávek)

  • - Ve filmu účinkuje několik hudebních skupin - Apollobeat (traktoristé), Fešáci (hasiči), Kroky Františka Janečka (obsluha Jednoty) a Schovanky (ošetřovatelky skotu). (SeanBean)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace