Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka
- The Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader (více)
Režie:
Michael AptedKamera:
Dante SpinottiHudba:
David ArnoldHrají:
Ben Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Will Poulter, Liam Neeson, Gary Sweet, Bruce Spence, William Moseley, Anna Popplewell, Tilda Swinton, Laura Brent (více)VOD (5)
Obsahy(4)
Vraťte se do světa zázraků a kouzel C.S. Lewise ve třetím pokračování oblíbené série mísící prvky fantasy a dobrodružství Letopisy Narnie. Jednoho dne Lucinku a Edmunda Pevensieovy společně s jejich bratrancem Eustacem spolkne obraz a přenese je zpátky do Narnie. Tady se všichni tři s králem Kaspianem a jeho urozeným myšákem Reepicheepem nalodí na velkolepou loď Jitřní poutník a vyplují na cestu k tajemným ostrovům. Odvážní mořeplavci se utkají s mystickými tvory a znovu se shledají se lvem Aslanem na misi, jejíž výsledek určí osud celé Narnie! (HBO GO)
(více)Videa (5)
Recenze (527)
Ke třem hvězdám táhne hlavně skutečnost, že závěr Jitřního poutníka je mnohem lepší, než celý třetí díl Pirátů z Karibiku. Stačí se prolámat několika dětinskými scénami (přeci jen JE to pohádka), vtipnými dialogy a pár zdařilými akčními scénami, a posledních dvacet minut zákonitě musí pohladit náročného diváka po duši. Má to totiž koule, je to hrůzostrašné (nikdy bych nečekal, že podobné přídavné jméno v souvislosti s filmovou Narnií použiji), a dalo mi to vzpomenout na nejoblíbenější hororovou pecku na PC: Dead Space... I dabing již mnozí trefně popsali: přestal jsem ho vnímat, nerušil... nevadil! ()
Tak mame tu novyho rezisera, ale ze by se to nejak promitlo na kvalite filmu se rict neda. Je to proste na zhruba stejny urovni, nicmene to v mym pripade znamena vcelku v pohode. Je fajn, ze si Apted uvedomil, ze tu jde hlavne o Narnii, takze se zbytecne nesere v Londyne a behem deseti minut uz uhani lod po mori. Takze tenhle dil zlehka pripomina Piraty z Karibiku. Co se tyce pribehu, trailer to prezentoval jako hromadu zaporaku a velkejch bitev, ale nic z toho se ve vysledku nekona. Bitek tu par je, dostanou se ke slovu i novy potvory typu drak, nejaky sulini s jednou nohou a podobne, ale rozhodne tu neni zadna velka bitva dvou armad a podobne. Ale tak nejak to ani nevadi, film nema ani dve hodiny, takze na nejaky dlouhy okecavani neni cas a jelikoz se lod plavi po ruznejch ostrovech, je to i dostatecne zajimavy. Skoda, ze tu vlastne neni zadnej hlavni zaporak, i kdyz zaverecna bitva se vcelku povedla. Co se tyce technicky stranky, triky neurazi, ale ani nenadchnou, hudba je stejna jak v minulejch dilech a herci ujdou. Samozrejme krome hyper otravnyho novyho malyho zmrda. Takze celkove docela fajn fantasy, navic s trochu drsnejsi atmosferou a na tech 110 minut slusna zabava. ()
Asi nejsnesitelnější ze všech 3 dílů. Michael Apted přece jenom přinesl trochu života do této nudné série a natočil pohodový film pro děti, který celkem příjemně uteče. V nějakých scénách vykoukne i téměř pohádková atmosféra a poprvý za celou sérii jsem neměl chuť Lucku uškrtit, takže to je veliký pokrok. Jenom je škoda, že příběhově to je nejslabší ze všech 3 dílů a vlastně se tam toho tolik zásadní nestane. I tak jsem ale, vzhledem k předchozím dílům, vcelku spokojen. 60% ()
Do třetice všeho zlého, aniž bych musel přihlížet k tomu, jak se tvůrci ztrapňují adaptačními nápady pro ztvárnění těch asi sedmi stran, které jsem z předlohy přečetl, nebo k dalšímu vstupnímu obohacení látky o netušené motivy (tentokrát Edmund snažící se narukovat do armády). Utěšuje mě vědomí, že za nějakých dvacet let bude tento film jasným "must see" pro každého milovníka béčkového fantasy. ()
Galerie (78)
Zajímavosti (8)
- Architekt Barry Robison chtěl vzdát hold všem, kteří pracovali na titulní lodi, a tak po dohodě s producenty a režisérem nechal pod nápis na vrcholu stěžně vepsat jejich jména. (pavlikv)
- Mezi filmem a knihou lze najít několik rozdílů. Ve filmu například dostane posádka za úkol položit sedm mečů na Aslanův (Liam Neeson) stůl, aby porazili zelenou mlhu. V knize se však tyto meče vůbec nevyskytují. (Lokitre)
- Filmování mělo začít už v roce 2008. Točit se mělo na Maltě, v Praze a na Islandu – nakonec se kamery rozjely až o rok později a celý snímek byl natočen v Austrálii a na Novém Zélandu. Tvůrci také chtěli využít vodní nádrž v Baja Studios v Mexiku, kde vznikl např. Titanic (1997), což ovšem bylo studiem zamítnuto s ohledem na aktuálně nedostatečnou bezpečnost v této zemi. (fiLLthe3DD)
(4x) Musím uznat, že mi skutečně chyběl Andrew Adamson jako spoluscenárista i režisér. Scenáristický tým k sobě přijal Michaela Petroniho a režii získal Michael Apted, čímž se vytvořila zcela nevyhnutelná jemná propast mezi prvními dvěma filmy a Jitřním poutníkem. Byla narušena jistá kompaktnost, ale naštěstí zásadní linie nuancí, které odlišovaly filmy od původních knih, zůstala neporušená (Adamson si ponechal křeslo producenta). Vše, co mohlo definitivně zlomit kouzlo Narnie bylo vyřešeno elegantně již v Kaspianovi, totiž přílišný produkční časový odstup mezi jednotlivými díly. Pevensiovi, včetně Eustáce, se postupně ocitali v Narnii v letech 1940-1942 a zatímco nás teprve čeká Eustácův návrat, uplynulo již pět let. Takže bylo nutné posílit motivy dospívání postupně u všech hlavních hrdinů, zatímco při rychlejší produkci by to nebylo vyloženě nutné. Na rozdíl od předchozích adaptací (a předlohy) mezi jednotlivými díly byly vytvořeny nové spojníky, které skutečně baštím. Poprvé bylo kladně reflektováno na Zuzčino léto v Americe, což je báječné a revoluční. Ve všech dílech je podržen reálný válečný základ, což je skvělé, protože jeden z nejzásadnějších výkladů celých Letopisů hovoří o frustraci, která přešla v interpretaci prožitých dobrodružství jakožto znovunabytého dětství. Nicméně vzhledem k povaze dobrodružné plavby Jitřního poutníka došlo, myslím, k nové frustraci na poli scénáře. Cosi, co je přidané, tedy košatý úvod v Cambridgi, ačkoli je zcela vhodný, jakoby nutilo všechny zastávky na jednotlivých ostrovech silně relativizovat a zrychlit. Dobrodružství pádí dál a dál v nebezpečném tempu a existují minimálně dvě linie, které by si zasloužili otočit znaménka důležitosti. Chybí jakákoli zmínka o Kaspianově sňatku s Ramanduovou dcerou Lilliandil (přičemž nechybí zmínka o nově přidané romanci Kaspiana a Zuzky v minulém díle) a zcela bez výraznějšího konceptuálního smyslu vyznívá příběh Gael a jejího otce na pouti za postrádanou matkou. Jiné by to mohlo být, kdyby byl otrokářský systém na Osamělých ostrovech pořešen šířeji a došlo-li by tak na vytvoření vztahů s místními. Takto nezbývá než si plně užít zejména přirozeně dominujícího Rípčípa a Eustáce, kteří v mnohém zastínili hlavní partu. Ostatně zejména Lucka a Ed se hodně proměnili pod novým režijním vedením. U Adamsona by zřejmě některé scény, například s vánočními dárky nebo Jadis, byly výraznější. Adamson měl také šťastnější volbu při songu pro závěrečné titulky - The Call s naprosto ideálním textem zůstalo nepřekonané. Jakže je to ještě s dabingem a 3D konverzí? Dabing rozhodně není skvělý, klasicky selhávají nejvíce dětští herci, Edův si šlape na jazyk, Lucčina víská i tam, kde nemá atd., ale ještě problematičtější je konzistence překladu. Nejenže jsou přetrhány vazby na minulé díly, Ed se stal jakýmsi králem králů a opět není jasná otázka vlastních jmen - zda-li překládat, přechylovat nebo ponechávat v původní formě. Čili Lucy je Lucka, ale Jill není Julie, což je poněkud matoucí, že? 3D je pak samo o sobě pouhou daní za nutnost, neurazí, ani vyloženě nepotěší. Ideálně tedy na 2D verzi s podtitulky. () (méně) (více)