Reklama

Reklama

3 sezóny v pekle

  • Slovensko Tri sezóny v pekle (více)
Trailer

Obsahy(1)

Režisér Tomáš Mašín se ve své filmové prvotině inspiroval životními osudy básníka E. Bondyho. Téma ztracené literární generace v čase připravovaného komunistického převratu a prvního politického procesu totalitního režimu se vyjadřuje k otázkám vztahu umělce a společnosti i k zločinům, které komunismus vědomě na české kultuře páchal. Mašín nevypravuje životopisný film, ale vytváří vlastní postavu tvůrce, jehož životní hybnou silou je provokace a vzpoura i odpor ke všem ideologiím a ustáleným životním konvencím. Přes tuto svou fiktivní postavu tak vykresluje pozoruhodně autentický obraz let 1947–1949. Hlavní osou filmu je milostný vztah dvou silných individualit - rebela a básníka Ivana a o několik let starší, vyzývavé, životem protřelé Jany. Jana a Ivan tvoří svým způsobem tragikomický pár žijící v šíleném tempu, bez odpovědnosti a myšlenek na zítřek. Ivanovo peklo představuje nejen jeho zjitřená básnická představivost a tvůrčí hyperaktivita, ale právě Jana, jejíž inteligence a hédonistický styl života zažehnou v Ivanovi plamen skutečné vášně. V hlavních rolích hrají Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszka, představitelka jedné z hlavních rolí filmu Davida Lynche Inland Empire. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (526)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Ivan Heinz po 3 sezóny v pekle, filmový divák necelé dvě hodiny v ráji ______ Snímek 3 sezóny v pekle vychází z memoárů Prvních deset let předního československého umělce Zbyňka Fišera, který je veřejnosti znám spíše pod uměleckým pseudonymem Egon Bondy, nejedná se však přímo o životopisný film tohoto undergroundového básníka, prozaika a filozofa, tvůrci se jeho životem a tvorbou pouze inspirovali (byť silně) a vytvořili podle něho fiktivní filmovou postavu nesoucí jméno Ivan Heinz. ____ Příběh po vzoru knižní předlohy začíná roku 1947, kdy devatenáctiletý Heinz podléhá kouzlu surrealismu, píše pobuřující básně a sám se považuje za velkého umělce, ač se mu zatím nepodařilo vydat jediné autorské dílo. Stejně jako jeho skutečný předobraz ukončí studium, začne se oddávat bohémskému způsobu života a uteče z domu od svého ovdovělého otce, který jakožto bývalý voják (Bondyho otec byl generálem československé armády) těžko nese jeho oblibu v marxismu. Netrvá dlouho a Heinz začne pod pseudonymem Emmanuel Bon (totožné iniciály s tím Fišerovým) seznamovat tehdejší společnost se svým radikálním smýšlením, a to převážně prostřednictvím pobuřujících veřejných výstupů. Po seznámení se s literárním kritikem Viktorem Lukášem, který se nezdráhá nad Heinzovou dosavadní tvorbou vyřknout nemilosrdný ortel, se hlavní antihrdina dostává mezi bohémskou smetánku, dá-li se to tak nazvat, kde potká výstřední Janu, která ho okamžitě okouzlí. Přes varování kamaráda Hanese se Heinz poddá Janě, která se nezdráhá využít jeho náklonnosti a začne si s ním hrát jako kočka s myší, což ho sice psychicky deptá, zamilovanost mu ale nedovolí vzdorovat. Heinzův život navíc začnou komplikovat stále agresivnější projevy komunistického režimu, ve kterém není místa pro bohémství a štiplavá kritika obsažená v dílech jeho představitelů je naprosto nepřístupná. ____ V období tří let, v jejímž rozmezí se příběh odehrává, si Ivan Heinz prožije taktéž tři různé druhy pekla. Jedná se o peklo umělecké tvořivosti, přičemž jakákoliv kritika vlastního díla je pro Heinze neakceptovatelná a možná je i něco pravdy na tom, když kritik Lukáš jeho tvorbu popíše jako něco, prostřednictvím čehož si mladý muž léčí své osobní prohry a mindráky. Jako Emmanuel Bon je panovačný a věčně nespokojený, přičemž způsob, jakým svou nespokojenost hlásá, je zuřivý, zparchantělý a někdy až prvoplánově šokující. Druhým peklem, které postava básníka zažívá, je peklo lásky. Vztah s Janou, který je, zdá se, i Heinzovým prvním vážným vztahem, má k idylickému splynutí dvou duší na míle daleko. Jana žije nespoutaným životem, nečiní jí nejmenší potíže oddávat se milostným hrátkám s úplně neznámou osobou, přičemž stále více náruživého Heinze se nezdráhá vytrvale odmítat. Navíc pokud je Heinz teprve jakýmsi nováčkem v nespoutaném způsobu života, Jana bohémstvím přímo žije a občas svým nespoutaným chováním překvapí i jeho samotného. Obě z dvou již zmíněných pekel jsou něčím, od čeho může Heinz kdykoliv utéct, něčím, čehož průběh může sám změnit, třetím z pekel, kterým vzhledem k době musí zákonitě také projít, je ale něco, od čeho nebude tak snadné utéct, něco silnějšího a mnohem většího než jeho ego, názory nebo láska. Třetím peklem je samotný život v komunistickém režimu. ____ 3 sezóny v pekle jsou po filmech Protektor a Zemský to ráj napohled pro tento rok v pořadí již třetím dobovým snímkem, přičemž z nich oplývá nejvíce opulentní výpravou. Produkce, která do filmu investovala rovných 80 milionů korun, nešetřila na dobových artefaktech a vytvořila věrně působící iluzi poválečného Československa. Vizuální stránka filmu je na precizní úrovni, záběry jsou pečlivě komponované a nasvícené, zároveň je zde na české poměry hojné množství vizuálních efektů, jejímž prostřednictvím je převážně divákovi interpretován Heinzův surrealistický pohled na svět (roztékající se telefon na podnose jasně odkazuje na dílo jednoho z předních představitelů surrealismu – Salvadora Dalího). Oproti moderně pojatému hudebnímu doprovodu k Protektorovi se zde vyskytuje výhradně klasická hudba, která dobře dotváří atmosféru jednotlivých scén, zároveň ale není natolik výrazná aby na sebe strhávala větší pozornost – vizuální stránka stále zastává dominantní pozici. ____ Jelikož je postava Ivana Heinze středem celého filmu, její představitel Kryštof Hádek téměř po celou jeho stopáž nezmizí z plátna, čímž na něho padá velká zodpovědnost. Na rozdíl od špatných druhých Bobulí dostal možnost ztvárnit výrazně zajímavější a lépe napsanou postavu, čehož využil bezezbytku a po své debutové roli v Tmavomodrém světě Jana Svěráka se opět projevil jako kvalitní herec. Jan Kraus s rolí kritika Lukáše dává zapomenout na svá bezesporu vtipná vystoupení a ryze vážné role se zhostil s profesionalitou sobě vlastní. Herecky velmi vděčné role se dočkala i polská herečka Karolina Gruszka, která dokonce spolupracovala i se samotným Davidem Lynchem na jeho doposud posledním filmu Inland Empire. Její působivý výkon bohužel poněkud shazuje dodatečný dabing v podání Tatiany Vilhelmové, na který se dá sice postupem času přivyknout, více bych ale ocenil angažování nějaké méně známé dabérky, jejíž hlas by na sebe tolik neupozorňoval. ____ 3 sezóny v pekle jsou přes pozvolnější tempo velmi působivým filmem, který je technicky na světové úrovni, což přímo souvisí i s rozmáchlou výpravou a precizní vizuální stránkou a spolu s Protektorem Marka Najbrta se jedná o jeden z nejlepších českých filmů, který byl (nejen) tento rok natočen. 85% () (méně) (více)

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Místy děsivě trapné, myšlenky výhradně polopatické ale dosti účinné a dobré (obzvláště konec), výprava velmi solidní. Mám tak nějak rád, když z českého filmu cítím aspoň trochu vysokorozpočtovosti a snahu o něco jiného, jakousi "mezinárodní kvalitu", nebo jak bych to řekl. Navíc mi je sympatické i to, o jaké době snímek vypráví, příběhů z té doby jsme moc neviděl. A ta hlavní postava, takový idiot, kterého musíte nenávidět, obdivovat, milovat i nechápat....zajímavý. ()

Reklama

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Lyrická báseň o vystřízlivění z mladické naivity a o ztrátě pochybných ideálů. Divácky poměrně nevděčné, tak jako u většiny filmů, v nichž se klade důraz na abstraktnější dějovou linii. Vizuální stránka pěkná, herci nad očekávání dobří. Každopádně udělat hlavního hrdinu z člověka, kterého si divák zaprvé oblíbit nemůže, a za druhé si ho z logiky filmu ani oblíbit nemá, je poměrně hodně odvážný krok. Vzít si Ivana Heinze za vzor je totiž možné pouze při špatném čtení snímku. Naprosto špatném. Zajímavý a nevšední přístup, proto tentokrát 7/10 zaokrouhlím nahoru. ()

PinokKio 

všechny recenze uživatele

Láska je kurva, to je mi známá věc -- Natrefit na ní můžu při toulání se Prahou -- Zkouším ji slovy vojet, vošálit -- A ještě ten večír vidět nahou -- A pak ji píchám, píchám dokud můžu -- Nezapomínám, že jde vo vobyčejnej chtíč -- A než uslyšíš ráno cinkot tramvají -- Tak věz, že já už budu dávno pryč. Ne, tohle není Bondy, i když jsem se jeho poezií inspiroval. A stejně tak jsem si do té mé rychlokvašky se slovy vypůjčil něco z filmového Ivana Heinze .. prostořekost, namyšlenost, drzost. 3 sezóny v pekle jsou zajímavou výpovědí o době nástupu komunismu, o první velké lásce a také vyprávěním o prapodivných ideálech, které brzy vzaly za své .. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

50% ... Po většinu času k uzoufání nudný, neakční, nenapínavý příběh z období, které by si zasloužilo mnohem silnější story. Na druhou stranu na české poměry velmi vypiplaný vizuál, příjemný soundtrack a zajímavá kamera vytahují příběh z šedi alespoň po té audiovizuální stránce. Je to ale velká škoda, vyplýtvat tenhle filmový potenciál na tak plytký a nezajímavý příběh. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (16)

  • Kvůli scénám z poválečné rozbombardované Vídně navezla nákladní auta na liberecké náměstí Dr. Edvarda Beneše 65 tun suti. Rakouskou sanitku na sever Čech dovezli až z Lince. (vendy63)
  • Pár filmových scének připomínající Vídeň se natáčelo na libereckém vlakovém nádraží a v okolí divadla F.X. Šaldy na náměstí Dr. E. Beneše. V Praze se točilo v Jindřišské ulici a na Senovážném náměstí. (EMMY)
  • Asi nejsložitější prý pro Hádka byly milostné scény. „To je nejchoulostivější. Přece jen, s filmovou partnerkou jsem se neznal," svěřoval se. Situaci měl o to složitější, že Karolina Gruszka, která ve snímku jeho přítelkyni hraje, je Polka.
    (Zdroj: plzensky.denik.cz) (nicolcat)

Související novinky

Tomáš Mašín se opět vrací do minulosti

Tomáš Mašín se opět vrací do minulosti

24.08.2014

Téměř 5 let od uvedení svého ceněného celovečerního debutu 3 sezóny v pekle (11 nominací na cenu Český lev) začal Tomáš Mašín natáčet svůj druhý celovečerní film. Přední český tvůrce reklam hned po… (více)

Reklama

Reklama