Režie:
Roland EmmerichKamera:
Karl Walter LindenlaubHudba:
David ArnoldHrají:
Kurt Russell, James Spader, Viveca Lindfors, Alexis Cruz, Mili Avital, Leon Rippy, John Diehl, Carlos Lauchu, Djimon Hounsou, Jaye Davidson, Erick Avari (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Vědecká expedice objevila poblíž pyramid zvláštní objekt pokrytý neznámými symboly. V přísném utajení ho začala zkoumat armáda, uběhla však dlouhá řada desetiletí, než se našel člověk, který by nápis rozluštil. Egyptolog Daniel Jackson zjistil, že znaky představují souřadnice pro cestu vesmírem na jakousi vzdálenou planetu. Padlo rozhodnutí vyslat tam průzkumnou jednotku pod velením plukovníka O'Neila. Symbol umožňující návrat na Zem ovšem na hvězdné bráně chybí, bude zřejmě teprve na místě určení. Expedice nutně potřebuje Danielovy znalosti, mladý vědec se tedy volky nevolky stává jejím členem. Nepraktický intelektuál se ocitá v prapodivném světě na úrovni staroegyptské civilizace, kde všichni lidé ve strachu otročí božskému vládci a nebezpečí číhá na každém kroku... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
Hodně nákladné scifi, které scenáristé hodně odflákli, a vizionář Roland Emmerich už jen nabídl žoldácký sestřih Kurta Russella, brýle Jamese Spadera a solidní porci efektů zahalenou do pěkného vizuálu. Film se moc hezky rozpadl na scenáristickou kašičku se zdlouhavým putováním vyslané vojenské expedice s egyptologem po poušti na neznámé planetě, jíž vládne obávaný staroegyptský božský vládce, jemuž všichni ze strachu otročí. Zřejmě vlivem necitlivého zásahu studia při finálním stříhání filmu se to filmem hemží nenavazujícími scénami nebo samými nesmysly a to zjevně páně Emmerichovy nikdy moc nevadilo. Z diváků by mohl už přestat dělat blbce, i když pokusy působit sofistikovaně tady rozhodně jsou, ale taky se vesele vykrádá jeden film za druhým. Od Predátora až po Star Wars. V kině film zaujal svým vybroušených vizuálem a na tehdejší dobu velmi kvalitními speciálními efekty. Herci odvedli průměr. Doma televizní obrazovka nedá vyniknout technické stránce filmu a hrozí trochu zblblá zívačka, která si hraje na super spektákl, ale při bližším ohledání tomu tak není. Příště prosím dokonalý scénář, Herr Emmerich. 40% ()
|| Scenár: Roland Emmerich, Dean Devlin | Hudba: David Arnold | Produkcia: Dean Devlin, Oliver Eberle, Mario Kassar, Joel B. Michaels | Distribúcia: MGM | Štúdio: Calan+, Centropolis Film Productions, Carolco Pictures | Rozpočet: 55 miliónov $ | Tržby: 196,567,262 $ || Jedno z mojich najväčších sci-fi zážitkov z detstva. Dnešným okom už trochu ohorená sviečka, no jej svetlo bolo nezapieratelne hviezdne :) ()
Já to tvrdím taky - film nebyl ideově špatný, ale jeho potenciál je pořádně využit až v seriálu, který si ponechal všechno dobré ze své předlohy, včetně dokonalé symfonické hudby Davida Arnolda. John Williams se se svými Star Wars může jít zahrabat, protože Stargate je hudebně stejně silná od začátku až do konce, kdežto u SW stojí za ponechání v playlistu tak dvě tři skladby (Williams prostě témata umí, ale s tou "výplní" už to tak slavné není). A mimochodem, Andersona mám mnohem radši než Russella... I tak, za řemeslně precizní, na dvouhodinovém prostoru nenudící sci-fi s výbornou atmosférou (zase ta hudba), si Emmerich tentokrát zasluhuje 80%. ()
netusim preco je tolko ludi zaujatych voci praci rolanda emmericha. ano, z dalekosiahleho hladiska toci sracky, ale ja sa chcem predovsetkym bavit a obcas aj totalne vypnut a nechat sa unasat niecim velkym, pricom nemusim zapinat mozog. to je pripad aj hviezdnej brany, ktora podla mojho skromneho nazoru nie je vobec zla a to co chcela aj splnila. preto jednoznacne styri hviezdy. ()
Po všech stránkách průměrné sci-fi, tak kde se vzala ta zvýšená oblíbenost? Snad pouze hudba se vznáší lehce nad průměrem. Příběh mě docela zklamal. Je to takové to klasické: ,,Najdeme super vědátora, který za 14 dní rozluští 7 obrázků na nějakém šutru, které otevírají hvězdnou bránu a potom hurá poznat novou kulturu a při té příležitosti je i sebe zachráníme před zlým padouchem. Samozřejmě se někomu z výpravy na nové planetce zalíbí, tak proč tam nezůstat." Docela mě zklamalo mimozemské obyvatelstvo. Ve své podstatě to byli pouze klasičtí Egypťané, kteří mluvili jazykem podobnému tamějšímu mrtvému jazyku, takže pro super vědátora nebyl problém si s nima za chvíli plynule vykládat. Přitom s obyvatelstvem i s živočišstvem té planetky si mohli tvůrci tak vyhrát. Centrálním prvkem nemusel být uhlík, ale klidně něco jiného, tíhové zrychlení mohlo být také úplně jiné, tím pádem obyvatelstvo a živočišstvo mohlo nabrat zcela nové tvary a velikosti. To, že si tvůrci zvolili jako lidi Egypťany a vystačili si s jedím univerzální zvířetem přičítám zaostalé technice tehdejší doby. Trošku mě film zklamal. Né zase moc, protože jsem od něj vlastně nic zázračného ani nečekal. Takže 2* budou tak akorát... ()
Galerie (55)
Zajímavosti (71)
- Jaye Davidson nebyl nadšený z publicity, kterou získal po uvedení thrilleru Hra na pláč (1992) a s přijetím role Ra váhal. Nechtěl ale nabídku jen tak odmítnout, a tak přišel s platovým požadavkem, o kterém si myslel, že bude nepřijatelný – milión dolarů. Částka však byla odsouhlasena a Jaye obsazen. (džanik)
- Když se O'Neil (Kurt Russell) na konci filmu pere s jedním z mimozemšťanů, má na zádech roztržené triko od drápů ještě dřív, než ho mimozemšťan vůbec přes záda sekne. (JohnSmith)
- Film se inspiroval kontroverzní teorií spisovatele a záhadologa Ericha Antona Paula von Dänikena, který je znám především knihami, v nichž píše o tom, že Zemi měli v minulosti navštěvovat mimozemšťané, ovlivňující konání lidstva. A také že lidé stavěli pyramidy pro tyto bytosti, které uctívali jako své bohy. (CANNIBAL)
Reklama