Reklama

Reklama

Tahle putyka, stojící v ospalém městečku Newton Haven, je zajímavá snad jen tím, že má být cílem velmi odvážného pivního maratónu pětice kamarádů. Ti se ho pokusili „doběhnout" už před lety, ale tehdy na ně bylo tempo 12 piv – 12 hospod – 1 noc příliš zběsilé. Pak je osud zavál na všechny strany, než se Gary (Simon Pegg), který v životě nic nedokázal, rozhodl, že dokáže dokončit alespoň legendární tah po hospodách v Newton Haven. Přemluví ostatní kumpány (Nick Frost, Paddy Considine, Martin Freeman, Eddie Marsan) a společně se po letech vydají domů, aby se stali nesmrtelnými. Jenže Newton Haven je nevítá zrovna s otevřenou náručí. Stačí prvních pár piv a několik velmi bizarních příhod, aby si uvědomili, že v tomhle městě něco nebo někdo smrdí. Najednou nebojují jen o úspěšné strávení dalšího piva, ale i o vlastní krky. Cesta do hospody U Konce světa se zdá být najednou mnohem náročnější, než čekali. Jenže vy byste to vzdali, kdybyste si měli naplnit sen z mládí? A jen tak mimoděk přitom zachránili celé lidstvo? (Cinemart)

(více)

Videa (22)

Trailer 1

Recenze (789)

Matty 

všechny recenze uživatele

Jestli vás neodradila jeho délka, komentář nečtěte ani v případě, že jste Konec světa ještě neviděli. Zřejmě nejdospělejší film, jaký je parta věčných nerdů schopna natočit. Stejně jako v předchozích dílech trilogie, k nimž je odkazováno gagem „skok přes plot“ nebo zeleným obalem Cornetta v epilogu, také tentokrát dodává vyprávění na dynamice vývoj vztahu mezi Peggem a Frostem. Přátelství dlouholetých kámošů je ale filmem současně tematizováno a Konec světa lze sledovat jako průlet filmovými žánry, jejichž příběhovou osou může být utužování, případně rozklad přátelství. Po prologu ve stylu středoškolských komedií se ocitáme na území hořké rekapitulační komedie, která se v momentě, kdy by mohla začít působit klišovitě a sentimentálně, mění v akční sci-fi horor s roboty s modrým sajrajtem uvnitř. Epilog pak ještě přihazuje postapokalyptické dobrodružství a snad dokonce i upírskou řežbu (nebo jsem jediný, komu Pegg připadal jako Vampire Hunter D?). Každý nový žánr přitom nevytěsňuje ten předchozí, ale něčím jej obohacuje, takže třeba dluhy, které hrdinové splácejí, jsou stále vyšší (na konci jde o mnohem víc než jen o 600 liber). Nabalování motivů vlastních mnoha typům filmů logicky ústí záměrně přeplácaným finále, jehož antiklimatická pointa paroduje epické konce seriózních sci-fi. ___Ambice tvůrců jít do větší hloubky jsou nejlépe znát na větší propracovanosti postav. Gary se mentálně zaseknul v minulosti, kterou odmítá opustit. Znovu se pouští do již jednou částečně absolvovaného podniku, používá tytéž sváděcí triky, jezdí pořád stejným autem. Svérázným jednáním však jenom odvádí pozornost od své závislosti na přátelích (půjčené peníze, auto registrované na Petera), které sice obviňuje ze žárlivostí, ale je zřejmé, že jim sám má hodně co závidět a že mu druzí ve skutečnosti slouží hlavně k egoistickému naplnění vlastního pocitu důležitosti (záběrům s kámoši dominuje jako skutečný „king“). ___ Vsazení vcelku autentických hrdinů do rámce mýtického vyprávění, na který jsme explicitně upozorněni sice až epilogem, ale za indicie lze považovat již jméno protagonisty (King) nebo jeho auta (Beast) či odkazy k Bibli a Třem mušketýrům, svědčí o Wrightově zálibě v překvapování diváků vytvářením nečekaných kontrastů. Setkání party přátel je proto od začátku točeno rozbujelým stylem, který akcentuje i zcela nepodstatné momenty jako kdyby šlo o klimax akčního blockbusteru: „akční“ detaily předmětů, superrychle stříhané dialogy, efektní stíračky, inspirace estetikou komiksů (scéna jako pásmo obrazů) a videoher (bojové scény z pohledu třetí osoby). Stejně jako Gary, kterého světla na semaforu jenom brzdí, také Wright se odmítá zastavit a nedořešené spory z minulosti nutí hrdiny řešit během masakrování hord robotických vetřelců. Jelikož postavy jsou traumatizované třeba šikanou nebo velmi nepříjemnou dopravní nehodou, další pnutí, které filmu brání v zevšednění, vzniká mezi rozptylující formou a obsahem vhodným pro psychologickou komořinu. ___ Díky neustálému prolínání vážného a hravého Wright například může jako model pro hru na důvěru bez obav použít slavnou „kdo je infikovaný“ scénu z Carpenterovy Věci. Otázka, kdo je vlastně člověkem a jakou má v dnešní době, zanesené požadavky na unifikovanou dokonalost, podobu autentické lidství, se vine napříč celým filmem, takže navíc nejde o samoúčelnou aluzi, která by se vyčerpala tím, že ji odhalíte (do této kategorie spadá například zlomení páteře à la Bane). Nehledě na množství dalších citovaných filmů o robotizaci globalizovaného světa (Městečko prokletých) a neobyčejném sebedestrukčním talentu člověka (Soylent Green), Wright dokáže cizí zdroje kombinovat originálně, zábavně a tak, aby se mu výsledek nerozpadnul do izolovaných scén. ___ Pečlivě promyšlená struktura filmu, který se napoprvé může jevit jako neuspořádaný multižánrový bordel, vychází najevo při opakovaných zhlédnutích. Do první hospody a prvního důkazu, že také místa ztrácejí svou tvář, parta vchází po dvacetiminutové expozici, během které v hrubých rysech poznáme všechny hrdiny. Po necelých 40 minutách filmu přichází první zvrat, první souboj s roboty. Ve 45 minutě je stanoven nový cíl (resp. obnovený ten původní, na který se všichni kromě Garyho chtěli vykašlat). Po hodině filmového času se dozvídáme důležitou informaci, jakým způsobem dochází k „lobotomizaci“ lidí. Dvacet minut před koncem je dosaženo cíle (poslední hospoda), všechny linie se sbíhají a namísto utíkání přichází čas rozuzlení, konfrontace protagonisty se sebou samým. Bonusem pro pozorné diváky je režisérova posedlost čísly, která jsou poschovávaná po celém filmu v souladu s tím, kolikátý podnik v pořadí hrdinové navštívili. Ve třetí hospodě Gary vypije tři piva, v sedmé Steve upozorňuje, že už vypil sedm piv, po opuštění osmé se dozvídáme, že Adrian zemřel před osmi lety v Itálii, v deváté visí cedule s číslem devět atd. Napodruhé možná stihnete také zaznamenat, že zhruba dvě třetiny děje opakují (opět motiv recyklace) to, co Gary a jeho kámoši zažili již na střední (v obou případech nejdříve odpadne Oliver, pak Sam, pak Peter). ___ Frenetické tempo vyprávění dělá z Konce světa film, který se napoprvé prostě stihnout nedá, a který si každý (ne)dospělý nerd bude o to raději dopřávat znovu a znovu. Well, jestli ne každý, já tedy rozhodně. 90% Zajímavé komentáře: Marigold, ScarPoul, mcb () (méně) (více)

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Disabled toilets for old men... Parádní pařba ze staré dobré Anglie a současně i velmi smutná komedie o tom, že návrat do barevného a úžasného světa našeho mládí už není možný. Tihle (bývalí) kamarádi sice mají na rukou krev (oprava, inkoust - jasný odkaz na to, jaké se z nich staly kancelářské krysy) a v žaludcích sice znovu žbluňká pár pint piva, ale v hlavách jim místo divokého mejdanu už jen spořádaně tancuje valčík, popřípadě šlape polku abiturientský večírek usedlých (skoro)abstinentů, na kterém se v pavučinách zaprášených vzpomínek jako výzdoba houpe místo světélkujících koulí už jen pár chcíplých netopýrů a cáry papírků z firemních skartovaček. Gary King se zoufale snaží kamarády zase jednou po letech rozparádit, trhá vetřelcům ruce, a jimi pak těm uvědomělým a přechytralým robotům rozmlátí hlavy na fialovou kaši, ale stejně už to není ta parádní pařba jako zamlada. Kdepak mimozemšťani – čas, to je ten největší kazišuk! Ten Garymu spláchnul mládí do hajzlíku. A pak čas trhnul oponou... a posadil Garyho na prdel. Na židli uprostřed kruhu Anonymních Alkoholiků. Cha, všimli jste si, že jich tam sedělo právě dvanáct? (Mimochodem, heslo AA zní: „Bože, dej mi sílu změnit to, co změnit mohu, odvahu unést to, co změnit nemohu a moudrost, abych jedno od druhého rozeznal.“ Což je velmi praktický přístup k problémům, stárnutí nevyjímaje.) The FIRST POST, The OLD FAMILIAR, The FAMOUS COCK, The Cross Hands, The Good Companion, The TRUSTY SERVANT, The TWO HEADED DOG, The MERMAID, The BEEHIVE, The KING´S HEAD, The HOLE in the Wall, The WORLD'S END. ()

Reklama

movie 

všechny recenze uživatele

Sociálně inteligentní komedie, ale přiznám se, že bych si možná radši dal hollywoodskou verzi onoho samého s menším tokem myšlenek a méně zvraty. Ovšem fakt, že pro mnoho lidí nejlepší léta v životě končí s převzetím maturitního vysvědčení (to není můj případ) je pravdivý a celých 109 minut mě to silně zkličovalo. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Váhám mezi třemi a čtyřmi hvězdami, a to je nakonec jedno z největších překvapení, jež mi film U konce světa přinesl. Těmi dalšími jsou, že SImon Pegg je podobný Tomáši Hajíčkovi ze skupiny Krucipüsk, že Nick Frost hraje alespoň ze začátku úplně, úplně, úplně jinou postavu než jakou byste čekali, a že Edgar Wright asi zanevřel na své typické kulometné záběry, nebo se je přinejmenším snaží omezovat, protože jich znatelně ubylo. Nedá se asi říct, že bych byl úplně zklamaný, ovšem faktem je, že U konce světa se mi líbilo o dost méně než předchozí dva snímky, přišlo mi příliš dlouhé a zbytečně akční (první potyčka s ufony byla výborná, ale další ji pouze opakovaly - a ne v tom vtipném smyslu "déja vu"). Pochvala patří hudbě (neodolatelná scéna s Whiskey Bar od The Doors) a všem hercům, a moc se mi líbil epilog. Až jsem si říkal, jaká je škoda, že se první polovina filmu neodehrávala "před" a druhá "po". Tři a půl hvězdy prozatím s těžkým srdcem zaokrouhluji dolů a počkám si na DVD reprízu.__P.S. Jak moc film bavil ostatní diváky, nevím, v kině jsem byl sám. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (26)

  • Dívka, která sedí na začátku filmu vedle Garyho (Simon Pegg), je ta samá dívka, kterou Simon Pegg shodí na tyč na zahradě ve filmu Soumrak mrtvých (2004). (HellFire)
  • Andy Knight (Nick Frost) pracuje v právnickej firme Beckingham Davies Knightley LLB. Beckingham je skutočné priezvisko Simona Pegga (Gary King). (odmocnina)

Související novinky

Pegg a Frost jedou na vlastní pěst

Pegg a Frost jedou na vlastní pěst

21.01.2018

Simon Pegg a Nick Frost se proslavili hlavně díky filmům Edgara Wrighta. Soumrak mrtvých následovala Jednotka příliš rychlého nasazení a takzvanou "trilogii Cornetto" zakončila sci-fi U Konce světa,… (více)

Simon Pegg píše nový Star Trek

Simon Pegg píše nový Star Trek

22.01.2015

Britský komediální herec Simon Pegg dávno není jen komediálním hercem. K režii se ještě nedostal (a kdo ví, jestli o to má vůbec zájem), už ale stihnul nasbírat spoustu scenáristických zkušeností.… (více)

Konec světa bude!

Konec světa bude!

23.09.2013

I když se již zdálo, že se komedii U Konce světa nepodaří v ČR dostat na plátna kin, distributor Cinemart nakonec ohlásil její premiéru na 24. říjen 2013. „Při složitých jednáních o uvedení či… (více)

Spielbergova apokalypsa se blíží

Spielbergova apokalypsa se blíží

30.09.2012

Přesněji „robokalypsa“. Dlouhá léta připravované historické drama Lincoln je připravené na start v kinech (oficiální světová premiéra 16. listopadu) a Steven Spielberg se může zase pustit do něčeho… (více)

Reklama

Reklama