Režie:
Marek NajbrtKamera:
Miloslav HolmanHudba:
Midi LidiHrají:
Pavel Liška, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Marek Daniel, Jan Budař, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski (více)Obsahy(1)
Čtveřice populárních herců – Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Josef Polášek a Marek Daniel – se rozhodla natočit své vzpomínky na bezstarostná léta studií na brněnské JAMU. Dnes už legendární kabaret Komediograf, který s úspěchem hrají hlavní protagonisté téměř dvacet let, vznikal právě v uvolněné atmosféře první poloviny devadesátých let minulého století, kdy „komunismus zkrachoval a kapitalismus ještě nezačal a kdy jsme všichni měli dobrou náladu.“ Originální humor ústředí čtveřice umocňuje osobitý nadhled Jana Budaře, který v téže době studoval na JAMU o několik ročníků níž. Kultovní scénky, sametová euforie, totální svoboda, hudba okamžiku, absurdita mládí či laskavost kamarádství, které pomáhá překonat i to nejtěžší zkouškové období, to vše nabídne Polski film, až přijde do kin. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (433)
Nedávno si jeden z místních uživatelů pod Okresnim přeborem posteskával nad tím, jak neumíme v Čechách natočit komedii bez dramaticko-tragického přesahu. A voilà, Polski Film je pozoruhodným mockumentem, který by velice snadno mohl dělat z herců chudáky bez osobního (tedy jakéhokoliv) života, ale povětšinou na podobná témata z vysoka kašle a dodává na novodobé české poměry výbornou komedii s kvalitni chemií ústřední čtyřky. Je to trochu dlouhé, ale díky Najbrtově skoro až psychedelické režii (skvělá kamera a práce se světlem!) to drželo pohromadě až do konce. 80% (KVIFF 2012) ()
Kluci hrají zčásti sebe, zčásti své filmové role. Taky Krakov není pouze Krakovem, ale i Brnem. Určitě bychom se tu mohli dlouze dohadovat, do jaké míry je Polski film pravdivým životním vyprávěním jeho aktérů a kde už začíná pracovat scenáristova tužka. To ví naštěstí jen lidé, kteří mají snímek na svědomí. Naštěstí proto, že právě toto přemítání, tápání a třeba nakonec i odhalování (u Daniela s Liškou jde o odhalování doslova fyzické) jednotlivých vrstev je na Polském filmu to nejzábavnější. Tedy samozřejmě pokud opomeneme hlášky, které mají zpočátku neuvěřitelnou kadenci i jiskru, ovšem ke konci už jen tak dotahují příběh ke zdárnému (?, nepovím) konci. Přesto bych se nebál označit řadu z nich za geniální. A takový by vlastně mohl velmi snadno být i celý film; je zábavně hravý, usměvavě vynalézavý, dovádivě podvratný a z velké části také lišácky rafinovaný a matonoho... no, to raději ne, jednoduše neotřelý. A považte, že to jsou přívlastky vcelku lichotivé. Proto je velká škoda, že to někdy v druhé polovině sklouzne do lepkavého sajrajtu, z kterého se to hrabe už jen velmi těžko, jinak z toho mohla být snad ta úplně nejlepší česká komedie poslední dekády. Přesto jde vidět, že se v tom Najbrt našel a já se budu těšit na jeho další tvorbu, doufejme, že vyzkouší zase něco jiného. Jediná má obava je, jak asi bude snímek fungovat doma na DVD nebo v sobotu v televizi. ()
V kůži Marka Daniela aneb dlouho jsem šukal český film, který by mi tak páchnul. Líbí se mi, že je Polski film sofistikovanej a pevnej, a přesto působí nahodile a improvizovaně, že je vtipnej, někdy až dadaisticky vtipnej, že se nedá napodobit, že je osobní a v globálu vlastně i pravdivej a existenciálně rezonující (nejen stárnoucí herci to maj těžký), že je nekompromisní a nebojí se kvůli katarzi odehnat diváky v poslední třetině pryč, že se tváří jako blbina, a přitom je skoro o všem, že si je vědom odkazu Petra Zelenky a že jsem se u něj mohl smát i jako divák, který považuje herectví Tomáše Matonohy v Comebacku za strašlivej průser, a ještě při tom cítit soulad s tvůrci. A speciální plus za to, že má film do sebe vtělenou kompletní recenzi Mirky Spáčilový. ()
Dnes jsem se pustil do repríz, a tak jsem si zopakoval i tuto téměř deset let starou záležitost. Z původních čtyř hvězdiček jsem musel jednu odebrat, protože se mi film zdál být na druhý pokus poněkud nevyrovnaný. Jeho první půle mi přišla lepší a zábavnější, zatímco u druhé jsem se místy až nudil. Ve výsledku šlo o takovou zvláštní magořinu, která v průběhu času postupně ztrácela tah, a nemůžu se zbavit pocitu, že si tvůrci v tomto případě sami uškodili tím, že příliš přepálili stopáž. S nějakým tím prostříháním scén a s tím souvisejícím zkrácením stopáže by se zřejmě ta čtvrtá červená ještě udržela. Musím ale každopádně vyzdvihnout postavu produkční Jany Plodkové; ta mě dokázala pobavit úplně pokaždé. / Poučení: Pozor na Havláta! ()
Hodně velká ujetina, kterou ne každý pochopí. Já jsem se však v kině velice bavil, ostatní spíš nechápali, co se tam vůbec děje!! Havlát byl opravdu geniální, jak píše kolega Pishin a hrál ho Marek Daniel. Toho mám fakt moc rád a jeho přeměna v Havláta byla fakt pekelná!! Hahaha, super!! Hudba byla taky výborně použitá. A ten nádhernej úsměv Katarzyny Zawadszke, no nádhera!! Hodně originální fikce!! Takovej druh filmu žeru!! ()
Galerie (22)
Zajímavosti (7)
- Název filmu naráží na tvrzení, že v polštině je sousloví "český film" synonymem pro "španělskou vesnici". (jenik71)
- „Scénář vznikal přibližně rok a půl na popud čtyř spolužáků z JAMU, kteří chtěli poprvé společně udělat film (Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška a Marek Daniel). Během psaní scénáře se vyskytla nabídka polské koprodukce. Autorský tým pohotově zareagoval, do příběhu včlenil polské reálie a umístil tam část děje,“ vysvětluje producent Tomáš Matonoha. (POMO)
- Natáčení začalo první klapkou 9. července 2011, po které následovalo 40 dnů filmování v lokacích v Praze, Brně, Krakově, Karlových Varech a Valašském Meziříčí. Filmovalo se také v bytě Lucie Benešové. (POMO)
Reklama