Reklama

Reklama

Slavný, extravagantní, virtuózní klavírista a bavič Liberace v sedmdesátých letech minulého století zaujal americké publikum svými působivými i provokativními výstupy tak jako málokdo. Byl hvězdou na pódiu i na televizní obrazovce, v soukromí si nejednou dopřával nákladné výstřednosti. Měl velký úspěch především u ženského publika. Jednoho dne se Liberace zamiluje do svého mladého řidiče, ten je zase okouzlen světem, v němž se pohybuje. V době, kdy nebylo možné veřejně přiznat homosexuální orientaci, společně tajně prožijí pět let... Životopisné drama, vyprávějící o komplikovaném, dramatickém vztahu dvou rozdílných mužů, natočil známý režisér Steven Soderbergh, jenž film postavil na kombinaci hereckých hvězd. Hlavní dvojici pod jeho vedením ztvárnili Matt Damon a Michael Douglas. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer 3

Recenze (318)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Při sledování tohoto filmu mi bylo hodně teplo. Zároveň jsem ale obdivoval Michaela Douglaes a Matta Damona, že do toho všeho šli s takovou poctivou vervou. Vlastně i díky tomu jsem nakonec u filmu vydržel až do konce. A ve výsledku můžu říct, že tenhle film nebyl zlej, vůbec ne. Na životopis možná až moc osobní, místy možná až moc za hranou, ale což. Za život nemusí mluvit jen úspěchy, ale i život takový. Možná škoda, že se do tohodle příběhu nepustil Forman. Kéž by měl ty síly... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Sex, lži a video. Soderbergh k postavám zaujímá stejně ambivalentní stanovisko jako v Magic Mikeovi, jeho předchozím obnažujícím komentáři k rozporuplné povaze amerického snu. Pro citové životy hrdinů, kteří jsou oba v jistém smyslu vykořeněnými sirotky, má pochopení. Nepohlíží na ně z odstupu, jako na dvě výstřední kreatury. Vstupuje do jejich soukromí, zajímá se o ty nejintimnější momenty jejich soužití, ale zároveň nedělá senzaci (ani legraci) z toho, že dostal do jedné postele Gordona Gekka a Jasona Bournea. Obočí zvedá nad extravagantním životním stylem, který v 70. letech reprezentoval Liberace, a který dnes vyznávají zástupy jiných, zpravidla méně talentovaných celebrit. ___ Záběry jsou topené v umělém světle a vévodí jim teplé barvy, které příznačně ustupují pouze při několikerém „sundání masky“ (dušezpytný černobílý flashback, do černé a bílé tónované scény z nemocnice a na matčině pohřbu). Přesvícená mizanscéna v Liberaceho sídle (oproti civilnějšímu bytu Scottových náhradních rodičů) překypuje odrazovými plochami, jako kdyby stejným odrazem reality byl také život Liberaceho, který za vnější nádherou skrývá svou pravou identitu. Postavy se – mj. zásluhou atypického (na interiérové drama) snímání v celcích – doslova ztrácejí za rekvizitami. Nutno podotknout, že šperky a kostýmy, včetně opravdu výstižné „paví“ košile, jsou věrnými kopiemi předmětů uložených v muzeu Liberaceho pozůstalostí, takže čistě materiálně nejde o žádné přehánění. ___ Na vyblýskaném povrchu se projevuje uvědomovaná campovost filmu, který kombinuje extrémy sedmdesátkové módy (tj. styl Village People nebo Davida Bowieho) s blyštivou estetikou videoklipů od Madonny či Lady Gaga. Uvnitř citová rozpolcenost, navenek faleš a přehánění. Dohromady podnětná dekonstrukce fenoménu camp. ___ K sedmdesátým letům film odkazuje také dlouhými steadicamovými záběry nebo obsazením campové královny Debbie Reynolds, která právě v 70. letech začala zářit na Broadwayi. Tento návrat do „rebelského“ období nového Hollywoodu můžeme chápat jako Soderberghovo vyjádření deziluze ze směřování současného amerického filmového průmyslu, který je stejně jako Liberace orientován na povrch a krátkodobé prožitky a vyznačuje se neupřímností. ___ Vyprávění je sice strukturováno méně podvratně než ve Vedlejších účincích, ale jde o strukturu srovnatelně promyšlenou, pokud se týče vytváření paralel (Billy jako první monstrum, které Liberace stvořil), využití elips nebo změnu hlediska a na ni vázanou re-distribuci sympatií (druhá polovina, po repríze scény ve vířivce, tentokrát s postavami sedícími zády ke kameře, je bohatší na subjektivizující záběry, simulující Scottovo vnímání skutečnosti). Především je ale Behind the Candelabra velkolepým hereckým představením Michaela Douglase, který po/díky rakovině hraje o život. 80% Zajímavé komentáře: Mouzon, Traffic ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Z tématického hlediska jsem nad filmem dlouho vahál. Nic proti nikomu, ale u filmu kde je v libovolné míře homo obsah se bojím samoučelně vyhrocených scén s cílem "šokovat" za každou cenu. Na film mě nakonec nalákala jména, jednak to režisérské, ale především jména hlavních představitelů a musím říct, že právě herecké výkony Michaela s Mattem dělaj z filmu klenotnickou záležitost. Film je naštěstí ušetřen homosexuální explicitnosti a soustředí se čistě na divákovo emoce, ale ty by se nepodařilo vytěžit v takové míře , kdyby hlavní postavy nebyly kvalitně zahrány. Samotný příběh je tady zcela podřízen vztahou a povahám hlavních hrdinů a své si řekne až v podobě krásně smutnýho konce. Před Michaelem a Mattem klobouk dolů, před scénaristou klobouk zpátky nahoru. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

"Liberáče tě poskáče!". Film určený zejména mladým křesťanům, cítícím podivné, těžko vysvětlitelné pnutí při hřímání fešáckého černoprdelníka na nedělní mši. Pokud to Štefan natočil věrně, museli být v sedmdesátých a osmdesátých letech všichni totálně slepí a taky by nepoznali buzeranta, dokud by je nedržel za kštici při anální promenádě. Každopádně se jedná snad o tu nejlepší, růžovým hadříkem napuštěným Channelem No.5 k dokonalosti vycizelovanou bukviádu, jakou jsem kdy viděl! Přísahám na svou čivavu! Dejmon je sice jen taková Bárbínka na hraní jako skoro v každé roli, ovšem Dagles, Dagles to je naprostá žužu perfekce, jemňoučký otisk mužských rtů na perfektně depilovaných koulích, něžňoučký průjezd chlupaťoučkého rekta třídenním strništěm při rimmingu, cukrkandlová polevička na dortíku ku příležitosti první kolonoskopie nebo, chcete li, jahodovým gelem perfektně namazaný, machistický prostředníček, pomalu kroužící vstříc tlustému střevu. No tak jsem se trochu romanticky zasnil, no a co?! Zde rozhodně není na místě šetřit superlativy! Majkl byl prostě do-ko-na-lý, teplý, tedy vlastně horký kandidát na Oscara, až se mu už naprosto nedá věřit, že se někdy nezúčastnil nějakých těch pytlíkových her nebo speleologických průzkumů krasavcových jeskyní. Dělá tento film téměř úžasným, nejednomu heterákovi dozajista samovolně stáhne svěrač a chci jej ještě vidět minimálně ve dvojce Zkrocené hory. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Škoda přeškoda, že to oficiálně byl "jen" televizní film - když to stačilo na Glóbus, mohl z toho být i Oscar. Takhle to splnilo účel aspoň v tom, že si Michael Douglas může říct, že nedostal všechny svoje "velké" ceny jenom za jednu roli;) Steven Soderbergh dal dohromady fascinující příběh o tom, jak moc bylo ve Státech možné vypadat a chovat se jako ten nejcukrkandlovitější z okázalých gayů, cpát to veřejnosti do všech pomyslných tělních otvorů, a být jí považován za chudáčka, který jen nenašel tu pravou:) Jestli je jen polovina filmu pravdivá, tak byl Liberace vedle velkého hudebního talentu a ještě většího showmanshipu slušně komplikovaná osobnost. Film naštěstí komplikovaný není - vychází z autobiografie Scotta Thorstona, a vypráví hlavně příběh mladíka, který sám nebyl dokonalý (kdo v jeho věku byl), nechal se zblbnout, a pak se nestačil divit. Nedá se tedy říct, že by to byl životopisný film o Liberacem - jeho hlavním hrdinou je Damonův "Liberaceho syn", a pokrývá jen období mezi tím, kdy se potkali, a Liberaceho smrtí v roce 1987. A pokud jde o kontroverzní obsah, Van Santův Milk byl daleko (DALEKO) explicitnější. Zhodnotit to můžu jen tak, že ty necelé dvě hodiny docela slušně utekly, jsem rád, že jsem film viděl, ale víckrát to v plánu nemám. Adekvátnější než osmdesátka by asi bylo 70%, ale na druhou stranu, který televizní film s tímhle snese srovnání? Takže asi budu pozitivní a zůstanu u 80%. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (16)

  • "V jedné scéně musím vylézt z bazénu, jít k Michaelu Douglasovi, obkročmo si na něj sednout na lehátku a začít ho líbat. A v tom scénáři nejde o žádnou pusu, museli jsme se líbat pěkně vášnivě. Michael ale líbal úžasně," doplnil k natáčení Matt Damon. (Saur.us)
  • Liberaceho (Michael Douglas) vilu v Las Vegas představuje dům, který v Los Angeles vlastní Zsa Zsa Gabor. (kenny.h)
  • Film je venovaný hudobnému skladateľovi Marvinovi Hamlischovi, ktorý k nemu zložil hudbu a ktorý zomrel v auguste 2012. (moviefilm)

Související novinky

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

23.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)…

Spielberg a Lucas prorokují „implozi“ Hollywoodu

Spielberg a Lucas prorokují „implozi“ Hollywoodu

14.06.2013

Dva legendární filmaři před několika dny přijali pozvání Jihokalifornské univerzity, aby se studenty debatovali o budoucnosti filmového průmyslu. A když něco předpovídají vizionáři tohoto kalibru,…

Příliš teplý Soderbergh?

Příliš teplý Soderbergh?

06.01.2013

Steven Soderbergh se už před několika lety pokoušel natočit biografii slavného televizního baviče a zpěváka Liberaceho, který byl v padesátých až sedmdesátých letech minulého století nejlépe placeným…

Reklama

Reklama