Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Recenze (730)
Perfektní dialogy v nestárnoucím filmu, jenž je lidově zábavný, i satiricky intelektuální. Nejlepší film Miloše Formana. ()
Oscar 1 nominace: Cizojazyčný film ()
Geniální komedie, která více mrazí než rozesmívá. Za komoušů se u každého kritického filmu říkalo, že nastavuje zrcadlo. V souvislosti s tímhle filmem je to přesný. Hasiči protestovali, ale o ně přitom vůbec nejde. Ten film má mnohem širší sdělení. Scéna s dědou u jeho hořícího domu je jedna z nejsmutnějších, jaké jsem kdy viděl. ()
"Měli si nakrást!" Jestliže Jan Zábrana ve svých denících označil Československo za „vyspělou alibistickou společnost“, Formanův poslední český film dává této charakteristice nezaměnitelně jízlivým způsobem za pravdu. K vrcholným sekvencím jeho předchozích dvou filmů patřily ty, které se odehrávaly na společenských akcích s mnoha postavami. V případě Hoří, má panenko je takovou sekvencí celý film. Už žádný hrdina, který by trochu vyčníval z davu (jako Petr nebo Andula), ale jenom dav, lid, národ, který volí královnu krásy a rozkrádá tombolu, zatímco opodál hoří stavení, což krásně vystihuje malost libovolného společenství v libovolné době. Každý si chce něco nakrást, přisvojit si nějaké zásluhy, popást se pohledem na místní krásky. Převzít zodpovědnost ovšem nehodlá nikdo. Obnažujícím veristickým stylem (šmírácké záběry na postavy obklopené mnoha jinými postavami) film opět připomíná dokumenty, jen má díky časoprostorové jednotě sevřenější vyprávění než Černý Petr a Lásky, spěje k jasnému cíli (předání dárku předsedovi) a je lépe rytmizovaný navracejícími se a napříč filmem stupňovanými gagy. Ve výsledku tak nepůsobí stejně naturalisticky jako dva předchozí filmy (byť opět nechybí hodně trapného ticha a nejistých pohledů), ale coby komedie funguje lépe. Vlastně u nás v daném žánru asi ani nic vtipnějšího a pronikavějšího nevzniklo. 90% Zajímavé komentáře: Marigold, Jordan, sportovec, Adam Bernau, jahol, vojta1 ()
Neherci jsou fajn, humor je fajn a z některých scén mi skoro běhal mráz po zádech. (Rakovina, papírky vs. peníze.) U komedie celkem zajímavé, i když má nádech tragiky. Ovšem nejlepší jsou samozřejmě scény s tombolou. ()
Film jehož děj pouze posloužil k ukázce malosti českého člověka.Miloši Formane -- jste skutečný mistr, nejen za tento fim, ale i za ukázkovou práce s neherci. ()
Poprve jsem viděl v roce 1989 a kdykoliv vidím, tak se směji, naprosto ze života ()
Svůj výtečný pozorovací talent uplatnil Miloš Forman pomocí reflektivního zachycení soudobé politické atmosféry. Závěrečná hasičská porada na téma „ti, co si nakradli, se mají dobře“ je toho nejlepším důkazem. Nevázaný satirický pohled na typickou českou malost, která slepě pokukuje po vysokých cílech – volba královny krásy, pak následně zkombinovaná s lidovým humorem – hádka starých manželů o hlídání tomboly. Na první pohled naivně jednoduché, ale v jádru hluboce inteligentní a neskutečně pravdivé na tolik, že trezor byl ve své době naprosto „oprávněný“. ()
Bravurní komedie Miloše Formana o jednom "tak trochu jiném" hasičském bále. Panoptikum pitoreskních postav a postaviček okořeněné volbou miss a finálním zásahem hasičů u hořícího domku. Místy je to k popukání, ale chvilkama také docela nahořklé. Rozhodně se ale jedná o jeden z Formanových nejvydařenějších filmů. ()
Tohle je panečku film, když to tak řeknu na plnou hubu. Málokdy se to podaří, ale i když má pouhých 71 minut, dokáže svým příběhem opravdu nevídané kusy. Česká povaha, dost záhadný a z okolních zemí nepochopitelný úkaz je tady naprosto dokonale ztvárněn. I když se to celý film nezdá, nakonci jsem pochopil a byl překvapen až možná ke konci zděšen tím, jací vlastně jsme. A nejhorší na tom všem je, že se nemůžeme ani bránit, protože to tak skutečně je. Takže soudruzi a soudružky rok před okupací, tenhle film nás skutečně ukazuje v tom pravém slova smyslu, který bychom rádi neznali, ale protože je tak krásně a černohumorně natočen, nemůžu jinak než za pět hvězdiček. Takovéhle filmy mám prostě rád. Ty nikdy neztratí svojí kvalitu, ani za tisíc let. ()
Obraz ľudskej mentality v odľahčenom ponímaní. Šikovne zostavené, výber dievčat na miss fakt excelentný pod psa. /70%/ ()
Portrét české (v jádru zřejmě mezinárodní) malosti vměstnaný na malé plátno hasičského bálu. Výborné herecké výkony, přesvědčivá atmosféra, humor, u kterého se smějete, ale pak vás zaskočí podivné zamrazení... Závěrečný dialog o těch, co kradou a těch, co nekradou, by se měl promítat jako obdoba státní hymny ČR. Forman využil stejných prostředků jako v Láskách, výbornou dokumentární Ondříčkovu kameru, dechovkový podklad, dialogy jako by náhodně odezírané in medias res. Gagy jsou ještě vybroušenější a vypointovanější než v předchozím filmu, z některých se člověk trhá smíchy, z jiných mu úsměv tuhne. Jak říkával Vladislav Vančura: humor není smáti se, ale lépe věděti. A po shlédnutí Hoří má panenko divák skutečně lépe ví a není to vědění vůbec radostné. Aktuálnost bohužel film neztrácí, ba naopak. ()
Žádný jiný režisér nedokázal nikdy vystihnout prostého Čecha tak jako Miloš Forman. Ať je to Hoří má panenko nebo Černý Petr jsou zde postavy z každodenního života. Jednoduchý scénář, skvělé postavy a jednoduchost celého filmu je až zarážející, protože funguje tak přirozeně. ()
Scénář: Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer .. Nejklasičtější český filmový bál, jaký lze vidět. Komedie, jenž přes svoji hořkost, vzbuzuje jeden úsměv za druhým. ()
Miloš Forman přesně vystihl jak vypadá pravý český člověk. ()
Přijde mi to jako snad ta nejsmutnější komedie, jakou jsem kdy viděl. Humorné situace samozřejmě jsou, ale zcela v převaze je velmi detailní, až syrový popis české povahy. Místy je to opravdu děs, člověk neví, jestli má plakat či se smát. Ale nemůžu jinak než za pět. Ty méně chápavé tento film prostě pobaví, ale kdo je ochoten si přiznat, že ti blbci a lumpové jsou vlastně naprosto obyčejné a opravdové postavy, jakých i dnes je u nás habaděj, tak bude nejspíš (alespoň trochu) otřesen. Geniální nadčasové dílo, Forman (už v takto raných letech) věděl, co dělá. ()
Alegorické znamení doby. ()
Čecháčkovství ve vší nahotě. Jsme to ale "krasavci k pohledání". ()
Jestli jste měli někdy něco do činění s vesnickým hasičským bálem anebo podobnou "kulturní" akcí, nezbyde vám než otevřít pusu a říkat si, zda se snímek netočil ve vaší dědince. Omračující a přece naprosto "normální". ()
Hodně zábavná komedie, opravdu jo. Zvlášť scéna s volbou královny krásy se povedla, ale na majstrštyk typu Přelet nad kukaččím hnízdem, to nemá. ()
Reklama