Reklama

Reklama

Předlohou k filmu Přelet nad kukaččím hnízdem byl režiséru Miloši Formanovi román Kena Keseyho, který ho psal při působení v „nemocnici pro veterány“. Snímek se stal největším mezinárodním úspěchem ve Formanově kariéře. V roce 1976 získal Oscara ve všech hlavních kategoriích – za nejlepší film, režii, mužský herecký výkon (Jack Nicholson), ženský herecký výkon (Louise Fletcherová) a scénář. Majitelem filmových a divadelních práv byl 13 let Kirk Douglas, který je postoupil svému synu Michaelovi a tím z něho udělal úspěšného producenta... Zrzavý irský rváč a profesionální karbaník Randle Patrick McMurphy si odpykává trest za opakované násilné napadení a sexuální zneužití. Místo aby se držel v pracovním táboře, hraje pomateného a nechá se poslat do zdánlivého klidu psychiatrické léčebny. Jeho životní elán a silná osobnost se v ústavu brzy střetávají s absolutismem vrchní sestry Ratchedové, která s pomocí trojice lapiduchů tyransky vládne celému ústavu. McMurphy nesnese pohled na ušlápnuté pacienty a brzy v nich probouzí poslední špetku hrdosti a radosti ze života. V zápasu s Velkou sestrou obrátí blázinec doslova vzhůru nohama. Stěny ústavu se otřásají jeho hřmotným smíchem a nespoutaným elánem. Vzpoura McMurphyho ale nemá velkou naději proti síle mašinérie zosobněné Velkou sestrou… Brilantní románová satira Kena Keseyho, mísící v sobě komiku i tragiku, přerůstá v neobyčejně působivém filmovém zpracování v silný protest proti neomezené moci a omezování každého člověka. (Česká televize)

(více)

Diskuze

Ony

Ony (hodnocení, recenze)

Ale tak... mimózní závěry samy o sobě nejsou nic špatného. Tedy alespoň pokud jde o interpretaci uměleckého díla.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

gojackill:  Nic ve zlém, ale možná bude lepší, když beletrii přestaneš číst, protože tvoje závěry jsou naprosto mimózní...

gojackill

gojackill (hodnocení, recenze)

To je to takový žvást?? Proč? Protože jestli ano tak to asi půjdu zabalit :-) Máš pravdu zapotil jsem se u toho, protože jsem chtěl předat nějaké sdělení a svůj dojem ze čtení knihy, kterou jsem četl ještě před tím než jsem viděl film.To, že píšu kulturní sračky je nejspíš oprávněná poznámka, nemám totiž "kulturní vzdělání". Protože jste bohužel nenapsali nějaké vysvětlení co je na tom tak špatného nemohu se ani poučit natož bránit. Na mou obranu mohu jenom říct, že každému pojmu, který jsem tam napsal rozumím (auvajs). Psal jsem o svém dojmu z knihy v porovnání s filmem, co na tom je, že jo? Kokrétně k tobě Folware. jak to tak vypadá píšeš velké nic nikam :-) Případně ukončíš svou úvahu slovem geniální. Jak geniální! Jinak se těším až mi Mr. Apache napíše do pošty vysvětlení. Nevím proč to neshrne a neřekne rovnou, že jsem idiot, když si to očividně myslí :-) Místo toho píše Auvajs a cituje mě. 

Folwar.

Folwar. (hodnocení, recenze)

Koukal, ty si tu knihu koukej přečíst než zas vypotíš podobně kulturně závadnou sračku.

pouler

pouler (hodnocení, recenze)

Pořád nechápu jak je možné, že Forman si klidně odjede z Československa do USA a začne točit tak americké filmy, že ani američan by to nenatočil? To není normální, třeba Vlasy... ten člověk musel chodit na americkou hight school a ne být někde s Havlem v Poděbradech .)... Přelet...  to nemohl být šedesátý léta v Praze ale spíš v Greenwich village... atd... Jak to že točí tak americké filmy... Čech, Slovan, Evropan to mi hlava prostě nebere. Pro mě možná určitě největší žijící režisér. A jeden z top 5 filmů historie vůbec.

Mr.Apache

Mr.Apache (hodnocení, recenze)

"Kniha Vyhoďmě ho z kola ven je legrační počtení vyprávěnené z pohledu duševně chorého náčelníka, částečně fantasmagorie, která je beletricky zábavná a čtivá, ale čtení této knihy ve mě nevyvolalo nějaké zásadní vnitřní pohnutí, žádné výraznější zamyšlení, které by mě provázelo ještě po dočtení knihy."

 

Auvajs.

gojackill

gojackill (hodnocení, recenze)

Šandík: Já myslím, že tohle je docela trefa.

Jestliže je žebříček myšlením většiny, respektivě osciluje vždy někde kolem průměrné střední hodnoty, tak je tato datábáze z hlediska užitku velmi dobrá. Každý nový uživatel, který se přihlásí, nebo návštěvník, který sem nakoukne má nějaké a rozdílné nároky na filmy, místní žebříčkové hodnocení však z principu musí a pokrývá názory největšího shluku osob. kdo chce ať sleduje žebříčky, je to asi ten nejzákladnější a nejjednodušší přístup jak vybírat filmy, bohužel také nutno dodat, že jestli to není te nejhorší, tak minimálně jeden z nejhorších. U přeletu n.k.h. jsem však hrdě v souladu s většinovým názorem. 

      Kniha Vyhoďmě ho z kola ven je legrační počtení vyprávěnené z pohledu duševně chorého náčelníka, částečně fantasmagorie, která je beletricky zábavná a čtivá, ale čtení této knihy ve mě nevyvolalo nějaké zásadní vnitřní pohnutí, žádné výraznější zamyšlení, které by mě provázelo ještě po dočtení knihy.Je to myslím dáno tím, že film působí velmi autenticky, přirozeně a nemohu uvěřit tomu, že Jack Nicolson to jenom "hraje" stejně jako ostatní. To že Jack Nicolson je instatním návodem jak žít jako beatník pro člověka ve dvacátém století je pro mě stejně jasné jako to, že je nejúžasnější filmový rebel jakého jsem viděl a že jich bylo velikánů. 

Mr.Apache

Mr.Apache (hodnocení, recenze)

Aqualung: Přečti si Formanovu knihu, která se jmenuje adekvátně tvému dotazu - Co já vím? :-)

Folwar.

Folwar. (hodnocení, recenze)

Teď čtu knihu - Vyhoďme ho z kola ven - a ta stopáž by klidně mohla mít deset hodin. Film je opravdu ohromě osekaný, ale geniálně.

Aqualung

Aqualung (hodnocení, recenze)

Měl jsm včera, tedy 14.kus štěstí, neb na čt2 byl hodinový dokument o tomhle filmu.A vidět protagonisty po desítkách let, jak vzpomínají na natáčení bylo krásné.Běh času se nezastaví, náčelník Hbité Koště je již na pravdě Boží a kdoví, kdo další ještě.Padla tam ale zajímavá informace.Film měl původně cca 4 a půl hodiny a pan Forman se střihači to zredukovali na 2 hodiny.Bylo by zajímavé se dozvědět, kde se "povalují" ty vystříhané sekvence.To by snad dalo na celý další film.No asi nezbude nic jiného, než se p.Formana zeptat.Anebo snad někdo tady o tom cosi ví?  A

Folwar.

Folwar. (hodnocení, recenze)

No můžu říct, že Přelet je jedním z mála filmů s jehož hodnocením souhlasím.

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Folwar.: Nepochybně vypovídá leccos o vkusu zdejších uživatelů, což je asi tak ta nejobjektivnější informace, kterou z toho žebříčku lze zjistit...

Folwar.

Folwar. (hodnocení, recenze)

Proč by měl mít lepší umístění, respektive vypovídá umístění o něčem?

slatkac

slatkac (hodnocení, recenze)

Film, který by měl mít lepší umístění než Vykoupení z věznice Shawshank

Šandík

Šandík (hodnocení, recenze)

Andaluský pes *; Metropolis ***; Občan Kane *; Anděl na horách ****; Tři vejce do skla *****; Stůj, nebo maminka vystřelí! *****; Poklad na Stříbrném jezeře *****, Policajt ze školky *****, Agent WC 40 *****, Terminátor *****, Barbar Conan *****...
Já myslím, že to hovoří vcelku o všem...

Aqualung

Aqualung (hodnocení, recenze)

majo25: Myslím, že tvrdá není realita, ale tvdá je půda na kterou tento film dopadl, když si na něj koukal.Zkus se místo hodnocení herců a jejich výkonů zabrat hlouběji do esence, kterou tenhle film křičí tak silně, že je slyšet ještě teď, po desítkách let.A nemusí jít vůbeć o blázinec nebo to, co symbolizuje.Myslím si ale, že četba Keseyho knihy, kdybys po ní sáhnul, by asi nepomohla, protože tam nejsou herci a můžeš ji jen uchopit, či ne........Ale Tvoje hodnocení Formanova filmu a Formana samotného Ti opravdu nezávidím! Tohle mi, prosím, věř! A

majo25

majo25 (hodnocení, recenze)

Fáha, dnes pozrené poprvýkrát a čakal som podla hodnotenia fenomenálny film. Ale prišla tvrdá realita, pretože film sa od začiatku takmer do konca nikde nepohol (myslím dejovo). Myslím, že mi nič neuniklo, pretože v tomto jednoduchom až  "plošnom" filme, ani nie je čo nerozumieť (až na ten názov, ktorý som sa dozvedel až tuto z komentov). To ma len utvrdzuje v tom, že Forman je len priemerný režisér (nemyslím to v zlom). No čakal so mvela, dostal som málo. Nicholson bol dobrý (jeho postva bola nesympatická, čo bolo aj zámerom od režiséra), ale to je všetko. Plusom bol deVito, ktorý hral blázna perfektne, a pár komediálnych situácií (ktoré nie velmi patria do repertoáru prvkov drámy). Rozmýšlam, čitento film pojde z mojho disku het, alebo nie a či by som si ho pozrel trebars o takých 10 rokov kvoli niečomu. No neviem. Moje hodnotenie: 65%

Foršťa

Foršťa (hodnocení, recenze)

Doporučuji příznivcům tohoto filmu knihu K. Keseyho "Vyhoďme ho z kola ven" .....

BlacksharkX

BlacksharkX (hodnocení, recenze)

Mr.Apache a Aqualung: Díky za objasnění..ale tu lobotomii bych teda dělal jen pedofilům a duševně chorým vrahům...Co bych k tomu dodal...měl zdrhnout dokud to šlo :)

Mr.Apache

Mr.Apache (hodnocení, recenze)

Tak. Zabil v podstatě prázdnou schránku, v níž už nezbylo nic ze skutečného McMurphyho. Zlikvidoval symbol vítězství zvůle Velké sestry a prokázal tím laskavost nejen McMurphymu, ale všem, kdo ho měli rádi.

Aqualung

Aqualung (hodnocení, recenze)

BlacksharkX: Ahoj ! Mám k těmhle věcem celkem blízko.Apač to uvedl podle názvu zákroku.Jde o oddělení čelních laloků od ostatního mozku.Ve zmíněných lalocích nejsou žádná životně důležitá centra, ale mozek je řekněme "vykastrovaný".Změní se drasticky osobnost člověka.Původní osoba je "vygumována"!! Počin náčelníka Hbité koště byl naprosto správný.Zabil někoho jiného......

BlacksharkX

BlacksharkX (hodnocení, recenze)

Ahoj
můžete mi něco objasnit?Co mu to udělali na konci filmu, že ho ten náčelník udusil...?

Petaxis

Petaxis (hodnocení, recenze)

Tak jsem asi divná, ale mě tenhle film až tak nezaujal. Jo jasně nebyl špatnej, ale nijak mě nestrhl a nevzal za srdce. Ostatně to většina filmů tady v top 50. Asi jsem na to nevyzrálá nebo nevim... :D
Prostě nad *** nemůžu, řídím se tím, jak moc toho ve mně film zanechal a tady to na víc * prostě necejtim.

zupanic

zupanic (hodnocení, recenze)

ako tak citam v tych zaujimavostiach..tak ten Kesey bol snad proti vsetkemu...a on si to teda nikdy nepozrel?:D aj tak je film lepsi nez kniha :P

 (hodnocení, recenze)

Kniha je lepší, ale i tak je to legendární film.

bufanda8

bufanda8 (hodnocení, recenze)

Myslím, že podle rozpočítadla :-) Wire, briar, limber-lock Three geese in a flock One flew east, one flew west And one flew over the cuckoo's nest

Související novinky

Zemřela herečka Louise Fletcher

Zemřela herečka Louise Fletcher

24.09.2022

Ve věku osmaosmdesáti let v pátek ve svém domě ve Francii zemřela americká herečka a držitelka Oscara Louise Fletcher. Smutnou zprávu předal médiím její agent David Shaul s dodatkem, že herečka… (více)

Miloš Forman 1932 - 2018

Miloš Forman 1932 - 2018

14.04.2018

Včera ve věku 86 let zemřel režisér, scenárista a pedagog Miloš Forman. Držitel dvou Oskarů, tří Zlatých glóbů a celé řady dalších mezinárodních cen vyrůstal jako sirotek u příbuzných v Náchodě. V… (více)

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

07.11.2012

Přijďte dát divácký dárek Miloši Formanovi k osmdesátinám, které letos oslavil. V kinosále Městské knihovny v Praze se bude od 7. do 13. prosince konat Forman Festival, kompletní retrospektiva této… (více)

Psycho Film Praha 2009

Psycho Film Praha 2009

31.05.2009

„Psycho Film Praha“ je filmová přehlídka zaměřená na projekce filmů s tématy z oblasti psychiatrie, psychologie a sexuologie. 5. – 7. června 2009 se uskuteční už třetí ročník přehlídky, jehož zvolené… (více)

Reklama

Reklama