poster

Přelet nad kukaččím hnízdem

  • anglický

    One Flew Over the Cuckoo's Nest

  • slovenský

    Prelet nad kukučím hniezdom

Drama

USA, 1975, 133 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *****

    Možná je to v souvislosti se jménem Miloše Formana překvapivé, ale jeho jméno se mi vybaví vždycky, když pomyslím na politické motivy ve filmové tvorbě, a to jmenovitě levicové politické pojmy. V jeho filmech se sice neobjevují revoluce nebo stávková hnutí, ani se nejedná o nějaké jednoduché a jednoznačné politické manifesty, ale Forman pracuje složitým způsobem se základními ideály intelektuální levice a mapuje ve svých snímcích hranice lidské svobody, demokracie, rovnosti. Např. v Ragtime se dotýká problému rasové emancipace, ve Vlasech zase protiválečného hnutí a v Přeletu nad kukaččím hnízdem jako nezúčastněný pozorovatel sleduje odvěký konflikt mezi autoritářstvím zaštiťujícím se kompetentností a odpovědností za svěřené ovečky, která je zastupovaná "velkou" sestrou, a mezi svobodomyslností a anarchií reprezentovanou bouřlivákem ztvárněným Jackem Nicholsonem. Na jedné straně je sice odpovědnost, ale víme my vůbec, jestli jsou ti, kteří rozhodují, vždycky nezištní a spravedliví? Na druhé straně jsou schopní ti, kteří operují pojmy absolutní svobody nést odpovědnost za následky svých činů a fungovala by společnost složená ze samých McMurphyů? Nelezlo by nám to, co obdivujeme na jeho boji za vlastní práva, za chvíli krkem, kdyby nás to obklopovalo? A především je demokratické hlasování ve společnosti složené z průměrných lidiček často s mizerným vzděláním, nízkou inteligencí a mizivou motivací tou nejlepší cestou správy společnosti? Nerovná se náhodou demokratická volba při obsazování politické funkce hlasování nesvéprávných pacientů psychiatrické léčebny? Po herecké stránce, ale i po té režijní a scénáristické, patří Přelet nad kukaččím hnízdem k jednomu z vrcholů světové kinematografie a Forman se stal po právu legendou amerického filmu. Celkový dojem:100 %.(14.1.2012)

  • FlyBoy
    *****

    Forman je diabol s anjelom v duši, nadnesene povedané, no približne vysvetľujúce zrod tejto emocionálnej drámy. Tak čertovsky dokonalú myšlienku zobrazenú prostredníctvom neľahkého života v psychiatrickej liečebni spojiť s krásnym a citlivým prístupom k veci, to dokáže naozaj len človek s veľkým srdcom a zápalom pre kvalitnú filmarčinu. Ak si k tomu ešte na realizáciu pozve herecké esá ako Jack Nicholson, Danny DeVito alebo nie menej významného Willyho Sampsona, ktorého kamenný prednes ma v dobrom fascinoval, tak vznikne niečo čo netreba priveľmi komentovať. Avšak bezpodmienečne vzniká povinnosť pustiť si toto zaslúžene oskarmi ovešané elektrizujúce predstavenie. P.S. Sestra Ratchedová so svojím chladno-zákerným a hnusným konaním nemá snáď v historickom zozname záporákov obdoby (zabil by som ju), popri tom je ale osoba R. P. McMurphyho zase stelesnením nádeje, radosti, šťastia. Konfrontácia týchto dvoch na míle odlišných pováh zatočí s nie jednou silnou povahou.(20.4.2009)

  • genetique
    *****

    Nie každému režisérovi prospeje zmena k americkej produkcii, no Forman sa nenechal strhnúť k neslávnym kolegom a svoj druhý zaoceánsky film sa stal (zatiaľ) vrcholom jeho kariéry. Kto vie, aké by to bolo, keby sa pokúsil o niečo také v tuzemsku. Bez Nicholsona asi chabé. Dokonale vystihnutá atmosféra, netradičný námet a o to krajšie jeho plynutie a absolutistický záver. Herecký koncert mal pod dohľadom Nicholson, ale partia hercov-bláznov a bláznov-hercov dodáva filmu neprekonateľný feeling, ktorý som z neho mal, mám a budem mať dlho. Aj keď vžitie do postáv a zobrazenie ich činností je úplné, rovnako ako pacientov, tak aj personálu kliniky, tak asi nikdy nepochopím systém a (ne)obmedzenosť psychiatrických ústavov. 100%!(12.11.2007)

  • Faidra
    *****

    Kongeniální adaptace Keseyho románu je nejen vzorovou ukázkou toho, jak má vypadat převedení knihy na plátno, ale i zcela svébytnou alegorií světa, kde se za nedržení huby a kroku tvrdě platí. Pro mě jednoznačně nejlepší Formanův film, pro Nicholsona bezkonkurenční příležitost, aby rozehrál svůj talent ve všech tóninách, pro mrazivě sošnou Louise Fletcherovou a ve své dojemné infantilitě děsivého Brada Dourifa role, které se neopakují. Do paměti se nezapomenutelně vryje i Will Sampson coby Chief.(22.6.2007)

  • Dudek
    *****

    Na druhý pokus se mi Přelet nad kukaččím hnízdem hnízdem líbil mnohem více, než na poprvé. Je možné, že jsem jej začal vnímat jiným způsobem a možná tomu pomohl i velmi kvalitní český dabing. Miloš Forman je Pan režisér, jeho zahraniční tvorbu mám mnohem radši, než to co natočil u nás. Každý jeho film mě dokáže nějakým způsobem zasáhnout a já mohu jen konstatovat: "Sakra, to byla zase trefa do černého." Stejně jako u většiny Formanových filmů, jsem tu nemohl na začátku dýchat, byl jsem naprosto unešen tím, jak se mu podařilo přenést svět blázince na plátno, jak dokonale si postačil s jednou místností (ano, je tu výlet na loď a exteriéry blázince...), ve které rozehrává dlouhé, přesto ani chvíli nenudící drama. Jack Nicholson ve svých nejlepších letech navazuje na svůj herecký výkon z Čínské čtvrti a strhává veškerou pozornost jen na svou postavu, v žádném případě však není jediným nosným prvkem příběhu, neboť v tomhle snímku se neustále něco děje. Jak už jsem se zmínil, Přelet nad kukaččím hnízdem je geniální již v prvních minutách, ale to co se děje na konci, to je opravdu síla. Je vidět, že Miloš Forman moc dobře ví, co si divák po filmu odnese. Ano, zapamatujeme si konec, který má být úderný, narozdíl od současné produkce však nevolí ohranou pointu a ani nešokuje, právě naopak, jen pokračuje v rozehrané partii a zasadí divákovi drtivý mat. [TOP 19/17 97%](10.12.2006)

  • - Will Sampson, který ztvárnil roli Chiefa Bromdena, byl původně malíř a řada jeho obrazů je vystavena v  mnoha muzeích po celé Americe. (Kubaazz)

  • - Miloš Forman uvedl v roce1994 o obsazení role sestry Ratchedové ve filmu Přelet nad kukaččím hnízdem (1975): "Překvapilo mne, že jsem ve vyprahlé, andělsky vyhlížející Louise Fletcher uviděl sestru Ratchedovou, ale čím více jsem o tom přemýšlel, tím logičtější se mi to jevilo. Vím, že je lepší do hlavních rolí obsazovat herce proti jejich typu, ale vedlejší role obsazovat v souladu s jejich typem. Z důvodu úspornosti a jasnosti dávám přednost tomu zprostředkovat divákovi rychle dojem o vedlejších postavách tím, že volím typy s nápadným vnějším vzezřením. V případě hlavních rolí je však napínavější odhalit pod naprosto zřejmým typem úplně jinou osobnost a nechat se překvapit hlubším náhledem do postavy." (gojackill)

  • - V původním románu není uvedeno křestní jméno sestry Ratched (Louise Fletcher), ve filmu jí však dvakrát osloví jako Mildred. (GreatestFan)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace