Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitriona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (3)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (CinemArt)
(více)Videa (21)
Recenze (1 029)
Le Mans ´66 bych se nebál označit za jeden z nejlepších sportovních snímků vůbec. Jsem totiž typ člověka, který si neskutečně užívá heroismu a erupcí nadšení, které pramení ze slavných vítězství (například závod v Daytoně). A tady je podobných kousků spousta. Ústřední duo Damon-Bale podává skvělé výkony, i když na Baleovo pojetí Kena Milese jsem si musel zvykat. Opravdu by mě zajímalo, jestli měl takovou zvláštní mimiku, nebo jestli ho tak pobral jen Christian. Z hlediska příběhu tomu navíc nic nechybí. Závody, zákulisní intriky, politika v marketingu automobilky, rodina a mnoho dalších prvků, které z tuctového "životopisného filmu" dělají běžnému i náročnějšímu divákovi úžasnou podívanou. Vytkl bych snad jen fakt, že film zamlčuje výrazné situace z reálného příběhu (pokud tedy Robbi ve svém komentáři nelže), které by film ještě více přiblížily skutečnosti. ()
Jak sem tu kdysi dávno (pár měsíců zpátky) sýčkovala, že letošní Oscary se Phoenixovi nikdo nepřiblíží ani ke kotníkům, tak jsem šeredně zapomněla, že Christian Bale má přece hrát v tom LeMán. A sic čekám, že Joker shrábne oscary za všechno, i když osobně bych ho šoupla leda za hlavní hereckej výron, tak Le mans u mě vyhrává na plný čáře a co se týče herce roku....pííííčo tohle bude doslova o kozy vietnamský holky, čili o moje krásné sexy mínus dvojky. Bale, jako už po nevím kolikátý, jasně ukázal, že patří mezi nejlepší herce současnosti a to, že má na svém kontě "jen" jednoho Oscara, a to ještě za vedlejší roli, je fakt k smíchu a jasně to dokazuje, že akademiky prostě k smrti sere svým chováním stejně jako v tomhle filmu Ken Miles sral lidi od Forda. Takže opět dokonalej husto-kruto-přísnej hereckej výron od nejslavnějšího Batmana ,a v Hul-Mi-Údu za zády označované "Zlé dvojče Hittlera", ever. Co se filmu týče, tak jelikož sama jezdím jako drak, porušuji i to, co ještě nezakázali, protože je nenapadlo, že to jde na silnici vůbec provést a, nemít kontakty, mám víc bodů než TOP 5 uživatelů CSFD, sešrotovaný auto a navždy odebranej řidičák, tak samo sebou tento film umím dokonale ocenit. Sice na to vůbec nevypadám, ale řídím opravdu kurevsky dobře, mrdám na 130 na dálnici a dvojitá plná čára na mě řve "přejeď mě, píčo" , což jí velmi ráda plním, tudíž v tomto filmu sem až chorobně záviděla všem těm borcům, co si mohli sednout za volant a jet na plný koule, aniž je za to někdo mrdal. Uznávám, že závod není klasická silniční doprava, ale může se mi někdo divit, po zhlédnutí tohoho sqostu, že opět sednu do svýho načipovanýho auta, zapnu dusík a poletím 300 po dálnici? Nemůže. A proč to udělám, i když vím, že je to špatný? Protože kurva můžu a kdo mě bude srát po něm jebnu klíčem! PS: Konec sem, jako vždy, teatrálně prořvala. ()
Christian Bale, Jon Bernthal aj Matt Damon tu predvádzajú absolútne sústredené herecké výkony, majú však obrovskú výhodu v tom, že hrajú aj veľmi zaujímavé postavy. Ich vzájomné dialógy ich nútia ísť tvrdo za svojím cieľom - vyhrať závody. A tie sú samozrejme na tomto celom to najlepšie. Popri niekoľkých testovacích a tréningových častiach dostaneme aj veľmi výživné 45 minútové!! finále, ktoré sa režisér rozhodol natočiť s použitím čo možno najmenej vizuálnych efektov. Všetko je tu naozajstné a tvorcovia robia všetko pre to, aby ste si to mohli užiť, takže odporúčam na Le Mans '66 vyraziť do sály, prípadne si to pustiť tiež na stene cez projektor s čo možno najlepším zvukom, pretože keď sa roztúrujú motory závodiakov a vy sa nervózne zarazíte do sedačky, je to úžasný pocit. Filmy o pretekaní majú niečo do seba aj pre divákov, ktorí autá nemajú až tak v obľube. Rev motorov, spálené gumy, dokonalé sústredenie pretekárov a absolútny adrenalín skrátka dokáže strhnúť. A nakoniec vlastne nie je veľmi dôležité, či tu teraz hovoríme o realistických Rivaloch, kde mala rovnako priestoru psychológia hrdinov aj ich súboje na trati, alebo nejakom Rýchlo a zbesilo, v ktorom hrdinovia bojujú uprostred diaľnice s tankom alebo naháňajú ponorku na zamrznutej Sibíri. Z obrázkov okolo ste asi poznali, že Le Mans '66 patrí skôr do tej prvej kategórie, napätie a akciu si u tejto snímky však užijete možno viac, ako u akéhokoľvek filmu, kde sedí za volantom Vin Diesel. ()
„Neboj sa, máme spätné zrkadlo.“ Nezaujímajú ma filmy z automobilového prostredia, ale na rozdiel od Rivalov ma toto bavilo. Určite i kvôli tomu, že vzťah dvoch hlavných postáv je úplne iný, lebo nejde o súperov, ale naopak o spojencov a, prečo to nepovedať, priateľov. Herci do toho šli naplno, expert na žuvačky Matt Damon dostal predsa len lepšiu rolu, ale Bale zas divácky atraktívnejšiu. Aj vedľajšie postavy sú dobré (kolegovia mechanici, manželka). Ale je to zbytočne dlhé, občas to vypadáva z tempa, pretekárske scény ma nestrhli a zákulisné ťahanice tiež nie (hoci paradoxne tvorili chrbticu rozprávania). 3,5* ()
Tak takhle by měl vypadat film o závodních autech. Nechybělo nic. Šedesátky a sedmdesátky byly zlatým věkem automobilismu, nejen na závodních okruzích. Dnes by asi jednu přiblblou švédskou holčičku kleplo kdyby viděla co se propálilo paliva a pneumatik na okruzích všelikých to závodišť své doby. Různérychlostní, vytrvalostní a rallye závody byly v těch časech nesmírně populární. Samozřejmě, že značky soutěžily mezi sebou. Výhra v závodech znamenala zvýšení prodeje aut mezi běžnými spotřebiteli. Neznám podobrnosti ohledně Shelbyho, Forda a Ferrariho a tak spoléhím na pravdivost filmu. Zdá se, že pan Ford byl dost sketa. Předpokládám, že ti starší v panu Ferrarim poznali Rema Girone z mafiánské Chobotnice. Ať si kdo chce co chce říká, Ford GT 40 byl nádherná kára! Dávám za 5 rychlostních stupňů. * * * * * ()
Galerie (49)
Zajímavosti (51)
- Ford GT 40 typ MkI, MkII a MkIII byl navržen a postaven v Anglii na základě vozu Lola MK 6, teprve až varianta MkIV byla postavena v USA. (xisp)
- Natáčanie filmu prebiehalo v júli 2018 v amerických štátoch Georgia a Kalifornia. (MikaelSVK)
- Ve skutečnosti auta nedojela seřazená v jedné řadě, jak ukazuje film. Při projetí mávající vlajky auta jela v mírných rozestupech za sebou, což je vidět na dobových záběrech. (Tony.cs)
Reklama