poster

Le Mans '66

  • USA

    Ford v Ferrari

  • USA

    Go Like Hell

    (pracovní název)
  • USA

    Kings of the Road

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Le Mans '66

  • Nový Zéland

    Ford v Ferrari

  • Kanada

    Ford v Ferrari

  • Austrálie

    Ford v Ferrari

  • Velká Británie

    Le Mans '66

Drama / Životopisný / Sportovní / Akční

USA, 2019, 152 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • filmfanouch
    *****

    Ještě pár let nazpátek by to asi nikdo neřekl, z Jamese Mangolda se ale pomalu stává pravděpodobně jeden z nejzajímavějších režisérů současného Hollywoodu. Režisér zdařilé biografie Johnnyho Cashe s Joaquinem Phoenixem v hlavní roli Walk The Line, fajn akcňáku s Tomem Cruisem a Cameron Diaz v hlavních rolích Zatím spolu, zatím živí, těžce nedoceněného super Wolverina v japonských kulisách a především mistrovského Logana. Mangold se od té doby točil kolem spin-offu Boby Fetta ze světa Star Wars, který byl ale ve finále zrušen a ani spin-off X-23 z Logana se po odkoupi Foxu Disney a návratu práv X-Menů k Marvelu ve finále asi nikam nepovede. Mangold přesto zvládl jeden film natočit a jestli se po Loganovi říkalo, že mohlo jít jen o náhodu a Mangold skutečně nemusí být tak talentovaný tvůrce, po Ford v Ferrari nebo také v českém překladu známém jako Le Mans '66 jsou ale pravděpodobně pochyby definitivně v tahu a Mangold dodal jeden z nejlepších, nejdravějších a především nejstylovějších filmů roku, kterému nechybí pořádná auta, dva styloví dva hlavní hrdinové a především to pořádné chlapácké srdíčko. Mangold nakonec zrežíroval film natočený podle skutečné události, který se odehrává v roce 1966 a pojednává o tom jak se americká firma Ford rozhodla porazit italskou firmu Ferrari. Obě velké výrobny aut, zároveň ale s jinou kulturou, přístupem k obchodu a především stylu v závodění. Zatímco Enzo Ferrari byl opravdu v srdci závodník, Henry Ford II byl opravdu jen byznysmen. A zatímco Ferrari i na závodech trávil veškerý čas, Ford neměl problém si během závodu po chvilce odletět a vrátit se až těsně před koncem závodu kdy už se dal odtušit výsledek. A vzhledem k ikoně jakou Ferrari v závodění představovala se zdálo zcela směšné aby mu nějaký Ford najednou vytřel zrak. Henry Ford II se o to ale pokusil, protože se na americkou hrdost nikdy nesahá a proto najal bývalého závodníka Carrolla Shelbyho, který přibral i svého přítele Kena Millese, který ve finále působil jako divoká karta celého Fordu a sehrál v oněch Le Mans '66 velmi důležitou roli. A Mangoldovi se povedlo vzít už tak šťavnatý námět, film má ve finále 152 minut a tvůrcům se povedlo to, že celý film působí jako opravdu zběsilé auto, které nikdy nezačne brzdit a funguje neskutečně. Ford v Ferrari je natočený na 70 mm film. Řadový divák těžko rozezná rozdíly mezi filmovou surovinou a digitálem (schválně kolik z vás teď ví o čem mluvím?), člověk, který ale zbožňuje ono kouzlo filmové suroviny a rochní se ve filmech, které jsou i v 21. století točeny místo digitálu na film bude Le Mans '66 milovat. Skrz samotnou obrazovou stránku film vypadá nádherně (závody jsou občas přímo z pohledu řidiče a je to žrádlo!), onen fakt přítomnosti 70 mm ale dodává ještě o ždibec lepší a autentičtější efekt. Mangold si ale především sehnal parádní hlavní hereckou dvojici- Matt Damon a Christian Bale jsou totiž geniální. Damon mě potěšil jak už dlouho nic- Will Hunting, James Ryan nebo Jason Bourne je jednou neměl poslední dobou na nějak dobré filmy nebo nějak dobré role (camea v Thor: Ragnarok nebo Deadpoolovi 2 nepočítám) a je potěšující, že je očividně zpátky v plné síle. Damon si Shelbyho neskutečně dává a především mu jeho postava a scénář dává příležitost se herecky vyřádit. Damon tak dohrává jen na fakt, že je v tomhle filmu ještě Christian Bale! A má výraznější roli! Pravděpodobně můj stále nejoblíbenější Batman je jedna z hereckých eses, která navíc nemá problém kvůli roli extrémně zhubnout (viz tento film nebo třeba Fighter za kterého má Bale Oscara) a nebo pořádně přibrat (viz Špinaný trik nebo nedávný Vice za kterého si Bale v roli Dicka Cheneyho odnesl Oscarovou nominaci). Hned poté co přibral na roli bývalého ex-prezidenta USA musel zase rychle zhubnout do formy Kena Milese a kromě váhy se do role především totálně ponořil. Bale si roli vyloženě užívá a divák mu věří úplně vše. Bale zde předvádí jeden z nejlepších hereckých výkonů letošního roku a doufám, že nadále nezanevře na podobné projekty s podobně zajímavými charaktery. Třetí hlavní hvězdou filmu poté není fajn Jon Bernthal jako člen Fordu Lee Iacocca, který přijde na onen plán jak položit Ferrari na lopatky ani roztomilý Kenův syn Pete v podání Noaha Jupea (každý pohled do jeho tváře když je jeho otec v závodech zrovna na koni a vyhrává působí neskutečně přesvědčivě a jde o věrohodný dětský herecký výkon) ale až Kennyho žena v podání Caitrióny Balfe. Balfe si svým podáním Milesovy ženy krade každou scénu pro sebe a jedná se o ideální typ postavy, která je ženou hlavního hrdiny ale není ve filmu navíc a má své logické opodstatnění. Na Ford v Ferrari je strhující to, že krom automobilových scén to celou dobu vře i tam kde by člověk nečekal. Pracovní a osobní konflikty, které totiž předcházeli celým závodům Le Mans ''66 jsou totiž ve finále i přece jen zajímavější než to co se stalo na závodech kde sice padali rekordy a výsledek byl jiný než většina čekala, reálně jsem se ale kochal tím jak mi Mangold zvládne skvěle prodat spousta momentů, které reálně působí strašně jednoduše ale Mangold si s nimi strašně vyhraje. Ford v Ferrari tak krom závodního filmu dokáže chvílemi fungovat i jako rodinné drama a těží ve finále především z těchto momentů o Milesově rodině a ještě výrazně více z přátelství Shelbyho a Milese. A především se na to fakt krásně dívá- O oné kameře z pohledu řidiče auta už jsem mluvil a ve finále se prostě nedá popsat jak parádně to funguje. Zároveň během filmu zní famózní soundtrack od Marca Beltramiho a Bucka Sanderse. Během akčních/závodních scén nebyl použit ani kousek CGI, všechno je to reálné a boží. Zároveň jakmile se Miles dostane za volant tak je snadné o něj mít velký strach. Miles je totiž parádním hlavním hrdinou a s těmi se má soucítit i když jsou to trochu divoké karty. Ve finále opravdu parádních 152 minut kdy film nesešlapne z brzdy a z onoho příběhu, který napsal sám život vytěžil opravdu mnoho. Skvělá hlavní dvojice, super vedlejší postavy, boží hudba, boží praktické efekty, krásná kamera na 70 mm a především v posledních minutách neskutečná emoční kanonáda. Mangold skutečně dodal jeden z nejlepších filmů roku a nemůžu se dočkat až ho uvidím podruhé. A snad v IMAXU!(5.11.2019)

  • Caszidy
    *****

    Nejsem nějaký zarytý "petrolhead", ale ten kouzelný "cool retro feeling", který z tohohle snímku sálá z každé jeho vteřiny stopáže, naprosto odrovnal i mne. Nádherný vizuál, herecké výkony i dobový hudební podmaz dokáží ve svém spojení i to, abyste zapomněli/nevšímali si šablonovitosti příběhu a klišé s házením klacků pod nohy zapšklými korporátními kravaťáky hrdinům permanentně stylově umazaným od motorového oleje. A je fajn v hollywoodském filmu vidět situaci, kdy i kladný hrdina dokáže dělat soupeři mírné naschvály. Bylo by velkým zadostiučiněním, kdyby tenhle snímek vydělal velké peníze a trochu naboural to současné Disneym protěžované schéma neustálého natáčení všemožných pokračování a předražených blockbusterů. Moc tomu ale bohužel nevěřím.(6.11.2019)

  • kepiash
    *****

    Nikdy jsem nebyl zrovna fanoušek automobilových závodů a nechápal jsem, jak může někoho bavit sledovat byť jen pár desítek minut (natožpak 24 hodin) něco, co jsem měl vždy do určité míry problém považovat za sport. Filmy s touto tématikou jsou ale naštěstí úplně jiný případ a pomáhají mi tento názor postupně měnit – ne tedy, že bych si v neděli potřeboval přivstat abych viděl Velkou cenu Monaka, ale určité sportovní kouzlo jsem nakonec u motorismu objevit dokázal. Le Mans 66 má silný příběh o tom jak marketing a peníze právě ono zmiňované kouzlo sportu mnohdy zabíjí. Proti sobě ani tak nestojí Ford a Ferrari jako spíš sport a byznys. Tento univerzální motiv, je promítán v životních osudech Carrolla Shellbyho a Kena Milese, a je tak skvěle ztvárněn, že celý snímek působí velmi věrohodně a lidsky. Když navíc do hlavních rolí obsadíte Matta Damona a především Christiana Bala – profíka všech profíků, máte v podstatě vyhráno. Je jasné, že si určitě získá spoustu fanoušků i z řad těch, kteří vůni motorů zcela nepřičichli. Mě si získal určitě.(6.11.2019)

  • Rocky88
    *****

    Od petrolheadů (nejen) pro petrolheady. Chlapzlato a dva Zamáslostojící se spřáhli s výborným Damonem a naprosto fantastickým Balem a na plátna přivezli snímek, po jehož zhlédnutí je nutno skočit do sprchy a smýt že sebe pach spáleného benzínu, pneumatik, brzdových destiček a oleje. Dokonale mixuje prostředí špinavé garáže a naleštěného korporátu, ukáže zákulisí testování sportovních hraček a konstruktérsko-pilotního vztahu a při závodních sekvencích pořádně zvedne tep. Tvůrci navíc splnili domácí úkol z dějepisu, a tak potěší zmínkami o Surteesovi, von Tripsovi nebo Fangiovi. Filmu nic nechybí, tempo je dokonalé a člověk lituje náběhu titulků, což je pro filmaře jedno z největších zadostiučinění. Šup sem s další projekcí.(21.11.2019)

  • Peterssen
    ****

    Povedený film o úžasném příběhu. Pro mě až moc masově udělaný, ocenil bych víc zaměření na auta, ale chápu, že to nemá být pro 2% lidí... Každopádně je super, jak Damon s Balem dokázali ztvárnit bláznivé puberťáky v tělech dospělých :) A při nejedné scéně mi zrychloval tep jak Shelbymu. Bohužel nechybí X záběrů na přeřazení následované obřím zrychlením ala Fast & furious apod.(7.11.2019)

  • - Rozpočet filmu činil 90 milionů amerických dolarů. Původně měl být ale ještě vyšíí. Nakonec se třeba vyškrtlo natočení celého z jednoho z Milesových závodů, který by stálo 7 milionů dolarů. (CinemaRanger)

  • - Zmiňované číslo 40 (jakožto Ford GT40) je symbolické tím, že auto je vysoké přesně 40 palců. Není to však úplně pravda, neboť závodní typ Ford GT40 je vysoký přesně 40,5 palce. (Sochorisko)

  • - Ford vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans vyhrál čtyřikrát po sobě a to v letech 1966–1969. Tím se ale řadí až na 6. místo (spolu s Alfou Romeo) v počtu vyhraných závodů – 1. Porsche (19), 2. Audi (13), 3. Ferrari (9), 4. Jaguar (7), 5. Bentley (6). (Maulincio)