poster

Le Mans '66

  • USA

    Ford v Ferrari

  • USA

    Go Like Hell

    (pracovní název)
  • USA

    Kings of the Road

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Le Mans '66

  • Kanada

    Ford v Ferrari

  • Nový Zéland

    Ford v Ferrari

  • Austrálie

    Ford v Ferrari

  • Velká Británie

    Le Mans '66

Drama / Životopisný / Sportovní / Akční

USA, 2019, 152 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dionysos
    **

    Automobil je akt průmyslu - film je akt průmyslu. Auto i film vyrůstají z rodné půdy kapitalismu: vždyť auto i film vznikly již v pokročilé fázi průmyslového společnosti, jsou jeho dětmi. Aby nám vyrostl produkt, je nutné jej zalévat: na rovině základny tržními mechanismy a na rovině nadstavby ideologií. V autě i filmu je příliš mnoho peněz, než aby se kapitál vzdal svého plodu. Proč používat slovník přírody k popisu lidské činnosti? Starý dobrý známý Barthes odpoví: kapitalistická mytologie si libuje v naturalizaci lidských vztahů, tím z nich dělá něco věčného. A film – ten Hollywoodský, ten (zatím?) jediný reálný ve svém vlivu na lidstvo, ano, musíme si to přiznat – dokud bude plodem kapitalistického filmového průmyslu, bude věčně omílat stále stejná mýtotvorná klišé (a to nemluvím o té myriádě již vyčpělých a stále opakovaných narativních a vizuálních klišé!). Kola průmyslu, závodního vozu, filmového pásu se nesmí nikdy zastavit, to prodražuje výrobu, vše se musí točit hladce, předvídatelně, aby i zisky byly předvídatelné, reprodukovatelné, filmy se musí točit, aby se na ně chodilo, auto se musí vyrábět, aby se prodalo. Celý film je jen naplněním jednoho mýtu, který Barthes právě přímo popsal v souvislosti s filmem: ukáže nám, že ziskuchtivý bezskrupulózní Management je špatný, ale tuto kritiku hned anuluje tím, že nám ukáže, že i pod tímto příkrovem buržoazní moci se dá žít v souladu se svojí vnitřní autenticitou, uchovat si zdravé jádro. Výsledek: jedinec zůstává poddaným Firmy – podřídí se jejímu mechanismu, ale žije v domnění, že si uchoval svobodu, dosáhl svého. Proti Firmě se tak nikdo nepostaví, kapitalismus žije dál. Jsme v dokonalé sféře ideologie: „Vím dobře, že film nebo auto je jen produkt průmyslu, že jeho raison d’etre je vždy primárně zisk, ale přesto…“ A teď upřímně, milí petrolheadi jako já, milí cinefilové jako já: když jako já řídíte svojí Alfu Romeo, když se jako já díváte na film, který Vás baví… Jak je těžké si uvědomit, že Vaše představa, že sice řídíte akt průmyslu, ale v těch okrajích, výjimečných chvílích, kdy na to zapomínáte, kdy se necháváte sebou samými přesvědčit, že vaše auto vzniklo i jako naplnění touhy po rychlosti, řidičských jízdních vlastnostech, atd. atd…, že… tím jen dáváte průchod sebeiluzi? Je to těžké, já vím, nemožné – asi. Možná ne? Možná, že se musí něco změnit, aby tomu tak nebylo…(6.11.2019)

  • Superpero
    *****

    Takovej ten dobrej film. Poznáte ty schemata a zhruba víte, kam se to bude ubírat, ale stejně to má to chlapský kouzlo. Damon dobrej, Bale skvělej a na mě hodně zafungovalo vykreslení Ford korporace jako bandy patolízalů mocného blbce a naopak vyzdvihnutí nekonformního Milese. Bavil jsem se a udělalo mi to radost.(11.12.2019)

  • poz3n
    ***

    No asi jsem koukal na jinej biják. Kombinace klišovitého scénáře a Mangoldovy průměrné režie dělá z Le Mans '66 docela zklamání. Tisíc podobných filmů jsme už viděli a velká část z nich s podobným příběhem naložila o parník líp. Závodní scény jsou tuctové a digitální, dialogové scény jsou často přepálené, postavy mluví, i když by nemusely a neměly, někdy pak mluví postavy dokonce jen samy se sebou. Nebýt té ústřední herecké dvojice, byla by to ve druhé části filmu nuda k nevydržení. Jediné, co bych naopak pochválil, je zvuková postprodukce. Mix na verzi k Atmosu byl výborný. To je ale zatraceně málo. 5/10(18.11.2019)

  • HAL
    ****

    Asi bych musel být trochu větší blázen do autíček abych to víc docenil, je to prostě jen velmi příjemný sportovní film s parádním závodem na konci. Lepší než Rivalové, ale pořád nic co bych si chtěl pouštět každý druhý rok znovu. Bale je každopádně parádní, působil na mě pravda dojmem že se intenzivně snaží dělat dvojníka Hugh Laurieho (Dr. House). 8/10(2.12.2019)

  • cheyene
    *****

    Pro fanoušky motorismu se jedná o naprostou parádičku. Já osobně mám auta rád, ale že bych byl vyloženým fanouškem závodů a nějak zvlášť hltal každou automobilovou novinku a trendy, tak to ne, tudíž ani filmy z tohoto prostředí příliš nevyhledávám. Když už však na nějaký kouknu, namátkou např. Rivalové či Le Mans (Steve McQueen), jsem zpravidla spokojen. Upoutávky na Le Mans '66 mne však zaujaly okamžitě, pročež nebylo vůbec vyloučeno, že si na tento počin vyšlápnu do kina. Stalo se. Nelitoval jsem. Mangoldův film je skutečnou parádou, kde řev motoru, vůně benzínu a smrad spálených gum či rozžhavených brzd doslova prostupuje z plátna až k veškerému diváckému smyslovému vnímání. Veliký podíl na excelentním zážitku mají nejen prvotřídní herecké výkony Damona a Balea, ale také hudební složka a celkový vizuál a zpracování. To vše by bylo samo o sobě efektní až na půdu (jak se tak říká), ovšem to, že je děj snímku založen na reálném životním příběhu, vše ještě mnohonásobně umocňuje. Film dokáže pobavit, napnout (neznáte-li skutečné události) i dojmout. Le Mans '66 mohu rozhodně doporučit.(27.11.2019)

  • - Rodinné auto Milesových je Ford Country Squire z roku 1960. (J.F.B.)

  • - Řidičské rukavice, ve kterých řídí Christian Bale, byly na míru ušity u české firmy Engelmuller. (4ct10n)

  • - Původně byli do hlavních filmových rolí zvažováni Tom Cruise a Brad Pitt. (Stoka)