V roce 1959 je Carroll Shelby (
Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (
Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí.
(CinemArt)
Dionysos
Automobil je akt průmyslu - film je akt průmyslu. Auto i film vyrůstají z rodné půdy kapitalismu: vždyť auto i film vznikly již v pokročilé fázi průmyslového společnosti, jsou jeho dětmi. Aby nám vyrostl produkt, je nutné jej zalévat: na rovině základny tržními mechanismy a na rovině nadstavby ideologií. V autě i filmu je příliš mnoho peněz, než aby se kapitál vzdal svého plodu. Proč používat slovník přírody k popisu lidské činnosti? Starý dobrý známý Barthes odpoví: kapitalistická mytologie si libuje v naturalizaci lidských vztahů, tím z nich dělá něco věčného. A film – ten Hollywoodský, ten (zatím?) jediný reálný ve svém vlivu na lidstvo, ano, musíme si to přiznat – dokud bude plodem kapitalistického filmového průmyslu, bude věčně omílat stále stejná mýtotvorná klišé (a to nemluvím o té myriádě již vyčpělých a stále opakovaných narativních a vizuálních klišé!). Kola průmyslu, závodního vozu, filmového pásu se nesmí nikdy zastavit, to prodražuje výrobu, vše se musí točit hladce, předvídatelně, aby i zisky byly předvídatelné, reprodukovatelné, filmy se musí točit, aby se na ně chodilo, auto se musí vyrábět, aby se prodalo. Celý film je jen naplněním jednoho mýtu, který Barthes právě přímo popsal v souvislosti s filmem: ukáže nám, že ziskuchtivý bezskrupulózní Management je špatný, ale tuto kritiku hned anuluje tím, že nám ukáže, že i pod tímto příkrovem buržoazní moci se dá žít v souladu se svojí vnitřní autenticitou, uchovat si zdravé jádro. Výsledek: jedinec zůstává poddaným Firmy – podřídí se jejímu mechanismu, ale žije v domnění, že si uchoval svobodu, dosáhl svého. Proti Firmě se tak nikdo nepostaví, kapitalismus žije dál. Jsme v dokonalé sféře ideologie: „Vím dobře, že film nebo auto je jen produkt průmyslu, že jeho raison d’etre je vždy primárně zisk, ale přesto…“ A teď upřímně, milí petrolheadi jako já, milí cinefilové jako já: když jako já řídíte svojí Alfu Romeo, když se jako já díváte na film, který Vás baví… Jak je těžké si uvědomit, že Vaše představa, že sice řídíte akt průmyslu, ale v těch okrajích, výjimečných chvílích, kdy na to zapomínáte, kdy se necháváte sebou samými přesvědčit, že vaše auto vzniklo i jako naplnění touhy po rychlosti, řidičských jízdních vlastnostech, atd. atd…, že… tím jen dáváte průchod sebeiluzi? Je to těžké, já vím, nemožné – asi. Možná ne? Možná, že se musí něco změnit, aby tomu tak nebylo…(6.11.2019)
Superpero
Takovej ten dobrej film. Poznáte ty schemata a zhruba víte, kam se to bude ubírat, ale stejně to má to chlapský kouzlo. Damon dobrej, Bale skvělej a na mě hodně zafungovalo vykreslení Ford korporace jako bandy patolízalů mocného blbce a naopak vyzdvihnutí nekonformního Milese. Bavil jsem se a udělalo mi to radost.(11.12.2019)
poz3n
No asi jsem koukal na jinej biják. Kombinace klišovitého scénáře a Mangoldovy průměrné režie dělá z Le Mans '66 docela zklamání. Tisíc podobných filmů jsme už viděli a velká část z nich s podobným příběhem naložila o parník líp. Závodní scény jsou tuctové a digitální, dialogové scény jsou často přepálené, postavy mluví, i když by nemusely a neměly, někdy pak mluví postavy dokonce jen samy se sebou. Nebýt té ústřední herecké dvojice, byla by to ve druhé části filmu nuda k nevydržení. Jediné, co bych naopak pochválil, je zvuková postprodukce. Mix na verzi k Atmosu byl výborný. To je ale zatraceně málo. 5/10(18.11.2019)
HAL
Asi bych musel být trochu větší blázen do autíček abych to víc docenil, je to prostě jen velmi příjemný sportovní film s parádním závodem na konci. Lepší než Rivalové, ale pořád nic co bych si chtěl pouštět každý druhý rok znovu. Bale je každopádně parádní, působil na mě pravda dojmem že se intenzivně snaží dělat dvojníka Hugh Laurieho (Dr. House). 8/10(2.12.2019)
cheyene
Pro fanoušky motorismu se jedná o naprostou parádičku. Já osobně mám auta rád, ale že bych byl vyloženým fanouškem závodů a nějak zvlášť hltal každou automobilovou novinku a trendy, tak to ne, tudíž ani filmy z tohoto prostředí příliš nevyhledávám. Když už však na nějaký kouknu, namátkou např. Rivalové či Le Mans (Steve McQueen), jsem zpravidla spokojen. Upoutávky na Le Mans '66 mne však zaujaly okamžitě, pročež nebylo vůbec vyloučeno, že si na tento počin vyšlápnu do kina. Stalo se. Nelitoval jsem. Mangoldův film je skutečnou parádou, kde řev motoru, vůně benzínu a smrad spálených gum či rozžhavených brzd doslova prostupuje z plátna až k veškerému diváckému smyslovému vnímání. Veliký podíl na excelentním zážitku mají nejen prvotřídní herecké výkony Damona a Balea, ale také hudební složka a celkový vizuál a zpracování. To vše by bylo samo o sobě efektní až na půdu (jak se tak říká), ovšem to, že je děj snímku založen na reálném životním příběhu, vše ještě mnohonásobně umocňuje. Film dokáže pobavit, napnout (neznáte-li skutečné události) i dojmout. Le Mans '66 mohu rozhodně doporučit.(27.11.2019)