Režie:
Aki KaurismäkiScénář:
Aki KaurismäkiKamera:
Timo SalminenHrají:
Markku Peltola, Kati Outinen, Juhani Niemelä, Kaija Pakarinen, Sakari Kuosmanen, Annikki Tähti, Anneli Sauli, Elina Salo, Outi Mäenpää, Esko Nikkari (více)Obsahy(1)
Z vlaku přijíždějícího do města vystoupí muž s cestovní brašnou, ale ještě než stačí dorazit na místo určení, je přepaden, zmlácen do bezvědomí a okraden. Muž se nějakou dobu potácí na hranici života a smrti, ale díky péči dvou bezdomovců se po čase uzdraví, aniž ovšem nabude ztracenou paměť. Neví, jak se jmenuje, odkud přišel, čím je, nicméně projevuje činorodost, jíž imponuje nejen svým novým přátelům bezdomovcům, ale i nepříliš půvabné a nemladé důstojnici Armády spásy Irmě. Poté, co ho odmítne pracovní úřad, protože nemá jméno ani doklady, začne muž vypomáhat v kancelářích místní Armády spásy a sbližuje se nejen s Irmou, ale také s kapelou, která si pod jeho vedením osvojí zbrusu nový repertoár a stane se populární. Po konfliktu s policií, jež zveřejní fotografii člověka, který neví, kdo je, se přihlásí mužova minulost. Jak s ní naloží, když už si vybudoval novou identitu a je mu v ní dobře?
Film byl v rove 2002 oceněn v Cannes Velkou cenou poroty a představitelka Irmy Kati Outinen získala Cenu za ženský herecký výkon. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (142)
Asi najoblúbenejší a najznámejší Kaurismakiho film. Vyznačuje sa tým, čo majú na ňom jeho priaznivci radi, čiže svojbytnými postavičkami, suchým humorom a happy endom. Teda aspoň podľa toho, čo som od neho videl. Jednoduché posolstvo sa v európskom arte vidí dosť poskromne, hlavne, ak má byť pozitívne. Kaurismakimu sa darí bezkolízne prepojiť rozprávkovosť a tvrdú realitu fínskej lúzy. ()
Tenhle film s dabingem podle mě hodně ztrácí. Minimalistické scény, neuvěřitelně suché a jakoby bezemoční dialogy hlavních postav a zajímavé postavičky vytváří zvláštní, ale velmi vtipný humor. První věc od Akiho, kterou jsem viděl a velmi dobré. Velmi originální scény, ve kterých začnou postavy mlčet, vy očekáváte střih a ono nic. Vychutnejte si trochu ticha... A taky se mi moc líbily písně z jukeboxu a nový repertoár kapely Armády spásy. ()
Kde je tu úřad práce? / Vidíš tu kostelní věž? Jdi za jejím stínem a najdeš ho. Jarmusch se setkává s Lynchem v prostředí helsinských doků, aby zameditovali nad krásou života v bídě a o tom, že někdy je dostat po hlavě obuchem to nejlepší, co člověka může potkat. Kaurismäki se obdivuje vylhané prostotě, stejně jako se potutelně vysmívá (i vlastní) potřebě s tak specificky krutým kýčem obcovat. Film hřeje u srdíčka, ale dává si záležet na odstupu. K tomu napomáhá surreálná výprava z Finska před Nokií, kombinující retro prvky se zcela současnými, poetické dialogy mondrianovského minimalismu a hereckými výkony jako vystřiženými z Divadla Járy Cimrmana: Manželství je nedotknutelné. Přinesla jsem jízdní řád. Dojem z filmu mi poznamenal zvláštní paradox. Jestliže příběhu hlavního hrdiny dlouho chybí začátek, ustřižený amnézií, mně scházel po dávném prvním zhlédnutí závěr - podloudně nastahovaná avíčka na začátku nultých let končila, kdy sama chtěla. Díky originálnímu DVD jako bych se rozvzpomněl na budoucnost, o níž jsem byl kdysi vlastní vinou oloupen - kupujte filmy v originálním balení! Děkuji. / On mluví. / Jistěže. Jen jsem nevěděl, co říct. ()
Kde ten Kaurismäki na to chodí ??! Hned začiatok je hustý odpal do vesmíru á la : V drevenom kostole ti i tehla jebne na hlavu !! ( poľské príslovie ) Ked budete mať splín a pocítite ťažobu sveta , pustite si toto . Bud' vám bude lepšie , alebo sa obesíte . Kedže mám rád filmy , v ktorých hrdina začína od nuly , pomaličky sa vzchopí a začína sa mu dariť , je jasné , že i táto snímka zanechala vo mne hlboký dojem , a tak jej udeľujem plný počet . Odrazu mám chuť ísť aj na tú 12ku nočnú do tej drbnutej fabriky ! U mňa jeden z top filmov vôbec! ()
Na Kaurismäkiho nezvykle "mnohomluvný" a "dějem nabytý" film. I tento film však staví na typických Kaurismäkiho kvalitách: minimalistickém a histerie zcela prostém hereckém projevu. Jak říká můj kamarád Mazzi: "Říkají jen to podstatné." Kaurismäkiho postavy toho mnoho nenamluví, o to důležitějším se však jeví co řeknou, když se k tomu konečně odhodlají. Kaurismäkiho filmy jsou všechno jen ne lacinou podívanou. A tak ani příběh muže, který se ocitne v důsledku přepadení a ztráty paměti na sociálním dně, není žádnou socio-politickou kritikou. Spíš jde o studii toho, jak se s danou situací může člověk vypořádat. Muž, který byl zbaven své minulosti, dokázal ze své situace vytěžit příležitost k novému-lepšímu začátku. ()
Galerie (42)
Photo © Sony Pictures Classics
![Muž bez minulosti - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/938/159938711_737700.jpg)
Zajímavosti (3)
- Na fotoportrétu, kterého je možné všimnout si na stěně během scény v baru, je Matti Pellonpää, který hrál v několika Kaurismakyho filmech, než v roce 1995 náhle zemřel. (oje)
- Stejnojmennou divadelní adaptaci scénáře uvádělo od roku 2010 Dejvické divadlo v režii Miroslava Krobota. (skudiblik)
- Film získal v roce 2002 Velkou cenu poroty v Cannes. (Terva)
Reklama