poster

Ztracen v La Mancha

  • Velká Británie

    Lost In La Mancha

  • Slovensko

    Stratený v La Mancha

Dokumentární

Velká Británie / USA, 2002, 93 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vitason
    *****

    Možná nejsmutnější dokument, který jsem viděl. Terry Gilliam zde Dona Quijota netočí, ale sám se jím stává. Opravdu mi bylo těžko v momentech, kdy ostatní ze štábu už nevěřili, že film bude dotočen a Gilliam stále doufal a ještě hůře mi bylo, když jsem viděl svého oblíbeného tvůrce úplně smířeného a odevzdaného. Realita tentokrát zvítězila na plné čáře ať už v podobě stíhaček NATO, špatné akustiky v ateliéru, velké bouřky, nemoci hlavní herce, nedůvěry producentů a tak dál. Tento film by se dal považovat za pomník všem nesplněným snům. Určitě je dobré ho vidět, už jen aby člověk viděl jaká je filmařina vlastně řehole. Mým největším snem je stát se režisérem, ale kdybych si měl tohle prožít se svým vysněným projektem ,,Cesta" tak raději budu metat ulice. Není nic horší, než pozorovat, jak se vám váš sen bortí pod rukama. Rozhodně je velká škoda, že tento film nikdy nevznikl.(14.4.2007)

  • honajz
    *****

    Viděl jsem to poprvé na filmovém festivalu v Karlových Varech 2002 a byl unešen, jak dokonale se povedlo ztvárnit složitý průběh procesu natáčení filmu, všechny ty zvraty, snahy, pokusy... Celé je to navíc podáno velmi napínavým, skoro detektivním stylem, až je pak člověku líto, že tentokrát se happy end nekonal. Inu, jedna tvář reality.(4.7.2012)

  • Gary
    ****

    Kéž by všechny dokumenty o filmu byly tak zábavné. Tenhle byl ale ještě ke všemu i trochu smutný. Gilliam to skvěle rozjel, sehnal vynikající herce, udělal pár kamerových zkoušek a dokonce i natočil kus filmu. No, možná to bylo prokletí. Ale film to mohl být vážně dobrý. Sledujeme Gilliama, jak obvolává agenty, kontroluje kulisy a pomáhá i navrhovat kostými. To nadšení k látce se postupně mění ve smutek a většina lidí bude asi s Terrym soucítit.(27.9.2004)

  • D.Moore
    *****

    V memoárech Gilliameska píše Terry Gilliam třeba toto: "Co kamera nezachytila, byla káňata. Kroužila nám nad hlavami a čekala, až umřeme." Když jsem Ztracen v La Mancha viděl kdysi poprvé, ještě jsem toho o Gilliamovi tolik nevěděl a netušil jsem, jak (těžce) vznikaly i jeho další snímky, ale přesto na mě výsledek zapůsobil. Dnes, když jsem obeznámenější a navíc den předtím než uvidím film, který nakonec doopravdy vznikl, je tenhle katastrofický dokument ještě působivější. Je škoda, že se to tenkrát všechno tak strašně pokazilo, hlavně kvůli Jeanu Rochefortovi, ale s tím se už nedá dělat. Větrné mlýny prostě projednou vyhrály.(22.7.2018)

  • krypton22
    *****

    Vynikající studijní materiál pro každého, kdo se hodlá pustit do filmařiny - popis zoufalého boje celého štábu s větrnými mlýny reality je úžasnou studií procesu filmování a ve svých nejsilnějších momentech (bouře nebo zkoumání, zda pojišťovna uzná nemoc Jeana Rocheforta za "force majure" - vyšší moc) doslova bere dech. Z dokumentu je patrné, že snaha, vůle a vize vždycky nestačí - sled neuvěřitelných katastrof nakonec udolá i obrovský entuziazmus všech zúčastněných a zadupe do země jeden sen Terryho Gilliama. Přestože někdo může říct, že si problémy kolem svých filmů způsobuje hlavně on sám svou paličatostí a neústupností, tady to tak docela neplatí. Jak ve snímku trefně poznamenal jeden ze členů produkce, hlavním problémem filmu se naopak stalo to, že Gilliam už na začátku příliš slevil ze svých nároků, ale může mu někdo vyčítat to, že chtěl "The Man Who Killed Don Quixote" natočit s danou hereckou sestavou za každou cenu? Je jisté, že ten film už nikdy neuvidíme; nicméně to, že dal vzniknout dokumentu o jeho natáčení, jenž je možná nejlepším svého druhu, také není k zahození.(13.4.2007)

  • - Před oficiální českou premiérou proběhla premiéra na Karlovarském IFF 5. července 2002. (Varan)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 11. února 2002 na Berlínském FF. (Varan)

  • - Cenné záběry z natáčení nikdy nevzniklého filmu jsou původem pořízeny kvůli připravovanému filmu o filmu. Když nakonec film nevznikl, tak tyto záběry byly použity jako základ tohoto dokumentu. (Dromedár)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace