Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Recenze (224)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Říkají mi PANE Tibbsi“. Na začátku byla stejnojmenná píseň Raye Charlese a ta dala první podnět ke vzniku poctivé detektivky. Poctivé detektivky, která by však s největší pravděpodobností – nemohu si pomoci – bez rasového podtextu žádného Oscara nezískala a příliš pozornosti nevzbudila. Film sice vzniknul speciálně pro Sidneyho Poitiera, Oscara si však nakonec po zásluze odnesl Rod Steiger. Jeho postupná proměna se odvíjí od nenápadných náznaků a na konci z něj rozhodně není bojovník za práva černochů, naopak mě napadlo, že cestou od nádraží ze závěru filmu jen tak, ze zvyku, zabásne prvního nachomejtnuvšího se barevného. Jak ukázalo několik podstatně slabších pokračování, hlavní zásluhu na úspěchu V žáru noci měl režisér Norman Jewison. S pomocí střihače Hala Ashbyho (Harold a Maude) dodal filmu mladistvý vzhled, takže má i po letech čím zaujmout. Jeho vykřikování „rasismus je špatný“ navíc není zbytečně hlasité a na svou dobu v porovnáni s jinými filmy ani ne moc naivní. 80% ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $2miliónyTržby USA $24,379,978Tržby Celosvetovo $-║ Excelentná príbehová záležitosť v prvotriednom podaní šikovného inšpektora Sidneya Poitiera a jeho policajného náprotivka otravného a zbrklého Roda Steigera. Až neskutočná práca s dejom a hercami, režisér Norman Jewison a jeho asi najlepší film. /100%/ ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Kriminální zápletka není až tak zajímavá ani důležitá. Hlavní motor filmu je inteligentní černoch působící rozruch v rasisitickém prdelákově. Oba hlavní protagonisté mají velké ego a postupně si získávají vzájemný respekt. Už od začátku je jasný, že to Virgil vyřeší, proto mě víc bavilo sledovat, jak si poradí v nepřátelskym prostředí a jestli se dostane šerifovi pod kůži. Vůbec to nezestárlo. Nenapodobitelná šedesátková atmosféra je skvělá. Má to dvě fakt kouzelný scény. Hrozně se mi líbilo, jak Warren Oates šmíruje tu nahou holku a pak hlavně ta jak si podivínskej barman pouští z jukeboxu Foul Owl On The Prowl. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Dobrý film, který se mi líbil spíš jako drama o "nigga" policajtovi na rasistickém jižanském vidlákově než jako detektivka. Ono se totiž občas na detektivní rovinu skoro zapomíná a prim hrají ale opravdu skvěle natočené scény, v nichž se drama a rasové animozity skrývají pod povrchem slov (proto je třeba vidět film v originálním znění). Poitier i Steiger jsou absolutně brilantní, jejich pozvolna se utvářející přátelství má všechny kladné rysy skvěle napsaných a sehraných postav. I optika filmu není černobíle korektní a nejednou usvědčí kladnou černošskou postavu ze stejně zatvrzelé nenávisti. Výtečná hudba vystihuje ospalou atmosféru, pod níž to bublá starými dogmaty. Režie Normana Jewisona je nečekaně moderní, střih i kamera si co do dynamiky v ničem nezadají se současnými detektivkami. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

V Žáru Noci by mohla být poměrně slušná detektivka. To by ovšem to vyšetřování vraždy nesmělo stát tak nějak na vedlejší koleji. Tenhle film je hlavně o o těch "hurá dixie" rasistech z úrodného Jihu, kterým se ještě sto let po Lincolnovi ta kolečka v palicích neposkládala správně. Žádný venkovský realismus/idealismus ála Božena Němcová o přísném ale spravedlivém šerifovi, který postupně nachází cestu k respektu vůči černoššskému detektivovi, nenene...kdo viděl ty "nahorudolů" scény mezi Steigerem a Poitierem, ten ví o čem mluvím. Nebýt těchhle dvou, tak nemáme tuhle skvělou studii o mentalitě obou stran barikády, ale jenom tu zmíněnou detektivku. Sice jsem nepochopil co je na tomhle filmu mysteriózního, ale už mi není záhadou, proč je i po těch letech tak vysoko ceněn. I ode mě dostane 80%. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (29)

  • Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Johna Balla. (Hans.)
  • Výraznou měrou se na hudbě podílel Quincy Jones, který byl trumpetistou a spolupracoval, a také velkou měrou ovlivnil tvorbu Michaela Jacksona. (DruidKarel)

Reklama

Reklama