Režie:
Neil JordanScénář:
Anne RiceKamera:
Philippe RousselotHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Thandiwe Newton, Helen McCrory, Roger Lloyd Pack, Marcel Iureș (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Napij se ze mě a budeš žít věčně... Když americká spisovatelka Anne Riceová publikovala svůj první román Interview s upírem (1976, česky 1996), kniha se nesetkala s právě vlídným kritickým ohlasem, ale stala se natolik oblíbenou, že autorka v následujících desetiletích vydala celkem jedenáct pokračování známých pod souborným názvem Upírská kronika. Bylo jen otázkou času, kdy o látku projeví zájem Hollywood. Na začátku devadesátých let filmová práva získala společnost Davida Geffena a pověřila autorku napsáním scénáře. Režie se ujal irský tvůrce Neil Jordan, který dosáhl velkého úspěchu působivým dramatem Hra na pláč. Film Interview s upírem (1994) byl kritikou přijat vesměs kladně a stal se velkým diváckým hitem. Hlavní roli upíra Louise, vyprávějícího svůj více než dvousetletý životní příběh mladému novináři, vytvořil do té doby jen málo známý Brad Pitt, který se rázem stal populární hereckou hvězdou. Jeho partnerem v úloze upíra Lestata byl Tom Cruise, jehož obsazení bylo sice zpočátku předmětem rozporných reakcí (autorka dávala přednost Rutgeru Hauerovi), ale po dokončení filmu byla jeho nezvykle záporná postava přijata s respektem. Ohlas snímku podnítil určitou obrodu upírské tematiky, která byla později úspěšně prezentována především formou televizních seriálů, např. Pravá krev nebo Upíří deníky. Film je věnován předčasně zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát postavu mladého novináře, jehož nakonec ztělesnil Christian Slater. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (738)
Dávno, předávno před 50 odstíny šedi jsem se od jedné mladé dívky co viděla tuhle upírskou pohádku dozvěděl, že by taky chtěla být cumlána upírem, přesně jako ve filmu. A pak se to tuším stalo později ještě dvakrát, kdy jsem to slyšel od jiných v té době už zralých žen. Nevím čím to a zda chtěly být cumlány zrovna na krku, ale domnívám se, že to bylo jen díky dobovému obsazení. Brad, Tomík i Antonio byli v té době jinoši plní sil a králové stříbrného plátna. Možná, že místo mužských upírů kdyby upírkou byla třeba taková Charlize Theronová, Sharon Stone a Julia Ormond, možná bych chtěl být také cumlán... :-). Jenže holky tam nehrály a kucí mně moc neberou. Teď možná nejedna fanynka dokonce zaúpí, ale musím to napsat. Pitta mám rád jak zralejšího herce a jako chlap mi přijde až teď, když zestárl. V mládí tedy v době tohoto filmu nebo v Seznamte se Joe Black mi připadal jako totální ucho s odulými rty, rozhodně ne sexysymbol. Cruise měl tu výhodu, že už měl v té době na tacháči najeto o něco málo víc a tak působí víc chlapsky. Přesto (a podotýkám, že jako milovník historie znám účesy osmnáctého a devatenáctého století) mi tu kucí s rozpuštěnými naondulovanými kadeřemi až na ramena zálibně si sající krky oholené gilette žiletkou s dvojitým břitem přišli až odpudiví. A upírství v tom nehrálo pražádnou roli. Ano, by,lo to výpravné. Koloniální New Orleans vizuálně bavil i ta Paříž přelomu století, ale jinak to bylo ukecané, překombinované a ano pro mně osobně - nudné. U filmu o upírech sakra nemůže přeci divák klimbat !!! Tohle byla devadesátková záležitost natlučená schopnými herci, která mi tehdy unikla. Ale nijak nelituji, že jsem to tehdá neviděl a klidně to mohlo ležet jak v hrobce ještě dalších X let. Spíše jsem zklamán. Pohádka o brečícím upírovi byla asi spíše míněna pro ženské divácké publikum... Dávám 3 za kousance. * * * ()
Konečne poriadne parádna upíria story. Až tak reálne skutočná, bez zbytočných fantasy nadsázok a comicsových prvkov, že keby mi niekto bezprostredne po zhliadnutí položil otázku o ich existencii, asi by som povedal, že to všetko mohla byť pravda. Krutá výpoveď večných duší a ich trápenie vo svete večnosti. Bez prikrášľovania, bez citu. Chladný a tmavý snímok plný krvi, umierania a zároveň večného života. A okrem iného plný skvelých hercov, ktorí perfektne hrajú perfektne napísané charaktery postáv s dokonalými dialógmi, v ktorých každé slovo dávalo absolútny zmysel. Každá scéna mohla byť krutá a zároveň aj vrúcne príjemná. A pritom je to tak banálny príbeh. 90%. ()
,,Tak vy chcete napsat o mém životě?" ,,Vypadal jste zajímavě. Co děláte?" ,,Jsem upír."..... Nikdy bych nevěřil, že i tento film u mě po létech ztratí svůj lesk. Dřív jsem obdivoval dialogy hlavních postav a herecké výkony, dnes zůstává kouzlo B.Pitta a hlavně K.Dunst. Výprava a hudba jsou v pořádku, jen výkon T.Cruise měl tehdy pro mě větší hodnotu. Každopádně je to spolu s Draculou můj nejlepší vampire film. Teď ale přemýšlím, kde sehnat knížku. P.S. jednu hvězdu přidávám za nostalgii. ()
Nečekala jsem to, ale fakt se mi to líbilo. Kde v tom byl Horor? Něják jsem si ho nevšimla. Po přečtení knížky musím konstatovat, že je tenhle film mnohem lepší. Brad Pitt hraje úžasně frustrovaného upíra (kam se na něj hrabe Edward Cullen se svýma sebevražednýma sklonama) a Tom Cruise alias Lestaite má hodně velký charisma. A navíc je to jeden z mála filmů kde mi nevadí ani Kristen Dunst (a musím uznat, že hrála dost dobře). 4* ()
Vrcholným dílem o upírech pro mě zůstává PC hra Vampire The Masquerade: Bloodlines, která nabídla velmi propracovaný svět upířího undergroundu, se všemi jeho pravidly, s perfektním příběhem. Předchozí VtM: Redemption byl námětově blízko právě tomuhle filmu (je vidět, že obě hry se v Interview mírně inspirovaly). Interview s upírem je příběhem mladého Louise, který po osobní tragédii ztrácí touhu žít. Jedné noci naráží na Lestata a dostává osudovou nabídku - zemřít, nebo procitnout ve věčném životě upíra. Ve svých vampířích počátcích se Louis potýká zejména s nechutenstvím zabíjet lidi, díky čemuž se stále dostává do pří s Lestatem - ten ale není vyloženým zlem, pouze s lhostejností žije tak, jak žít musí. Vše vrcholí "zabitím" Claudie, která se stává Lestatovou pojistkou a Louisovým důvodem žít. Jenže ani ona, uvězněna navždy v těle malé dívky, nesdílí Lestatovu tyranii... Film se snaží vykreslit osamělost upíra na nesmrtelné pouti, včetně zklamání ze zjištění, že nalezení společníci nesdílí jeho stejně nesmrtelnou bolest takového bytí. Třikrát Louis prchá, třikrát symbolicky končí jeho minulost v plamenech. Pokaždé hoří část jeho samého. Dějově je nabíráno podobenství antické tragédie, onen divadelní nádech rozhodně není zbytečný (a o to kouzelnější je scéna, kdy Louis s Claudií sledují upíří divadelní představení). Příběh se odehrává z větší části ve viktoriánské době, což mu ohromně sluší, výtvarně je všechno v pořádku. Herecké obsazení je typově přesné; Pitt, Cruise i Banderas jsou skvělí, ale všichni zůstávají ve stínu neuvěřitelné, tehdy dvanáctileté Kirsten Dunst, která přesvědčivě zahrála dávno dospělou ženu uvězněnou v dětském těle. Nominace na oscara ji neprávem minula, možná někdo netoužil rok po úspěchu jedenáctileté Paquinové po dalším oscarovém dítěti... ()
Galerie (30)
Zajímavosti (43)
- Autorka předlohy Anne Rice byla nakonec s filmovou adaptací tak spokojená, že si koupila dvoustranu v časopisu Vanity Fair a v deníku The New York Times, aby své nadšení vyjádřila formou inzerátů. (don corleone)
- V knižní předlože upíři pláčí krvavé slzy, protože všechny jejich tělesné tekutiny byly po přeměně na upíry nahrazeny krví. Ve filmu ale vidíme plačící upíry ronit normální lidské slzy. (Morien)
- V knihe má Claudia (Kirsten Dunst) 5 rokov, vo filme má 12. (Astonko)
Reklama