poster

Mechanický pomeranč

  • anglický

    A Clockwork Orange

  • slovenský

    Mechanický pomaranč

Drama / Krimi / Sci-Fi

Velká Británie / USA, 1971, 136 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • betelgeuse
    ***

    Záhada Kubrick vyřešena! MECHANICKÝ POMERANČ mě utvrdil v tom, že Kubrick nebyl – ani nechtěl být – skutečným vypravečem; místo toho přes mrtvoly (tj. postavy) na filmech ilustroval své světonázorové a estetické teze. Svět MECHANICKÉHO POMERANČE je svět kýčovitě zcizený, ve kterém všechno (sex a násilí, zločin a trest, ženy a matky, ikony a barvy, Ježíš a Bůh) ztratilo svůj obsah a jedinou jistotou zůstal oportunismus. Jinými slovy, násilí páchá každý, kdo má převahu a příležitost, a v tomto není rozdílu mezi obětmi, pachateli a represivními orgány. Čímž se dostáváme ke Kubrickově mizantropii, poznatku, který zvláště tímto filmem získal neprůstřelnost fyzikálního zákona. Svět MECHANICKÉHO POMERANČE je konstatní represe, mizogynie a stylizace se sklony k degradující karikatuře. MECHANICKÝ POMERANČ je dále důkazem toho, že Kubrick od jisté doby točil příliš dlouhé filmy: poslední třetina ve znamení hromadné retribuce na hrdinovi je prakticky k nepřečkání. Jakmile divák (u mě, pravda, až na třetí pokus) dospěje za pulpovní nátěr „ultra-násilí“ a obrazoborectví filmu, zjistí, že Kubrick své teze a nápady v jeho rámci opakuje a variuje do zblbnutí: kobercový atak asociací sexu a násilí, křiklavých paruk a dekorů, Beethovenů, úderů do rozkroku a roztažených ženských klínů dovede diváka přesně tam, kam hrdinu… k fyzické nevolnosti. MECHANICKÝ POMERANČ konečně ukazuje, že Kubrickou jedinou nezpochybnitelnou předností byla velmi imaginativní a přitom funkční práce s hudbou (to „Zpívání v dešti“ mu ale neodpustím).(29.9.2006)

  • ClintEastwood
    *****

    Kdo z vás ještě Mechanický pomeranč neviděl, ať se připraví na cokoliv (znalost muzikálu Zpívání v dešti, budiž plusem). Kultovní sci-fi legenda, kde Kubrick míchá elektroniku s Beethovenem a zkouší, co všechno divák vydrží. V 70. letech zapovězený film, dnes právem vyzdvihovaná klasika. Zvrácenost na druhou a satira na vše konzumní, s pomrkávajícím, sebeironickým závěrem.(22.2.2010)

  • pan Hnědý
    ****

    Bití, znásilnění, sklony lidského násilí. MECHANICKÝ POMERANČ činí neopakovatelným zjevením na poli literatury 20. století je jednak slang, kterým je příběh vyprávěn a jednak použitý styl, jež svého diváka chronologicky provádí Alexovými osudy v období mezi jeho patnáctým a osmnáctým rokem, ale více než souvislému vyprávění se podobá sérii navazujících obrazů, jejichž konečný smysl více než na autoru záleží na úsudku svého diváka. Doporučuji si usednout jako první ke knize Anthonyho Burgesse, kde dochází k několika naprosto neočekávaným zvratům a přečíst ji až do konce znamená na knihu nikdy nezapomenout tak jako na film, kde nám to geniální režisér Stanley Kubrick představí v celé své genialitě. Netřeba dodávat, že MECHANICKÝ POMERANČ dnes patří do pokladnice světové kinematografie - bratři moji.(25.10.2011)

  • Shit
    *****

    Moc Kubrickových filmů jsem neviděl, ale jestli jsou všechny jeho filmy aspoň podobně dobrý, tak je Kubrick jeden z nejlepších režisérů. V roce 1971 musel tenhle film vyvolat dost negativních ohlasů, protože takový násilí jaký tady Kubrick předvádí nebylo v tehdejších filmech zvykem. Kubrick ho v tomhle filmu dotahuje k dokonalosti, žádný nahraný rány nebo tak něco, tady se to řeže doopravdy, teda aspoň to tak vypadá a zpomalený záběry mě ještě víc utvrdily v tom, že všechny rány opravdu našly svůj cíl a facky to rozhodně nebyly. Prvních 45 minut, kdy Alex a jeho partička chodí a každýho koho viděj zbijou nebo ženský znásilněj je prostě neuvěřitelně drsná, ještě to všechno umocňuje taková stará temná atmosféra prázdných ulic a skvělá hudba, pro mě asi nejlepší část filmu, už nikdy nezapomenu na pohled Malcolma McDowella když poslouchal hudbu nebo na ty jeho kecy. Druhá část už je opoznání pomalejší, ale nouze o zajímý okamžiky rozhodně není, třeba scény ve kterých je McDowell nucen sledovat válečný či násilný filmy nebo když se nechává krmit, dělají tenhle film nezapomenutelným. Ostatně výkon McDowella v celým filmu je víc než úžasnej a vpodstatě bez něj by film nebyl tím čím je. BTW Přijde mi docela směšný, že tady na csfd je mezi herci uvedenej Adolf Hitler(1.4.2006)

  • Happykubas
    *****

    Right, right, right, Stanley Kubrick!!! It was real horor-show! Jeden z těch filmů, které si rád pouštím znovu a znovu, protože teprve při dalších zhlédnutích poznávám hlubší význam scénáře a všímám si té propracovanosti a píle, kterou do snímku proslulý kinematografický king vložil. Ze všeho nejvíc se mi ale líbila ta hudba! Skvělá, rytmická hudba, která doprovází všechno to ultranásilí a "tolkšokování", ve kterém se mladý Alexandr vyžívá a později se z něho poněkud krutým způsobem léčí. Alexovo odlehčené a vtipné vyprávění tomu též dodalo ten správný říz. A ty jeho hlášky (They were getting ready to perform to in-ou in-out of a wippy young děvočka). Jo a taky profesor Deltoid neměl chybu, YES? :-D Ten mě fakt rozesmál, YES? :-D(24.7.2007)

  • - Jedno z témat filmu je rozpuštěná monarchie, přesto se vězení jmenuje ''HM prison Parkmoor''. HM je kratka pro ''Her/His Majesty'', v překladu "Její/jeho veličenstvo". (GreatestFan)

  • - Při zpíváni ''Singing in the Rain'' se Alexova (Malcolm McDowell) ústa při naklonění přes Franka (Patrick Magee) nehýbou. (GreatestFan)

  • - Keď sa budete pozorne pozerať, nájdete niekoľko indícii, že Alex (Malcolm McDowell) svoje vyliečenie celú dobu predstiera, čo by dej prekopalo kompletne naruby. (Zdroj: moviezone.cz) (classic)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace