poster

Mechanický pomeranč

  • anglický

    A Clockwork Orange

  • slovenský

    Mechanický pomaranč

Drama / Krimi / Sci-Fi

Velká Británie / USA, 1971, 137 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • betelgeuse
    ***

    Záhada Kubrick vyřešena! MECHANICKÝ POMERANČ mě utvrdil v tom, že Kubrick nebyl – ani nechtěl být – skutečným vypravečem; místo toho přes mrtvoly (tj. postavy) na filmech ilustroval své světonázorové a estetické teze. Svět MECHANICKÉHO POMERANČE je svět kýčovitě zcizený, ve kterém všechno (sex a násilí, zločin a trest, ženy a matky, ikony a barvy, Ježíš a Bůh) ztratilo svůj obsah a jedinou jistotou zůstal oportunismus. Jinými slovy, násilí páchá každý, kdo má převahu a příležitost, a v tomto není rozdílu mezi obětmi, pachateli a represivními orgány. Čímž se dostáváme ke Kubrickově mizantropii, poznatku, který zvláště tímto filmem získal neprůstřelnost fyzikálního zákona. Svět MECHANICKÉHO POMERANČE je konstatní represe, mizogynie a stylizace se sklony k degradující karikatuře. MECHANICKÝ POMERANČ je dále důkazem toho, že Kubrick od jisté doby točil příliš dlouhé filmy: poslední třetina ve znamení hromadné retribuce na hrdinovi je prakticky k nepřečkání. Jakmile divák (u mě, pravda, až na třetí pokus) dospěje za pulpovní nátěr „ultra-násilí“ a obrazoborectví filmu, zjistí, že Kubrick své teze a nápady v jeho rámci opakuje a variuje do zblbnutí: kobercový atak asociací sexu a násilí, křiklavých paruk a dekorů, Beethovenů, úderů do rozkroku a roztažených ženských klínů dovede diváka přesně tam, kam hrdinu… k fyzické nevolnosti. MECHANICKÝ POMERANČ konečně ukazuje, že Kubrickou jedinou nezpochybnitelnou předností byla velmi imaginativní a přitom funkční práce s hudbou (to „Zpívání v dešti“ mu ale neodpustím).(29.9.2006)

  • maxi6
    *****

    ........velkolepý, absurdní, fotogenický, šokující, kontroverzní, zakázaný, nadčasový, depresivní, barevný, geniální Kubrick, ne nadarmo je MP v mé první přihrádce hned na dosah ruky.........(6.7.2004)

  • Kryšpín
    *****

    I'm singing in the rain Just singing in the rain... jej promiňte zrovna jsem si užíval trocha ultranásilí. Kubrick ví, jak provokovat lidi. Tenhle film, jestli se to dá nazývat filmem je nejvíce šokující film co jsem snad kdy viděl. Není to tím co Alex, Pete, Georgy a Dim dělají, ale jak to dělají. Alexův výraz ve mě vyvolává absolutní beznaděj, strach. To celé mi proudí tělem hodinu, po hodině se to zdvojnásobí. Pocit bezvýznamnosti, toho že nikam nepatříš. Toto dílo je tak silné, že mě neustále přitahuje, šokuje a drží ve svém sevření. Malcolm McDowell se pro tuto roli narodil. Ještě jsem se nezmínil k hudbě, to je to nejlepší na celém filmu. Ukázat, jaké iluze v nás hudba vyvolává. Beethoven si zapoměl vyzvednout Oskara za hudbu.(11.12.2003)

  • Djkoma
    *****

    Tento film je vážně směsice něčeho skvělého, geniálního, ale i naprosto absurdního a abstraktního. Velmi zajímavé, ale trochu nudnější než jsem očekával. Příběh o hříchu, zapomněn, ve snahu o antinásilí, světě bez násilí a přeměně . V toho kým být mám, ale díky společnosti nejsem. Ta se to pak snaží změnit. Jsem chyba, která by se měla napravit. Příběh Alexe A jeho ultraviolence s hudbou Ludwiga van .... :) Silné kafe, ale Kubrick a nemít 5*? To nejde PS: od této doby si občas vzpomenu na písni Zpívání v dešti :)(18.6.2004)

  • Brouk
    ***

    70%. Rozpaky. To je můj pocit po shlédnutí. Z jedné strany excelující Malcom McDowell, supertéma a zajímavý způsob prezentace. Jen jak říkám, mám z toho divný pocit... ten zmiňovaný..tj.rozpačitý... Nějak jsem tomu nepřičichl a nepřišel na chuť, což neznamená, že Mechanický pomeranč je špatný film... jen je jiný...(22.10.2005)

  • - Scéna, ve které Alex (Malcolm McDowell) shodí své druhy do jezera, se natáčela u Southmere Lake v Londýně na stejném sídlišti, kde se odehrává seriál Misfits: Zmetci (od r. 2009). (M.u.t.t.t.y)

  • - Futuristický gramofon je hydraulický referenční gramofon transcriptions, který Kubrick objevil při návštěvě společnosti Borehamwood company JA Michell Engineering, která na jeho dalším filmu 2001: Vesmírná Odysea (1968) dělala na vesmírných modelech. (GreatestFan)

  • - Ve Velké Británii bylo mezi lety 1973-2000 zakázáno promítání filmu. Zákaz byl ukončen až rok po Kubrickově smrti. (GreatestFan)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace