
Mechanický pomeranč
-
A Clockwork Orange
-
Mechanický pomaranč
Drama / Krimi / Sci-Fi
Velká Británie / USA, 1971, 136 min
Režie:
Stanley KubrickPředloha:
Anthony Burgess (kniha)Scénář:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Malcolm McDowell, Patrick Magee, Warren Clarke, Adrienne Corri, Anthony Sharp, Philip Stone, Margaret Tyzack, Steven Berkoff, David Prowse, Gillian Hills, Michael Bates, Carol Drinkwater, George Coulouris, Adolf Hitler (a.z.), Madge Ryan, Barrie Cookson, Pat Roach, Carl Duering, Aubrey Morris, Alec Wallis, Miriam Karlin, Virginia Wetherell, Clive Francis, Paul Farrell, John Savident, Neil Wilson, Maurice Bush, Godfrey Quigley, Winifred SabinePlakáty
Obsah
-
Miloval násilí, sex a Beethovena. Malcolm McDowell v britském kultovním filmu.
Žije jen pro tři věci: násilí, sex a Beethovena. Alex deLarge, vůdce čtyřčlenné party výtržníků, před níž si není nikdo jistý. Chodí v buřinkách a bílých kostýmech s velkými suspenzory, navštěvují mléčný bar „Korova" a pijí tamní specialitu – drogami obohacené „moloko", které je pokaždé vybudí k pořádné dávce ultranásilí. Tu brutálně zmlátí opilého tuláka kdesi v podchodu, tu se servou s konkurenčním gangem, tu přepadnou poklidný dům spořádaných občanů... Pak se však jednoho dne ono pověstné ucho utrhne a Alex skončí ve vězení. Ve vězení, z něhož je jediná cesta: stát se pokusným králíkem, nechat si v nejnovějším experimentu „vymýt mozek" tak, aby vše, pro co dosud žil, začal nejen nenávidět, ale přímo fyzicky nesnášet...
Kriminální satira s prvky sci-fi je jedním z nejprovokativnějších filmů režiséra Kubricka. V příběhu, natočeném podle románu Anthonyho Burgesse a odehrávajícím se „v Londýně nedaleké budoucnosti", se – zejména v poruštěné angličtině – projevují vlivy dnes již odeznělé studené války a překračují mnohá tabu, která do té doby v kinematografii byla. Film vzbudil samozřejmě rozporuplné ohlasy, bylo mu dokonce vytýkáno, že díky němu vzrostla kriminalita městské mládeže. O dva roky později, kdy již Kubrick pracoval na Barrym Lyndonovi, bylo násilím vyhrožováno jemu i jeho rodině. Ze všech těchto důvodů byl film – na režisérovu vlastní žádost – v tichosti stažen z kin a až do Kubrickovy smrti nebylo ve Velké Británii povoleno jeho promítání.
Rozporuplný postoj k filmu se projevil i při mezinárodních hodnoceních. Kromě Ceny Kruhu newyorských kritiků za nejlepší film a režii nezískal totiž Mechanický pomeranč nic z řady cen, na něž byl nominován. (Konkrétně na 4 Oscary, 7 cen BAFTA, 3 Zlaté glóby...). Při udílení Oscarů v r. 1972 Kubricka „porazil" William Friedkin se svou Francouzskou spojkou, nicméně při slavnostním ceremoniálu on sám vyslovil to, co si zřejmě myslelo i mnoho dalších: že nejlepším filmovým tvůrcem roku je právě Stanley Kubrick...
Film stojí a padá s výkonem Malcolma McDowella, bez něhož – jak se režisér vyjádřil – by nemohl vzniknout. V hercově filmografii je to nepochybně nejvýraznější a nejlepší role, jakou kdy odvedl, nicméně ani on se žádného oficiálního ohodnocení nedočkal.(Česká televize) -
Dupající, úderný, plíživý, zpívající, stepující a násilnický chuligán Alex z Derby (Malcolm McDowell) si života užívá po svém, ale vždy na účet druhých. Jeho přeměna z amorálního pankáče v řádného občana s vymytým mozkem a zpět představuje dynamickou osu Kubrickovy šokující vize budoucnosti natočené podle románu Anthonyho Burgesse. Pomocí nezapomenutelných záběrů, překvapivých hudebních kontrapunktů a fascinující směsice jazyka, kterou mluví Alex a jeho přátelé, Kubrick formuje ohromující příběh o morálce.
Po svém prvním uvedení, které vyvolalo masivní kontroverzní ohlas, film získal ocenění newyorských filmových kritiků za nejlepší snímek a za režii a byl nominován na čtyři ceny Akademie, včetně kategorie Nejlepší film. Toto umělecké dílo je tak silné, že nás neustále přitahuje, šokuje a drží ve svém sevření.(Filmový přehled) - Alex deLarge je vodcom brutálnej bandy pubertálnych výtržníkov, ktorí chodia poza školu, po nociach popíjajú chemicky obohatené mlieko v bare Korova a agresivitu si vybíjajú bitkami, znásilňovaním a prepadávaním slušných občanov. Len jediné Alex miluje viac ako sex a rabovanie: hudbu Ludwiga van Beethovena. Tá ho dokáže nabudiť k poriadnym dávkam ultranásilia. Všetko sa však náhle zmení, keď Alex padne do rúk zákona a skončí vo väzení. Jeho jedinou šancou ako sa čo najskôr dostať na slobodu je podstúpiť radikálnu odvykaciu kúru, ktorá mu má pomocou najnovších experimentálnych metód raz a navždy znechutiť násilie. Procedúra vymývania mozgu je natoľko úspešná, že Alex sa stane fyzicky alergický nielen na násilie, ale aj na milovanú Beethovenovu hudbu. Po prepustení na slobodu mu nezostáva nič iné ako žiť životom slušného človeka. Ale ako sa má brániť proti násiliu, ktoré číha v mestskej džungli? Režisér Stanley Kubrick nakrútil podľa rovnomennej predlohy Anthonyho Burgessa temnú víziu ne ďalekej budúcnosti. Zaznieva z nej satira na studenú vojnu, establishment i malomeštiactvo, ktoré spoločne vytvárajú živnú pôdu nielen pre brutálnych násilníkov, ale aj inštitucionalizované násilie štátneho aparátu. V mene ochrany poriadku sú ľudia v tomto svete premieňaní na mechanické pomaranče, zbavené slobodnej vôle a konania.(oficiální text distributora)
- Alex je na prvý pohľad normálny mladý človek. Je inteligentný, miluje Beethovena a má spôsoby. Večer, kedy so svojou partou začínaju v mliečnom bare Kolova, sa ale mení na punkera, ktorý v noci žije len jediným - ultraviolence (ultranásilie). Ovplyvnení prísadami, ktorými Kolova ochucuje svoje mliečne nápoje, vydávajú sa Alex, Pete, Georgy a Dim do ulíc, ubližovať nevinným ľuďom a znásilňovať ženy. Pri jednej akcii to ale preženú. Alex pri útoku na istú ženu, ktorá sa vytrvalo bráni, poprvýkrát - zabije. Zvyšok party, ktorý tentokrát s nehodou nemá nič spoločné, považuje túto situáciu veľmi vhodnú na to, aby Alexa konečne "zosadili z trónu", keďže im jeho dominantnosť už dlhší čas prekáža. A tak v momente, keď Alex vybehne z miesta činu so slovami "Padáme, ide sem polícia", rozbijú mu fľašu mlieka o tvár a s úprimnou radosťou a smiechom utečú. Alex má smolu - keďže pre sklo v očiach nič nevidí, nemá na výber a musí sa nechať zatknúť. Polícia je úlovkom nadšená, keďže už dlhší čas hľadali niečo, čo by proti Alexovi mohli použiť, a teraz to konečne majú - vraždu. Z tejto kaše sa Alex ale nevykrúti. Rozsudok znie: 14 rokov. A tak sa musí zmieriť so svojim osudom a ísť si odsedieť svoj trest. Po necelých dvoch rokoch vo väznici, kde si ho zatiaľ stihol obľúbiť miestny kňaz (!), sa ale dozvedá o novej metóde, ktorá urobí aj z toho najnebezpečnejšieho a najkrutejšieho zločinca slušného a zásadového človeka, a to tak, že v ňom vyvolá odpor k fyzickému násiliu. Celá procedúra údajne trvá len dva týždne, a tak Alex neváha, a prihlási sa. To ale ešte nevie, do čoho ide. Bude to niečo nepríjemné? Pomôže to vôbec? A hlavne - budú ho ostatní ľudia schopní opäť prijať medzi seba po všetkej tej bolesti a utrpení, ktoré im spôsobil?(oli.G)
Video © Warner Bros.
-
Photo © Warner Bros.
-
- Jedno z témat filmu je rozpuštěná monarchie, přesto se vězení jmenuje ''HM prison Parkmoor''. HM je kratka pro ''Her/His Majesty'', v překladu "Její/jeho veličenstvo". (GreatestFan)
-
- Když Malcolm McDowell připomenul Stanleymu Kubrickovi, že nedostal zaplaceno za čtrnáct dnů natáčení postsynchronů, oznámil mu Kubrick, že dostane zaplaceno pouze za jeden týden, protože spolu polovinu času strávili hraním ping pongu. (L_O_U_S)
-
- Futuristický gramofon je hydraulický referenční gramofon transcriptions, který Kubrick objevil při návštěvě společnosti Borehamwood company JA Michell Engineering, která na jeho dalším filmu 2001: Vesmírná Odysea (1968) dělala na vesmírných modelech. (GreatestFan)
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
![]() |
11.01.2007 Warner Bros. CZ |
---|---|
![]() |
13.09.2007 ASFK |
![]() |
02.02.1972 Warner Bros. US |
![]() |
08.10.2001 Warner Bros. CZ |
![]() |
22.02.2012 Magic Box |
![]() |
31.03.2012 Magic Box |
Související
- Vinyl (1965)
Dan9K
Mechanický pomeranč má z mého pohledu jedinou vadu. Trvalo několik měsíců, než jsem se ho odhodlal prvně zhlédnout. A říkám si, ještěže jsem tak učinil. Ze snímku by měl starý Beethoven nepochybně radost. Zcela jistě nečekal k čemu všemu se jeho devátá dá ještě použít. Slyšel jsem, že Kubrick nepovažoval Pomeranč za příliš zdařilý. Osobně to nechápu. Druhá polovina filmu sice nemá takové tempo jako ta první, ale za to je velice důležitá pro morální ponaučení :-). Pokaždé když venku zaprší, vyběhnu s přáteli, zazpíváme si Singin in the Rain a hrajeme si podobně jako hlavní hrdina. Štěstí je, že na to policie doposavaď nepřišla.(20.6.2005)
Gilmour93
„It had been a wonderful evening and what I needed now, to give it the perfect ending, was a little of the Ludwig Van..“ Pro někoho velký žvejk, co gulliver nebere, pro jiné chorošná Kubrickova gejmka, jenž si dělá šáry z diváka a pro další zas gud film, co má járble. Jako u většiny Stanleyho děl není nutné býti brejny a ponímat, stačí se jen lukovat.. Mládí je ta odporná věc mezi dětstvím a dospělostí a trocha toho ultranásilí po mléčném koktejlu ho může udělat snesitelnějším. Ale vy, ach, bratři moji, vzpomeňte si někdy na malýho Alexe, jakej byl. Amen. A všechen ten físíz.(30.6.2010)
viperblade
Lidská práva, morálka, svědomí, zločin a trest - tahle témata můžete najít v Mechanickém pomeranči. Ve filmu, o kterém jsem hodně slyšel a od kterého jsem hodně čekal. A musím říct, že se opět potvrzuje jedna známa pravda - mezi genialitou a šílenstvím je hranice tenčí, než papír. Tento film je toho příkladem. A to stejné můžu říct i o výkonu Malcolma. Opravdu působivý film, o kterém budu přemýšlet ještě hodně dlouho.(2.2.2010)
Lima
Hodně ulítlá záležitost, která nepřipraveného diváka může ze začátku šokovat, případně odradit od dalšího sledování. Ale sotva se děj přesune do nápravního zařízení, začne to být velice zajímavé. Zdánlivě bezúčelné násilí na začátku přechází v příběh, který nutí diváka přemýšlet. Jo, jo. Kubrick prostě věděl, jak na to.(4.1.2003)
xxmartinxx
Kdysi šlo o mého prvního Kubricka. To byla mela! Dnes považuji Pomeranč za ten explicitnější, tedy více "okamžitý" kubrickovský zážitek - osobně upřednostňuju ty táhlejší, labužničtější a méně "in your face" kusy. Ale to nic nemění na ďábelské síle této adaptace. Mimochodem jsem rozhodně vděčný za vypuštění poslední kapitoly - takhle je to víc zdrcující.(4.9.2008)