Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

Připravte se na čistou pravdu o britské smetánce. Tato minisérie sleduje Patricka Melroseho od jeho privilegovaného, ale hluboce traumatického dětství, přes těžkou závislost na návykových látkách v mládí, až po konečné zotavení. Minisérie Patrick Melrose, natočená na motivy uznávané románové řady spisovatele Edwarda St. Aubyna, se škodolibě naváží do britské smetánky, zatímco zachycuje děsivou životní pouť titulního hrdiny z jeho hluboce traumatického dětství přes závislost na návykových látkách v dospělosti až po konečné zotavení a spásu. Benedict Cumberbatch (Sherlock) hraje Patricka Melroseho, aristokratického a nehorázně zábavného playboye snažícího se ze všech sil překonat újmu, kterou mu způsobili jeho násilnický otec i matka, jež otcově chování mlčky přihlížela. Děj ryzí televizní ságy, která je vtipná i napínavá zároveň, se dramaticky překlenuje z jižní Francie šedesátých let minulého století přes zhýralé osmdesátky v New Yorku až po počátek třetího tisíciletí v decentní Británii. Každému z pěti románů je v seriálu věnována jedna hodina, přičemž každá z epizod vypráví o několika složitých a náročných dnech v Patrickově životě. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (124)

Necrotongue 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Velmi příjemně mě tvůrci tohoto seriálu překvapili. První epizoda mě sice lehce zmátla, protože jsem se nečekaně často smál, což jsem u dramatu nečekal, další díly mě velmi rychle vrátily do obrazu. Patrick Melrose je výborné drama s dusivou atmosférou, snobským chováním a výbornými hereckými výkony (Benedict Cumberbatch, Hugo Weaving, J. J. Leigh, Holliday Grainger), které jsem si fakt užil. Uvítal bych víc takových projektů. ()

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Of course it was wrong to want change people, but what else could you possibly want do do with them?" Pět epizod ze života narcistního schizoidního alkoholika se sebevražednými sklony. První díl, nejvíce ukotvený v Melrosově roztěkané mysli, připomíná nepolevujícím tempem, množstvím jump cutů, neutichajícím vnitřním dialogem, střídáním pomalých nájezdů kamery a symetrických kompozic s těkavým ručním snímáním hodinový panický záchvat - „koncentrace jako plamenomet“, křeče, třas, myšlenky na sebevraždu. Melrose nechce vystřízlivět a zklidnit se, protože ví, že by se propadl do svého pošramoceného nitra a semlely by jej traumatizující vzpomínky na dětství, které bolí víc než spálená kůže nebo vpichy injekční stříkačky a které přibližuje navenek prosluněný, v jádru skoro hororový druhý díl (s otcem coby obávaným monstrem), přepisující vyznění toho prvního (poprvé jsme se mu škodolibě smáli, podruhé jej litujeme). ___ Patrick je příliš upřímný sám k sobě, aby část svého já dokázal zcela popřít a předstírat, že se mu nic nestalo (tak jako zbytek vyšší společnosti, do které alespoň dle svého původu patří). Drogy a alkohol mu pomáhají odvést pozornost od hlasů a myšlenek v jeho hlavě. ___ Melrosovo odhodlání převzít nad vlastním životem kontrolu, započaté na konci úvodního dílu prvním projevem roky potlačovaných emocí, pokračuje ve třetí epizodě, která je zprvu stejně apatická, pomalá a bez nálady jako člověk zbavujících se svých závislostí. Když je Patrick sám, je nápor vzpomínek nejsilnější. Vyrazit do společnosti pro něj na druhou stranu znamená vidět se s lidmi, kteří jsou stejně nesnesitelní jako jeho otec. Večírek, kam byl pozván, především ukazuje, jak se v aristokratických rodinách opakují tytéž narušené vzorce výchovy, tytéž ponižující rituály nadřazující etiketu lidskosti, tedy něco, čeho se Melrose sám bude snažit mermomocí vyvarovat. Díl vrcholí jednou z nejlépe napsaných, zahraných a rytmizovaných dialogových scén, jaká se kdy na televizních obrazovkách objevila. Melrose se svému příteli svěřuje s nejtemnějším tajemstvím a vyjadřuje touhu stát se nyní, když již víceméně vystřízlivěl, součástí skutečného světa a být něčím přínosný. Obává se ovšem, že pokud odstraní hořkost, zášť, sarkasmus, snobismus a sebenenávist, možná už nic nezbude. Přítel mu navrhuje, aby svůj život zkusil naplnit něčím hodnotnějším, třeba láskou a rodičovstvím. ___ Čtvrtá epizoda, opět se držící převážně Melrosova hlediska, ovšem ukazuje, že ani v případě, že se obklopíte hodnotnými lidmi, nemusíte začít věřit, že sami máte nějakou hodnotu. Melrose se tolik snaží uchránit své potomky před rodinným prokletím, až znovu padá do deprese a závislosti. Jeho syn sice není zneužíván, ale přesto se ocitá v podobně nejisté a stresující pozici jako ve stejném věku Patrick. Poslední epizoda ukazuje další cyklus vysilujícího boje se sebou samým a zároveň jeden životní cyklus uzavírá, když Melrose nechává po otci pohřbít také matku. Jeho sílící a zase ochabující víru, že už se dokáže udržet na vlastních nohou, vyjadřuje střídání dvou příběhových rovin, dvou pohybů (propad do nitra a pohyb vpřed). Pokud bude chtít uspět, bude se muset zbavit závislosti nejen na drogách a alkoholu, ale také na otci, matce a všem ostatním, co jej determinovalo, stát se nezávislým na představě o tom, jaký život by měl vést a kým by měl být. Díky přesnosti, nadhledu a vnímavosti, s jakou série jeho boj plný vzestupů, pádů a opakování vykresluje, má zhlédnutí všech pěti dílů podobné účinky jako psychoterapie. Velmi zábavné, velmi temné, velmi silné, prozatímní vrchol letošní hrané televizní tvorby (a pravděpodobně i Cumberbatchovy kariéry). () (méně) (více)

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

S každým dalším dílem je čím dál citelnější, jak Patrick Melrose čeká na klišé, které ho vysvobodí, ale to buď nepřijde vůbec, nebo je bleskově odraženo jeho cynismem, aby se již nemohlo nikdy vrátit. Celá série je v zásadě uhýbáním v poslední chvíli před jakýmkoli klišé, jež se k tématu nabízí a stává se tak stále více frustrující. Postupně je stále více zřejmé, že život Patricka se nepřehoupne jinam jednoduchým zvratem a uvědoměním, ale bude k tomu třeba dlouhá, trudná cesta za pokorou a sebereflexí, aniž by v nich ztratil sám sebe - arogantního hejska z buržoazních kruhů, jež má na všechno odpověď a svět se točí kolem něj. "Of course, the other danger is that without bitterness, spite, sarcasm, snobbery, and self-loathing, there might be nothing left." Společně s hodně nemilosrdným a trefným komentářem o rozkladu buržoazie se jedná o jedno z nejlépe artikulovaných děl věnujících se individuální vyčleněnosti a zoufalé snaze o nalezení náhražek za všeho, co chybí, které téměř nenabízí vykoupení v uvědomění si vlastní sobeckosti. To všechno by samosebou nefungovalo bez opravdu prvotřídní předlohy (bude česky vydávat Argo), z které každá kniha je převedena do jednoho dílu seriálu. To, že na scénáři tahle komprese není vůbec vidět je opravdu úctyhodnou vizitkou scénáristy Davida Nichollse. V neposlední řadě (bych chtěl pozdravit diváky v poslední řadě!! cháachacácháachacha!!!!) je třeba zmínit, že nic z toho by nefungovalo tak prvotřídně, kdyby představitelé kompletní Merlosovic pohnuté famílie nenasázeli životní herecké výkony. Respektive, že jsou Cumberbatch s Weavingem někde jinde je známé již dlouho, ale druhá míza Jennifer Jason Leigh v poslední době (Good Times, Hateful Eight) je vskutku velkolepá. ()

angel74 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Celou minisérií prostupuje neúprosná myšlenka, jak děsivý dopad může mít na život člověka zpackané dětství, když rodiče nejsou schopni dát svému potomkovi tolik potřebnou lásku. Benedict Cumberbatch na mě zatím ve filmovém světě nějak extra nezapůsobil, ale po tom, co si s gustem střihl roli Patricka Melrose, se musím přiznat, že jsem mu konečně přišla na chuť. Po pravdě si teď nedovedu představit, kdo by takto psychicky traumatizovaného jedince dokázal zahrát líp. Dále bych chtěla vypíchnout výbornou práci s kamerou, parádní soundtrack podtrhující atmosféru a úžasné masky pro stárnoucí herce, které ještě přidávají na ponuré náladě příběhu, už tak dost trudomyslného. To vše je navíc umně okořeněné zžíravým sarkasmem. Nejraději bych si dala alespoň dvojnásobnou porci téhle veskrze depresivní seriálové laskominy. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Tohle je hrozně silná věc. Na první pohled upoutá fantastická kamera, v níž se různé druhy snímání mění podle duševních stavů hlavního protagonisty, ale neméně skvělej je i perfektní soundtrack. Rozhodně bych vypíchnul maskéry, kteří dokázali uvěřitelně postaršit jak Cumberbatche, tak i Jennifer Leigh a fantasticky nesnesitelného Pipa Torrense. Především je to ale herecké odstínění různých poloh hrdiny v podání Benedicta Cumberbatche, co tomu dodává potřebnej drive. Ať už je Patrick Melrose sžíravě sarkastickej, v rauši, roztřesenej na odvykačce nebo o samotě zhroucenej, budete mu to zobat z ruky. Tady opravdu dokazuje, jak silnej hereckej rejstřík má. Tahle minisérie rozhodně není pro slabý povahy - budete střídavě naštvaní, zhrození a stočení v křečích smíchu. Je to emoční horská dráha, kterou stojí za to absolvovat. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (4)

  • V roce 2014 Benedict Cumberbatch řekl v jednom rozhovoru, že by si rád zahrál literární postavu Patricka Melrose. Za pár let se mu to podařilo. (tedvidek94)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama