Režie:
Alan J. PakulaKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Warren Beatty, Paula Prentiss, Hume Cronyn, William Daniels, Walter McGinn, Kenneth Mars, Jim Davis, Earl Hindman, Richard Bull, Patsy Garrett, Anthony Zerbe (více)Obsahy(1)
Film odráža psychózu násilia a teroru, ktorá ovláda americkú spoločnosť od čias atentátu na prezidenta Kennedyho. Vo fiktívnom, ale nie nepravdepodobnom príbehu sa novinár Joe Frady stane svedkom zavraždenia jedného senátora. Keď sa ostatní svedkovia atentátu stávajú obeťami podozrivých náhod, Frady si uvedomí, že aj on je v nebezpečenstve. Rozhodne sa konať na vlastnú päsť, lebo oprávnene nedôveruje policajnému aparátu. (Film a divadlo)
(více)Recenze (80)
Politický triler so zaujímavou zápletkou, ktorá však v polke trochu stráca dych, ale (aj keď predvídateľný) koniec to znova posúva na vyššiu koľaj. S detailami sa snímok nepiplá, čo je trochu na škodu. Zaujímavé, že mi sedeli všetky vedľajšie role, len nie tá hlavná :) a kinovsuvka vo filme mohla byť o dosť kratšia. Naopak, hudba je kvalitka. Hodnotenie: 70% ()
Téma atentátov na politikov a následného a dôsledného odstránenia svedkov sa v amerických (ale nielen) reáliách i filmoch objavuje pomerne často. Objavný na Pakulovej verzii, až príliš inšpirovanej vraždou J.F.K., bol iba ten dotazníkový screening a to je dosť málo na to, aby ma film zaujal. Pomaly plynúci film som teda sledoval ako nezaujatý divák a viac ako tri hviezdičky mu nemôžem dať, pretože by som klamal sám seba. A to ja nerád.. ()
Film, vedle kterého i Čínská čtvrť najednou působí jako relativně optimisticky vyznívající náhled na americkou společnost. Škoda, že další bezvýchodný scénář, na kterém se podílel Robert Towne, trochu zapadl vedle o pouhý týden později uvedeného Polanskiho majstrštyku. Pohled společnosti Parallax je dokonalým zástupcem paranoidního thrilleru, melting potem deziluzivní nálady americké společnosti přelomu 60. a 70. let, který onu dobovou paranoiu a nedůvěru ke společenským autoritám otiskuje i do stylového uchopení. Pomalý, nesdílný a spíše vyhnívající než gradující. Ale se zatraceně dlouhým chuťovým ocasem po zhlédnutí. 90 % ()
Po obsahové stránce jde za mě spíše o průměrný (a občas i zmatený) konspirační thriller 70. let, u něhož jsem ze začátku dlouho ani nepřepokládal, že ho ohodnotím tak vysoce. Střihy ve vyprávění mi občas připadaly podivné a nedomyšlené, např. po dlouhé honičce, kde hlavní hrdina projede s autem přes skleněnou zeď, utíká a zašpiní se, ho najednou vidíme ve svém bytě čistého, odpočatého a odhodlaného do další akce. Ale ta kamera, ta si tentokrát vážně zaslouží hvězdičku navíc. Spousta velkých celků zabíraných povětšinou statistickým způsobem, k tomu s přímo geometricky promyšleným aranžmá snímaného prostředí, přináší fascinující vizuální podívanou a zároveň pomáhá vytvářet jedinečnou pohltivou atmosféru. Už kvůli té atmosféře a poslední 20-timinutovce ve velkém amfiteátru se budu chtít podívat na film znovu, byť zdaleka netvoří jedinou filmařskou atrakci v tomto pomalém politickém thrilleru. Krátký experimentální snímek složený z jednoduchých titulků a fotografií, který je promítán hlavní postavě při vstupu do společnosti Parallax, se režiséru Pakulovi rovněž povedl, a to i pokud jde o působivost z něj pramenící myšlenky. [70%] ()
Už sa mi to viackrát potvrdilo, Pakula nevie vytvoriť hustú (majstrovskú) atmosféru, i keď si to témy, ktoré prezentuje, veľmi vyžadujú. Nevie pozliepať scénky v konzistentnejší celok a nevie správne navodiť svet tajomstiev a poriadneho napätia. Lebo pozorný divák si uvedomuje existenciu mafiánskych skupín a korporácií a čaká, že ho tvorca do tejto hry vsunie a nedá mu dýchať. To, čo Pakulovi nemožno uprieť je šikovne pozičné narábanie s kamerou, práca s výberom lokalít a že vie divákovi preniesť určitý druh zneistenia. ()
Galerie (47)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (8)
- Hudbu pre film zložil Michael Small, ktorého motívy boli neskôr použité v ďalšom kontroverznom snímku Maratónec (1976). Zrejme boli natoľko podmanivé, že sa nimi hojne inšpiroval aj David Shire v nasledujúcom Pakulovom filme Všetci prezidentovi muži (1976). Viedlo to dokonca tak ďaleko, že bol Shire obvinený z plagiátorstva. (classic)
- Snímok sa tri roky po premiére objavil v pôvodnom znení i v československých kinách. Televízia s jeho uvedením čakala ďalších dlhých desať rokov. (classic)
- Samotná predloha je dielom Lorena Singera - napísal ju v roku 1970, ale Pakula sa ju rozhodol pozmeniť- Pretože však chcel mať vo filme Beattyho, musel sa uchýliť k neobyčajnému kroku - začal nakrúcať, než aby mal kompletne hotový scenár, na ktorom pracoval Robert Towne. (classic)
Reklama