Režie:
Sam PeckinpahScénář:
Walter HillKamera:
Lucien BallardHudba:
Quincy JonesHrají:
Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers, Al Lettieri, Slim Pickens, Richard Bright, Jack Dodson, Dub Taylor, Bo Hopkins, Roy Jenson (více)Obsahy(1)
Steve McQueen vede soukromou válku proti zkorumpovaným policistům... Doc McCoy prožívá v nudě a ve vzpomínkách na svou krásnou ženu Carol čtyři roky v texaské věznici za ozbrojené přepadení. Při návštěvě požádá manželku, aby šla za byznysmenem Benyonem a řekla mu, že dostane-li ho ven, je ochoten pro něj pracovat. McCoyovi je trest zkrácen. Po propuštění ale musí službu vlivnému a bezcharakternímu byznysmenovi oplatit. Protože se skrýt finanční machinace svého bratra, přikáže McCoyovi, aby vykradl jeho banku. Při akci McCoyovi pomáhá nejen jeho manželka, ale i dva Benyonovi muži banku. Ukáže se však, že je Benyon podvedl, a proto nenachází jiné řešení, než prchat s manželkou a s penězi před gangstery... Kriminální thriller se Stevem McQueenem a Ali MacGrawovou (známou především z Love Story z roku 1970, kde si zahrála po boku Ryana O´Neala) v hlavních rolích patří k nejlepším filmům klasika akčních žánrů Sama Peckinpaha a na přesvědčivosti mu neubral ani čas. Vedle brilantní režie na tom mají lví podíl herecké výkony obou protagonistů. Ali MacGrawová se nedlouho po natáčení tohoto filmu za McQueena provdala. (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
The Getaway je dalším z filmů, k nimž mě přivedl vydařený seriál The Offer. A v tomto případě jsem rozhodně nelitoval, protože šlo o kvalitní thriller, v němž mě jen velmi málo rušilo provedení všech akcí se zbraněmi, které dnes nezapře svůj věk, větší diskomfort mi ale chvílemi způsobovala haprující logika. Já jsem se sice nikdy nedostavil k bankovní přepážce se zbraní a s požadavky, které by se neslučovaly se zákonem, ale kdybych v sobě odhalil takové choutky, první akcí by bylo zpacifikování ostrahy. Zdejší tým to viděl stejně, jenže pak přišla ta nepochopitelná záležitost s volně dostupným revolverem. Já sice chápu, že to panu Peckinpahovi mnohé usnadnilo, mě tím ale nepotěšil. Jak jsem už ale napsal výše, kromě podobných děr v logice jsem si snímek opravdu užil a vedle charismatického Doca McCoye a krásné Carol McCoy mě zaujal hlavně životem těžce zkoušený veterinář Harold. / Poučení: Není horšího místa pro přestřelku s policií než Texas. ()
Útěk mě sice neoslovil, coby autorsky působivé dílo svého tůvrce, z něhož by jeho osobitý styl a ego tryskalo z každého záběru, jako je tomu u jiných jeho filmů. To mi ale vůbec nezabránilo užít si tento snímek coby, byť obyčejnou, ale prostě tak nějak po všech stránkách dobrou a nenáročnou akční kriminálku ze staré školy. Steve McQueen je prostě machr a díky jeho charismatickému vystupování zde, je patrné, že se stal legendou oprávněně. Dobře herecky a uvěřitelně funguje i chemie mezi jím a jeho hereckou parnterkou a skvělé jsou i scény s počínáním hlavního záporáka. Něco takového si představuju pod pojmem „kultovní klasika“. ()
Přestože je z filmu velmi cítit scénárista Walter Hill, objevují se tu typická Peckinpahova témata (zvláštní vztah dětí ke smrti...) a velice zvláštní je, jak je film rozdělen na dvě části: první, velmi krátkou, ve které McCoy/McQueen není "ve své kůži", v níž se prolínají nekorespondující časové roviny, zvuk a obraz se navzájem komentují, co vypadá jako flashback se vzápětí ukazuje jako flashforward apod. Vzápětí je hrdina na svobodě, vše usedá do zaběhnutých žánrových kolejí a šlape jako hodinky. Ale je tomu skutečně tak? ()
10/10 Sam s Docem a Ali ve forme - hodne se strili, biji se baby, zpomalene zabery zkultovnely. Zapornaci nejsou bezzubi, i kdyz v nekterych momentech pusobi az moc hloupe. Je zvlastni, ze vsichni psanci utikali z US do Mexika a ted se zase naopak vraceji do US. Mistni sucha DB zapomnela na dve dulezita jmena ve filmu: Al Lettieri, Slim Pickens ()
The Getaway jsem si dnes od roku 1990, kdy jsem tenhle film viděl poprvé (a nahrál si ho na video), dal už asi tak po patnácté. Tentokrát ze stařičkého DVD, pořízeného ještě společně s Bonnie a Clyde někdy na začátku století. Videokazeta zmizela po posledním velkém úklidu nejspíš někde v kontejneru, DVD stále opatruji. A po patnácté jsem se přesvědčil jak nedostižná je to klasika. Teprve dnes jsem však zjistil, že scénář k ní napsal starý dobrý Walter Hill. Takže ta rovnice ve skutečnosti není "Peckinpah + McQueen = dokonalost", jak zde uvádí erl, ale "Peckinpah + Hill + McQueen = dokonalost". Nejdrsnější director své doby to režíroval, druhý nejdrsnější rejža napsal scénář a nejdrsnější herec si zahrál hlavní mužskou roli. Kdybychom nechali tu rovnici takhle, vyšel by nám z toho nejdrsnější film všech dob. Jenže to by tam nesměla být Ali MacGraw, která ty drsné chlapské hrany neustále obrušuje svým ženstvím. Za to jí taky Steve v jedné scéně zfackuje tak, že by z toho uctívačky hnutí metoo nejspíš vyletěly z kůže. A dobře by jim bývalo bylo tak. Takže správně to nakonec bude "Peckinpah + Hill + McQueen + MacGraw = dokonalost". Za mě asi nejlepší a nejvyrovnanější Peckinpahův film, k němuž jsem už po tolika zhlédnutích prostě něco napsat musel. Tímto zdravím erla a děkuji mu za inspiraci. PS: Chtěl jsem tu ještě vypsat své oblíbené scény, ale ono je jich tolik, že by to vystačilo na celý další komentář. Spokojím se tedy alespoň s konstatováním, že Ali to sluší a Stevovi zase sluší Ali. Skoro jako ta brokovnice. A na závěr jeden oblíbený citát: "Kde je Frank?" "Nedal to. A ty taky ne." Prásk, prásk, prásk. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (25)
- Původně měl snímek natočit Peter Bogdanovich a obsazena měla být jeho přítelkyně Cybill Shepherdová. Od projektu odstoupil, když mu ji producenti nahradili Ali MacGraw. Ta měla být pro změnu po příchodu Peckinpaha nahrazena Stellou Stevensovou. Nakonec se tak nestalo. (DaViD´82)
- Sam Peckinpah pôvodne chcel, aby si postavu Rudyho Butlera zahral Jack Palance, no plat, ktorý žiadal, bol príliš vysoký. (Arsenal83)
- Film byl nezvykle takřka celý natočen chronologicky. (DaViD´82)
Reklama