poster

Útěk

  • USA

    The Getaway

  • Slovensko

    Útek

Akční / Krimi / Thriller

USA, 1972, 123 min

Režie:

Sam Peckinpah

Předloha:

Jim Thompson (kniha)

Scénář:

Walter Hill

Kamera:

Lucien Ballard

Hudba:

Quincy Jones

Producenti:

David Foster

Střih:

Robert L. Wolfe
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slasher
    ***

    K vlastnímu překvapení jsem nebyl z kombinace McQueen-Peckinpah nijak unešen. Ne že by tu bylo málo krvavý akce, zábavných charakterů, charisma hlavní dvojice, Texas taky funguje a nekorektní je to dneska zvlášť sympaticky, ale nějak ten útěk časem nabral na nudě, respektive ublížený ksichty a vůbec mrmlání zločinců v partnerský krizi. Někdo ten film popsal jako "aimless", což byl i můj dojem. Bavila ale gaunerská romance s Lettierim a ženou veterináře, super i závěr s dědulou. BONNIE & CLYDE vítězí.(30.4.2017)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    "Já vím, že jsi hodnej chlapeček a vrátíš se k mamince. Protože když to neuděláš, zlomím ti ručičku." Nemám příliš v oblibě gangstery, kteří vyhrožují chlapečkům se stříkacími pistolkami, fackují ženy a neumí pořádně střílet z pistole, ale tady jsem prostě Doktorovi McCoyovi fandit musel. Asi proto, že on s manželkou jsou jediní dva sympaťáci v tomto syrovém thrilleru, který mě dost bavil. Jejich Útěk jsem si prostě užil, poučil jsem se o fintě se schránkou na nádraží, zanadával jsem si na fiflenu toužící po dobrodružství a hlavně jsem se naučil nakupovat brokovnici před očekávanou policejní kontrolou. A taky jsem zažil patrně nejlepší přestřelku v hotelu. Té může konkurovat snad jen ta z Nabité zbraně 1.(22.2.2018)

  • choze
    ***

    Navzdory tomu, že jsou mi Peckinpahovy trademarky nadmíru sympatické, jeho filmy mě nebaví. ÚTĚK začíná "geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody", u kterého jsem se osobně nemohl dočkat, až konečně skončí. Po tomhle zatraceně zdlouhavém začátku akčního filmu se sice rozjede svižná kriminálka o páru, který musí uniknout hned třema pronásledujícím stranám (policii, mafiánům a bývalému parťákovi) a do toho řeší vlastní krizi, se slušnou peckinpahovskou závěrečnou přestřelkou, ale žádný zázrak. McQueen je tu za nepříliš sympatického profíka-studeného čumáka, naštěstí mu sekundují půvabná MacGraw a skvělý Ali Lettieri jako animální podrazácký gauner Rudy.(12.8.2013)

  • lupuscanis
    ****

    SAM PECKINPAH, THE GETAWAY (1972) ________ Sam, filmový vagabund, nefalšovaný potomek indiánských předků, milovník chilli, zaprášených cest, proudem tekoucí krve a propagátor kulometu v rukou mexických desperádů, měl k ženám vždy poněkud rozporuplný vztah. Avšak zvěstem o tom, že je nenáviděl, že s nimi zacházel 'jako s dobytkem', těm se mi věřit nechce. Chtělo by to méně předsudků, prah bolestivosti vůči na ladnou líc otisklé mužské dlani, pochopitelně, raději posuňte kamsi mimo běžný 'normál'. ____ Peckinpahovy ženy jsou vášnivé, žádoucí i vyžadující, zrádkyně nebo věrné feny, ale snad pokaždé silné, až pevné, připravenější přijímat, co život dává a bere, a zejména to druhé. V sedmdesátkové peckinpahovské klasice The Getaway se v prvním plánu objevuje jedna úlisná děvka, co jakmile zjistí, že do té doby užitečný manžílek to má spočtené, zareaguje na nabitý kolt padoucha bezostyšným 'zvlhnutím' ; nelze ji tak ani politovat ve chvíli, kdy ji tvrďák McQueen prostě a jednoduše pošle pěstí k zemi uprostřed přestřelky, aby nepřekážela. Je tu však ještě druhá, úplně jiná 'samice', Ali McGraw, shodou okolností v době natáčení budoucí Stevova žena. Peckinpah, aby se nám to nepletlo, nechá McQueena pro jistotu facku vrazit i jí, jenže co je po takové facce, která má svůj popud ve Stevově slabosti? Ali vnitřní silou převyšuje geroje i s jeho naštvanou brokovnicí, zatímco on se ztrácí ve svých pocitech z toho, že plán na jeho propuštění z vězení se neobešel bez jisté podoby 'nevěry' jeho milované. V tom, jak jde v této situaci Ali nekompromisně za svým, což zrovna tady znamená za láskou, jí ani Steve nemůže konkurovat...(28.7.2010)

  • Falko
    ****

    Na rok 1972 perfektny akcny film, ale remake UTEK DO MEXIKA (1994) od Rogera Donaldsona s Alecom Baldwinom a Kim Basinger su takmer na vlas podobne, takze som zial nemal z toho taky zazitok, ako by som si zelal. V kazdom pripade je jasne - vidiet takyto film v 80-tych rokoch v kine alebo v telke, zasluzi si u mna jednoznacnych 5 hviezdiciek, pretoze toto su filmy, ktore ma moc bavia... 28.08.2009 ______Steve McQueen - (Doc McCoy) +++ Ali MacGraw - (Carol McCoy) +++ Ben Johnson - (Jack Beynon) +++ Sally Struthers - (Fran Clinton) +++ Al Lettieri - (Rudy Butler) +++ Slim Pickens - (Kovboj) +++ Jack Dodson - (Harold Clinton) +++ Richard Bright - (Zlodej) +++ Hudba: Quincy Jones +++(28.8.2009)

  • - Steve McQueen ve filmu zfackuje Ali MacGraw. To ve scénáři nebylo a překvapení Ali je tak opravdové. (Kulmon)

  • - Film byl nezvykle takřka celý natočen chronologicky. (DaViD´82)

  • - Oranžový VW Brouk, kterého míjí po bankovní loupeži unikající dvojice McQueen s Ali McGraw, byl řízen slavným hercem Jamesem Garnerem. Ten byl na natáčení za svým kamarádem ze štábu a byl najat pro tuto scénu pro své vynikající řidičské schopnosti přímo koordinátorem kaskadérů. (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace