Režie:
Steven SpielbergScénář:
Richard MathesonKamera:
Jack A. MartaHudba:
Billy GoldenbergHrají:
Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Carey Loftin, Dale Van Sickel, Charles Seel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)
(více)Videa (1)
Recenze (395)
Na tomto filmu oceňuji především jeho jednoduchost (neplést s povrchností či triviálností). Dvě auta, "dobrý" a "zlý" řidič, arizonská poušť, několik kilometrů silnice. Dominujícím prvkem je všepřítomný archetypální strach z něčeho, co nás neustále pronásleduje a co nemůžeme nikdy zlikvidovat (něco podobného se objevuje o 20 let později ve druhém Terminátorovi). Celkovou atmosférou, herectvím hlavního hrdiny a také hudbou připomíná Duel velmi nápadně díla Alfreda Hitchcocka. ()
- Tohle je jizva... - kde jsi k tomu přišel? - ve rvačce, to už je dávno. Duel. - duel? Ty? Tohle ti nežeru. - ale ne souboj, Duel, ten slavný film od Spielberga, kamarád po mně hodil kazetu. Hloupě jsme se pohádali, kdo má na kole hezčí klipsny... :D Tak díky Trpaslíkovi jsem se podíval taky na Duel. Bylo to docela fajn psycho, ale na můj vkus poněkud zdlouhavé. ()
Volný pád, až na dno čistého šílenství. Vyprahlá Arizona, kterou vede rozpálený asfalt. A na něm se odehrává strhující, precizně natočený a sestříhaný souboj nervů. Spielberg, tehdy ve svých teprve pětadvaceti letech, ukazuje světu své filmové nadání a natáčí napínavý televizní snímek, který se po letech dočkal i uvedení v kinech a může tak být považován za regulérní Stevenův debut. Nejvíc se mi líbí (krom senzačních kamerových vychytávek) scéna v bistru, kde hlavní hrdina vede vnitřní monolog a snaží se odhalit pachatele, jenž mu dělá ze života peklo. Pokud vám nevadí se přes hodinu dívat, jak se na dálnici zběsile předjíždí dvě auta, bude se vám Duel líbit. Mě okouzlil i na čtvrtý pokus. Skvělý atmosférický počin s vynikající columbovskou hudbou Billyho Goldenberga. Velmi originální dílo. ()
82% - Napínavé, alegorické, akční... Někdy mám pocit, že filmy udělané za levný peníz mají v sobě mnohem víc šmrncu. Perfektní práce s napětím dělá z Duelu výborný film. Scénář se mi taky moc líbil, já mám rád, když to má myšlenku. Kdyby film skončil trochu rozumněji, byla by to pro mě solidní Kafkovina, a já bych to ohodnotil plným počtem. ()
Štefanov filmovo-televízny, «objektívny» debut sa sústredí predovšetkým na štúdiu vzťahov na cestách, môže byť i na diaľniciach, a to najmä v takom význame, že si človek (šofér) nikdy nenavyberá, koho vari stretne počas dlhej jazdy, kto mu nebodaj skríži automobilovú púť, počas ktorej bude tak neuveriteľne zdeptaný, až to akosi ani nie je úplne v poriadku. Obchodný cestujúci-David Mann raz obišiel nákladiak s neznámym vodičom, že odvtedy sa ho nemohol len tak striasť, zbaviť sa, ba naopak, neustále ho mal v pätách, čoraz intenzívnejšie ho začal šikanovať a terorizovať, až mu čochvíľa pôjde aj o holý život, kedy sa porušujú všetky pravidlá cestnej premávky. Z inkognito jedinca za volantom nákladného auta sa vykľuje absolútne nebezpečný, zákerný psychopat, ktorému jednak ani raz nie je poriadne vidieť do ksichtu, a to je na tom vôbec to najzaujímavejšie, že vskutku ani netušíme, s kým máme vlastne čo dočinenia... ? Čiže z tohto poznatku srší voľajaký nenapodobiteľný strach spojený s úzkosťou, ktorá nemá konca kraja. Začína sa nekonečná hra mačky s myšou, alebo-kto z koho ? _ Sám pán Spielberg sa inšpiroval ‹u majstra napätia a hrôzy› , Alfreda Hitchocka, pričom hudobný motív z legendárneho Psycha som v Dueli započul viac-krát ! Je to spracované v typickom štýle „hitchcocoviek” len s tým nepatrným rozdielom, že takmer vždy NA KOLESÁCH, čím našťastie neubudol žiadny filmový adrenalín, ktorého má na rozdávanie, napríklad, sekvencia z reštiky, či s telefónnou búdkou obkolesenou jedovatými štrkáčmi, má perfektnú dynamiku a spád ! Inak je to taktiež i bezchybne nasnímané a veľmi špičkovo zostrihané, aj ozvučené, i zahrané fúzkatým Dennisom Weaverom ! V tomto prvom profesionálnom režisérskom vystúpení už režisér značí, kadiaľ sa treba nabudúce vydať, aby opäť v Čeľustiach zúžitkoval formu, ktorá ho tak baví, t. j. » STRES z NEZNÁMEHO « PS: Nebyť jednej drobnej chybičky krásy, spočívajúcej v tom, že obidvaja len tak, na margo, precválali okolo strážcu zákona, pričom psychoš ho priamo ohrozil na živote, a on sa za ním neunúval ani rozbehnúť, zapnúť húkačku, čiže tento menší preklep mu nemôžem absolútne odpustiť, tak isto ako i celému filmu, a preto som sa skrátka rozhodol jednu hviezdičku ubrať, čo je škoda, pretože by snímok obdržal číre maximum, aspoň, keby toho chlpatého prešiel, zmasakroval, to by bol ešte väčší Góóól !!! ()
Galerie (68)
Photo © American Broadcasting Company (ABC)
Zajímavosti (33)
- Poznávací značky na náklaďáku byly z aut, která zničil. Podle Stevena Spielberga chtěl řidič zničit auto v každém státě. (Xixao)
- David Mann (Dennis Weaver) řídí Plymouth Valiant z roku 1970. Poznávací značka vozu je 149 PCE státu Kalifornia. (Robbi)
Reklama