Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Devětačtyřicetiletý Adaś Miauczyński je typický frustrovaný intelektuál postsocialistické epochy. Jako mizerně placený středoškolský profesor-polonista má spoustu důvodů, proč nenávidět školu a studenty. Bydlí v typickém bytě na sídlišti, které mu skýtá plno podnětů k rozčilení. Od rána se až rituálně věnuje hygienickým úkonům, které ho stejně otravují jako uklidňují. Nerad vstává. Bojí se každého nového dne, předem se děsí kontaktů s nenáviděným vnějším světem, ale i s rozvedenou manželkou a dospívajícím synem. U jídla si pouští televizi a znechuceně reaguje na šarvátky poslanců v Sejmu, které ho jako polského vlastence urážejí. Sféra vysokých ideálů ho povznáší, přízemní každodennost ubíjí. Zejména ho pohoršuje všudypřítomná a vulgární reklama. I proto pilně polyká pilulky na zlepšení fyzické a intelektuální kondice. Permanentní nespokojenost si vybíjí impertinentním, až neurvalým chováním. Navykl si na samomluvu a monology, v nichž bohatě používá slovo "kurva", což výmluvně dokresluje nejen portrét, ale i hloubku mentálního propadu degradovaného intelektuála naší doby. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (245)

Dale 

všechny recenze uživatele

Konečne po dlhom čase film, ktorý ma dostal. Milujem filmy, v ktorých sú postavy také trochu iné, vymykajúce sa bežným štandardom v chápaní normálneho človeka. Adas trpí obsedantno-kompulzívnou poruchou plus pár ďalšími menšími psychickými poruchami a tak jeho stret so zdanlivo normálnymi ľuďmi v normálnom svete je miestami vtipný, občas aj smutný, ale rozhodne zaujímavý. Marek Koterski skvele skombinoval do jedného dňa také problémy, s ktorými sa bežne stretávame a ktoré väčšinou lezú na nervy aj normálnym ľuďom, ale tí ich väčšinou prejdú bez nejakej reakcie, len zanadávaním si v duchu, no tu je to dovedené vďaka povahe hlavnej postavy často do absurdna. Dosť mi to pripomenulo Falling Down s Michaelom Douglasom, tam už to ale nabralo úplne iné obrátky, no podstata bola rovnaká. Smekám klobouk pred Poliakmi, že niečo takéto dokázali natočiť a tiež pred Marekom Kondratom, že zvládol toho "cvoka" tak dokonale. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Komunálna satira. Za socializmu vychádzal taký humoristický časopis: Roháč (jeho českým pendantom bol Dikobraz). Okrem skvelých komixov "Jožinko, dieťa svojich rodičov" a "Bill a Mary" bol typický práve ostro satirickým tónom. Namiereným jednak voči kapitalistickej a militaristicky peňažnej západnej časti sveta (anti USA a anti NATO), a na druhej strane veľmi ostro kritizujúci nešváry bežného života v ČSSR. Údernosťou sa podarilo vytvoriť prototypy šmelinárov, malomeštiackych snobov, úplatkárov, podliezavcov šéfovi, klamárskych mäsiarov, čašníkov a obchodníkov a tak ďalej a tak podobne. Deň blázna mi Roháč veľmi plasticky pripomenul: typovo vystihuje všetky možné nešváry a necnosti "priemerného panelákového človeka". Žijúceho samostatne v domácnosti, pohlteného nenávisťou k otravnému okoliu, plnému hučiacich debilov a kreténov. Nihilizmus, nenávisť, malosť. Vystihnutie presne takého neživotného typu, pripomína pripodobenie pojmov, aké sa v tunajšej komentátorskej komunite s obľubou používajú: "väčšinový divák", "prípadne "typický komerčný divák". Vo filme ide o zovšeobecnenie v súlade s tým, ako sa príznačne píše v úvode (Obsahu): "typický frustrovaný intelektuál". No ako vravím, ako by sa vrátili najväčší vtipálkovia z Roháča, nehatení ideologickými bariérami a riadne sa zavŕtali tam, kde by mohli vytvoriť plnokrvný a veľmi presvedčivý "typ". Tým pádom aj moje hodnotenie môže byť len také typické, asi také aký mám vzťah k takémuto typu satiry (pretože priveľmi zovšeobecňuje a tým sa stáva nepresným a neživotným): priemerné. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nářez. Dostalo mě to! Chvíli si říkáte "bože, to je hroznej týpek", abyste si za malou chvíli řekli na oplátku "vždyť já jsem vlastně docela jako on!" :o) Samozřejmě detaily, příhody, reakce, návyky, zlozvyky i okolnosti mohou být v životě každého z nás jiné, u Adaśe coby hlavní postavy se již také jedná o jistý stupeň psychické poruchy, resp. vykreslení jeho povahy a života může být rovněž v rámci žánru komedie či satiry záměrně zveličeno do působivě komických i hořkých extrémů. Nicméně podstatu vnitřní zkušenosti cítím zčásti podobnou, až jsem měl párkrát pocit, že se dívám na Adaśe málem jako své karikaturní zrcadlo sebe samého, ne-li na zrcadlo současnosti, tak třeba i varovné zrcadlo potenciální budoucnosti! Film pokračoval natolik úderně, že když jsme se zašli s Adaśem do bodu vzájemného míjení, spolehlivě to „zachránil“ příchod jeho syna v období problematické puberty, v němž jsem zároveň mohl do třetice spatřit i karikaturní zrcadlo své minulosti. Nebo jindy film nabídl univerzální příhody z cestování vlakem. Takový humorně i nepříjemně odpozorovaný život ve filmu, kde se neuvěřitelným způsobem snoubí humor s depresí i pocit každodenní reality s bizarností, a po němž bez zachování si nadhledu můžete klidně skončit i způsobem, jaký popisuje Adam Bernau. :o) Herecké ztvárnění hlavní postavy Markem Kondratem i s komickou nadsázkou za hranicí běžné komformity bylo famózní. Když došlo na výjevy na pláži a přišla tam ve dvojici dívka mluvící infantilně nesmyslnými pazvuky, říkal jsem si, že už tvůrci přehání a odklání se od reality, ale s brzkým zvratem mi došlo, jaký smysl tyto scény měly a už jsem byl zpět doma, aniž bych musel Koterského filmu odebírat hvězdičku. [90%] ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

V prvom rade chcem povedať, že nemám rád, keď sa berie Pánovo meno nadarmo, či nejaké kresťanské neúctivé vtipy. Tu to bolo často na hrane a myslím, že to aj prekračovalo. Tiež nemám rád nadávky a tu boli, no tento film je napriek týmto veciam, ktoré ma z náboženského hľadiska štvú, proste geniálny satirický film, aký sa v slovanských krajinách tak často podľa mňa nevidí. Smial som sa, krútil som hlavou, to bola paráda, niečo jedinečné a dokonca umelecké. Ako film to kvôli tým veciam neberiem ako dokonalé a tým pádom takýmito vecami som schopný dať 5 hviezd aj dielu, ktoré by si zaslúžilo niečo vymazať, či zmeniť, aby to nepôsobilo urážlivo, no proste platí, čo ste tu mnohí napísali a zhodnotili obsah tohto filmu, ktorého jednotlivé scény sú pre mňa pochopiteľné a podľa mňa niekde sa ani ako cvok nesprával a chápal som ho. Toto bol proste východoeurópsky a stredoeurópsky Mr. Bean, no taký, s ktorým sa môžu stotožniť mnohí ľudia. Takúto komédiu som už dlho nevidel, aj keď by som ju neodporúčal neplnoletým, u mňa je to za 90%, že je to tu na 5 hviezd je už matematikou. Neodporúčam pozrieť, ak nemáte radi nadávky alebo ste proti nim ako ja, možno by bola najlepšia nejaká scenzurovaná verzia, či zostrihaná verzia, no ako dielo je to famózne a to chcem dať do pozornosti najmä ľuďom, ktorí tvoria napríklad televízne programy, lebo toto proste by mali ľudia vidieť, aby sa pobavili, je to o nás a k sebareflexii, či ku kritike spoločnosti sa to skrátka hodí. Proste sa to niekde snažte brať aj metaforicky, nie ako urážky, či hanobenie, skúste to brať s rezervou a myslím, že si to obľúbite. Toto skrátka sadlo, vystihlo na čo len siahlo, paráda. ()

Pishin 

všechny recenze uživatele

Koukam tady na to hodnoceni a nejak si nemuzu pomoc ale film jsem shlednul v dosti depresivni nalade a v te me totalne nebavil, asi jsem nebyl dobre nalazen tuhle sondu do zivota starnouciho ucitele, ktereho ubiji stereotip a nulove vyhledy do budoucna jej nici. Ano, ano chapu, ze spousta veci je dost realnych, a ze clovek si to snadno prevede na nekoho z okoli, ci nedej boze, ze by tak dopadl sam ale i tak jsem nejak nedokazal docenit kvalit filmu a pokud se nekdy dokopu, tak by si mozna zaslouzil jeste jedno shlednuti v lepsi nalade...prozatim za 3* ()

Galerie (46)

Zajímavosti (5)

  • Byt, v němž bydlí Adaś Miauczyński (Marek Kondrat), se nachází na adrese Stanisława Kulczyńskiego 7 ve varšavské čtvrti Ursynów. Poblíž domu se také odehrává většina „varšavských“ scén. Záběry z pláže byly pořízeny v městečku Dębki, přibližně 15 kilometrů západně od poloostrova Hel. Do vlaku Adaś nastupuje na odstavném nádraží Warszawa Szczęśliwice. (ČSFD)
  • "Modlitba Poláka" je parodií na jednu z nejslavnějších polských básní, Katechismus polského dítěte od Władysława Bełzy. Mnoho Poláků ji zná ze školy nazpaměť. V doslovném překladu tato báseň zní: - Kdo jsi ty? - Polák malý. - Co je znak tvůj? - Orel bílý. - Kde žiješ? - Mezi svými. - V jaké zemi? - V polské zemi? - Čím je ti ta zem? - Otčinou. - Čím je získána? - Jizvami a krví. - Miluješ ji? - Ano, velmi. - A v co věříš? - V polskou zemi! - Co jsi pro ni? - Vděčné dítě? - Co jsi jí dlužen? - Dát život! (gjjm)
  • Verš "Skąd Litwini wracali? - Z nocnej wracali wycieczki." (Odkud se vraceli Litevci? - Z nočního se vraceli nájezdu.) pochází z básně Konrad Wallenrod od Adama Mickiewicze. (gjjm)

Související novinky

Psycho Film Praha 2009

Psycho Film Praha 2009

31.05.2009

„Psycho Film Praha“ je filmová přehlídka zaměřená na projekce filmů s tématy z oblasti psychiatrie, psychologie a sexuologie. 5. – 7. června 2009 se uskuteční už třetí ročník přehlídky, jehož zvolené… (více)

Reklama

Reklama