poster

Evropa

  • Dánsko

    Europa

  • Švédsko

    Europa

  • Francie

    Europa

  • Německo

    Europa

  • Španělsko

    Europa

  • Austrálie

    Europa

  • Velká Británie

    Europa

  • USA

    Europa

  • Kanada

    Europa

  • USA

    Zentropa

Drama / Thriller / Válečný

Dánsko / Švédsko / Francie / Německo / Švýcarsko / Španělsko, 1991, 112 min

Komentáře uživatelů k filmu (153)

  • Tosim
    ****

    Konečně raný Trierův film, kde se spojuje obraz a myšlenka v celek, který na mě působí. S třetím filmem evropské trilogie jsem nečekaně spokojen, v téměř nic jsem nedoufal.(30.11.2015)

  • Petfruf
    *****

    Pro mě nejlepší Trierův film.(19.4.2010)

  • willow666
    *****

    Když jsem viděla Dogville, myslela jsem, že víc už Lars von Trier udělat nemohl. Pak mě ale Prolomit vlny přesvědčil o opaku. A teď přišla Evropa a já nevím, zda je možné ji srovnávat s nějakým filmem, vím však, že takhle vypadá umění. Dokonalá práce s kamerou, skvělé prolínání černobílé a barev, scénář bez chyby a hlavně vypravěč. Trier vás vtáhne do děje a nepustí vás z něj ani po závěrečných titulcích. Tenhle zážitek mě jen tak nepustí. "Až řeknu deset, zemřeš..."(24.1.2007)

  • Nosdrolomo
    *****

    Lars von Trier rozehrává svojí atmosférickou hru na kočku, myš a loutku v neuvěřitelně temném období a také tomu podřizuje samotný film. Svérázná "laterna magika" implementovaná do filmu, barevností šetřící za účelem syrové atmosféry, kde barvy vyplouvají na povrch jen ve chvílích významných, dodává filmu experimentální ráz, jenž jde ruku v ruce s absurditou doby. Forma tedy jednoduše geniální. Do této doby vysílá démonický vypravěčův hlas diváka coby mladého člověka plného nezkažených ideálů aby pomohl rozervanému národu vybudovat novou zem. Než se však stačí rozkoukat je vržen do tohoto světa plného odcizení, oboustranné nenávisti a válku přeživšího násilí aniž by byl předem varován kdo je hodný, kdo je zlý a kdo je ošklivý. Kolotoč událostí spolu s odtažitostí strýčka se ukládá v čistém mladém těle s lehkostí parní mašiny společnosti Zentropa. Začíná boj s časem, s prostým lidským rozumem a s absurdní dobou kde nikdo není, nebyl a nikdy nebude vítězem.(6.3.2008)

  • Laurent
    ****

    Námět je mimořádně zajímavý, jeho zpracování do scénáře také velmi dobré. Po formální stránce působivé. Jen bych se trochu pozastavil nad užitím promítacího plátna, které nebylo vždy povedené, a nad užitím barevného filmu před ("černobílým") promítacím plátnem. Toto na mě působilo až na pár výjimek velmi rušivým dojmem.(13.9.2006)

  • lekr
    *****

    Viděl sem to ve škole v originále ale ne celý..příběh mi přišel velmi fikticní a ¨jména herců ža na Mxw von Sydowa mi moc neřekli....tenhle film se mi líbil ale dosta málo o něm vím....nicméně s filmem podobného žánru jsem se ještě nesetkal...(28.5.2008)

  • /Pablo
    *****

    Jeden z nejoriginálnějších filmů jaký jsem kdy viděl. Technická a vizuální stránka (zejména střih) je fenomenální. Trier zobrazil poválečné Německo hodně frustrujícím způsobem, ale také se spoustou cynických scén ("Máme rozkaz zabrat topení, reparace pro Skandinávii"). Nápad s vyprávěčem se opravdu povedl. A ten závěr - "You want to wake up"...(16.4.2009)

  • Morholt
    *****

    Sugestivní pohled do duše poválečného Německa z pohledu idealistického amerického mladíka s německými kořeny, jenž přijíždí do otčiny ukázat vlídnější tvář americké okupace. Jenže ideály většinou nejsou určené k naplňování, ale k borcení. Dílo mistra von Triera se špatně komentuje. Musí se vidět. Ale v Europě ukázal, že je geniální. 100%(2.1.2010)

  • kaylin
    ***

    Lars von Trier je prostě skvělý filmař. O tom se nedá moc pochybovat. Má skvělé nápady, které se ukazují i ve snímku "Evropa". Jeho poválečné pojetí Německa je nesmírně zajímavé a originální. Skvělý je hlas vypravěče, pokud o něm tak můžeme mluvit, který jasně určuje to, jak se bude příběh vyvíjet. To odpočítávání je prostě geniální. A stejně mě film nedokázal strhnout, abych si řekl, že celkově to je velké dílo.(20.12.2014)

  • d-fens
    ***

    ocenenia : MFF Cannes 1991 - Cena poroty, Najväčší umelecký prínos, Cena spoločnosti "Commission supérieure téchnique de l'image et du son" (CST)(21.3.2013)

  • mortak
    ****

    Velice propracované rozvedení filosofického sporu determinismus (vlak jedoucí podle jízdního řádu po přesně položených kolejích) versus svobodná vůle (mohu nějak pomoci, mohu měnit osudy svou láskou, mohu se měnit láskou). Scénář je ale poněkud fádní a neobjevný, což na druhou stranu Trier bohatě vynahrazuje obrazem, hudbou a Sydowem jako vypravěčem. Zatímco demokratická mytologie líčí touhu lidstva po svobodě, Tiers ukazuje lidi toužící po přesném jízdním vlaku, po pevné ruce, která jim bude ukazovat kde stát a co dělat.(18.12.2008)

  • detektiv
    ***

    Ve filmu je neuvěřitelně zachycena atmosféra poválečného Německa. Sebedestrukce lidí zobrazena strýcem alkoholikem, rozbombardovaná města, která jsou vidět z vlaku, ve kterém Leo pracuje, myšlenky, morálka. Atmosféra filmu je velmi tísnivá a zoufalá. Do příběhu je také vmotána činnost Werwolfů, německých záškodníků, kteří na konci války a na počátku poválečného období v Německu prováděli menší nebo větší útoky v zájmu již rozpadlého nacistického Německa Film je natočen velmi zajímavě, většina děje se odehrává v barvě černobílé, ovšem v silných nebo důležitých okamžicích se obraz změní na barevný. Chování některých charakterů je bizarní a některé situace jsou nepřirozené .Hlas Maxe von Sydowa coby vypravěče je naprosto neuvěřitelný, až magický. Pokaždé když se do filmu vmísil, cítila jsem se jako zhypnotizovaná, tento dojem ještě více zdůraznil podkres monotónního zvuků kolejí. Hlavní postava Lea ztvárněná Jean – Marc Barrem ve filmů moc nepromluví, ale o to více je vidět změna jeho charakteru v průběhu filmu.(11.5.2014)

  • nithiel
    ****

    Vlmi neobvyklý film, líbil se mi hlavně po vizuální stránce, černobílé závěry přecházející do barev jen v těch největších zlomech, či barevné obličeje na černobílém pozadí, to byla pastva pro oči. Dějová linka, plná manipulací s naivní hlavnípostavu se mi také líbila a nečekaný závěr mě opravdu dostal. Samozřejmě nemohu zapomenout na vypravěče, který byl základním stavebním prvkem filmu, škoda, že jsem ho neslyšel v originále, ale pouze dabovaně.(10.9.2008)

  • easaque
    *****

    Tohle Trierovo dílo bylo konečně to, co mi sedí. Sice se standardně neubránil depresivní atmosféře, ale to k poválečním letům a zejmína v Německu patřilo. Dokonale prolnul děj s obrazem a hudbou a vytvořil působivou atmosféru, které nešlo uniknout. Obrazová stránka byla vynikající, v níž využil spoustu prostředků typických pro starou dobrou kinematografii. Nakonec dávám 5* hvězdiček a tuhle lahůdku doporučuju. [ PŘÍBĚH: 3 /// NÁLADA: 1 /// ART: 2 /// STYL: 3+ /// CASTING: 3 (3*MAX) ](14.8.2012)

  • arnybossy
    *****

    Tak tento film ma neskutocne tajomnu atmosferu.Samotny hlas rozpravaca pribehu je natolko putavy, ze aj niekolko rokov po pozreti filmu mi jeho hlas rezonuje v hlave ked si spomeniem na toto dielo. Lars von Trier je reziser ktory vie strhnut vasu pozornost natolko, ze stratite pojem o case a dufate ze sa film nikdy neskonci.(11.5.2013)

  • Remedy
    ****

    Místo explicitního pohledu na válku jako takovou zvolil Lars von Trier spíše společensko-psychologický film, ve kterém velmi dobře vystihl bezvýchodnost poválečné situace v Německu. I když je hlavní příběh bezesporu napínavý a v některých momentech dokonce strhující, je zároveň zajímavé sledovat, jak válku a její důsledky (především v oblasti mezilidských vztahů) hodnotí vedlejší postavy. Určitě nejde o nejlepší Larsovo dílo, ale kvůli výborné práci s obrazem, několika silnějším momentům a pohlcujícímu účinku ve vypravěčských vsuvkách má své nesmazatelné místo v Trierově filmografii.(16.1.2011)

  • ad
    ****

    Pěkně podvratný snímek.. Trier dokázal, že i se stativem dokáže natočit velmi působivý film...formálně krásné, Trier si vyhrál s čím mohl, dějově je perfektní především poslední půl hodinka...(25.4.2008)

  • MJMilan
    **

    Ras dva tři viděl jsem, vydržel jsem, nepochopil jsem, ale i přesto seděl a koukal. Zvláštní snímek. Pro někoho výtečný, pro někoho brak, ... já jsem něco mezi. Pokud jsem ho totiž pochopil dobře, tak je to hodnocení průměrné.(5.10.2010)

  • slunicko2
    ****

    I think I understand unemployment in Germany much better now. People just can't afford to work here. 1) Neobyčejně sugestivní kafkovský film nabízí harmonický soulad mezi obrazem a zvukem, mezi sdělením vědomým i podprahovým. 45letý režisér a scénárista Lars von Trier (jindy i producent, kameraman, střihač, hudební skladatel) zde dosáhl z mého pohledu patrně vrcholu své tvorby._____ 2) Fascinující vhled do německé duše i poválečného života byl natočen v městečku Chojna (Königsberg in der Neumark) u německých hranic asi 50 km jižně od baltského pobřeží - v oblasti, kterou na dvanáct let obsadil Přemysl Otakar II a Německo odstoupilo Polsku po druhé světové válce. Autenticita místa je dána jak jeho německou historií, tak i jeho stavem krátce po pádu socialistické režimu v Polsku._____ 3) Jasná a předvídatelná pointa nijak neubírá na absurdnosti posledních dechberoucích třiceti minut. Už jen kvůli nim stojí film za zhlédnutí._____ 4) Trier působivě vyjádřil osudovou předurčenost Evropy: You want to wake up to free yourself of the image of Europa. But it is not possible.(5.8.2016)

  • dr.fish
    *****

    Nejlepší Trierův pokus po Království...Američané v Evropě prostě nemají šanci!(13.1.2008)

  • hans500
    *****

    Z celé "evropské trilogie" je závěrečná část, Evropa, ta nejlepší. Excelentní příběh, který je skvěle odvyprávěn. Výborná režie Larse von Triera, která díky celkové vizuální stylizace podtrhuje fantastický zážitek. Provtřídně vystižená temná atmosféra poválečného německa. Scénář, který napsali společně Lars a Niels Vørsel má perfektní dialogy i myšlenku. Jako vždy je film emocionálně strhující a tentokrát stojí za pochvalu i výtečný hudební doprovod. A samotné znamenité herecké obsazení je už pouhou třešničkou na dortu, Jean - Marc Barr a Barbara Sukowa jsou ve svých rolích naprosto věrohodní, v dalších rolích se objeví i Udo Kier a dokonce i Lars, podmanivý hlas vypravěče patří Maxi von Sydowovi.(8.1.2010)